مشرق – مقایسه هیوندای سانتافه با توسان ؛ تفاوت برادران کره ای چیست؟



به گزارش مشرق، بازار داخلی ما پر شده از کراس اوورهای چینی اقتصادی و مقرون به صرفه‌ای که امکانات رفاهی مناسب و مشخصات فنی رضایت بخش را یکجا تقدیم مشتری می‌کنند. جذابیت این خودروها برای ما ایرانیان نیز بر کسی پوشیده نیست. اما می‌دانیم که خودروهای چینی به گرد پای رقبای اروپایی یا کره‌ای خود نمی‌رسند.
شرکت هیوندای از جمله کمپانی‌های برتر جهان است که محصولات متنوع و با کیفیتی در کلاس جهانی دارد. خوشبختانه هنوز هم برخی از خودروهای این خودروساز در ایران پیدا می‌شود و امیدواریم که روزی محصولات جدید هیوندای وارد کشورمان شود. دو کراس اوور پرطرفدار هیوندای سانتافته و توسان هستند. نسل‌های مختلفی از این دو خودرو روانه ایران شده و خوش درخشیده‌اند.
گفتنی است که هم اکنون جدیدترین نسخه‌های این خودرو در بازار ایران مربوط به نسل سوم است و قیمت سانتافه کارکرده با قیمت توسان صفر یکسان است. این دو برادر کره‌ای جذابیت‌های زیادی برای رقابت با یکدیگر دارند که این مقاله به آنها می‌پردازیم. با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه هیوندای سانتافه با توسان
دو کراس اوور توسان و سانتافه همچون دو برادر از یک خانواده هستند که در کنار شباهت‌های زیاد، تفاوت‌هایی نیز دارند. بد نیست پیش از پرداختن به جزئیات این دو خودرو کلیاتی را درباره آنها بدانیم. سال ۲۰۱۶ برای هیوندای سانتافه و بازار ایران سال جذابی بود چرا که این کمپانی فیس لیفت جدیدی از سانتافه را روانه بازار کرد.
پس از اینکه سانتافه نیوفیس وارد بازار شد، دو شرکت خودروسازی ایران به نام‌های آسان موتور و کرمان موتور در صدد برآمدند تا آن را در بازار ایران عرضه کنند. لازم به ذکر است که آسان موتور نماینده رسمی شرکت کره‌ای هیوندای در ایران است. سانتافه ۲۰۱۷ یک کراس اوور سایز متوسط است که از نسل سوم این خودرو است و نسبت به هیوندای توسان در جایگاه بالاتری از نظر ابعاد قرار می‌گیرد.
بد نیست بدانید که آسان موتور و کرمان موتور هر دو سانتافه را وارد بازار ایران کرده‌اند و سانتافه‌های آنها از لحاظ ظاهری و فنی هیچ تفاوتی نمی‌کند و تنها تفاوت آنها در آپشن‌ها و امکانات رفاهی است که دارند. یکی از تفاوت‌های سانتافه‌های این دو شرکت برخورداری از ۵ کلید در سمت چپ داشبورد است که این تعداد در سانتافه آسان موتور ۷ کلید است.
در آن سوی میدان هیوندای توسان را داریم. این خودرو باز هم توسط آسان موتور و کرمان موتور وارد کشور شده است. مدل‌های مختلف این خودرو از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ است. ظاهر توسان نسبت به قبل بسیار بهتر شده ولی متاسفانه توانایی فنی و قدرت موتور آن از قبل بدتر شده است. پیشرانه قبلی این خودرو ۲.۴ لیتری بود که در نسخه‌های جدید ۲ لیتری شده است. همین عامل باعث شد تا مشتریان در خرید آن احتیاط زیادی کنند و استقبال قبلا را نداشته باشند.

مقایسه هیوندای سانتافه با توسان از نظر طراحی ظاهری
سانتافه سال ۲۰۱۳ در سانتافه مدل ۲۰۱۷ بروز و ظهور پیدا کرده است. در واقع ریشه‌های طراحی این خودرو در نسخه ۲۰۱۳ یا همان فیس قدیم است. در برخی از قسمت‌های این خودرو شاهد اصلاحاتی هستیم و در برخی دیگر از قسمت‌ها همان نمای کلی گذشته دیده می‌شود که البته ممکن است برای مشتریان ایرانی تکراری باشد.
خوشبختانه بدنه سانتافه آن قدری زیبا طراحی شده که بتواند جذابیت‌های بصری و دیداری بسیاری را برای مشتریان به نمایش بگذارد اما اگر بخواهیم این کراس اوور را با رقیب خود، هیوندای توسان در یک کفه ترازو بگذاریم، مسلماً بدنه ورزیده و عضلانی توسان نمای بهتری را به نمایش خواهد گذاشت. به احتمال زیاد شما نیز در اینکه توسان نسبت به سانتافه ظاهر بهتری دارد، عقیده ما را دارید.
متاسفانه نمای داخلی هیوندای توسان همچون نمای بیرونی آن نیست و در این قسمت ضعف‌های زیادی دارد. طراحان این خودرو موفق نشده‌اند آن جسارت و پختگی نمای بیرونی را در کابین این خودرو به کار برند. بنابراین طراحی کابین توسان محافظه کارانه و قدیمی است و در این خصوص مولفه‌های مدرنی دیده نمی‌شود. گر چه سانتافه نیز دارای اجزای قدیمی مانند داشبورد است اما توسان هم در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد.
متاسفانه کیفیت متریال و موادی که در ساخت کابین توسان به کار رفته در مقایسه با قبل کاهش یافته به طوری که این افت کیفیت محسوس است. با این حال افت کیفیت منجر به نارضایتی مشتریان نشده و سطح قابل قبول و رضایت بخشی دارد. در آن سوی میدان سانتافه قرار دارد که آن هم خوشبختانه کیفیت متریال خوبی دارد و نمی‌توان عیب و ایراد جدی بر آن وارد کرد.

ظرفیت و گنجایش کابین یکی از مولفه‌های مهم خصوصاً برای سرنشینان عقب است. خوشبختانه چون ابعاد سانتافه بزرگتر است، فضای بیشتر و جادارتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. لازم به ذکر است که هیوندای توسان هم فضای کافی و جاداری برای ۵ سرنشین دارد و از این نظر مانع یا محدودیتی برای آنها ایجاد نخواهد کرد. در مجموع به نظر می‌رسد که سانتافه پیروز بخش کابین است.
مقایسه هیوندای توسان با سانتافه از نظر مشخصات فنی
اگر نگاهی به کراس اوورها و حتی سدان‌های سایز متوسط کره‌ای نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که اغلب آنها مجهز به پیشرانه‌های ۲.۴ لیتری هستند اما متاسفانه هیوندای برای توسان اقدامی عجیب و غریب انجام داده است. در این اقدام غیرمنتظره، پیشرانه ۲.۴ لیتری سابق توسان جای خود را به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی داده است و مسلم است که این جا به جایی و تغییر خروجی قدرت خودرو را کاهش محسوسی می‌دهد.
بنابراین توسان با تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت واقعاً در مقابل توان ۱۸۸ اسب بخاری سانتافه حرفی برای گفتن ندارد. اختلاف وزن این دو کراس اوور تنها ۲۱۵ کیلوگرم است و این دو برادر از نظر چابکی و شتاب در سطح یکسانی قرار دارند. با این حال شتاب سانتافه ۲۰۱۷ معادل ۱۱.۶ ثانیه است و این عدد برای هیوندای توسان ۱۱.۸ ثانیه خواهد بود. با این اوصاف عملکرد فنی هر دو خودرو تقریباً در یک سطح اندازه گیری می‌شود.
موتور هر دو خودرو تنفس طبیعی است با این تفاوت که پیشرانه تنفس طبیعی سانتافه از نوع GDI است. حجم موتور سانتافه نیز ۲.۴ لیتر و بیشتر از حجم موتور ۲ لیتری توسان خواهد بود. سانتافه می‌تواند حداکثر ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند حال آنکه هیوندای توسان قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور خواهد بود.

قدرت موتور در سانتافه توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌شود و این گیربکس روی توسان نیز وجود دارد. مصرف سوخت هر دو کراس اوور کره‌ای حوالی ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و نهایت سرعت آنها با ۱۰ کیلومتر بر ساعت اختلاف ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه خواهد بود.
مقایسه هیوندای سانتافه با توسان از نظر امکانات رفاهی و آپشن
همان‌طور که گفتیم هیوندای سانتافه و توسان توسط دو شرکت مختلف آسان موتور و کرمان موتور وارد ایران شده‌اند و تنها تفاوت این نسخه‌ها در امکانات رفاهی و آپشن‌های آنها است که تفاوت‌های بعضاً جدی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تنها به نسخه‌های فول آپشن بپردازیم.
با در نظر گرفتن هیوندای سانتافه و توسان فول آپشن متوجه خواهید شد که امکانات رفاهی و آپشن‌های سانتافه بیشتر از توسان است. در ادامه به تفکیک هر خودرو امکانات آنها را بر می‌شمریم.

امکانات رفاهی سانتافه نیوفیس: چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع چراغ اتوماتیک، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن جلو وعقب، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth- USB  CD/DVD – MP۳ – AUX، دارای ۶ اسپیکر، سیستم پخش اینفینیتی با ۱۰ اسپیکر (سفارشی)، نویگیشن (سفارشی)، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، نوع رینگ ها ۲۳۵/۵۵R۱۹، آینه بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه وسط الکتروکرومیک، مموری آینه، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، دریچه تهویه عقب، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو ۶ حالته برقی، برخورداری از صندلی ردیف سوم، گرم کن (سفارشی)، سرد کن (سفارشی)، پوشش چرمی، شیشه‌های برقی، شیشه دودی عقب، شیشه بالابر آنتی ترپ، سیستم های هشداردهنده رادار نقاط کور (سفارشی)، سنسور پارک عقب و جلو، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییرمسیر (سفارشی)، رادار هشدار تصادف جلو و عقب (سفارشی)، سانروف پانوراما- سنسور باران- کروز کنترل- سیستم کمکی در سربالایی- اتو پارک- در صندوق عقب برقی-استارت دکمه‌ای- کول باکس- سه حالت رانندگی- دوربین عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه- ایونورتر ۲۲۰ ولت- پریز ۱۲ ولت.
امکانات رفاهی توسان: چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – USB – CD   MP۳ – AUX، دارای ۶ اسپیکر، نویگیشن، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، نوع رینگ ها ۲۲۵/۵۵R۱۸، آینه بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه وسط الکتروکرومیک، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی‌های جلو برقی با گرمکن و سرد کن (سفارشی)، گرمکن عقب (سفارشی)، روکش چرمی، شیشه‌های برقی، شیشه دودی عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییرلاین (سفارشی)، رادار نقطه کور (سفارشی)، سنسور ۳۶۰ درجه (سفارشی)، فرمان برقی- فرمان و دسته دنده چرمی- کروز کنترل- سانروف پانوراما-دوربین عقب– استارت دکمه‌ای- ترمز دستی برقی– اتوهلد- کول باکس– باربند– کنترل سیستم صوتی روی فرمان– گرم کن فرمان.

خوشبختانه این دو کراس اوور توانسته‌اند از موسسه ایمنی اروپا (یوروانکپ) ۵ ستاره ایمنی دریافت کنند و می‌توان با این اوصاف آنها را جزو خودروهای ایمن بازار به شمار آورد. اما جالب اینجاست که بدانید هیوندای سانتافه موفق شده در تست‌های حفاظت از جان سرنشینان بزرگسال، ۹۶ درصد امتیازات را از آن خود کند در حالی که این رقم برای توسان ۸۶ درصد است. در تست‌های حفاظت از جان سرنشینان خردسال نیز وضع به همین منوال بوده و سانتافه برتری خود را به رخ کشیده است.
تجهیزات ایمنی سانتافه نیوفیس: ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده، ۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ایربگ‌های پرده‌ای، جانبی جلو و زانویی راننده (سفارشی)، ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده ABS, ESP, VSM, HAC, DBC, TCS, BAS, EBD- ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتوهلد.
تجهیزات ایمنی توسان: ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده، ۶ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) + ایربگ‌های پرده‌ای و ایربگ جانبی جلو، ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP ، CBS ،VSM ،TCS، BAS ، ABS ، EBD – ترمز پارک برقی و اتوهلد (سفارشی).

مقایسه هیوندای توسان با سانتافه از نظر تجربه رانندگی
با نشستن درون کابین سانتافه به عنوان راننده ممکن است کمی سردرگم شوید چرا که در قسمت میانی داشبورد طراحی نسبتاً شلوغی را خواهید دید که کلیدهای متعددی روی آن قرار دارند. خوشبختانه هیوندای توسان از این نظر تعادل را حفظ کرده و هارمونی و نظم بیشتری در آن قسمت دارد. بنابراین ممکن است راننده‌ای که پشت فرمان سانتافه نشسته، با این دکمه‌های زیاد از حد تمرکزش را از دست بدهد.
راننده با قرار گرفتن پشت فرمان هر دو کراس اوور حس تسلط خوبی خواه داشت اما چون سانتافه ابعاد بزرگتری دارد این حس قوی تر خواهد بود. شتاب اولیه و ثانویه هر دو خودروی کره‌ای متوسط رو به خوب است و خیلی سریع و چابک یا کند و با تأخیر نخواهند بود اما سانتافه چون موتور قدرتمندتری دارد، سریعتر عمل می‌کند.
علت چابکی بیشتر سانتافه برخورداری آن از پیشرانه ۲.۴ لیتری با موتور تزریق مستقیم است که راندمان بالاتری را رقم می‌زند. سیستم تعلیق هر دو ماشین متعادل و خوب ارزیابی می‌شود و سواری آنها سرنشینان را اذیت نخواهد کرد. خوشبختانه سیستم تعلیق آنها طوری است که تا حدود زیادی جلوی کوبش‌ها و ضربات را می‌گیرد و آنها را جذب می‌کند. (توسان در این خصوص سواری نرم تری را ارائه می‌دهد.)
سیستم پایداری و کنترل این دو کراس اوور کره‌ای عملکرد خوبی دارند و به لحاظ چسبندگی در سرپیچ‌ها خوب و رضایت بخش ظاهر می‌شوند. باز هم نیاز است که بگوییم سانتافه چون ابعاد بزرگتری دارد در سرپیچ‌ها باید با احتیاط بیشتری راند. خوشبختانه عملکرد ترمزها به نسبت وزنی که خودروها دارند قابل قبول است و در توقف‌ها مناسب ارزیابی می‌شوند.

سخن پایانی
خوشبختانه بازار خرید و فروش سانتافه به قدری داغ است که اگر بخواهید خودروی خود را بفروشید به ۲۴ ساعت هم نمی‌کشد. در واقع سانتافه در بازار ایران ملقب به پول نقد است. در طرف دیگر هیوندای توسان را داریم که رونق خرید و فروش خوبی دارد اما چون پیشرانه این خودرو نسبت به نسل قبل تغییر کرده کمی از اقبال به آن کاسته شده است. بنابراین اگر صاحب یک دستگاه سانتافه هستید، شانس بیشتری برای خرید یا فروش خواهید داشت.
همان‌طور که دیدیم انتخاب میان سانتافه و توسان کار آسانی نیست و باید دید مشتری از یک خودرو چه مشخصاتی می‌خواهد. اگر از آن دسته مشتریانی هستید که طراحی ظاهری و جذاب خودرو برایتان اولویت دارد بهتر است به سراغ توسان صفر کیلومتر بروید که از این نظر بهتر است.
اما آن سوی میدان نیز هیوندای سانتافه را داریم. این خودرو راندمان فنی بهتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد و بازار خرید و فروش بهتری نیز دارد. کابین جادار آن می‌تواند برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب باشد ولی اگر ذائقه و سلیقه مشتری ایرانی را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد هیوندای سانتافه انتخاب اغلب ایرانیان باشد.
منبع: گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید