10 رمز ارز برتر حوزه وام دهی (Lending and Borrowing)

در سال‌های اخیر وام‌های سنتی تا حد زیادی جای خود را به وام‌های کریپتو داده‌اند. از سوی دیگر سرمایه‌داران مشهوری مانند ایلان ماسک و بیل گیتس نیز وقوع انقلاب تازه‌ای را در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز نوید می‌دهند. در این مقاله مفهوم ارزهای دیجیتال Lending and Borrowing را شرح داده و لیستی از بهترین پلتفرم‌های وام کریپتوکارنسی کنونی را ارائه داده‌ایم.
فهرست این مقاله
وام کریپتو چیست؟
این وام راهکاری برای تریدرهاست تا بتوانند بدون فروش ارزهای دیجیتال خود به کسب درآمد بپردازند. در این روش از دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان وثیقه برای وام‌های نقدی یا وام استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود. افراد می‌توانند به‌جای فروش ارز از وام کریپتوکارنسی استفاده کنند و با اعتماد به افزایش ارزش دارایی کریپتو یا با نگهداری آن در درازمدت خود را از پرداخت مالیات معاف کنند.
درحقیقت وام کریپتو را می‌توان یک نوع قرارداد مالی در نظر آورد که به دارندگان ارز این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را به دیگران قرض دهند و در عوض از پرداخت عواید آن بهره‌مند شوند. ایده پشت وام کریپتو تقریباً مشابه با بانکداری سنتی است.
در سیستم سنتی، فرد با افتتاح یک حساب سپرده در بانک در حقیقت پول خود را به ودیعه می‌گذارد و بانک از این پول استفاده می‌کند. بانک در ازای این سپرده‌گذاری امنیت وجوه مشتریان خود را ضمانت می‌کند و بهره ثابتی را به این سپرده‌ها اختصاص می‌دهد.
به همین ترتیب در فضای دیفای (DeFi) نیز دارندگان رمز توکن‌های خود را در ازای دریافت درصد عملکرد سالانه (Annualized percentage yield)‌ یا APY در اختیار وام‌گیرندگان قرار می‌دهند. این درصد به‌طور میانگین در بازه ۵ تا ۱۲ درصد در نظر گرفته می‌شود.
در اینجا ذی‌نفعان عبارت‌اند از: فرد وام‌دهنده (lender)، فرم وام‌گیرنده (Borrower) و پلتفرم دیفای. وام‌دهنده با دریافت درصد بهره خود از این معامله نفع می‌برد؛ درحالی‌که سود وام‌گیرنده در گرو دسترسی بلافصل به یک دارایی کریپتو نهفته است.
درحقیقت این افراد می‌توانند فارغ از منابع مالی سنتی به این ارزها دسترسی یابند. به‌طور مشابه، پلتفرم وام کریپتو نیز با دریافت کارمزدی ناچیز از وام‌گیرنده منتفع می‌شود.
وام کریپتو چگونه کار می‌کند؟
هر فرد دارنده ارز با قرض‌دادن دارایی کریپتوی خود به دیگران از درآمدی غیرفعال بهره‌مند می‌شود. نرخ بهره پرداختی به وام‌دهنده با توجه به نوع رمز ارز و شرایط سپرده‌گذاری متفاوت است و اغلب بین ۳ تا ۱۵ درصد تخمین زده می‌شود. APY براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. هنگامی که تقاضا بالا و عرضه پایین باشد، APY بیشتر بوده و بالعکس.
مدت‌زمان سپرده‌گذاری نیز ممکن است در تعیین APY نقش داشته باشد. معمولاً هرچه مدت‌زمان نگهداری وام بیشتر باشد، APY نیز بالا خواهد بود. گاهی اوقات APY متغیر است و به‌طور پیوسته براساس میزان عرضه و تقاضا تغییر می‌یابد. با این حال معمولاً چنین نیست.
برخلاف آنچه در بانکداری متعارف شاهد هستیم، در اینجا به وام‌دهنده ارز ارتباطی ندارد که وام به چه کسی تعلق می‌گیرد. براساس قوانین تعریف‌شده توسط هریک از پلتفرم‌های وام کریپتو، مبلغ وام به‌محض آنکه وام‌گیرنده واجد شرایط دریافت آن شود، به‌طور خودکار به وام‌گیرنده تخصیص می‌یابد.
برای دریافت وام کریپتوکارنسی نیاز دارید از طریق یک پلتفرم وام‌گیری درخواست دریافت وام بدهید. سپس این پلتفرم شما را ملزم به پرداخت وثیقه می‌کند. معمولاً نسبت وام-به-ارزش (LTV) معادل ۵۰ درصد تخمین زده می‌شود؛ به این معنا که وام‌گیرنده می‌تواند ۵۰ درصد از کل مبلغ وثیقه را به‌عنوان وام دریافت کند؛ برای مثال با سپرده‌گذاری ۱۰۰۰۰ دلار به‌عنوان وثیقه ارز، وامی به ارزش ۵۰۰۰ دلار دریافت خواهید کرد. هر زمان که این وام را به‌طور کامل پرداخت کنید، وثیقه ۱۰۰۰۰ دلاری شما بازگشت داده خواهد شد.
پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در این باره، لازم است وام‌دهنده و وام‌گیرنده هر دو به‌طور کامل درباره بازار مدنظر خود تحقیق کنند. از آنجا که فضای دیفای همواره در حال تغییر است، APY در هر پلتفرم مقدار متفاوتی دارد. به همین ترتیب، شرایط دریافت وام،‌ کارمزد برداشت وجه و نسبت وام به ارزش نیز ممکن است متفاوت باشد. امروزه بیشتر پلتفرم‌های وام کریپتو به شما امکان مقایسه گزینه‌های موجود برای دریافت وام را می‌دهند.
معرفی ارزهای دیجیتال برتر حوزه وام و قرض (Lending and Borrowing)
ادامه این مقاله به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال Lending and Borrowing موجود در بازار اختصاص یافته است:
1- پلتفرم رمز ارز آوی (Aave)

شرکت فناوری Aave واقع در کشور سوئیس در سال ۲۰۱۷ احداث شده و به‌عنوان یک پروتکل نقدینگی برای ۷ شبکه و ۱۳ بازار مختلف فعالیت می‌کند. وام‌دهندگان می‌توانند هم‌زمان از نرخ سود متعلقه و کامپاند بهره‌مند شوند. بر مبنای پروتکل تشویقی Aave، به‌سختی می‌توان مقدار معینی برای APY تعریف کرد. با این حال می‌توان ۰ درصد APY برای توکن بومی و ۱۸ درصد برای USDT و BUSD در نظر گرفت.
اگر قصدتان تنها وام گرفتن است، جای درستی آمده‌اید؛ چراکه نرخ درصدی سالانه (Annual Percentage Rate) یا APR برای این پلتفرم برای توکن MKR به مقدار ناچیز ۱/۰ درصد، برای AAVE ۵/۰ درصد و برای BUSD به میزان ۳/۱ درصد تعریف می‌شود؛ با این حال متأسفانه نرخ بهره استیبل کوین‌ها همچنان بالاتر است.
همچنین نرخ بهره متغیر Aave موجب می‌شود تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری‌های کلان در این پلتفرم بسیار دشوار و چالش‌برانگیز بوده و احتیاج به ریسک‌پذیری بالاتری داشته باشد. شما می‌توانید از طریق هریک از صرافی بایننس، صرافی کوین بیس (Coinbase)، FTX، صرافی کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، کراکن (Kraken) و Gate.io و بسیاری از صرافی‌های دیگر اقدام به خرید توکن‌های رمز ارز Aave کنید و به نوبه خود در این پلتفرم Lending and Borrowing پرطرفدار سهیم شوید.
پس از خرید رمز ارز به یک کیف پول برای نگهداری آن احتیاج دارید که ما کیف پول‌های زیر را برای نگهداری رمزارز آوی به شما پیشنهاد می‌کنیم:
1- کیف پول لجر (Ledger)
2- تراست ولت (Trust Wallet)
3- کیف پول متامسک (MetaMask)
4- کیف پول اختصاصی صرافی کوین بیس
5- کیف پول هایپرپی (HyperPay)
6- کی پول سیف پل (SafePal)
7- کیف پول بایننس چین (Binance Chain)
8- اتمیک ولت (Atomic Wallet)
درمجموع می‌توان گفت Aave یک پلتفرم بسیار خوب برای افرادی است که قصد دارند با کمترین میزان APR به دریافت وام کریپتو اقدام کنند.
2- رمز ارز میکر (Maker)

Maker یک پلتفرم وام‌دهی بدون نیاز به مجوز و مسئول شکل‌گیری نخستین استیبل کوین غیرمتمرکز یعنی DAI است. این پلتفرم روی شبکه بلاک چین اتریوم بنا شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا وام‌های خود را در قالب یک دارایی باثبات و بدون نیاز به اعتماد (trustless) دریافت کنند. همچنین کاربران می‌توانند با قرض‌دادن توکن‌های خود از پرداخت بهره مشخص در ازای آن برخوردار شوند.
با به‌کارگیری آپشن وام‌گیری Oasis کاربران می‌توانند وثیقه‌های خود را – که در حال حاضر شامل اتریوم، USDC یا BAT است- برای مینت‌کردن توکن‌های DAI قفل کنند. وثیقه‌های قفل‌شده مشمول یک کارمزد ثبات می‌شوند که می‌توان در هر زمان آن را پرداخت کرد.
از دیگر مزایای Maker می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استیبل کوین بودن Maker موجب می‌شود مقدار دقیق بدهی وام‌گیرنده به‌آسانی تعیین شود.
کاربران می‌توانند به‌راحتی با استفاده از داشبورد Oasis به وثیقه سپاری مجدد یا برداشت مستقیم توکن‌های مضاعف DAI اقدام کنند.
این پلتفرم چندین ابزار مدیریت سرمایه از قبیل DeFi Saver را معرفی می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهند از وجود وثیقه کافی در خزانه‌ها اطمینان حاصل کنند. این امر به‌ویژه در زمانی که بازار به‌شدت در حال نوسان است، اهمیت مضاعفی می‌یابد.
خزانه‌های Maker با دیگر ابزارهای مدیریت سرمایه مانند InstaDapp یا Zerion ادغام گردیده و به این ترتیب ردگیری آن‌ها آسان‌تر خواهد بود.

رمز ارز میکر را می‌توان از صرافی‌های شناخته‌شده‌ای چون بایننس، کوین بیس، FTX US، کوکوین، هیوبی گلوبال، کراکن، Gate.io و بسیاری دیگر خریداری کرد. کیف پول‌های لجر، تراست ولت، متامسک، کوین بیس، سیف پل، بایننس چین و اتمیک ولت برای نگهداری توکن‌های ارز پلتفرم Maker ایده‌آل هستند.
۳- توکن کاوا (Kava)

Kava بلاک چینی مبتنی بر شبکه Cosmos است که پروتکل پرداخت وام آن به کاربران کمک می‌کند تا بدون نیاز به واسطه اقدام به وام‌گیری و وام‌دهی در بازار ارزهای دیجیتال کنند. این پلتفرم به‌عنوان یک درگاه غیرمتمرکز برای دارایی‌های کریپتوکارنسی عمل کرده و محصولات مالی متنوعی از قبیل وام، توکن‌های استیبل کوین و بسیاری خدمات دیگر را به کاربران خود اعطا می‌کند. محصولات اصلی این بلاک چین عبارت‌اند از:

Kava Mint: پلتفرمی برای وام‌دهی است که به کاربران کمک می‌کند از سپرده‌های ارز خود به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام در قالب استیبل کوین Kava یعنی USDX استفاده کنند. کاربران با انجام این کار به‌منظور مینت کردن USDX می‌توانند به‌عنوان پاداش به‌طور هفتگی توکن‌های KAVA را دریافت کنند.
Kava Land (که پیش‌تر با نام پروتکل سخت خوانده می‌شد) یکی دیگر از محصولات Kava است که در آن کاربران می‌توانند به دریافت وام در قالب USDX اقدام کنند و امکان وام‌دهی در قالب توکن‌های BTC، BNB، BUSD، XRP و غیره نیز برای آن‌ها فراهم شده است.
Kava Swap: این محصول AMM در بلاک چین Kava طراحی شده و بر آن است تا نقدینگی دیگر بلاک چین‌ها از قبیل اتریوم و BSC را به Kava سرازیر کند.

درمجموع می‌توان گفت Kava درصدد ساخت اکوسیسیتمی با هدف رقابت با دیگر بلاک چین‌های موجود در بازار است. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این پروژه را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، کراکن، Gate.io، هیوبی گلوبال، کوین وان (Coinone) و… اقدام به خرید این رمز ارز کنید و با ذخیره توکن‌های خود در یکی از کیف پول‌های زیر از مزایای بی‌شمار این پلتفرم بهره‌مند شوید. کیف پول‌هایی که Kava با آن‌ها سازگاری دارند عبارت‌اند از: لجر، تراست ولت، متامسک، بایننس چین و اتمیک ولت.
۴- رمز ارز سلسیوس (Celsius)

سلسیوس یک پلتفرم منظم و تحت نظارت SEC برای اعطای وام کریپتوست که به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا از سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال کسب درآمد کرده یا وام‌های همراه با وثیقه دریافت کنند. سلسیوس بر آن است تا با افزایش بهره سپرده‌گذاری روزبه‌روز کاربران بیشتری را به خود جلب کرده و در عین حال همان مزایای روش‌های سنتی از قبیل انجام سریع و بدون کارمزد تراکنش‌ها را حفظ کند.
elsius برای آن دسته از سرمایه‌گذاران قدیمی کریپتو که اکنون قصد وام‌گرفتن دارند، فرصتی را فراهم آورده تا بتوانند بدون نقدکردن دارایی‌های کریپتوی خود مستقیم وام را به دلار دریافت کنند. این سیستم بر پایه توکن بومی CEL عمل می‌کند و از این توکن می‌توان برای وام‌گرفتن، دریافت پاداش و انجام پرداخت‌ها استفاده کرد.
به علاوه، سلسیوس یک پلتفرم وفاداری را به کار می‌گیرد که در آن وضعیت هر فرد بیانگر ارزش CEL ها در سبد کاربری وی خواهد بود. هنگامی که یک عضو به درجات بالاتر ارتقا می‌یابد، به وی پاداش مضاعف و تخفیف در میزان بهره وام اعطا می‌شود.
فهرست صرافی‌هایی که از سلسیوس پشتیبانی می‌کنند منحصربه‌فرد است و نام‌هایی مانند FTX، Gate.io، هیوبی گلوبال، بیتس تمپ (Bitstamp)، لیکویید (Liquid)، بیت فینکس (Bitfinex) و بیترکس (Bittrex) در این لیست به چشم می‌خورد. بایننس، کراکن، کوکوین و بسیاری از عناوین صرافی دیگر در این لیست یافت نمی‌شوند، اما برای نگهداری از رمز ارز Celsius نیز باید از بین گزینه‌های محدودی مانند کیف پول‌های لجر، تراست ولت، متامسک و اتمیک ولت یکی را انتخاب کرد.
۵- رمز ارز کامپاند (Compond)

کامپاند اصلی‌ترین پلتفرم وام کریپتو در فضای دیفای است و به‌واسطه برخورداری از زیرساختی محکم برای وام‌های رمز ارز شناخته می‌شود. پلتفرم کامپاند در مقایسه با Aave از دارایی‌های کمتری پشتیبانی می‌کند، اما درعوض نقدینگی استخرهای سرمایه آن بیشتر است. این پلتفرم همچنین گزینه‌ای مطمئن برای دیگر فرصت‌های کسب سود به شمار می‌رود و طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت دارایی و کارکردهای دیگر را روی میز می‌گذارد. از جمله دلایلی که موجب برتری این پلتفرم از سایر رقبای آن می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلتفرم کامپاند خود را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده معتبر با شهرت و پشتوانه قوی به اثبات رسانده است.
این پلتفرم در حال حاضر بیشترین میزان وثیقه برای هریک از پروتکل‌های وام را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد؛ به این معنا که ظرفیت دریافت وام از کامپاند بسیار بالاست.
با استفاده از ابزارهایی چون Swap Rate و Opyn کاربران می‌توانند از سرمایه خود در برابر نرخ‌های متغیر بهره محافظت کند و نرخ ثابتی را برای وام‌ها تعریف کنند.
وام‌گیرندگان می‌توانند با استفاده از سرویس Nexus Mutual وام‌های خود را بیمه کنند.
همچنین کاربران می‌توانند ابزارهای مدیریت دارایی مانند Zerion و DeFi Saver را به‌منظور مدیریت وام‌های خود به کار بندند.

رمز ارز کامپاند (توکن COMP) را نیز می‌توانید از طریق صرافی‌های پرطرفدار بایننس، کوین بیس، FTX، هیوبی گلوبال، کوکوین و Gate.io خریداری و در کیف پول مجازی خود نگهداری کنید. کیف پول‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از: لجر، تراست ولت، متامسک، کوین بیس، هایپرپی، سیف پل، بایننس چین ولت و اتمیک ولت.
۶- رمز ارز ونوس (Venus)

ونوس یک پلتفرم دیجیتال برای مبادله دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز است که به لحاظ عملکرد و ساختار منحصربه‌فرد خود توانسته برخی خصوصیات ویژه را نیز به بازار وام کریپتو یا بازار Lending and Borrowing بیفزاید. برخلاف بیشتر پلتفرم‌های غیرمتمرکز، ونوس بر پایه زنجیره هوشمند بایننس بنا شده است که از قضا به‌عنوان گوشه دنج بازار نیز برای پلتفرم ونوس شناخته می‌شود.
ونوس از استیبل کوینی بدون محدودیت و درنتیجه غیرمتمرکز استفاده می‌کند. مزایای ویژه ونوس عبارت‌اند از: تراکنش‌های کم‌وبیش لحظه‌ای و هزینه کارمزد بسیار پایین‌تر برای تراکنش‌ها. هدف این پلتفرم اعطای نقدینگی بالا به انواع ارزهاست. صرافی بایننس بیشترین میزان خرید و فروش جفت‌های معاملاتی در پلتفرم ونوس را به خود اختصاص داده است.
بعد از بایننس می‌توان به صرافی‌های Gate.io، کوکوین، Bithumb، MEXC، Phemex، Tokocrypto برای معاملات ونوس اشاره کرد. به علاوه، توکن‌های XVS ونوس را می‌توانید در هریک از کیف پول‌های لجر، متامسک و بایننس چین نگهداری کنید.
۷- رمز ارز آلچمیکس (Alchemix)

Alchemix یک پلتفرم غیرمتمرکز دیگر است که به گیرندگان و دریافت‌کنندگان وام این امکان را می‌دهد تا از فضای وام کریپتو بیشترین بهره‌برداری را کنند. نکته‌ای که موجب منحصربه‌فرد کردن Alchemix می‌شود، این است که وام‌گیرندگان می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد از وثیقه واگذارشده را به‌عنوان وام دریافت کنند و علاوه بر آن سپرده آن‌ها بلوکه نشود.
همچنین وام‌گرفتن در این پلتفرم مشمول پرداخت کارمزد نیست و در ۱۰۰ درصد موارد وجوه سپرده قابل دسترسی خواهد بود. همچنین شما می‌توانید هر زمان که خواستید مبلغ وام خود را برگردانده و پلتفرم سپرده شما را نقد نخواهد کرد. Alchemix همچنین طیف گسترده‌ای از انواع وثیقه را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و به این ترتیب وام‌گیرندگان می‌توانند به‌راحتی از مزایای این پلتفرم استفاده نمایند.
از جمله نکاتی که Alchemix را به انتخابی مناسب در عرصه ارزهای دیجیتال Lending and Borrowing مبدل می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما می‌توانید تا سقف ۵۰ درصد از وثیقه سپرده خود را به‌عنوان وام دریافت کنید.
می‌توانید به صلاح‌دید خود برای نقدینه سازی وام خود اقدام کنید.
پلتفرم Alchemix سپرده‌های شما را قفل نکرده و هزینه‌ای به‌عنوان کارمزد از شما دریافت نمی‌کند.
وجوهی که شما به‌عنوان وثیقه به این پلتفرم می‌سپارید، همواره در دسترس خواهند بود.
امکان بازپرداخت وام در زمان دلخواه شما وجود دارد.

در میان صرافی‌هایی که از رمز ارز Alchemix و توکن ALCX پشتیبانی می‌کنند، اسامی صرافی‌های بایننس، کوین بیس، FTX، جمینی (Gemini)، Gate.io، کراکن،‌ OKX و سوشی سواپ به چشم می‌خورد. اگر قصد ذخیره ایمن توکن‌های Alchemix را دارید، باید به سراغ گزینه‌هایی چون کیف پول‌های نرم افزاری تراست ولت و متامسک بروید.
۸- پلتفرم RAMP

RAMP یک پلتفرم بهینه‌سازی‌شده Lending and Borrowing است که با هدف اعطای بالاترین میزان بهره سپرده و دریافت کمترین میزان کارمزد دریافت وام طراحی شده و به‌عنوان وثیقه از دارایی‌های موجود در شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) و پلیگون (Polygon) استفاده می‌کند.
با به‌کارگیری راهکار RAMP کاربران واجد دارایی‌های استیک‌شده می‌توانند به دریافت پاداش به ازای فرایند استیکینگ ادامه داده، پتانسیل رشد سرمایه استیک شده خود را حفظ کرده و هم‌زمان از سرمایه نقد شده خود به‌منظور سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جدید استفاده کنند.
علاقه‌مندان هم اکنون می‌توانند با مراجعه به هر یک از صرافی بایننس، FTX (Futures)، پنکیک سواپ (PancakeSwap)، Gate.io ،MXC و Bittrex توکن‌های RAMP را خریداری کرده و در این پلتفرم دیفای موفق سرمایه‌گذاری کنند.
مهم‌ترین صرافی‌هایی که به کار خرید و فروش رمز ارز RAMP اشتغال دارند، عبارت‌اند از: صرافی‌های FTX، یونی سواپ، MEXC، Tokocrypto، پنکیک سواپ، بیترو (Bitrue)، CoinDCX، HitBTC، مندلا (Mandala)، هات کوین گلوبال (Hotcoin Global)، Bitcoiva، LuaSwap، Vauld.
کیف پول‌های تراست ولت، متامسک و بایننس چین با پلتفرم RAMP سازگاری دارند و کاربران می‌توانند برای نگهداری امن توکن‌های RAMP خود از این کیف پول‌ها استفاده کنند.
۹- پلتفرم TrueFi

TrueFi یک پلتفرم وام‌دهی فارغ از وثیقه دیگر است که نخستین بار در جهان توسط امتیازات اعتباری آن‌چین (On chain) معرفی شده و توسط دارندگان توکن‌های True (به عبارتی توکن TRU) اداره می‌شود.
پیش از TrueFi، بیشتر موفقیت‌های پلتفرم DeFi به اشباع وثیقه‌گذاری (Overcollateralization) نسبت داده شده که در عین حال مانع پذیرش جریان اصلی صنعت دیفای می‌شد. معرفی سیستم امتیازدهی اعتباری در TrueFi گامی تحول‌آفرین برای دیفای است و بی‌شک در آینده نیز در پذیرش هرچه بیشتر این پلتفرم اثرگذار خواهد بود.
هدف TrueFi این است که دیفای را با مفهوم وام بدون وثیقه ادغام کند؛ یعنی این پلتفرم وام‌دهندگان کریپتو را از نرخ بهره دائمی و وسوسه‌برانگیزی بهره‌مند می‌کند و در عین حال به وام‌گیرندگان این امکان را می‌دهد تا از وام‌هایی با مقادیر قابل پیش‌بینی برخوردار شوند و به این ترتیب سرمایه در گردش خود را به حداکثر میزان ممکن برسانند. چهار مرحله اصلی کارکرد TrueFi را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

در ابتدا وام‌دهندگان با افزودن دارایی به استخر وام TrueFi اقدام به تأمین مالی مبالغ وام کرده و در ازای این کار توکن‌های بومی شبکه (توکن TRU) را دریافت می‌کنند. هرگونه سرمایه استفاده‌نشده در اینجا به پروتکل خارجی fi منتقل می‌شود و به این ترتیب میزان عایدی وام‌دهندگان به حداکثر می‌رسد.
سپس وام‌گیرندگان (که در حال حاضر تنها محدود به مؤسسات هستند و اشخاص حقیقی و وام‌گیرندگان خرد را در بر نمی‌گیرد) یک فرایند همسوسازی (آنبوردینگ) بسیار سخت را از سر می‌گذرانند که مراحلی چون بازبینی کامل کسب و کار آن‌ها، امضای قرارداد دریافت وام و دریافت تأیید جامعه توکن TRU را در دل خود گنجانده است.
پس از آنکه وام‌گیرندگان تأیید شدند، می‌توانند درخواست خود بابت دریافت سرمایه را ثبت کنند و بر مبنای امتیازات اعتباری خود یک نرخ بهره و محدوده اعتبار برایشان تعیین می‌شود. این اقلام نیز باید ابتدا به تأیید جامعه TRU برسد؛ به عبارت دیگر هر یک از اعضای این جامعه با اعلام رأی «آری» یا «خیر» نظر خود درباره هر یک از وام‌ها را اعلام می‌کنند.

استیک کنندگان TRU معمولاً تمایل دارند درباره وام‌های جدید با احتیاط اعلام نظر کنند؛ چراکه درصورت هرگونه مشکلی این توکن‌های استیک‌شده TRU آنان است که نقد می‌شود (با نرخ حداکثر ۱۰ درصد توکن‌های TRU استیک‌شده).

در مرحله آخر وام‌دهندگان ملزم خواهند بود پیش از اتمام مدت قرارداد خود اصل پول و بهره آن را بازپرداخت کنند. وام‌گیرندگان بزهکار بر مبنای قرارداد امضاشده طی فرایند آنبوردینگ به‌طور قانونی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

اگر قصد خرید رمز ارز TrueFi و توکن TRU و همچنین سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را دارید، توصیه ما این است که به سراغ یکی از صرافی‌های معتبر با قابلیت تبادل جفت‌های معاملاتی حاوی TRU مانند صرافی‌های بایننس، FTX، کوین بیس، کوکوین، جمینی، صرافی پولونیکس بروید.
پس از خرید توکن‌های TRU برای نگهداری امن آن‌ها باید یک کیف پول مناسب را برای خود برگزینید. پیشنهاد ما به شما انتخاب از بین کیف پول‌های تراست ولت، متامسک یا اتمیک ولت خواهد بود.
۱۰- پلتفرم BENQI

BENQI یک پروتکل نقدینگی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) بوده که روی شبکه Avalanche طراحی شده است.
این پروتکل از اجزای زیر تشکیل می‌شود:
۱. لیکوییدیتی مارکت (Liquidity Market) یا BLM
۲. لیکویید استیکینگ (Liquid Staking) یا BLS
پروتکل BLM به کاربران کمک می‌کند بدون هیچ‌گونه زحمتی اقدام به اعطا و دریافت وام کرده و از دارایی‌های دیجیتال خود کسب درآمد کنند. سپرده‌گذاران با اعطای نقدینگی به پروتکل می‌توانند از بهره مجزایی برخوردار شوند. از سوی دیگر وام‌گیرندگان می‌توانند به روش اشباع وثیقه‌گذاری از پروتکل وام بگیرند.
پروتکل BLS راهکاری برای لیکویید استیکینگ است که با توکنیزه‌کردن AVAX های استیک‌شده به کاربران این امکان را می‌دهد که از دارایی‌های واجد بهره در اپلیکیشن‌های دیفای استفاده کنند.
صرافی‌هایی مانند بایننس، Gate.io، کوکوین، FTX، Phemex، MEXC، Crypto.com، توکوکریپتو، WazirX، پانگولین و تریدر جو (TraderJoe) برای شروع سرمایه‌گذاری روی توکن بومی پلتفرم BENQI یا توکن QI ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند.
شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت هر یک از این صرافی‌ها با توجه به ترجیحات خود اقدام به خرید توکن‌های رمز ارز BENQI کرده و سپس این توکن‌ها را در کیف پول HyperPay نگهداری کنید. این کیف پول تنها کیف پولی است که از ارزهای QI پشتیبانی می‌کند.
سخن پایانی
در این مطلب درباره بهترین ارزهای دیجیتال عرصه Lending and Borrowing سخن گفتیم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از این رمز ارزها را برشمردیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه کریپتو را دارید یا مدت‌هاست اندوخته‌ای را برای روز مبادا در کیف پول مجازی‌تان ذخیره کرده‌اید، می‌توانید به‌جای راکد گذاشتن سرمایه‌تان از آن به نحو احسن استفاده کرده و با شرکت در پروژه‌های وام کریپتو، از اندوخته خود کسب درآمد کنید.
به علاوه، برای آن دسته از افرادی که احتیاج به وام دارند، وام کریپتو انتخابی ایده‌آل است؛ چراکه برای دریافت این وام احتیاجی نیست ارزهای خود را بفروشید، بلکه با نگهداری دارایی‌های خود می‌توانید از مزایای آتی آن در بازار صعودی ارزها بهره‌مند شوید.
افرادی که تازه در این راه قدم گذاشته‌اند یا با بازار کریپتو آشنایی چندانی ندارند، باید بر مبنای نرخ سود مشارکت، پلتفرمی را که برایشان مناسب‌تر است برگزینند. توصیه ما به شما این است که اگر از ساز و کار پلتفرمی سر درنیاوردید، آن را به کلی کنار بگذارید و به سراغ یک پلتفرم دیگر بروید.
به یاد داشته باشید تنوع پلتفرم‌های وام کریپتو بسیار زیاد است؛ بنابراین شما می‌توانید با صرف حوصله و بررسی دقیق هر یک تصمیم نهایی خود را بگیرید. در بسیاری از موارد بهتر است به سراغ یک نرخ ثابت باشید؛ زیرا می‌توانید از قبل برای آینده سرمایه‌گذاری خود برنامه‌ریزی کنید.
سوالات متداول

آیا وام کریپتو امن است؟
واقعیت این است که امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه وام کریپتو به اندازه هر بازار سنتی دیگری است. دقت داشته باشید که همواره وام گرفتن با خطرات خاص خود همراه است. این موضوع به ماهیت وام بازمی‌گردد و به کریپتوکارنسی ربطی ندارد؛ بنابراین باید مراقب باشید که هیچ‌گاه وامی بیشتر از مبلغی که قادر به بازپرداخت آن هستید، نگیرید.

چرا نرخ سود وام کریپتو دائماً در حال تغییر است؟
درمجموع، نوسانات نرخ سود در پاسخ به نسبت به‌کارگیری استخرهای سرمایه صورت می‌گیرد. به این ترتیب هر زمان که مقدار زیادی از یک رمزارز معین برای وام‌گرفتن در دسترس باشد، نرخ پرداخت و دریافت وام آن کریپتو نسبتاً پایین خواهد بود. با رشد محبوبیت استخر سرمایه، نرخ وام نیز افزایش خواهد یافت.

چرا افراد از وام‌های کریپتو استفاده می‌کنند؟
کاربردهای زیادی برای وام‌های کریپتو تعریف شده و هدف استفاده از ارزها برای دریافت وام نیز به اندازه هر پلتفرم Lending and borrowing دیگری متنوع است؛ برای مثال به‌طور شایع از وام‌ها به‌عنوان وثیقه برای پوزیشن‌های بستانکاری، شرکت در مزایده‌های نقدینگی و یا انجام معاملات مارجین با کمک صرافی‌ها استفاده می‌شود.

برای شروع به کار با وام کریپتو چه اقداماتی لازم است؟
با استفاده از یک کیف پول Web3 مانند متامسک می‌توانید به تمامی پروتکل‌های دیفای دسترسی پیدا کنید. برای شروع تنها کافی است مقدار اندکی توکن ETH را به کیف پول خود واریز کرده و از آن برای انجام تراکنش‌ها استفاده کنید. به علاوه هر سرمایه رمزارز دیگری را که کیف پول از آن پشتیبانی می‌کند، می‌توان منبع تأمین وثیقه در نظر گرفت. با خرید توکن‌های هر یک از ارزهای دیجیتال Lending and borrowing به‌راحتی از مزایای دریافت و اعطای وام کریپتو بهره‌مند شوید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

10 رمز ارز برتر حوزه وام دهی (Lending and Borrowing)

دیدگاهتان را بنویسید