جوان – تعرفه‌گذاری پلکانی مسیر اصلی کنترل مصرف مشترکان پرمصرف گاز است

ریحان نیوز –

جوان آنلاین: کارشناس ارشد انرژی معتقد است تعرفه‌گذاری پلکانی در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارایی‌اش ثابت شده است. در کشور ما نیز اجرای فاز اول این نوع تعرفه‌گذاری، نتایج خوبی داشت. در تعرفه‌گذاری پلکانی هدف این نیست که گاز را گران کنیم، هدف این است که مشترکان پرمصرف قیمت واقعی گاز را بپردازند و به مصارف غیرمتعارف یارانه 

پرداخت نکنیم. 

محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که تعرفه‌گذاری پلکانی گاز بر اساس مصوبه قانونی مجلس طی دو سال گذشته در دو فاز به اجرا درآمده است، تصریح کرد: بین گران شدن بهای گاز مصرفی خانوار‌ها با تعرفه گذاری پلکانی باید تفاوت قائل شویم. در این روش تعرفه‌گذاری، پرمصرف‌ها بهای واقعی گاز را می‌پردازند، اما کسانی که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند، آن را با قیمت یارانه‌ای در اختیار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: حتی شرکت ملی گاز یکسری مشوق‌ها برای کم مصرفی در نظر گرفته است به نحوی که خوش مصرف‌ها مشمول بخشودگی قبوض می‌شوند. 

به گفته این کارشناس ارشد انرژی، روش تعرفه‌گذاری پلکانی به عدالت نزدیک است. در این روش، پرمصرف‌ها که جزو اقشار مرفه جامعه هستند و از امکانات خوبی برخوردارند، بهای واقعی گاز را می‌پردازند. این قیمت‌ها برای اقشار پردرآمد جامعه اعمال فشاری به لحاظ مالی محسوب نمی‌شود. 

مهرجو گفت: باید بین پرمصرف‌ها و کم مصرف‌ها تفکیکی قائل شویم. این عادلانه نیست که همه اقشار جامعه به یک اندازه از یارانه استفاده کنند. حتی در روش تعرفه گذاری غیرپلکانی، پرمصرف‌ها از یارانه بیشتری بهره می‌برند، در حالی که یارانه برای کمک به اقشار ضعیف است. 

وی ادامه داد: کسانی که تمکن مالی خوبی دارند و جزو اقشار مرفه و مشترکان پرمصرف محسوب نمی‌شوند، منطقی نیست که از یارانه انرژی استفاده کنند. این افراد باید قیمت گاز را به صورت واقعی پرداخت کنند. به این ترتیب، دولت می‌تواند در ارائه خدمات به اقشار ضعیف‌تر جامعه بهتر عمل کند. 

وی ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارایی‌اش ثابت شده است. در کشور ما نیز اجرای فاز اول این نوع تعرفه‌گذاری، نتایج خوبی داشت. در تعرفه گذاری پلکانی هدف این نیست که گاز را گران کنیم، هدف این است که مشترکان پرمصرف قیمت واقعی گاز را بپردازند و به مصارف غیرمتعارف یارانه 

پرداخت نکنیم. 

مهرجو توضیح داد: متأسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد ما مصرف بالایی داریم و حساسیتی نسبت به مصرف انرژی در کشور نداریم. این شرایط نمی‌تواند ادامه پیدا کند. گاز ارزش صادراتی بالایی دارد و می‌توانیم از طریق مدیریت صحیح مصرف این حامل انرژی، کشور را به درآمد‌های سرشاری برسانیم. این درآمد‌ها در زمینه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به مردم به کار می‌افتد و در نهایت رفاه اجتماعی بالاتری را برایمان به ارمغان  می‌آورد.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید