7 عادت مخرب اقتصادی که باید ترک کنید

فهرست این مقاله
۷ عادت مخرب اقتصادی
خوردن بیش‌ازحد فست‌فود و غذاهای چرب، نداشتن خواب کافی و سپری‌کردن زمان‌های طولانی در شبکه‌های اجتماعی بخشی از عادت‌های مخربی است که امروزه به آن‌ها عادت کرده‌ایم. بسیاری از ما بارها تصمیم گرفتیم عادات بد خود را ترک کنیم، اما اینکه تا چه میزان توانسته‌ایم موفق شویم، مشخص نیست. با سپری‌کردن زمان طولانی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دچار کمبود وقت خواهیم شد، اما باید بدانید که داشتن برخی عادات بد ما را دچار مشکلات بسیار جدی می‌کند. این موضوع به‌ویژه خود در مسائل مالی نشان داده می‌شود؛ زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل آرامش روان این است که به‌طور مداوم نگران هزینه‌های روزمره خود نباشیم. در این مقاله، فهرستی از ۷ عادت مخرب اقتصادی بیان شده است که می‌تواند شما را در معرض مشکلات جدی قرار دهد؛ با ما همراه باشید تا بدانید کدام‌ یک از این عادات مخرب در شما نیز وجود دارد.
۱) خرج کردن بیشتر از درآمد
اگر یک عادت مخرب اقتصادی وجود داشته باشد که باید همین الان آن را ترک کنید، این است که بیشتر از درآمدتان دست به خرج کردن بزنید. از همین حالا دست به کار شده و بررسی کنید چه هزینه‌هایی را می‌توانید کاهش دهید تا پول کمتری خرج شود. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید از این ماه تمام خرج‌های خود را یادداشت کرده و کنترل کنید. براساس گزارش کنگره آمریکا، کسری مالی این کشور در سال ۲۰۱۷ رقمی در حدود ۵۵۹ میلیارد دلار پیش بینی شده بود بنابراین حتی دولت آمریکا هم در صورت عدم رعایت خرج‌های خود می‌تواند دچار کسری بودجه شود.
خرج کردن بیشتر از رقم درآمد همیشه باعث کسری مالی می‌شود درنتیجه اجازه پیشرفت مالی را به شما نخواهد داد. طبق تحقیقاتی که توسط موسسه مطالعات ملی انجام شده از هر پنج آمریکایی یک نفر بیش از درآمد خود، خرج می‌کند. هدف شما باید این باشد که برنامه ریزی خرج‌های خود را برابر با درآمد خود نگه دارید تا در انتهای ماه قرضی نداشته باشید.
۲) نداشتن حساب پس انداز
تصور کنید که چرخ ماشین شما به‌دلیل شیشه‌های خردشده کف خیابان پنچر می‌شود و شما برای تعویض لاستیک هیچ پولی ندارید. یا بدتر از آن، در ابتدای تابستان است و کولر شما دچار مشکل فنی می‌شود. نداشتن حساب پس‌انداز برای روز مبادا از عادت مخرب اقتصادی است که باید به‌سرعت آن را اصلاح کنید. براساس آمارها، ۴۰ درصد از بریتانیایی‌ها کمتر از ۱۰۰ پوند پس‌انداز دارند. این موضوع تنها به درآمد پایین این افراد ارتباطی ندارد؛ زیرا درآمد سالیانه نیمی از آن‌ها حداقل ۳۰ هزار پوند است؛ درحالی‌که ۲۳ درصد کارگرانی که سالیانه کمتر از ۱۳.۵۰۰ پوند درآمد دارند، موفق شده‌اند بیش از ۱۰۰۰ پوند پس‌انداز کنند. نداشتن حساب پس‌انداز شما را در برابر هزینه‌های غیرمنتظره زندگی آسیب‌پذیر می‌کند. در بسیاری از اوقات برای رفع هزینه به‌وجودآمده مجبورید پول قرض کنید و همین موضوع شروع یک چرخه باطل است. به‌جای امید برای یافتن راه ‌ل از همین ماه بخشی از درآمد خود را برای پس‌انداز کنار بگذارید. یکی از بهترین توصیه‌ها این است که هزینه‌های ۶ ماه زندگی را پس‌انداز کنید تا درصورت وقوع هر اتفاق غیرمترقبه‌ای فرصت کافی برای یافتن راهکار داشته باشید.
۳) تأخیر در پرداخت قبض ها
اگر هر بار که موعد پرداخت قسط‌ها و قبض‌ها فرامی‌رسد، همان ابتدا آن‌ها را پرداخت نکنید، به احتمال زیاد فراموش کرده و زمانی دوباره به یاد می‌آورید که به‌دلیل دیرکرد از سوی بانک جریمه شده‌اید. تأخیر در پرداخت قسط‌های بانک علاوه بر جریمه، سبب کاهش امتیاز شما می‌شود؛ بنابراین برای وام‌های بعدی دچار مشکل می‌شوید. با پرداخت به‌موقع قبض‌ها می‌توانید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و این عادت مخرب اقتصادی را از بین ببرید. این روزها با آنلاین‌شدن سیستم‌های مالی، هرگونه پرداختی تنها چند دقیقه از زمان شما را می‌گیرد؛ پس بهتر است دست به کار شوید و تمام قبوض و قسط‌های عقب‌افتاده را به‌سرعت تسویه کنید.
۴) پیگیری نکردن هزینه ها
بسیاری از افراد در طول ماه خریدهای غیرضروری انجام می‌دهند. در برخورد اول به نظر می‌آید خرید یک دست لباس یا گجت جدید هزینه زیادی نداشته باشد، اما به‌شکلی غیرمنتظره‌ پیش از رسیدن به پایان ماه بودجه شما تمام می‌شود؛ بنابراین بهتر است به‌صورت روزانه تمام خرج‌ها و هزینه‌های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. در آخر ماه با بررسی فهرست هزینه‌ها به‌خوبی متوجه می‌شوید که پول خود را بیشتر برای خرید چه چیزهای صرف می‌کنید. البته اپلیکیشن‌های بسیاری مانند Wallet وجود دارند که این کار را برای شما ساده می‌کنند. با واردکردن درآمد خود و فهرست هزینه‌ها در هر لحظه می‌توانید به‌طور دقیق از مانده‌حساب خود آگاه باشید. با پیگیری مداوم این کار خواهید توانست تا یک عادت مخرب اقتصادی دیگر را نیز از لیست رفتارهای خود خط بزنید.
۵) اعتیاد به خرید

گرچن کلیبرن مدیر برنامه‌ریزی مالی شرکت BKD می‌گوید، استفاده از خرید برای مقابله با استرس‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی امری رایج است. با این حال باید بدانید خریدکردن مانند قرص مسکن عمل می‌کند و به‌هیچ‌عنوان راه‌حل اصلی نیست. این مدیر مالی اعتقاد دارد که خریدکردن احساسی نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه سبب بدترشدن اوضاع نیز می‌شود. خرید چیزهایی که به آن‌ها نیازی ندارید، سبب می‌شود بخش زیادی از بودجه شما از دست برود و درنهایت با انبوهی از وسایل غیرضروری مواجه شوید.
برای جلوگیری از این عادت مخرب اقتصادی باید قوانینی را برای خود تعیین کنید؛ برای مثال تنها از فهرست خریدی که از قبل و در زمان آرامش تهیه کرده‌اید، اقدام به خرید کنید. قانون دیگری که می‌توانید وضع کنید، این است که قبل از اقدام به خرید حداقل ۲۴ ساعت به خود زمان دهید تا مطمئن شوید قرار است برای چیزی پول بپردازید که ضروری است. به‌عنوان یک راه‌حل منطقی دیگر می‌توانید با یکی از افراد نزدیک خود صحبت کنید و از او بخواهید در مواقع احساسی جلوی خرید کردن‌های شما را بگیرد.
۶) پس انداز‌نکردن برای بازنشستگی
برای بسیاری از افراد هنگامی که در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی خود هستند، بازنشستگی به نظر دور می‌آید، اما برنامه‌ریزی‌نکردن مناسب سبب می‌شود تا آن‌ها سال‌های طلایی عمر خود را برای پس‌انداز از دست بدهند و این را زمانی متوجه می‌‌شوند که دیگر بسیار دیر است. بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، برنامه‌های متنوعی را برای دوران بازنشستگی پیشنهاد می‌دهند. برای شروع پس‌انداز بهتر است ابتدا با مبالغ کم آغاز کنید و به‌مرور آن را افزایش دهید تا در کهن‌سالی با مشکل مالی مواجه نشوید. متخصصان امور مالی توصیه می‌کنند برای داشتن مستمری مناسب در زمان بازنشستگی، ۱۵ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید؛ بنابراین درصورت پایین‌بودن درآمد فعلی، بهتر است با درصد کمتری شروع کنید.
۷) مقایسه‌ نکردن شرایط مالی خود با دیگران

بسیاری از ما موفقیت را با سفرهای متعدد، مدل ماشین و متراژ خانه افراد می‌سنجیم، اما متأسفانه این فرض همیشه درست نیست. رفتن به سفرهای متعدد نیازمند صرف هزینه است، اما نشان‌دهنده میزان ثروت افراد نیست؛ زیرا نوع خرج‌کردن افراد با یکدیگر متفاوت است. ممکن است دو خانواده مختلف با درآمدهای یکسان سبک زندگی متفاوتی داشته باشند. یکی از خانواده‌ها به‌طور مداوم در سفر است و ماشین‌های گران‌قیمت سوار می‌شود، اما در عین حال پس‌اندازی ندارد. از سوی دیگر، خانواده دوم با همان میزان درآمد سفرهای محدودی در سال دارد و سال‌هاست اتومبیل خود را تعویض نکرده‌ است، اما درعوض حساب پس‌انداز خوبی دارد و می‌تواند قبل از کهن‌سالی بازنشست شوند. برای خارج‌شدن از این چرخه ابتدا باید اهداف بلندمدت خود را در پنج، ده، بیست و پنجاه سال آینده تعیین کنید. روشن‌بودن این اهداف به شما کمک می‌کند تا بتوانید پول خود را در جای درستی هزینه کنید.
سخن آخر
یکی از مشکلاتی که روزانه می‌تواند ذهن ما را به خود درگیر کند مسائل مالی است. در این مقاله ۷ عادت مخرب اقتصادی ذکر شده که در صورت عدم ترک آن‌ها دچار مشکلات اقتصادی فراوانی خواهید شد. یکی از این عادات این بوده که روی خرج‌های خود کنترلی نداشته باشید. این مساله باعث می‌شود تا در روزهای ابتدایی ماه تمام حقوق شما خرج شده و برای روزهای باقی مانده دچار مشکلات مختلفی شوید. با تمرین و تکرار خواهید توانست این هفت عادات را ترک کرده و روی مسائل مالی خود مدیریت مناسبی پیدا کنید. البته تمام مشکلات مالی به این هفت عادت ختم نمی‌شوند و دامنه گسترده‌تری دارند با این حال این هفت مورد جز پرتکرارترین مواردی بوده که توسط افراد مختلف بیان شده است. انسان‌های بسیاری با رعایت این موارد توانسته‌اند خود را معضلات مالی رها کرده و روند رو به رشدی را طی کنند.نظر شما درباره این هفت عادت مخرب چیست؟ به نظرتان کدام یک از آن‌ها مهم‌تر بوده و باید به سرعت از آن دوری کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما درمیان بگذارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید