معرفی و آموزش شاخص MVRV Ratio

تحلیل وضعیت و تصمیم‌گیری برای خرید و فروش، در همه بازارهای مالی دنیا بحثی جذاب برای سرمایه‌گذاران است؛ بنابراین تحلیل فاندامنتال در بازار مالی ارزهای دیجیتال، از ارزش زیادی برای معامله‌گران برخوردار است. تحلیل بنیادی به زبان ساده‌تر، همان اندازه‌گیری ارزش ذاتی اوراق بهادار با توجه به شرایط اقتصادی است. شاخص‌های مختلفی در تحلیل فاندامنتال دخیل هستند که یکی از آن‌ها اندیکاتور MVRV Ratio است.
فهرست این مقاله
شاخص MVRV چیست؟

اندیکاتورها، مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند. درحقیقت وظیفه اصلی این شاخص‌ها، رسم نمودارهای قیمت، زمان و حجم براساس داده‌های بازار، برای مطالعه تحلیلگران است؛ از این‌رو شاخص‌ها نقش مهمی در معاملات بازار ارزهای دیجیتال دارند. شاخص MVRV نیز یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد و مهم در بازار ارزهاست که تحلیلگران حرفه‌ای از داده‌های آن استفاده می‌کنند، اما اندیکاتور MVRV Ratio چه کاربردی در تحلیل‌های فاندامنتال دارد؟
اندیکاتور MVRV یا Market Value/Realized Value، به معنای نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی ارز است. همچنین می‌توان گفت شاخص MVRV، نسخه تخصصی‌تر NVT Ratio است. این اندیکاتور در سال ۲۰۱۸ توسط دیوید پوئل و مراد محموداف براساس داده‌های بلاک ‌چین بیت‌ کوین ابداع شده است و تا امروز یکی از شاخص‌های مهم بازار ارزها محسوب می‌شود. این شاخص درواقع معیار مقایسه ارزش واقعی و مارکت کپ است. به زبان ساده‌تر این اندیکاتور به تحلیلگران کمک می‌کند تا ارزش کل بازار را در یک زمان مشخص بررسی کنند و بتوانند حباب‌های قیمتی را تشخیص دهند. حال بهتر است ببینیم ارزش واقعی و مارکت کپ چه نقشی در این شاخص دارند؟
ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟
ارزش بازار یا همان Market Capitalization، به ارزش نقدی یک دارایی اطلاق می‌شود. این شاخص ساده در بازار ارزهای دیجیتال، بزرگی بازار و حجم گردش سرمایه یک کوین را نشان می‌دهد و به تحلیلگران کمک می‌کند تا تصمیم‌های هوشمندانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در یک ارز بگیرند. اندازه مارکت کپ یک بازار مالی رمز ارز، با ضرب ارزش کل سکه‌های استخراج‌شده در قیمت نقدی آن ارز در فیات (پول رایج) است.
کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقدند اتکا به داده‌های مارکت کپ، به‌تنهایی می‌تواند گمراه‌کننده باشد، ولی به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی که مارکت کپ پایینی دارند، فرصت شارپی برای رشد سرمایه است. همچنین سرمایه‌گذاری در سکه‌هایی که مارکت کپ پایینی دارند، برای افرادی که اهل ریسک هستند مناسب است. با اینکه ممکن است ارزش این سکه‌ها به یک‌باره زیاد شود، اما باید احتمال سقوط قیمت را نیز در نظر گرفت، اما در مقابل سکه‌های شناخته‌شده و قدیمی‌تر که مارکت کپ بزرگی دارند، به ثبات نسبی در بازار رسیده‌اند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمتر است.
ارزش ذاتی رمز ارز چیست؟

ارزش ذاتی یا Realized Value یک رمز ارز به معنای میزان هزینه صرف‌شده برای خرید ارز است. براساس این تعریف، ارزش ذاتی ارز، با ارزش کنونی و بازاری آن تفاوت دارد و نباید این دو را اشتباه گرفت. ارزش واقعی یک ارز با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند تقاضای بازار، میزان حمایت‌های مالی و… تخمین زده می‌شود. با توصیفات ارائه‌شده، اندیکاتور MVRV با مقایسه ارزش واقعی با مارکت کپ، زمان مناسب خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به تریدرها نشان می‌دهد.
نحوه محاسبه نسبت MVRV چگونه است؟
شاخص MVRV یک روش جایگزین برای ارزش بازار است که به تریدرها در تصمیم‌گیری برای خرید و فروش کمک شایانی می‌کند. برای محاسبه اندیکاتور MVRV، برخلاف محاسبه مارکت کپ، از قیمت سکه در آخرین معامله استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر در این روش مهم نیست که سکه در حال حاضر با چه قیمتی معامله می‌شود؛ پس در صورت کلی، در محاسبه شاخص MVRV قیمت سکه در زمانی که خریداری شده مهم است؛ بنابراین براساس اطلاعات گفته‌شده در مقاله، نسبت MVRV را می‌توان از تقسیم مارکت کپ بر ارزش ذاتی بازار به دست آورد.
استراتژی اندیکاتور MVRV Ratio

این اندیکاتور محدوده سقف و کف بازار رمز ارز را تعیین می‌کند. براساس این استراتژی عدد ۱ به‌عنوان کف بازار و عدد ۳.۷ سقف بازار در نظر گرفته می‌شود. براساس این شاخص، قیمت رمز ارز موردنظر باید در این بازه قیمت منصفانه قرار بگیرد. براساس شاخص MVRV Ratio می‌توان بازه‌های نمودار را این‌چنین توضیح داد:
بازه بالاتر از ۳.۷: زمانی که MVRV  به‌دست‌آمده بالاتر از سطح ۳.۷ باشد، به این معناست که ارز بیشتر از ارزش ذاتی آن قیمت‌گذاری شده است. به عبارتی اگر نمودار قیمت در بالاتر از محدوده قرمز در تصویر بالا قرار بگیرد، باید منتظر بود تا قیمت ارز کاهش پیدا کند.
بازه پایین‌تر از ۱: اگر MVRV  به‌دست‌آمده از تحلیل قیمت ارز در محدوده آبی رنگ که در تصویر مشاهده می‌کنید قرار بگیرد، به این معناست که قیمت لحظه‌ای ارز از قیمت واقعی آن کمتر است. در مواقعی که شاخص کمتر از عدد ۱ باشد، مطمئناً قیمت آن در آینده افزایش خواهد یافت.
شاخص MVRV z-score چیست؟
این شاخص چندی پس از ابداع نسبت MVRV ارائه شده است. این شاخص با هدف اندازه‌گیری انحراف‌های بین ارزش بازار و ارزش ذاتی ارزها ابداع شده و در حال حاضر یکی از شاخص‌های کاربردی برای تریدرها به شمار می‌آید. این شاخص همچنین نوسان معاملات بر پایه ترس و طمع را نیز به همراه صعود و رکود چرخه قیمتی ارزها به‌خوبی نمایش می‌دهد.
کاربرد نسبت MVRV چیست؟
همان‌طور که می‌دانید، اندیکاتور MVRV یک ابزار ضروری برای تریدرها به حساب می‌آید. یکی از کاربردهای نسبت این اندیکاتور، تفسیر و تحلیل داده‌های on chain است. با استفاده از این تفسیر می‌توان به‌راحتی تشخیص داد که قیمت یک ارز واقعی است یا نه. یکی دیگر از کاربردهای این نسبت، تعیین محدوده قیمتی کف و سقف برای یک ارز است که قبلاً درباره آن توضیح دادیم.
نتیجه‌گیری
امیدواریم اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، شاخص MVRV، دید بهتری از ارزش کلی شبکه را به تریدرهای دنیای ارز ارائه می‌دهد و به همین دلیل یکی از شاخص‌های مهم در تحلیل فاندامنتال به حساب می‌آید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید