ورلد کوین (WorldCoin) چیست؟ | معرفی پروژه جدید خالق ChatGPT

از زمان ورود چت جی‌پی‌تی، این ربات هوشمند، اتفاقات مختلفی در سراسر دنیا رخ داده است؛ به‌طوری‌که این روزها کمتر پیش می‌آید کسی چت‌ جی‌پی‌تی را نشناسد و با هوش مصنوعی آن آشنا نباشد. اکنون بعد از مدت‌های طولانی که کسی رمز ارز مطرحی را وارد بازار نکرده است، سازنده هوش مصنوعی ای‌آی، با معرفی ورلدکوین به بازار رمز ارز سر و صدای بسیاری به پا کرده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با این رمز ارز بیشتر آشنا شویم و توکن WLD را کامل‌تر بشناسیم؛ پس همراه ما باشید.
ورلد کوین چیست؟
Worldcoin پروژه‌ای است که در راستای دسترسی عمومی مردم به خدمات مالی و احراز هویت به وجود آمده است. سازنده این پروژه همان بنیان‌گذار ChatGPT بوده و به دنبال آن است تا یک شبکه مالی یا Global Economy (اقتصاد همگانی) به وجود بیاورد.
بنیان‌گذار و مؤسس این پروژه اعلام کرده است با ورود این رمز ارز می‌توان فارغ از پیشینه افراد یا محدودیت‌های جغرافیایی آن‌ها و حتی وضعیت اقتصادی‌ای که هرکسی دارد، گامی مؤثر در تسریع انتقال آینده اقتصاد برداشته شود؛ به این معنا که این سرویس به‌صورت یکسان برای همه مردم سودرسانی کند.
سم آلتن (Sam Altman) از شروع به کار رسمی پروژه خود ینی ورلدکوین در اول مرداد خبر داد. او گفت توکن این پروژه WLD است و مردم می‌توانند با داشتن آن شخصیتی منحصربه‌فرد داشته باشند. هنوز کمی از معرفی این پروژه گذشته است، اما حدود ۲ میلیون کاربر در حال حاضر جذب این پلتفرم شده‌اند. به‌طوری‌که اکنون Worldcoin در ۲۰ کشور و ۳۵ شهر در حال فعالیت است و به این تعداد هر روز بیشتر هم اضافه می‌شود. هرچند فعالیت ورلدکوین در بعضی کشورها ممنوع اعلام شده است.
شاید بپرسید دلیل این همه اقبال و درخواست مردم به ورلدکوین چیست؟ یکی از تفاوت‌های بزرگ توکن WLD در مقابل بقیه توکن‌ها، حفظ هویت مستقل افراد است؛ به‌طوری‌که اگر شما با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر توکن می‌گرفتید، حالا با احراز هویت و تنها به این دلیل که آدم هستید، می‌توانید توکن دریافت کنید.
زیرا در این پروژه هویتی دیجیتال به نام ورلد آیدی (World ID) وجود دارد که با احراز هویت افراد به‌کمک یک دستگاه تصویربرداری به نام Orb عنبیه چشم افراد را (که مانند اثر انگشت منحصربه‌فرد است) تشخیص می‌دهد و با سیو کردن آن روی یک بلاک چین به‌صورت هش، هر فردی را احراز هویت می‌کند و این یعنی هرکسی با یک بار احراز هویت می‌تواند توکن WLd دریافت کند.

هدف ورلد کوین چیست؟
هدف این پروژه از زبان سم آلتمن بنیان‌گذار این پروژه در ۲۴ ژوئیه در یک توئیت اعلام شد. او گفت: «یک اقتصاد جهانی و شبکه‌ای هویتی که براساس اثبات شخصیت هر فرد کار می‌کند». در دوران هوش مصنوعی این نکته اهمیتی بیشتر دارد و ورلدکوین می‌تواند رنگ و بویی تازه به گفتمان‌های موجود درباره ارتباط با چگونگی اشتراک‌گذاری مزایا و حاکمیت سیستم‌های هوش مصنوعی ببخشد.
CEO ورلدکوین، الکس بلانیا هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هدف اولیه این پروژه ایجاد و راه‌اندازی توکنی است که مالکیت کامل آن تحت نظر انسان‌ها باشد. درواقع می‌توان گفت هدف Worldcoin این است که دسترسی انسان‌ها به اقتصاد جهانی به‌صورت یکسان و عادلانه صورت بگیرد و احراز هویتی بیومتریک از همه انسان‌ها تحقق پیدا کند.
Worldcoin چطور کار می‌کند؟
اگر هدف ورلدکوین را مدنظر داشته باشیم، فهمیدن نحوه کار آن هم چندان سخت نیست. گفتیم هدف اصلی این پروژه ایجاد شبکه‌ای منحصربه‌فرد از همه مردم در سراسر جهان است. این شبکه از طریق احراز هویت افراد شکل می‌گیرد. درواقع با تأیید هویت هر شخص، پاداشی به آن فرد داده می‌شود.
برای احراز هویت، ورلدکوین از سیستمی سخت‌افزاری به نام Orb استفاده می‌کند. این سیستم از اسکن عنبیه چشم هویت افراد را تأیید می‌کند. ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا عنبیه؟ دلیل آن منحصربه‌فرد بودن عنبیه هر شخص است.
همان‌طور که اثر انگشت هیچ دو نفری در دنیا شبیه هم نیست، عنبیه نیز چنین قابلیتی دارد. دستگاه Orb عنبیه چشم هر فرد را اسکن می‌کند و نتیجه آن را به‌صورت رشته‌ای از اعداد که به آن هش هم گفته می‌شود درمی‌آورد. این هش کلید عمومی و خصوصی دارد؛ یعنی شما رشته‌ای از اعداد را به آن می‌دهید و خروجی را به‌صورت رشته‌ای دیگر از اعداد دریافت می‌کنید.
این مسئله امنیت را هم بالاتر می‌برد؛ چراکه اگر شما هش را داشته باشید نمی‌توانید به ورودی اصلی دسترسی داشته باشید.

حالا وظیفه سیستم Orb این است که هش خروجی تصویر عنبیه را همراه با کلیدی عمومی که مخصوص کاربر است به سرورهای Worldcoin ارسال می‌کند و بر این اساس یک آیدی به فرد تعلق می‌گیرد.
این آیدی همان شناسه دیجیتالی جهانی است. شناسه آیدی جهانی همان World ID است که بالاتر به آن اشاره کردیم. همان‌طور که می‌بینید عضو شدن در ورلدکوین خیلی هم سخت نیست و تنها نیاز به دستگاه Orb است که البته در ایران هنوز این دستگاه وجود ندارد.
اتریوم میزبان پروژه Worldcoin است. کیف پول این پروژه World App است که روی بلاک چین پالیگان ساخته شده است. البته گفته شده ممکن است به شبکه آپتیمیزم مهاجرت کند.
امنیت ورلد کوین چگونه است؟
امنیت این ارز بالاست؛ زیرا در این پروژه از افراد نه ایمیل، نه شماره تلفن و حتی نامی هم گرفته نمی‌شود. حتی کاربر می‌تواند هر زمانی که می‌خواهد داده‌هایش را از سرور پاک کند؛ پس می‌توان گفت امنیت این شبکه بسیار بالاست.
در دنیای این ارز اختیار کامل اطلاعات و داده‌های شخصی به‌طور کامل در اختیار کاربر است. در این پروژه از مکانیسم‌های مختلفی مثل اثبات دانش صفر که ZKP هم نام دارد استفاده می‌شود. هر باری که فرد از شناسه آیدی جهانی خود استفاده می‌کند مکانیسم ZKP فعال می‌َشود تا ثابت کنند کاربر حاضر هویت دارد و انسانی منحصربه‌فرد است.
این مسئله سبب می‌شود هیچ شخص ثالثی نه از World ID و نه از کلیدهای کیف پول کاربر اطلاعی داشته باشد. پس هیچ‌کس نمی‌تواند کاربران را در این برنامه ردیابی کند. کار بزرگ مکانیسم ZKP این است که وقتی در این برنامه می‌خواهید ثابت کنید یک انسان منحصربه‌فرد هستید نیازی به افشا کردن اطلاعات خود نیست و این خدمت بزرگی است که اثبات دانش صفر یا ZKP به امنیت ورلدکوین کرده است.

معرفی WLD رمز ارز پروژه ورلد کوین
این توکن در ۲۴ جولای ۲۰۲۴ (مطابق با ۲ مرداد ۱۴۰۲) با نام WLD لانچ شد. WLd روی شبکه اتریوم ایجاد شده و قرار است در شبکه آپتیمیزم هم وجود داشته باشد. WLD یک توکن کاربردی با ویژگی‌های حاکمیتی براساس استانداردهای ERC-20 است. این توکن اجازه می‌دهد کاربران در آینده این پروژه نقش مؤثر و مهمی داشته باشند.
عرضه اولیه توکن WLD ۱۰ میلیارد توکن بوده و میزان تورم آن ۱.۵ درصد اعلام شده است. هرچند نرخ تورم براساس حاکمیت پروتکل تعیین شده و پیش آن صفر درنظر گرفته شده است. همچنین این توکن تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که نرم‌افزار World App را دانلود کنند و برای دریافت پاداش هم به‌کمک دستگاه ORB احراز هویت شوند تا ثابت شود انسان منحصربه‌فردی هستند.
برای اینکه با میزان تخصص توکن‌های WLD آشنا شوید بهتر بدانید که:

۷۵ درصد سهم جامعه ورلدکوین
۱۳.۵ ً سهم سرمایه‌گذاران شرکت
۹.۸ درصد سهم تیم توسعه‌دهنده
۱.۷ درصد ذخیره شرکت TFH برای آینده و نیازهای آن

قیمت توکن WLD در مرداد ماه ۱۴۰۲ و زمان نگارش مقاله 39/2 دلار برآورد شده و Worldcoin در حال حاضر جایگاه ۱۳۱ ارزهای دیجیتال را دارد. ارزش کل بازار رمز ارز ورلدکوین ۲۶۲, ۹۳۵, ۸۹۲ است.

چطور به Worldcoin دسترسی داشته باشیم؟
همان‌طور که گفتیم این ارز تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که برنامه Wordl App را داشته باشند. پس مراحل دسترسی به Worldcoin به شکل زیر است:
دانلود برنامه World App
بعد از دانلود این برنامه و ساختن حساب کاربری، حالا شما کیف پولی خواهید دارید و به رمز ارزهای مختلفی مثل اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین‌ها دسترسی دارید. این کیف پول روی بلاک چین پالیگان ساخته شده است.
ثبت نام برای دریافت World ID
در مرحله بعد به دستگاه ORB نیاز است تا با اسکن عنبیه هویت منحصربه‌فرد هرکس را اثبات کند. درواقع بدون داشتن این دستگاه نمی‌توان هویت دیجیتالی هر انسانی را اجرا کرد و دسترسی به اقتصاد جهانی (همان هدف اصلی ورلدکوین) امکان نخواهد داشت. خبر بد این است که این دستگاه در حال حاضر در ایران وجود ندارد، اما در ۲۰ کشور و ۳۵ شهر دنیا در اختیار مردم قرار گرفته است.
دریافت سهم هر کاربر از Worldcoin
بعد از راه افتادن شبکه اصلی این پروژه، کاربرانی که در منطقه آن‌ها توکن WLD ارائه شده، می‌توانند سهم خود را به‌صورت رایگان از Worldcoin دریافت کنند.

مزایا و معایب Worldcoin
اگرچه این ارز اهداف بالایی دارد و جذابیت‌های مختلفی را هم ارائه کرده است، اگر قصد دارید توکن WLD را بخرید، بد نیست قبل از آن با مزایا و معایب این رمز ارز بیشتر آشنا شوید.

امنیت سخت‌افزار Orb

هیچ سخت‌افزاری صد درصد امن نیست. این اطمینان نداشتن از دستگاه Orb هم وجود دارد. این دستگاه در معرض انواع ناامنی‌ها مثل هک و جعل، نبود دقت کافی و نشت اطلاعاتی قرار دارد. این مسائل زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به خاطر بیاورید این دستگاه روی داده‌های بیومتریکی کار می‌کند و کوچک‌ترین حادثه امنیتی می‌تواند اتفاقات ناگواری را به وجود بیاورد.

اگر قصد خرید توکن WLD را دارید، باید بدانید این ارز هم مانند هر رمز ارز دیگری ممکن است دچار نوسانات قیمتی شود؛ پس لازم است قبل از خرید آن تحقیقات کاملی انجام دهید.

حریم شخصی داده‌ها

هرچند ورلدکوین داده‌های بیومتریک هرکس را کامل ذخیره نمی‌کند و تنها هش اسکن را ذخیره می‌کند، به هر حال اسکن کردن عنبیه و در اختیار یک شرکت قرار دادن آن ریسک بزرگی است.

برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر که معامله با آن‌ها سخت‌تر است، ورلدکوین راه معامله ساده‌تری دارد و با خرید و فروش این ارز در صرافی‌های مختلف می‌توان آنلاین شروع به خرید و فروش کرد.

پاداش در مقابل انسان بودن

در دیگر ارزهای دیجیتال، با هر سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند به‌عنوان پاداش توکن دریافت کند، اما این مسیر در ورلدکوین کاملاً برعکس است؛ یعنی با اثبات انسان بودن یک فرد، به او توکن داده می‌شود.
جمع‌بندی
پروژه ورلدکوین هدفی بزرگ و حتی می‌توان گفت بلندپروازانه‌ای دارد. این پروژه درصدد است یک اقتصاد جهانی برای مردم در سراسر دنیا به وجود بیاورد تا همه انسان‌ها بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. از سوی دیگر تفاوت این رمز ارز با سایر رمز ارزها این است که راه دسترسی به توکن آن با نام WLD تنها با احراز هویت و منحصربه‌فرد بودن هویت هرکس انجام می‌شود.
امنیت این پروژه به‌دلیل بی‌نیازی به نام و شناسه کاربری و مشخصات خاصی بالاست، اما از سوی دیگر به‌دلیل اسکن اطلاعات هویتی (مثل عنبیه) می‌توان گفت همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. اینکه پروژه ورلدکوین موفق خواهد شد یا نه، به واکنش جامعه جهانی به ایده این ارز بستگی زیادی دارد.
در حال حاضر چشم‌انداز و اهداف این پروژه به نظر بسیاری از مردم امیدوارکننده است. هرچند در مقابل بسیاری دیگر از ریسک‌های این پروژه و چالش‌های آن صحبت می‌کنند. درنهایت اگر شما خواهان دسترسی به توکن ورلدکوین هستید، بهتر است با تحقیقات کامل‌تر و دانستن مزایا و معایب آن در کنار هم به فکر خرید آن بیفتید.
پرسش‌های متداول

ورلدکوین چیست؟

پروژه‌ای است که در راستای دسترسی عمومی مردم به خدمات مالی و احراز هویت به وجود آمده است. سازنده این پروژه همان بنیان‌گذار ChatGPT بوده و به دنبال آن است که یک شبکه مالی یا Global Economy (اقتصاد همگانی) به وجود بیاورد.

چطور به Worldcoin دسترسی داشته باشیم؟

این ارز تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که برنامه World App را داشته باشند.

نام رمز ارز ورلدکوین چیست؟

توکن WLD نام توکن پروژه Worldcoin است که در ۲۴ جولای ۲۰۲۴ (مطابق با ۲ مرداد ۱۴۰۲) با نام WLD لانچ شد. WLd روی شبکه اتریوم ایجاد شده است.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۱۸ رای)

۴.۵

دیدگاهتان را بنویسید