معرفی و آموزش شاخص Miner Reserve در تحلیل تکنیکال رمز ارز

فهرست این مقاله
شاخص Miner Reserve چیست؟
شاخص Miner Reserve مقدار بیت کوین موجود در والت ماینرها را به ما نشان می‌دهد. ماینرها یکی از عوامل مهم در بازار ارزهای دیجیتال هستند و زیر نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند در پیش‌بینی قیمت رمز ارز در آینده بسیار کمک‌کننده باشد. این شاخص اغلب همگام با قیمت حرکت می‌کند، ولی در بعضی مواقع که فشار تقاضا افزایش می‌یابد، ممکن است تغییراتی در روند آن‌ها صورت گیرد.
این شاخص یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در رمز ارز است؛ به‌طوری‌که قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به‌طور مستقیم به آن بستگی دارد و به این صورت است که قیمت همراه با این شاخص حرکت می‌کند؛ در نتیجه زیر نظر گرفتن دقیق فعالیت ماینرها و اینکه تا چه حد می‌توانند در بازار فعلی به تولید بیت کوین بپردازند، می‌تواند در پیش‌بینی قیمت بیت کوین بسیار تأثیرگذار باشد.
از زمان معرفی بیت کوین تا چند سال گذشته تولید بیت کوین تا حدی افزایش یافت که از ۲۱ میلیارد بیت کوین قراردادی حدود ۱۸ و نیم میلیارد آن استخراج شده بود. برای جلوگیری از استخراج بیت کوین و تمام‌شدن آن سازنده بیت کوین تولید بیت کوین را به نصف تولید قبلی رساند؛ یعنی ماینرها را محدود کرد تا نتوانند از یک حدی بیشتر بیت کوین استخراج کنند.
این کار سبب شد بیت کوین کمیاب شده و درنتیجه تقاضا برای آن و قیمت آن نیز افزایش یابد. شاخص miner reserve میزان تولید بیت‌ کوین‌ها توسط ماینرها را زیر نظر می‌گیرد.
مقایسه Miner Reserve و دیگر شاخص‌های رمز ارز
همان‌طور که می‌دانید در دنیای رمز ارز بسیاری از شاخص‌ها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان در برخی از موارد قیمت آینده رمزارز موردنظر را پیش‌بینی کرد. از جمله مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌توان FCAS,ELR,NVT و miner reserve را نام برد.
هریک از این شاخص‌ها مزایا و معایبی دارند و اغلب سرمایه‌گذاران یا کارشناسان رمز ارز برای پیش‌بینی آینده یک ارز از همه این شاخص‌ها استفاده می‌کنند. نحوه اندازه‌گیری هر شاخص و حدس گام بعدی قیمت ارز در مقایسه با دیگری بسیار متفاوت است و برخی از آن در تحلیل‌های فاندامنتال و برخی دیگر در تحلیل‌های تکنیکال استفاده می‌شوند.
تحلیل فاندامنتال که به تحلیلی بنیادی نیز شهرت دارد، روشی برای اندازه‌گیری ارزش ذاتی اوراق بهادر و رمز ارز نیست. تحلیلگران بنیادی هر چیزی را که بر ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد مطالعه می‌کنند؛ ب برای مثال FCAS یک تحلیل فاندامنتالی است که در آن به ارزهای دیجیتال از ۰ تا ۱۰۰۰ ارزشی می‌دهند و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. ارزی که در رتبه بالایی باشد با S و دیگر ارزها را از A تا F رتبه‌بندی می‌کنند.
دلیل اهمیت شاخص Miner Reserve در بازار رمز ارز

این شاخص به‌دلیل اینکه میزان رمز ارز را در بازار اندازه‌گیری می‌کند، در تعیین قیمت ارز موردنظر بسیار تأثیرگذار است. نمودار این شاخص را می‌توان از سایت‌ها معتبر و صرافی‌ها به‌وضوح مشاهده کرد. نمودار منتشرشده برای این شاخص نشان می‌دهد در یک بازه میزان تولید و عرضه به بازار زیاد بوده و در یک بازه ارزهای تولیدشده برای مدت‌زمان زیادی در بازار نگه‌داری شده است.
هرچه ماینرهای یک رمز ارز، تولید ارز را زیادتر کنند، قیمت آن ارز به‌دلیل زیادشدنش در بازار نزولی می‌شود. عوامل تأثیرگذار بر تولید بیت کوین توسط ماینر عبارت‌اند از:

میزان تقاضا بازار برای بیت کوین: در برخی موارد تقاضا زیاد برای بیت کوین و کمبود آن در بازار ماینرها را مجبور به تولید بیت کوین می‌کند.
میزان بیت کوین موجود در بازار: اگر بیت کوین در بازار موجود باشد و به‌وفور یافت شود، احتمال آن کمتر است که قیمت بیت کوین کاهش یابد؛ زیرا در هر جنس و کالایی و در هر شرایط اقتصادی زمانی که یک کالا در بازار زیاد باشد و به‌راحتی بتوان آن را خریداری کرد، قیمت آن زیاد می‌شود.

سقف مجاز برای تولید بیت کوین: برای هر ماینر یک سقف تعیین می‌شود زیرا هر ماینر با توجه به قدرت و انرژی مصرفی فقط می‌تواند تا یک حدی در شبانه‌روز به تولید بیت کوین بپردازد.
تعداد ماینرهای تولیدکننده بیت کوین: هرچه تعداد ماینرهایی که بیت کوین تولید می‌کنند، بیشتر باشد، میزان بیت کوین نیز از قبل بیشتر شده و درنتیجه قیمت تعیین‌کننده آن طی بازه زمان افزایش می‌یابد. نقطه عطف رمز ارز در نمودارهای هر ارز زمانی است که یک رمز ارز به‌طور ناگهان افزایش یافته و پس از مدت‌زمان کوتاهی دوباره کاهش یابد.

استخراج بیت کوین به‌تازگی اندکی سخت شده و علت آن هزینه‌بر بودن آن است. یکی از دلایل مهم هزینه‌بر بودن استخراج بیت کوین، رقابت بین ماینرهای جدید و همچنین مصرف بالای انرژی برق است؛ ز همین رو بسیاری از ماینرها نمی‌توانند از برق شهری برای تولید بیت کوین استفاده کنند و لازم است انشعابی برای تولید بیت کوین در نظر بگیرند. انشعابی که از مراکز تولید برق برای تولید رمز ارزی وجود دارد، قیمت‌های بالایی دارد و عموم افراد قدرت خریداری آن را ندارند؛ از همین رو برخی از سازمان‌های بزرگ تولید رمز ارز را بر عهده می‌گیرند.
استخراج بیت کوین مانند حل یک پازل است و این کار به سیستم‌هایی نیاز دارد که به تراشه‌های تخصصی مجهز باشند. ماینرها در ابتدا همان کامپیوترهای شخصی بودند، اما به‌دلیل سرعت پایین امروزه از استخراج ارزهای دیجیتال از استخرهای استخراج استفاده می‌کنند.
امروزه به‌دلیل سود زیادی که افراد در حوزه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند، خرید ماینرها و تولید بیت کوین نیز افزایش یافته و این کار توانسته تا حدی بازار را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه ماینرها با قابلیت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند و هرکدام در مقایسه با قدرت و کارایی و میزان بیت کوینی که می‌توانند تولید کنند، قیمت‌های متفاوتی دارند.
اغلب ماینرهای بزرگ که مصرف برق بالایی دارند توسط برخی از دولت‌ها خریداری شده و به این روش به تولید ارز برای کشورشان می‌پردازند. به‌تازگی کشورهای چین و هند نیز توانسته‌اند در زمینه تولید ارزهای دیجیتال، به‌خصوص بیت کوین به جایگاه مناسبی دست یابند. این کشورها همچنان در حال یافتن بهترین روش و بهترین ماینر برای تولید رمز ارزی بوده و درصدد رقابت با کشور بزرگی همچون آمریکا هستند.
تشخیص روند بازار با استفاده از Miner Reserve

شاخص miner reserve می‌تواند در بازه زمانی مشخصی آینده یک ارز را بررسی کند. یکی از دلایلی که این شاخص از دیگر شاخص‌ها پیش‌بینی دقیق‌تری می‌کند، هم‌روندی قیمت رمزارز با میزان تولید و ذخیره‌شده آن در کیف پول‌ها و صرافی‌هاست.
اگر میزان تولید رمز ارز توسط ماینر در یک بازه زیاد شود، به نسبت قیمت آن نیز کاهش می‌یابد و درنتیجه بازار شاهد یک سیر نزولی می‌شود. اگر میزان تولید ارزهای دیجیتال توسط ماینرها کمتر شود، بیشتر سرمایه‌گذاران به ذخیره‌کردن رمز ارز خود می‌پردازند و درنتیجه به‌دلیل کمبود ارز در بازار رمز ارز قیمت آن می‌تواند روند صعودی را پی بگیرد.
هنگامی که یک رمز ارز روند صعودی را طی می‌کند، بازار با دو دسته از سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شود. با توجه ‌به شاخص ترس و طمع، زمانی که قیمت یک ارز مانند بیت کوین زیاد می‌شود، برخی افراد بیت کوین خود را به فروش می‌رسانند و عده‌ای دیگر به‌دلیل طمع گران‌ترشدن آن را نزد خود نگه‌داری می‌کنند.
هنگام نزولی‌شدن قیمت، افراد به‌دلیل ترس از ضرر کردن بیت ‌کوین‌های خود را به فروش می‌رسانند و این تغییر میزان بیت کوین و نوسان در بازار رمز ارز می‌توانند به مرور بر روند قیمت‌ها تأثیرگذار باشد. علاوه بر ماینرها، نهنگ‌ها نیز در تعیین قیمت یک رمز ارز نقش مهمی دارند و هنگامی که آن‌ها بنا بر هدفی بیت کوین می‌خرند یا بیت کوین خود را به بازار عرضه می‌کنند، می‌توانند به‌طور مستقیم بر بازارهایی رمز ارز تأثیر بگذارند؛ زیرا تغییر قیمت بیت کوین به‌عنوان مهم‌ترین رمز ارز بر سایر ارزها نیز تأثیر مستقیمی دارد.
عرضه و تقاضا در تعیین قیمت بیت کوین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی این سیستم در هر بازاری متفاوت است. بیت کوین یک ارز بدون پشتوانه است و تا سال‌های ارزها عادی بر پشتوانه قیمت طلا خرید و فروش می‌شدند، اما امروز نیز این ارزها بر پایه ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.
به دلیل اینکه بیت کوین و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال از نظر فیزیکی وجود ندارند و تنها به‌صورت دیجیتالی در بازار موجود هستند، برای بقا به مقبولیت و محبوبیت در بین سرمایه‌گذاران نیازمندند. اگر به هر دلیلی از میزان این محبوبیت کاسته شود، شاهد کاهش قیمت این رمزارز خواهیم بود.
تأثیر Miner Reserve بر قیمت‌ گذاری بیت کوین

همان‌طور که گفتیم، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به‌صورت فیزیکی موجود نیستند و فقط به شکل ارزهای رمزنگاری‌شده در فضای دیجیتال وجود دارند. این ارزها تحت نظارت هیچ دولتی نیستند و هیچ سازمان یا شرکت خاصی آن‌ها را تولید نمی‌کند؛ به همین دلیل عوامل اقتصادی روی قیمت آن‌ها تأثیری ندارد و نمی‌توان مانند سایر ارزها مانند دلار و ریال یا تصمیمات دولت تغییر روند قیمت آن را پیش‌بینی کرد.
پیش‌بینی قیمت رمز ارز مانند بیت کوین به بسیاری از شاخص‌ها بستگی دارد و همچنین این شاخص‌ها می‌توانند در تشخیص صعودی و یا نزولی بودن قیمت بیت‌ کوین‌ها بسیار مؤثر باشند، اما یک عامل مهم که می‌تواند بر قیمت آن تأثیر داشته باشد، میزان تولید این ارز توسط ماینر ها و میزان ذخیره‌شده این ارز در صرافی رمز ارز است.
هرچه میزان تقاضا برای یک ارز زیاد یا عرضه آن در بازار کمتر باشد، به همان نسبت نیز قیمت آن ارز افزایش می‌یابد.
نمودارهای منتشرشده در سایت‌های معتبر بیان‌کننده آن است که تولید بیت کوین در ماینرها در برخی اوقات ناگهانی بوده و دلیل آن فشار بازار و سرمایه‌گذاران برای خرید بیت کوین است.
معیارهای تأثیرگذار در Miner Reserve
تعداد ماینرهای تولیدکننده رمز ارز: تعداد ماینرها و میزان بیت کوین‌هایی که طی یک بازه زمانی مشخص می‌توانند تولید کنند، بر قیمت بیت کوین و شاخص miner reserve تأثیر می‌گذارد. هرچه تولید بیت کوین بیشتر شود، در مقابل عرضه آن در بازار نیز کم شود؛ درنتیجه قیمت بیت کوین نیز کم می‌شود و بازار آن روند نزولی را طی خواهد کرد.
نوع ماینرهای تولیدکننده بیت کوین: نوع و قدرت ماینرهای تولیدکننده بیت کوین بر میزان تولید آن‌ها بسیار مؤثر است. هرچه ماینرها از قدرت بالاتری برخوردار باشند، می‌توانند تعداد بیت ‌کوین‌های بیشتری را نیز تولید کنند و تعداد بیت کوین‌های تولیدشده می‌تواند به‌طور مستقیم بر قیمت آینده این ارز مؤثر باشد.
هزینه استخراج بیت کوین توسط ماینرها: هزینه استخراج بیت کوین به‌طور غیرمستقیم بر شاخص miner reserve تأثیرگذار است؛ یعنی اگر هزینه دستگاه و هزینه برق دستگاه ماینینگ بیش از اندازه زیاد باشد، قدرت خرید افراد کاهش می‌یابد و در نتیجه کاهش قدرت خرید دستگاه سبب می‌شود بیت کوین کمتری تولید شود. کمیاب‌شدن بیت کوین در صرافی‌ها یک سیر صعودی را به وجود می‌آورد.
میزان ارز موجود در صرافی: به دلایل زیادی امکان دارد که میزان ارز در صرافی‌ها نوسانات زیادی داشته باشد. وجود ارز در صرافی و کیف پول‌های دیجیتالی تأثیر مستقیم بر قیمت بیت کوین دارد.
چگونگی دست‌یابی به شاخص Miner Reserve
برای دسترسی به این شاخص می‌توان به سایت‌های معتبر و مشهوری که به‌صورت آنلاین آن را ارائه می‌دهند، مراجعه کرد. این سایت‌ها عبارت‌اند از CryptoQuant و Coinmarketcap که نمودار همه شاخص‌ها را روزانه قرار می‌دهند. همچنین تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را نیز انجام می‌دهند و از این طریق می‌توانند کمک زیادی در خرید رمز ارز به کاربران کنند.
سخن پایانی
شاخص‌های زیادی برای تحلیل درباره ارزهای دیجیتالی وجود دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توان قدرت تحلیل را از بازار پرنوسان رمز ارز بالا برد. استفاده از این شاخص‌ها در گرو شناخت و آشنایی با آن‌هاست. ما در این مقاله با شاخص Miner Reserve آشنا شدیم و دریافتیم این شاخص از میزان تولید ارزها در صرافی‌ها به دست می‌آید.
به عبارتی دیگر میزان تولید رمز ارز توسط ماینرها و ذخیره‌سازی آن‌ها در صرافی‌ها می‌تواند بر روند قیمت بیت کوین و سایر ارزها بسیار تأثیرگذار باشد. استفاده از شاخص miner reserve و دیگر شاخص‌ها همه برای رسیدن به سوددهی و بازدهی بیشتر است. اگر به‌تازگی قصد سرمایه‌گذاری در رمز ارز و خرید آن‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات دقیقی درباره شاخص‌ها و نحوه شناسایی آن‌ها کسب کنید. ورود بدون تجربه و بدون مطالعه به این بازار می‌تواند ضرر زیادی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین می‌توانید از افراد باتجربه و آگاهی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید.
پرسش‌های متداول
۱- چرا باید با شاخص‌های رمز ارز آشنا باشیم؟
کسب سود در دنیای ارزهای دیجیتالی به میزان زیادی به شناخت شاخص‌ها و استفاده از تحلیل‌ها دارد.
۲- آیا شاخص Miner Reserve اهمیت دارد؟
بله این شاخص مانند دیگر شاخص‌ها کمک شایانی برای پیش‌بینی قیمت یک ارز در آینده دارد و نباید آن را نادیده گرفت.
۳- آیا خرید رمز ارز و نگه‌داری آن امن است؟
این ارزها توسط صرافی‌ها به فروش می‌رسد. انتخاب صرافی و نوع کیف پول دیجیتالی برای امنیت بسیار مهم است.
۴- از کجا می‌توانیم به شاخص Miner Reserve دست‌ یابیم؟
این شاخص در سایت‌های کوین مارکت کپ و بسیاری از سایت‌های دیگر در ‌دسترسی است. شما می‌توانید با ثبت‌نام در این سایت‌ها به همه شاخص‌ها دسترسی داشته باشید.
۵- چگونه از این شاخص برای پیش‌بینی قیمت استفاده می‌کنند؟
این شاخص میزان تولید بیت کوین و سایر ارزها را به‌خوبی بیان می‌کند و برحسب تولید و تقاضا می‌تواند آینده یک ارز را پیش‌بینی کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید