شبکه ولاس (Velas) چیست و چرا منحصر به فرد است؟

پیدایش فناوری بلاک چین را می‌توان مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) دانست؛ زمانی که ۲ تن از برترین متخصصان فناوری به نام‌های استوارت هابر (Stuart Haber) و اسکات استورنتتا (Scott Stornetta) مفهومی بنام بلاک چین را پیشنهاد کردند.
این موضوع تا همین حد بیشتر پیش نرفت تا اینکه در ادامه و در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) یک فرد یا سازمان ناشناس که تا به امروز نیز وی را با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) می‌شناسیم، با استفاده از این ابتکار عمل توانست تا دید جدیدی به مفهوم بلاک چین ببخشد و بدین‌ترتیب، اولین ارز رمزنگاری‌شده جهان به نام بیت کوین را ایجاد کند.
درحقیقت موجودیت اصلی بیت کوین مبتنی بر عناصری همچون شفافیت، امنیت و غیرمتمرکز بودن است؛ از این‌رو این رمز ارز قادر است این توانایی را در اختیار عموم مردم قرار دهد تا تراکنش‌های مالی خود را بدون هیچ‌گونه اصطکاکی (واسطه‌هایی) مانند بانک‌ها انجام دهند.
درواقع پیدایش بیت کوین به موفقیت بزرگی تبدیل شد که به‌واسطه آن شاهد پیدایش مسیری شدیم که بر بستر آن شاهد توسعه چندین رمز ارز مشابه با بیت کوین همچون ایاس (EOS)، اتریوم (Ethereum) و ریپل (Ripple) بودیم. در ساده‌ترین بیان موجود، بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال توزیع‌شده است که در آن، هر تراکنش تأییدشده در شبکه، در بلوک‌ها ذخیره می‌شود. درواقع در داخل چنین شبکه‌ای، هر بلوک شامل داده‌های تراکنش، هش رمزنگاری یک تراکنش تأییدشده و البته یک مهر زمانی است.
با ‌وجود این تا امروز، هزاران پروژه بلاک چین توسعه یافته‌اند که هدف اصلی تمامی آن‌ها ساده‌کردن فرایندهای مربوط به تراکنش‌های مالی عموم افراد در سرتاسر دنیاست. بیت کوین و اتریوم با وجود اینکه بزرگ‌ترین بلاک چین‌های موجود به‌حساب می‌آیند، هنوز با مشکل مقیاس‌پذیری شدیدی روبه‌رو هستند. از طرف، سرعت تراکنش‌های اتریوم و بیت کوین بسیار آهسته بوده و این محدودیت‌ها، مانع حل برخی مشکلات مربوط به استفاده از این ارزها در زندگی واقعی افراد (مثل استفاده از ارزها برای پرداخت‌های روزمره) می‌شود.
ازاین‌رو، تیم توسعه‌دهندگان شبکه ولاس (Velas Network) با بررسی ایرادات فعلی فضای بلاک چین، یک شبکه بلاک چین مدرن را توسعه داده‌اند که از نظر سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت از هر سیستم بلاک چینی موجود دیگر بهتر عمل می‌کند. پس در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل به مفهوم شبکه Velas پرداخته و زوایای گوناگون آن را بررسی کنیم.
فهرست این مقاله
 شبکه ولاس چیست؟ (Velas Network)

ولاس اولین و سریع‌ترین بلاک چین با مکانیسم هوش مصنوعی است که امکان ساخت و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. به‌علاوه، مقیاس‌پذیری (افزایش سرعت و توان پردازش) لازم برای تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند. Velas ساخته‌شده تا مشکلات سنتی بلاک چین‌ها مثل سرعت و مقیاس‌پذیری پایین را حل کند.
درواقع، واژه Velas مخفف عبارت Virtual Expanding Learning Autonomous System یعنی سیستم یادگیری مجازی در حال گسترش خودگردان است. شبکه ولاس در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و به‌دلیل اینکه در کدهای خود از کدهای شبکه سولانا استفاده کرده است، به‌نوعی به‌عنوان یک فورک از شبکه سولانا شناخته می‌شود.
از طرفی، رمز ارز این شبکه از بلاک چینی استفاده می‌کند که براساس هوش مصنوعی می‌تواند امکان انجام تراکنش‌هایی سریع را فراهم و هم‌زمان نیز امنیت بالایی را تأمین کند. کیف پول این رمز ارز نیز از مکانیسم جدیدی برخوردار بوده و امکان ساخت یک حساب مشترک در آن وجود دارد. این بدین معناست که اگر به‌اصطلاح یک حساب مشترک میان ۲ طرف ایجاد شد، امضای دیجیتال هر ۲ طرف برای انجام تراکنش‌ها لازم خواهد بود.
علاوه بر این، در حال حاضر سریع‌ترین بلاک چین ماشین مجازی اتریوم (EVM) یا Ethereum Virtual Machine در دنیا، بلاک چین Velas است؛ چراکه این توانایی ۷۵ هزار tx/s را داشته تا بدین‌ترتیب با بالاترین سطح ایمنی موجود و به‌صورت کاملاً رایگان، بلافاصله پردازش شود. اکوسیستم ولاس، از محصولات غیرمتمرکز ساخته‌شده در بالای زنجیره خود برای ارائه سهولت تجربه کاربر از محصولات غیرمتمرکز و منبع باز تشکیل ‌شده است.
به بیانی دیگر، با الهام از خصوصیات کلی وب ۳ و فناوری بلاک چین، رمز ارز VLX ایجاد شده است. درواقع این پروژه ترکیبی از بلاک چین و فناوری‌های نوآورانه برای ایجاد یک اکوسیستم شفاف، جامعه‌محور و غیرمتمرکز محصولات و خدمات است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم، سولانا را به‌عنوان پایه‌ای برای بلاک چین Velas انتخاب کرده‌اند.
اساساً این بلاک چین را می‌توان مقیاس‌پذیرترین، امن‌ترین، غیرمتمرکزترین و کاربرد پسندترین پلتفرم‌های بلاک چین در بازار معرفی کرد. اتریوم پرکاربردترین پلتفرم دیفای در بازار است که اکثر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده در شبکه هستند؛ به همین دلیل پل EVM به آن اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا با قابلیت‌های افزایش تراکنش در ثانیه، سریع‌تر و روان‌تر اجرا شوند.
همچنین توسعه‌دهندگان این شبکه، به‌دنبال کارآمدترین بلاک چین و پیاده‌سازی توانایی نوشتن قراردادهای هوشمند اتریوم بر روی آن هستند؛ درنتیجه درب‌ها را به روی بازار دیفای و توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم باز می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد قابلیت‌های خود را با اکوسیستم ولاس، بلاک چین سریع Velas و هزینه‌های پایین گسترش دهند.
خصوصیات اصلی شبکه ولاس
از جمله اصلی‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های این شبکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

قدرت پردازش بالای تراکنش‌ها (تا حداکثر ۷۵ هزار تراکنش در هر ثانیه)
مقاوم در مقابل انواع حملات
بهره‌مندی از الگوریتم اجماع AIDPOS
پشتیبانی از اپلیکیشن‌های نوشته‌شده بر بستر قرارداد هوشمند اتریوم (مثل زبان سالیدیتی، کیف پول‌های گوناگون همچون متامسک و همچنین ماشین مجازی اتریوم)
برخورداری از تعاملات میان زنجیره‌ای (Cross-chain) با دیگر شبکه‌ها
برخورداری از قرارداد هوشمند متن‌باز، امن و البته غیرمتمرکز

تاریخچه و تیم بنیان‌گذاران شبکه ولاس

 این شبکه در سال ۲۰۱۹ تأسیس و یک استارتاپ جدید و هیجان‌انگیز به‌حساب می‌آید که مقر آن در کشور سوئیس است. Velas از ابتدا با این ایده راه‌اندازی شد که مشکلات سنتی را که در بلاک چین بیت کوین وجود داشت حل کند که از جمله اصلی‌ترین این مشکلات می‌توانیم به معضل مقیاس‌پذیری اشاره داشته باشیم. درواقع مقیاس‌پذیری به قابلیت افزایش سرعت و توان پردازشی یک بلاک چین در طول زمان اشاره می‌کند.
برای ‌مثال بیت کوین تنها قادر است در هر ثانیه، هفت تراکنش را پردازش کند؛ از این‌رو بیت کوین هرگز نمی‌تواند به‌دلیل توان پایین پردازشی، در تراکنش‌های روزانه افراد استفاده شود، اما پس از راه‌اندازی رسمی ولاس، تیم توسعه‌دهنده این پروژه اعلام کرد که بلاک چین Velas قادر است ۳۰ هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. از طرفی و به‌صورت هم‌زمان نیز امنیت ولاس ارتقا پیدا کرده و در مقابل خطرناک‌ترین حملات نیز ایمن خواهد بود.
علاوه بر این، در عرصه بلاک چین، تحقیق و بررسی درباره افرادی که یک پروژه را راه‌اندازی کرده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است. درحقیقت، Velas Network AG یک استارتاپ اکوسیستمی است که در کشور سوئیس مستقر است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ به‌وسیله یک شهروند کانادایی به نام الکس الکساندروف (Alex Alexandrov) که یک کارآفرین و سرمایه‌گذار برجسته حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آمد، تأسیس شد.
وی همچنین بنیان‌گذار CoinPayments که درگاه پرداخت شماره یک جهان برای ارزها است نیز بوده است. از طرفی، الکس مشاور و سرمایه‌گذار (Mind AI استارتاپ معروف کره‌ای) نیز بوده که به FBI، Europol و چندین سازمان دولتی دیگر نیز در زمینه فناوری، امنیت سایبری، بلاک چین و هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد.
نحوه کارکرد بلاک چین Velas
پیش از هر چیزی باید بگوییم این بلاک چین از مکانیسم اجماع منحصربه‌فرد و ابتکاری استفاده می‌کند که آن را Artificial Intuition Delegated Proof of Stake یا به‌اختصار (AIDPOS) می‌نامند. درحقیقت استخوان‌بندی AIDPOS در هسته بلاک چین ولاس قرار دارد و توسط یک فرایند نظری به نام «شهود مصنوعی» پشتیبانی می‌شود. با بررسی بیشتر پروتکل شهود مصنوعی (Artificial Intuition) به این نتیجه می‌رسیم که این پدیده، به‌دنبال یافتن تعادل کامل بین نرم‌افزارهای مصنوعی و «هوش انسان» است؛ تا جایی که میزان خطای انسانی را به صفر برساند.
به بیانی دیگر، این موضوع بدان معناست که این فناوری اساسی به‌دنبال جمع‌آوری، شناسایی و ارزیابی الگوها و روابط در تمام مجموعه داده‌هایی است که به شبکه Velas وارد و از طریق آن استفاده می‌شود. این شرایط بستری ایجاد می‌کند تا بلاک چین به روشی فوق‌العاده کارآمد فعالیت کند. درواقع زمانی که پروتکل شهود مصنوعی با ناکارآمدی درونی شبکه مواجه شود، شبکه می‌تواند بدون نیاز به پیکربندی مجدد معیارهای خروجی، تنظیماتی انجام دهد.
درحقیقت تیم ولاس مدعی است این پارامترها به بلاک چین اجازه می‌دهد تا ۳۰ هزار تراکنش در هر ثانیه را تأیید و پردازش کند. درنهایت تمام این اقدامات توسط الگوریتم شهود نظری براساس عواملی مانند تقاضای شبکه تعیین خواهد شد.
کنترل‌های امنیتی پیشرفته
تیم Velas در کنار ادعای خود مبنی بر اینکه بلاک چین بومی آن‌ها قادر است تا ۳۰ هزار تراکنش در ثانیه را انجام دهد، مدعی است درباره اقدامات امنیتی پیشرفته نیز طرح‌هایی را انجام داده است. با توجه به ویژگی‌های اساسی الگوریتم اثبات Delegated of Stake، شبکه به‌طور مؤثری در برابر حمله مخوف ۵۱ درصد محافظت می‌شود.
برای اینکه یک بلاک جدید به‌صورت معتبر علامت‌گذاری شود، به یک اجماع حداقل ۸۰ درصدی نیاز دارد. اگرچه این موضوع از نظر تکنیکی غیرممکن نیست، اما دستیابی به یک بلاک چرخه جدید با اکثریت نودهای مخرب ۸۰ درصدی، تقریباً از دایره احتمال خارج است. به‌علاوه، این کنترل‌های حمایتی، نبود تهدیدات حمله double-spend را تأیید می‌کنند.
امضاهای شنور (Schnorr)

بیشتر شبکه‌های بلاک چین هنگام پردازش تراکنش‌ها تنها به یک امضای دیجیتالی واحد اجازه فعالیت می‌دهند و این امضای دیجیتالی واحد، معمولاً فردی است که به کلید خصوصی مربوط دسترسی دارد، اما وقتی ‌که فرد صاحب کیف پول چندگانه است، چه باید کرد؟ اینجاست که امضای Schnorr وارد می‌شود. این فناوری، به شما اطمینان می‌دهد تا هریک از صاحبان یک کیف پول خاص، قبل فرایند انتقال بلاک چین ولاس، تراکنش را امضا ‌کنند. این امر به‌ویژه در مواردی که حساب‌های مشترک نیاز به عملکرد مطمئن دارند، بسیار مفید است.
فناوری چند کیف پولی یا مالتی ولت (Multi-wallet)
در زمان استفاده از کیف پول Velas، کاربران توانایی پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر را در کنار توکن اختصاصی این پلتفرم دارند. این ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از: بیت کوین، اتریوم، XRP، مونرو و EOS.
چرا Velas ارزی منحصربه‌فرد است؟

بلاک چینی دارای هوش مصنوعی (چارچوب بلاک چین نسل بعدی است که سرعت پردازش بیش از ۵۰ هزار تراکنش در هر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند).
پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (از کلیه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجادشده بر بستر بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کند).
انجام معاملات آنی و البته کم‌هزینه (عملکردی بسیار کارآمد با کمترین هزینه)
حساب کاربری ولاس (تعامل با ارزها در سطحی آسان همچون PayPal، بدون آسیب‌رساندن به امنیت کاربران)
مدیریت دسترسی (برخورداری از سیستم مدیریت دسترسی غیرمتمرکز که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از انواع گوناگونی از رمزگذاری، دسترسی به پرونده‌های IPFS را کنترل کنند).
Velas Vault (راه‌حل امنیتی جدیدی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا امنیت وجوه و اطلاعات خود را به‌سادگی در میان شرکت‌کنندگان بازارهایی مثل گوگل و اپل توزیع کنند).
کیف پول (Velas یک کیف پول چند ارزی باقابلیت استیکینگ رمز ارز Velas)
مایکر اپس یا MicroApps (ولاس با تقویت قابلیت‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود، به‌زودی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز چندمنظوره برای دستگاه‌های تلفن همراه نیز پشتیبانی می‌کند).

حال بد نیست به برخی از خصوصیات بسیار مهمی که در بالا اشاره داشتیم، کمی کامل‌تر نگاه بیندازیم.
استیکینگ (Staking)

کاربران قادر هستند کوین‌های VLX خود را در این شبکه استیک کنند و با انتخاب یکی از اعتبارسنج‌های شبکه Velas و اعطای حق رأی خود به آن کسب درآمد کنند. همان‌طور که گفته شد، این شبکه از مکانیسم اجماع AIDPOS بهره می‌برد؛ از این‌رو کاربران با استیک‌کردن کوین‌های خود و رأی‌دادن به یک ولیدیتور در سیکل‌های زمانی خاص، اعتبارسنج‌های شبکه را انتخاب کرده و با ایجاد هر بلاک جدید در شبکه ولاس، پاداش خود را از شبکه دریافت می‌کنند.
کیف پول Velas Wallet
این کیف پول در نسخه‌های گوناگون از جمله دسکتاپ، تحت وب و اپلیکیشن موبایلی موجود است. به‌دلیل پشتیبانی کیف پول Velas از شبکه‌های گوناگون، کاربران قادر هستند علاوه بر کوین VLX دارایی‌های دیگر مثل بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، ایاس و غیره را در این کیف پول ذخیره کنند.
مرورگر بلاک چینی
کاربران قادر هستند از مرورگر شبکه ولاس به‌منظور یافتن اطلاعات موجود در بلاک چین Velas استفاده کنند. از جمله اطلاعاتی که این مرورگر در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توان به تعداد تراکنش‌ها، حجم تراکنش‌ها، قیمت کوین VLX و سایر توکن‌های شبکه ولاس و تخمین هش ریت شبکه اشاره کرد.
اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز
توسعه‌دهندگان قادر هستند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در شبکه Velas بسازند و در اختیار کاربران قرار دهند. با توجه به ساختار این شبکه و پشتیبانی آن از ماشین مجازی اتریوم، توسعه‌دهندگان قادر هستند از بستر این شبکه برای ساخت اپلیکیشن‌های گوناگون بهره‌مند شوند. یکی از پلتفرم‌های ساخته‌شده بر بستر شبکه ولاس،VelasPad نام دارد. این پلتفرم بستری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز گوناگون بر بستر شبکه ولاس است و توسعه‌دهندگان قادر هستند با استفاده از آن برنامه‌های خود را بر بستر این شبکه تولید کنند.
همکاری‌های شبکه ولاس

این شبکه با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران متعددی همکاری داشته که از بین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:
Alpina Capital
این شرکت یک صندوق سرمایه‌گذاری در کشور سوئیس است که در طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به‌عنوان سرمایه‌گذار در شبکه Velas نیز حضور داشته است.
Cv Labs
یک شرکت آزمایشگاهی در زمینه استارتاپ‌های بلاک چینی است که استارتاپ‌های گوناگون با همکاری این شرکت قادر هستند تا به برجسته‌ترین افراد متخصص، سرمایه‌گذاران و ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های شبکه‌ای دسترسی پیداکرده و برنامه‌های خود را برای پذیرش جهانی آماده کنند.
Bc Vault
این کمپانی یک شرکت ساخت کیف پول‌های سخت‌افزاری رمز ارز است که به‌منظور ساخت کیف پول شبکه ولاس با آن همکاری داشته است.
CoinPayments
این پلتفرم که بزرگ‌ترین پلتفرم پرداخت از طریق ارزها در سطح جهان است، با Velas در بهبود و توسعه شبکه ولاس همکاری داشته است.
امنیت شبکه ولاس
در حال حاضر، یک معضل کلی در صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ اینکه چطور می‌توانیم بلاک چین را ایمن و مقیاس‌پذیر کنیم؛ از این‌رو Velas در تلاش است تا یک ماژول هوش مصنوعی را به‌عنوان یک لایه اضافی برای جلوگیری از حملات شناخته‌شده با کندکردن بلاک چین در هنگام حمله به سیستم و افزایش سرعت سیستم درصورت نبود رفتارهای مخرب در شبکه به پلتفرم خود اضافه کند.
برای دستیابی به تعادل مطلوب سرعت، توان و امنیت، یک سیستم اجماع جدید، معروف به AIDPoS از یادگیری ماشینی برای سازگاری خودکار بلاک چین Velas با شرایط متغیر استفاده می‌کند و حداکثر عملکرد و انعطاف‌پذیری را در هر زمان تضمین می‌کند.
از طرفی، بلاک چین Velas براساس پروتکلی با کارایی بالاست که معماری نوآورانه، مکانیسم پردازش و همچنین مدل اجماع کارآمدتری را در قیاس با دیگر بلاک چین‌ها پیاده‌سازی می‌کند. Velas همچنین از زنجیره کامل هیبریدی EVM/eBPF سولانا و اتریوم نیز برخوردار است که بهترین ویژگی‌ها (مثل امنیت، مقیاس‌پذیری، عملکرد بالا، کارمزد پایین و پشتیبانی از EVM/Solidity) را از هردوی این بلاک چین‌ها به ارث برده است.
جدا از این موارد، با اینکه تیم توسعه‌دهنده ولاس مدعی است این شبکه می‌تواند تا ۳۰ هزار تراکنش در ثانیه را انجام دهد، هم‌زمان امنیت این شبکه نیز ارتقا یافته است؛ از این‌رو امنیت شبکه ولاس فدای سرعت بالاتر نشده است. به‌علاوه، بلاک چین ولاس از الگوریتم اجماعی استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، امکان حملات ۵۱ درصدی را از بین می‌برد. این حمله به شرایطی اشاره می‌کند که افرادی بتوانند اکثریت نودهای یک شبکه را کنترل کنند. در این شرایط، امکان تقلب در تراکنش‌ها و سرقت دارایی‌های دیگران را خواهند داشت.
توکن ولاس (VLX)
بلاک چین Velas ارز اختصاصی خود را دارد که «VLX» نامیده می‌شود. توکن مورداستفاده برای تأمین سوخت شبکه ولاس به VLX نیاز دارد تا قراردادهای هوشمند را تأمین کند. علاوه بر این، ارز VLX برای پرداخت هزینه معاملات نیز استفاده می‌شود. اگر از ارز VLX در کیف ‌پول Velas استفاده می‌کنید، ۲۵ درصد تخفیف در هزینه‌ها به شما تعلق می‌گیرد. هنگام استفاده از ارز VLX در بستر CoinPayments که از هزینه‌های معاملات کسر می‌شود، ۲۵ درصد تخفیف نیز در دسترس است.
ولاس، پاداش‌های اضافی‌ای برای کسانی که مایل به کمک GPU در شبکه هستند، در نظر گرفته است. درواقع میزان پاداشی که تیم ولاس به کاربران می‌دهد ارتباط مستقیمی با میزان کمک آن‌ها به اکوسیستم دارد. درمجموع دو میلیارد توکن VLX از قبل ماینینگ شده است. این امر به کسانی که در حال حاضر دارندگان توکن‌های (CPS) هستند، اجازه می‌دهد تا منابع خود را با توکن‌های VLX مبتنی بر سیستم همتا به همتا مبادله کنند.
از طرفی، توکنومیکس، قوانین اقتصادی رفتار و تعامل شرکت‌کنندگان در شبکه بلاک چین است. Velas مبتنی بر اقتصاد DPoS است که مطلوب‌ترین شرایط را برای تعامل با یکدیگر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا به نفع شبکه عمل کنند.
اجماع Velas AIDPoS براساس اقتصاد DPoS است و هوش مصنوعی به‌هیچ‌وجه بر توکنومیکس تأثیر نمی‌گذارد. مجموعه قوانینی وضع‌شده است که مطلوب‌ترین شرایط را برای تعامل با یکدیگر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا به نفع شبکه عمل کنند.
اصلی‌ترین فاکتورهای توکن VLX

عرضه کل: ۲۱۲۴۳۸۰۶۶۳
منبع در گردش:۲۱۲۴۳۸۰۶۶۳
نرخ تورم:۸ درصد (با کاهش ۵ درصد در هر سال)

پیش از اجرای بلاک چین ولاس، تیم این پروژه در حال تحقیق بر روی تمام راه‌حل ممکن برای یافتن راه‌حلی که مناسب‌ترین راه‌حل برای یک شبکه غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و امن با پتانسیل پذیرش میلیاردها کاربر است. توسعه‌دهندگان برای یافتن راه‌حل، درمجموع ۴۸ مکانیسم اجماع شامل ۳۴ راه‌حل مبتنی بر اثبات، هفت راه‌حل مبتنی بر رأی و هشت راه‌حل جایگزین مبتنی بر DAG را تجزیه ‌و تحلیل کرده‌اند.
قیمت ارز ولاس
این ارز با نماد VLX از ارزش بازاری در حدود ۵۵۴ میلیون دلار برخوردار بوده و بدین ترتیب در رتبه ۱۳۲ بازار قرار داشته و سهم دو صدم درصدی از تمامی بازار را در اختیار دارد. در حال حاضر نیز هر واحد از این رمز ارز قیمتی در حدود ۰.۲۴۳ دلار داشته و حجم مبادلات روزانه آن نیز ۱۱ میلیون دلار است.
از طرفی، قیمت Velas در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۴ درصد رشد داشته است؛ درحالی‌که بالاترین قیمت مربوط به ۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۳ آبان ماه ۱۴۰۰) است که در آن تاریخ VLX به ارزشی معادل ۰.۵۷ دلار رسیده بود که در حال حاضر نزدیک به ۵۸ درصد پایین‌تر از آن زمان قرار دارد.
همچنین تعداد توکن های در گردش ولاس هم‌اکنون نزدیک به ۲.۲۸ میلیارد و تعداد کل توکن های آن نیز ۲.۲۸ میلیارد خواهد بود. ضمناً هم‌اکنون فعال‌ترین صرافی رمز ارزی که Velas در آن معامله می‌شود، صرافی BW.com است که سهم حدود ۲۶ درصدی را از حجم معاملات روزانه ولاس برخوردار است.
Velas در چه صرافی‌های رمز ارزی معامله می‌شود؟
هم‌اکنون فعال‌ترین صرافی رمز ارزی که ولاس در آن معامله می‌شود، صرافی BW.com است و پس ‌از آن نیز صرافی پنکیک سواپ PancakeSwap بیشترین حجم معاملات روزانه ولاس را برخوردار است.
از طرفی، ازجمله دیگر صرافی‌های رمز ارزی که Velas در آن‌ها معامله می‌شود، می‌توانیم به صرافی هیت بی تی سی (HitBTC)، دیجی فینکس (DigiFinex)، بیت کوین دات کام (Bitcoin.com) و چنجلی پرو (Changelly PRO) اشاره داشته باشیم.
ولاس را در چه کیف پول‌هایی می‌توان ذخیره کرد؟
جدا از کیف پول اختصاصی که خود رمز ارز Velas از آن پشتیبانی می‌کند، سایر کیف پول‌های رمز ارزی مثل تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet) نیز از توکن VLX پشتیبانی می‌کنند.
آینده ارز ولاس
به‌صورت کلی، مجموعاً ۲ میلیارد توکن VLX در دسترس است. البته ارز ولاس از سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و هنوز در ابتدای طول عمر خود است. از طرفی این رمز ارز هم‌اکنون در بسیاری از صرافی‌های رمز ارز معتبر فهرست شده و قابل خرید و فروش است.
درحقیقت، تیم Velas برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را در نظر دارند که با توجه به ظرفیت بالای فنی و مکانیسم‌های نوآورانه انتظار داریم در آینده بیشتر از این پروژه و توکن VLX بشنویم. به‌علاوه، ولاس قصد دارد کیف پول سخت‌افزاری خودش را تولید کند که امن‌ترین روش برای ذخیره و مدیریت توکن‌های VLX محسوب می‌شود.
همچنین این تیم در تلاش است که در سال ۲۰۲۲ با همکاری ۲ شرکت دیگر به نام‌های وب ۳ و Z-Union که در زمینه گسترش وب ۳ و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، به توسعه برنامه‌های خود در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازد. این همکاری به تقویت پروژه و تسریع درروند توسعه این شبکه منجر خواهد شد.
با این ‌حال برخی کارشناسان با وجود خصوصیات منحصربه‌فردی که شبکه Velas به نسبت بلاک چین‌هایی مثل سولانا دارد، شبکه بلاک چین زنیس (Zenith) را در آینده، بلاک چینی به‌مراتب برتر از ولاس تلقی می‌کنند. درحقیقت کارشناسان بر این باور هستند که شبکه ولاس و زنیس هر دو سازگاری کاملی با ماشین مجازی اتریوم دارند و هر دو از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی استفاده می‌کنند تا اینجا که همه‌چیز برابر است.
ولی شبکه زنیس، ۵ برابر سریع‌تر از شبکه ولاس بوده و شبکه‌ای ترکیبی برای عملکرد در شرایطی مشابه از کار افتادن شبکه سولانا در عدم توانایی بهره‌وری مناسب از نودهاست؛ یعنی اگر زنیس به وعده‌های ذکرشده در نقشه راه خود (طراحی صرافی متمرکز و غیرمتمرکز، شبکه پرداخت منحصربه‌فرد، جهان مجازی مجزا و اپلیکیشن پرداخت) عمل کند، آینده بسیار درخشانی خواهد داشت. از طرفی اگر به آن‌ها جامه عمل نپوشاند نیز شبکه ولاس نیز قطعاً در آینده بهتر خواهد بود.
سخن پایانی
با اینکه به عقیده برخی کارشناسان، حوزه بلاک چین بیش‌ازحد اشباع‌ شده است، کماکان نمی‌توان از کنار پروژه Velas به‌سادگی عبور کرد. درحقیقت با وجود اینکه هنوز تنها دو سال از عمر این بلاک چین گذشته است، الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد این پروژه باعث شده تا ظرفیت بالایی جهت حل مشکلات قدیمی بلاک چین‌ها داشته باشد که از جمله مهم‌ترین این مشکلات به می‌توان توان پردازشی و سرعت‌پایین انجام تراکنش‌ها اشاره کرد.
ولاس در نظر دارد تا بتواند در هر ثانیه، عدد بی‌سابقه ۳۰ هزار تراکنش را انجام دهد. به‌علاوه، گفته می‌شود امنیت بلاک چین Velas هم ارتقا یافته است. درحقیقت توسعه‌دهندگان رمز ارز VLX باهدف ساخت سریع‌ترین و ایمن‌ترین سیستم تک لایه بلاک چین در جهان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این رمز ارز تاکنون توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف و کاربردهایی که برای خود تعیین کرده است، قرار دارد.
از طرفی، تاکنون راه‌حل متعددی برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چین ایجاد شده است که یکی از این راه‌حل‌ها، شبکه بلاک چینی ولاس است که با ترکیب هوش مصنوعی و هوش انسان شکل‌ گرفته است. این شبکه در تلاش است مشکلاتی از جمله مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را در بلاک چین حل کند. این شبکه با ایجاد بستری برای توسعه‌دهندگان این قابلیت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا برنامه‌های خود را در این شبکه ایجاد کنند و در اختیار کاربران قرار دهند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بلاک چین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید