روزنامه تعادل – ۴ ضلعی صعود بورس چه بود؟


ریحان نیوز –

بورسان| مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری خط ارزش معتقد است در گذشته سازمان بورس با کمک صندوق توسعه بازار، اوراق اختیار فروش تبعی را با هدف بیمه سهام عرضه می‌کرد. نهاد ناظر کف و سقف بازدهی را برای خریداران سهام و خریداران اختیار به گونه‌ای تنظیم می‌کرد که بتوانند در یک بازه زمانی مشخص، بازدهی مشخصی را دریافت کنند. به‌طوری که این بازدهی به هیچ عنوان دستخوش تغییر نشود.
فرشید زرین‌کیا عنوان کرد: اکنون اختیار فروش تبعی بدون در نظر گرفتن واگذاری کال آپشن از سمت سرمایه‌گذار انجام می‌شود. این مهم کمک می‌کند که سرمایه‌گذار در زمان خرید سهام به همراه اختیار فروش این حق را داشته باشد که در سررسید یک ساله ۲۰ درصد بالاتر سهام را به صور مجدد به صندوق توسعه بازگرداند.
وی افزود: سرمایه‌گذار در روز سررسید اگر قیمت تابلو بیش از قیمت سررسید رشد کرده بود می‌تواند همچنان سهام را در پرتفوی خود نگه‌داری کند و بازدهی را از این طریق افزایش دهد. اکنون کلیتی از بسته ۶ هزار میلیارد تومانی عنوان شده است که تاثیر آن در معاملات روز جاری قابل مشاهده بود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، روند ۱۰ روز معاملاتی قبل که روندی منفی بود در کنار رسیدن به سطوح حمایتی کمتر از ۲ میلیون واحد (یک میلیون و ۹۴۰ تا یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد) توام با رونمایی از بسته حمایتی شاهد اثرگذاری مثبت در جریان معاملات بازار بودیم. زرین‌کیا در خصوص پیام‌های عضویت ایران در گروه بریکس برای بورس تهران گفت: عضویت در پیمان‌های مختلف (شانگهای – بریکس) به خودی خود اقدام مثبتی است اما باید دید که از حضور در چنین گروه‌هایی دنبال چه هدفی هستیم و رسالت گروه چیست.
وی ادامه داد: هدف اصلی استفاده از ارزهای محلی عنوان شده است.گروه بریکس با محوریت ایجاد بستری برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصادهای نوظهور ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری خط ارزش بیان کرد: بخش عمده کشورهای گروه بریکس داد و ستد مستقیم با وزن بالایی با امریکا دارند. بنابراین محتمل است که به سرعت به سمت حذف دلار نخواهند رفت. در این میان نباید اهمیت بانک توسعه بریکس را نادیده گرفت، بانکی که سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت‌های کشورهای عضو سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
∎​

دیدگاهتان را بنویسید