سلام نو – قیمت گوشت به کیلویی ۴۲۰ هزار تومان رسید/ دلایل افزایش گوشت مشخص شد


به گزارش سلام نو به نقل از ریحان نیوز، قیمت گوشت در میادین تره‌بار بر اساس نرخ دولتی اعلام شد. در روزهای اخیر بازار گوشت به دلیل عدم وجود خریدار با مشکلاتی برای تعادل در عرضه و تقاضا مواجه شده و به دلیل عدم نظارت صحیح، قیمت گوشت وارد روند صعودی شده است.
قیمت گوشت قرمز در بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۲ به شرح زیر است:
راسته با استخوان گوسفندی
۳۳۰,۰۰۰ران کامل ممتاز گوسفندی
۴۲۰,۰۰۰کف دست گوسفندی با ماهیچه
۳۵۵,۰۰۰ران پاک کرده گوساله
۳۷۵,۰۰۰سر دست پاک کرده گوساله
۲۹۰,۰۰۰گردن گوسفندی

۲۸۰,۰۰۰قلوگاه گوساله
۱۹۵,۰۰۰گردن گوساله
۱۹۰,۰۰۰قلم گوساله
۱۱۵,۰۰۰سردست گوسفندی

۳۸۰,۰۰۰ماهیچه گوساله
۳۷۰.۰۰۰
دمبالیچه گوسفندی
۲۵۰.۰۰۰نیم شقه سردست گوسفند
۳۶۵.۰۰۰
شقه لاشه گوسفندی
۳۸۰,۰۰۰نیم شقه ران گوسفندی
۳۹۰,۰۰۰
قیمت گوشت افزایش یافت
نوسانات بازار گوشت که با کمبود و گرانی آن همراه است باعث شده تا باز هم این بازار دچار مشکلاتی شود. این درحالی است که با وجود روند نسبتا کاهشی قیمت گوشت در روزهای پایانی سال گذشته، اخیراً قیمت گوشت باز هم روند افزایشی را طی می‌کند.برای مثال قیمت ران گوسفندی در روزهای اخیر روند صعودی داشته است و به کیلویی ۴۲۰ هزار تومان رسیده است.
از سوی دیگر کاهش قیمت گوشت به یک اولویت برای نهاد تنظیم‌ بازار در وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده است اما کارشناسان معتقدند نابسامانی بازار گوشت حاصل جوسازی برخی از فعالان این صنعت است تا بتوانند با افزایش قیمت گوشت در آستانه عید قربان و فصل حج سود مناسبی از این بازار به دست بیاورند برخی صاحب نظران دیگر بر این باورند که گوشت به وفور در بازار موجود است اما علاوه بر کاهش تقاضای همیشگی در این فصل برای گوشت، آماده کردن بازار برای فروش دام زنده و همچنین کاهش توان خرید مردم در نابسامانی بازار گوشت موثر است.
کمبودی در بازار گوشت وجود ندارد
منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در این خصوص گفت: قیمت گوشت با توجه به عرضه بیشتر دام زنده در فصل تابستان باید کاهش یابد اما اخیراً از سوی برخی از افراد جوسازی‌هایی با هدف نامتعادل کردن این بازار ایجاد شده است که دلیل اصلی آن نیز آغاز حج و لزوم قربانی کردن گوسفند و به استقبال عید قربان رفتن است.
او از سرریز بودن بازار از انواع گوشت گوسفند و گوساله خبر داد و گفت: در این فصل دامداران ترجیح می‌دهند به جای تقبل کردن هزینه‌های گزاف نگهداری دام نزد خود، آنها را به بازار عرضه کنند بنابراین هیچ کمبودی از این نظر وجود ندارد.
افزایش قیمت گوشت به دلیل نبود خریدار!
او درباره دلیل افزایش قیمت گوشت و کمبود آن گفت: در این فصل بر خلاف نیمه دوم سال همواره تقاضای کمتری برای گوشت وجود دارد و بازار با رکود مواجه می‌شود و فروشندگان به جبران نبود خریدار، اقدام به افزایش قیمت گوشت می‌کنند تا بتوانند جبران کسری درآمد خود را انجام دهند که در بسیاری از مواقع با وجود نبود نظارت مطلوب فرصت خوبی برای جولان نیز پیدا می‌کنند.
پوریان اضافه کرد: توان تولید گوسفند و تامین گوشت زنده در کشور به حد کافی وجود دارد اما به دلیل نبود سیاست‌های حمایتی برخی از تولیدکنندگان گوشت به زعم خود ناچار به افزایش قیمت گوشت به ویژه در این فصل سال می‌شوند و به این ترتیب جوی غیرواقعی در مسیر افزایش قیمت ایجاد می‌کنند.

نظارتی بر بازار گوشت وجود ندارد
رئیس شورای تامین کنندگان دام در ادامه درباره ضرورت واردات گوشت با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیرجامعه گفت: واردات گوشت امری مستمر است و از سال گذشته نیز درباره گوشت گوسفند و گوساله انجام می‌شود و این امر درباره گوشت منجمد گوساله نیز همچنان از کشورهایی مانند ارمنستان، روسیه و استرالیا انجام می‌شود درحالی که اگر دولت با نظارت دقیق در بازار داخلی حضور یابد و شرایط را برای صادرات مازاد گوشت داخلی فراهم سازد بسیاری از مشکلات بازار گوشت از نظر قیمت و…. نیز کاهش و حتی حذف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید