کیف پول ترون لینک (TronLink) چیست؟

ترون لینک یا TronLink یک کیف پول ایمن و حرفه‌ای و جامع ترون (TRX wallet) است که به‌طور رسمی توسط Tron توصیه می‌شود. در این محتوا قصد داریم پس از معرفی، مزایا و معایب کیف پول ترون لینک و همچنین نحوه کار با آن را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
ترون لینک چیست؟ (TronLink Wallet)

ترون لینک یک کیف پول ایمن و حرفه‌ای و جامع ترون (TRX wallet) است که به‌طور رسمی توسط Tron توصیه می‌شود و دسترسی به بلاک چین TRON را ساده کرده و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز را آسان می‌کند.
کیف پول TronLink که شبیه به کیف پول‌های دسکتاپ است، در محیط Sandbox اجرا می‌شود و از رمزگذاری قوی برای محافظت و ایمن کردن اطلاعات کیف پول شما استفاده می‌کند. تیم توسعه‌دهنده این والت، صرف‌نظر از میزان موجودی TronLink wallet شما، وظیفه محافظت از سرمایه و اطلاعات شخصی شما را به عهده دارند.
با ادغام TronLink توسعه‌دهندگان می‌توانند با قراردادهای هوشمندی که برای DApp های خود درست در داخل مرورگر خود ایجاد می‌کنند، تعامل داشته باشند. ترون لینک ابتدا در وب‌ سایت رسمی TRON راه‌اندازی و توسط بنیاد TRON پشتیبانی شد.
TronLink محبوب‌ترین کیف پول ترون است که در سه نسخه Chrome Wallet Extension/iOS/Android ارائه می‌شود. ترون لینک در شبکه ترون، نقشی شبیه با کیف پول متامسک برای شبکه اتریوم دارد. والت ترون لینک با استفاده از یک رابط راحت و کاربردی، این اجازه را برای وب سایت‌ها ایجاد می‌کند تا از فواید قراردادهای هوشمند در بلاک چین ترون بهره‌مند شوند.
احتمالاً می‌دانید قراردادهای هوشمند، پایه و اساس همه برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApp ها هستند. هم اکنون با استفاده از والت TronLink می‌توان از CryptoKitties اتریوم در بلاک چین ترون استفاده کرد.
امنیت کیف پول TronLink
امنیت ترون لینک در مقایسه با انواع کیف پول سخت افزاری پایین‌تر است، اما در میان انواع کیف پول نرم افزاری نسبتاً جزء گزینه‌های خوب محسوب می‌شود. این کیف پول کلیدهای خصوصی را در کامپیوتر و موبایل کاربر ذخیره می‌کند و همچنین یک کیف پول HD است که می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی برای بازگردانی آن اقدام کنید.
ارزهای پشتیبانی شده در TronLink
این کیف پول از ارز TRX و تمام توکن‌های TRC-10 و ا TRC-20 از جمله ترون (TRX)، بیت تورنت (BTT)، وینک (WINk)، توکن ترون والت (TWX)، توکن های TRC10، توکن‌های TRC20 و همچنین تمامی توکن‌های مبتنی بر فضای بلاک چین ترون پشتیبانی می‌کند.
عبارت بازیابی کیف پول TronLink
عبارت بازیابی کیف پول ترون لینک یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای است که در زمان ساخت کیف پول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با نگه‌داشتن آن در جایی مطمئن و دور از دسترس سایرین می‌توانید امنیت کیف پول خود را حفظ کنید.
مزایای کیف پول TronLink
از جمله مزایان این کیف پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابط کاربری بسیار ساده و آسان
امکان ذخیره، ارسال و دریافت tron
مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها

شما می‌توانید برای به دست آوردن منابع و حق رأی، TRX را stake/unstake کنید.
این کیف پول از ارز TRX و تمام توکن‌های TRC-10 و TRC-20 پشتیبانی می‌کند.
این کیف پول غیرمتمرکز، امنیت داده‌ها را از طریق ذخیره محلی کلید خصوصی، جداسازی فیزیکی و رمزگذاری الگوریتم چندلایه تضمین می‌کند.
قابلیت فریزکردن و از فریز درآوردن یکی از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه است. با فریزکردن ترون‌های خود می‌توانید به انتخاب خودتان انرژی (Energy)، پهنای باند (Bandwidth) یا توان (Power) به دست آورید. البته با Freeze کردن ترون‌ها تا سه روز نمی‌توانید آن‌ها را معامله کنید و پس از آن قادر به Unfreeze کردن آن‌ها هستید.
با به دست آوردن پهنای باند دیگر نیازی نیست برای تراکنش‌های خود کارمزد پرداخت کنید. از گزینه انرژی برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و توان نیز برای رأی‌دادن به توسعه‌دهندگان tron مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی با هر روز freez کردن ترون‌ها مقدار مشخصی از این سه آیتم به دست می‌آورید که می‌توانید از آن‌ها برای تسهیل انجام معاملات خود استفاده کنید.
معایب کیف پول TronLink
از جمله معایب این کیف پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کلید خصوصی شما در دستگاه ذخیره می‌شود و در معرض هک و تهدیدات آنلاین است.
از سایر ارزها مثل توکن‌های اتریومی، BSC و… پشتیبانی نمی‌کند و تنها مخصوص شبکه ترون است.
آموزش کیف پول TronLink

پیش از آموزش کیف پول ترون لینک، به یاد داشته باشید، هنگامی که می‌خواهید کیف پولی انتخاب کنید، لازم است از نیازهای شخصی خودتان آگاهی داشته باشید. این موارد مشتمل بر میزان کاربری روزانه وَلِت، بهای کیف پول، ایمنی ولت و میزان تجربه موردنیاز جهت استفاده از آن است.
ابتدا به‌منظور دانلود کیف پول ترون لینک به وب‌ سایت این کیف پول به آدرس tronlink.org رفته و یکی از موارد دانلود وَلِت برای سیستم عامل‌های مختلف را انتخاب کنید. جهت آموزش کیف پول ترون لینک، لازم است مراحل ساختن آن را در زیر دنبال کنید:

ابتدا در وب‌ سایت chrome web store وارد شوید تا بتوانید کیف پول ترون‌لینک را به مرورگر کروم خود اضافه کنید.
روی گزینه اضافه‌کردن به کروم یا Add to Chrome ضربه بزنید تا اِکستنشن ترون‌لینک به مرورگر کروم اضافه شود.
روی افزونه اضافه‌شده ضربه بزنید و یک کلمه عبور با حداقل ۸ کاراکتر برای خودتان انتخاب کنید. پس از آن گزینه ادامه یا Continue را فشار دهید.
برای اولین بار که می‌خواهید کیف پول خود را بسازید، روی کلید ایجاد حساب کاربری یا Create Account ضربه بزنید. در دفعات بعدی، چون این کیف پول را از قبل ساخته‌اید، می‌توانید با کلیک روی Restore Account حساب کاربری خود را بازیابی کنید.
پس از آن جهت حساب کاربری خود، اسمی با حداقل ۴ کاراکتر انتخاب کنید.
سپس یک عبارت یادآور طولانی که به آن Seed گفته می‌شود، ظاهر می‌شود که آن را یادداشت نموده و در جایی محفوظ نگهداری کنید.
حال این عبارت را وارد کرده و پس از آنکه با ضربه بر کلید Confirm آن را تأیید کردید، ساختن کیف پول کامل می‌شود.

آیتم‌های موردنیاز برای شروع کار با کیف پول TronLink
برای شروع کار با ولت ترون و آموزش کیف پول ترون‌لینک لازم است با آیتم‌های آن آشنا شوید.

در صفحه اصلی کیف پول ترون لینک، مواردی از جمله آدرس ولت، پس‌انداز شما به مقادیر دلار USDT و ترون TRX، پهنای باند و انرژی را می‌بینید.
اگر روی نماد خانه کلیک کنید، به پلتفرم صرافی غیرمتمرکز رمز ارز ترون وارد می‌شوید و امکان پرداختن به معامله را پیدا می‌کنید.
با کلیک روی نماد موبایل، به صفحه‌ای می‌روید که لینک‌های دانلود ولت ترون لینک را برای سیستم عامل‌های مختلف دارد.
اگر نماد قفل شکل را از منو انتخاب کنید، از حساب کاربری خود خارج می‌شوید؛ بنابراین برای واردشدن به کیف پول، لازم است گذرواژه خود را دوباره وارد کنید.
برای بارگذاری حساب ولت خود، نمادی که به شکل دو فلش مدور در خلاف جهت هم هست استفاده کنید.
با کلیک روی نماد سه خط موازی در انتهای بالای سمت راست صفحه، منوی کشویی باز می‌شود که شامل گزینه‌های فریزکردن، از فریز درآوردن، رأی‌دادن، افزودن توکن TRC20، نمایش عبارت یادآور، کلید خصوصی، جزییات حساب کاربری و حذف کردن حساب کاربری است.
با فشردن کلید تنظیمات، به منوهای سوئیچ‌کردن node، افزودن نود حاوی مشخصاتی مانند نام نود، آدرس نود و سرور، تنظیم ارز رایج، انتخاب زبان، قفل‌شدن اتوماتیک و خارج‌شدن دسترسی خواهید داشت.

گزینه‌های موجود در پلتفرم کیف پول TronLink
در این قسمت، وظایف تمام گزینه‌هایی که در پلتفرم کیف پول آمده است، جداگانه تشریح می‌شود و با استفاده از آن‌ها می‌توانید آموزش خود را تکمیل کنید.

در پایین پنجره اپلیکیشن، می‌توانید برگه سرمایه یا Assets را انتخاب کنید. در این برگه آیتم‌هایی شامل ارسال یا Send، فریزکردن یا Freeze، از فریز درآوردن یا Unfreeze و افزودن دارایی را می‌توانید مشاهده کنید.
اگر گزینه دریافت را انتخاب کردید، می‌توانید آدرس کیف پول و کد QR Code خود را ببینید و جهت ارسال به فرستنده آن را کپی کنید.
اگر نیاز دارید ارز ترون را به شخص دیگری ارسال نمایید، می‌توانید از گزینه Send یا ارسال استفاده کنید. در این صورت لازم است آدرس گیرنده، نوع ارز موردنظر و میزان ارز ارسالی را وارد کنید. برای جلوگیری از هرگونه خطا، قبل از ارسال، اطلاعات واردشده را دوباره چک نمایید.
با انتخاب گزینه فریزکردن و از فریز درآوردن یا به عبارتی Freeze/Unfreeze، نحوه کار آن را به صورتی که در صفحه زیر آمده است، خواهید دید.

قوانین کار با گزینه Freeze در کیف پول TronLink
در آموزش کیف پول ترون لینک با قوانینی که برای کار با این گزینه آورده شده، آشنا می‌شوید. این قوانین به شرح زیر است:
۱. اگر ترون را Freeze کنید، می‌توانید ترون پاور (Tron power) دریافت نمایید. در برابر هر ترون که منجمد می‌کنید، یک پاور برابر با یک رأی دریافت می‌کنید.
۲. علاوه بر ترون پاور شما خواهید توانست به نسبت ترون فریزشده خود، پهنای باند یا انرژی کسب نمایید. کاربرد Tron power، پهنای باند و انرژی در ادامه محتوا آمده است.
۳. به خاطر بسپارید که پس از فریز کردن فقط سه روز این توانایی برای شما وجود خواهد داشت که ترون‌های خود را از حالت فریز بیرون آورید. ترون‌ها را در دسته‌بندی‌های گوناگونی می‌توان فریز کرد، ولی فقط هنگامی خواهید توانست آن‌ها را از حالت فریز بیرون آورید که ترون های موجود در هر دسته، به مدت سه روز در حالت فریز نگهداری شده باشند.
۴. لازم است بدانید که به ازای هر روز که ترون‌های شما در فریز باشند، می‌توانید ۵ هزار پهنای باند دریافت کنید.

اگر ارز TRX خود را فریز کنید، در این صورت حق رأی‌هایتان باقی می‌ماند و از این راه خواهید توانست ترون پاور کسب کنید.
اگر ترون‌های خود را از حالت فریز بیرون آورید، همه امکاناتی از جمله ترون پاور، پهنای باند و انرژی را که به دست آورده بودید، از دست خواهید داد.
برخی مواقع می‌خواهید بدون آنکه gas پرداخت کنید، نقل و انتقال توکن های TRX در شبکه را انجام دهید. در این مواقع شما می‌توانید از منابعی چون پهنای باند و انرژی که در فریز به دست آورده‌اید، برای اجراکردن معاملات هوشمند استفاده کنید.

وظایف گزینه‌های دیگر در پلتفرم کیف پول TronLink
از دیگر وظایف گزینه‌هایی که در پلتفرم کیف پول ترون لینک آمده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با کلیک روی گزینه اضافه‌کردن سرمایه یا Add Asset می‌توانید توکن‌هایی را که از استانداردهای TRC-10 و TRC-20 استفاده می‌کنند، بیفزایید.
با توجه به آیکون‌های موجود، استفاده از امکانات دیگری میسر می‌شود؛ به‌عنوان نمونه با انتخاب نماد کیف پول، امکان ایجاد کیف پول‌های جدید یا Import کردن آن را خواهید داشت.
با کلیک روی منوی بازار یا Market، به زیر منوهای Bankor و Market دسترسی خواهید داشت که می‌توانید از آخرین قیمت‌ها و تحولات جفت ارزهای ترون آگاهی پیدا کنید.
جهت دسترسی به فهرست برنامه‌های غیرمتمرکز ترون، از کلیک روی منوی DApp استفاده کنید.
امکاناتی در منوی Vote وجود دارند که با انتخاب آن شما می‌توانید از تعداد کل رأی‌ها، Vote های خودتان، ترون پاورهای باقی‌مانده و اسامی کاندیداها اطلاع حاصل کنید. دکمه‌های Register vote برای ثبت رأی و Reset را برای شروع دوباره مشاهده می‌کنید.
برگه پروفایل، برگه دیگری در صفحه موجود است. از طریق این برگه می‌توانید به گزینه‌های تاریخ معامله، پشتیبانی، اطلاعیه‌ها، پیوند گروه‌ها در Telegram، WeChat و Twitter به همراه تنظیمات و نسخه برنامه دسترسی داشته باشید.
با رفتن به تنظیمات Node قادر خواهید بود IP و پورت کامل Node و Solidity را عوض کنید و می‌توانید به نود موردنظر وصل شوید.
با انتخاب نام کیف خود که به‌صورت پیش‌فرض mywallet نامیده می‌شود، به کیف پول شخصی خود وارد می‌شوید. با واردشدن به کیف پول ترون لینک، صفحه جدیدی ظاهر می‌شود. این صفحه شامل مواردی از جمله آدرس کیف پول، نام کیف پول، رمز عبور، تهیه یک نسخه کپی از کلید اصلی، بازیابی عبارت پشتیبان و سپس پشتیبان‌گیری از کلید خصوصی است. با استفاده از آخرین گزینه موجود در صفحه می‌توانید کیف پول خود را پاک کنید.

سخن پایانی
آموزش کیف پول ترون لینک، یک امر ضروری برای کاربران حوزه ترون است تا بتوانند از ولت‌های سازگار با توکن‌های ترون استفاده کنند. رمز ارز شبکه اصلی ترون که با علامت اختصاری TRX شناخته شده است، در ژوئن سال ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار گرفت. فعالان حوزه رمز ارز ترون، برای ذخیره‌سازی سرمایه خود نیاز به کیف پول ترون لینک دارند و استفاده از کیف پول‌های ویژه توکن‌های شبکه اتریوم بر پایه استاندارد ERC-20 مناسب نیست. کیف پول ترون لینک یکی از انواع کیف پول نرم‌افزاری و شاید بتوان گفت دسکتاپ است که از طریق مرورگر در دسترس است. شما می‌توانید با استفاده از کیف پول Tronlink وارد بلاک چین ترون شده و از مزایای این شبکه بهره‌مند شوید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید