رمز ارز UMA چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز UMA

نمودار لحظه ای رمز ارز UMA

 معرفی رمز ارز UMA
DeFi یک نوع سیستم پولی قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است. هدف از ایجاد این نوع سیستم پولی، حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت معاملات است. در روش سنتی معاملات، برای انجام هر مبادله یک واسطه‌ی مالی بین دوطرف قرارداد وجود داد. حال، برخی از افراد سعی کرده‌اند با استفاده از بلاک چین واسطه‌ها را حذف کرده و هزینه و سرعت معاملات را افزایش دهند. یکی از پلتفرم‌های مجازی فعال در این حوزه، UMA است که مخفف عبارت Universal Market Access، به‌معنای دسترسی به بازار جهانی می‌باشد. پلتفرم DeFi، رمز ارز UMA را که مختص خودش هست، به‌منظور پرداخت هزینه‌های معاملات ایجاد کرد. ما در این مطلب به‌صورت کامل به بررسی این شبکه‌ی معاملاتی و رمز ارز آن خواهیم پرداخت.
در زمان نگارش این مطلب، رمز ارز اوما با نماد اختصاری UMA، از نظر ارزش بازار در رتبه‌ی ۱۴۱ سایت کوین مارکت کپ قرار داشت. امکان استخراج این رمز ارز که بر روی شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌شود، برای کاربران وجود ندارد. البته، توسعه‌دهندگان رمز ارز UMA با توجه به فعالیتی که کاربران در شبکه‌ی ‌ UMA انجام می‌دهند، به‌عنوان جایزه به آن‌ها‌ رمزارز اوما می‌دهد.
در زمان نوشتن این مقاله، حدود ۶۶ میلیون رمز ارز ‌ UMA از حدود ۱۰۷ میلیون آن در گردش است. در سال ۲۰۱۸ که این رمز ارز ایجاد شد، توسعه‌دهندگان آن صد میلیون از این رمزارز را عرضه کردند اما با توجه به اینکه برای کاربران این شبکه پاداش درنظر گرفته می‌شود، تاکنون تعداد توکن‌های ‌ UMAبه ۱۰۷ میلیون رسیده است. توکن‌های اوما حداکثری برای عرضه ندارند. 
در تاریخ ۴ فوریه‌ی ۲۰۲۱، قیمت آن به ۴۳.۳۷ دلار، بالاترین قیمت این رمزارز، رسید. کم‌ترین قیمت برای این رمزارز نیز ۱.۱۶ دلار است که در ۲۵ می ۲۰۲۰ ثبت شد.
رمز ارز UMA چیست؟ 

UMA یک پروتکل اوپن سورس (OPEN SOURCE) است که بر روی شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌شود. اوپن سورس امکان توسعه دارد و کاربران  می‌توانند به‌راحتی در آن دارایی‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. این پروتکل به کاربران خود اجازه‌ی ایجاد قراردادهای مالی مانند معاملات آتی را می‌دهد. در این معاملات، دو طرف معامله بدون واسطه با یگدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و امکان تنظیم قراردادهای مالی خود را به صورت خودکار دارند تا تکمیل و اجرا شود. تمامی این معاملات بر روی شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌شود.
هدف اصلی اوما آسان‌سازی معاملات هوشمند غیرمتمرکز است تا همه‌ی کاربران در سراسر جهان بتوانند از آن استفاده کنند. 
معاملات در UMA به چه صورت است؟
روش معاملات سنتی و معمولی که ما هر روزه انجام می‌دهیم، به صورتی است که دوطرف معامله یک قرارداد تنظیم می‌کنند و تمام تعهدات لازم طرفین معامله را در آن قید می‌کنند. سپس، آن هزینه‌های مربوط به قرارداد را از طریق واسطه‌های مالی مانند بانک پرداخت می‌کنند. درصورتی که یکی از طرفین به تعهدات خود در قرارداد عمل نکند، باید از طریق شکایت، موضوع توسط طرف مقابل پیگیری شود.
اما در معاملات مجازی روند کار کمی متفاوت است. در معاملات مجازی ‌ UMA دوطرف ابتدا قراردادی را تنظیم می‌کنند و تعهدات خود را در آن می‌آورند؛ سپس، هر یک از طرفین درصد مشخصی از قرارداد را در یک حساب مارجین در این پلتفرم برای تضمین انجام قرارداد، واریز می‌کنند. در مرحله‌ی آخر نیز یک سیستم اوراکل تعریف می‌کنند. 
سیستم اوراکل دارای دو بخش اوراکل خوش‌بینانه و مکانیزم تأیید داده‌ها است. از مکانیزم تأیید داده‌ها برای حل اختلافات و انحلال معاملات استفاده می‌شود.
تیم پروژه‌ی رمز ارز UMA
رمز ارز اوما (UMA) توسط دو فرد به نام‌های هارت لامبور (Hart Lambur) و الیسون لو (Allison Lu) در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد. لامبور، مهندس کامپیوتر و مدیرعامل شرکت RiskLab است که در زمینه‌ی مدیریت ریسک مالی تحقیق می‌کنند. الیسون لو نیز کارشناس اقتصاد و مدیریت است و مدتی در One Daijo به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کرد.
ویژگی‌های کلیدی شبکه‌ی رمز ارز UMA

ساخت دارایی‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)؛

در شبکه‌ی UMA کاربران این امکان را دارند که به‌صورت آزاد و منصفانه دارایی مالی غیرمتمرکز را بسازند و هیچ محدودیتی نداشته باشند.

الگوریتم شبکه‌ی UMA به‌صورتی طراحی شده است که امکان دستکاری قراردادها در آن وجود ندارد.

افزایش سرعت ایجاد دارایی‌های غیرمتمرکز؛

در این شبکه کاربران باسرعت و هزینه‌ی کم‌تر می‌توانند قراردادها و دارایی‌های غیرمتمرکز را ایجاد کنند.
مزایای شبکه‌ی رمز ارز UMA
مزایای شبکه‌ی اوما به شرح زیر می‌باشد:

امکان دسترسی تمام افراد از سراسر جهان؛
تضمین اجرای بندهای قرارداد؛
کاهش هزینه‌ی انجام قراردادها؛
امنیت بالا؛
عدم امکان دستکاری دارایی‌های غیرمتمرکز.

آینده‌ی رمزارز UMA

قیمت این رمزارز مانند سایر رمزارزها به عوامل متعددی بستگی دارد اما به‌روزرسانی ابزارها، افزایش تعداد کاربران UMA، پذیرش قراردادهای غیرمتمرکز توسط مردم و اخبار جدید می‌تواند باعث افزایش قیمت این رمزارزها شود. 
البته، باید بدانید سیاست‌های پولی ایالات متحده مانند افزایش نرخ بهره ممکن است باعث افت کلی بازار کریپتوکارنسی شود. به همین دلیل، قبل از ورود به این بازار تمام جوانب را بسنجید.
کیف پول‌های مناسب رمز ارز UMA
ازآن‌جاکه رمزارز UMA مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم است، شما برای نگهداری آن می‌توانید از تمامی کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. کیف پول‌های لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) ازجمله بهترین کیف پول‌های سرد با قیمت مناسب هستند که می‌توانید برای نگهداری رمزارز اوما از آن‌ها استفاده کنید. این کیف پول‌ها رایگان نیستند و برای خرید بخش سخت‌افزاری آن باید هزینه بپردازید.
اگر قصد پرداخت هزینه برای خرید کیف پول را ندارید، از کیف پول‌های گرم مانند تراست والت (Trust wallet)، انجین (Enjin)، مای سلیوم (Mycelium) و اتمیک (Atomic) استفاده کنید. امنیت این کیف پول‌ها مناسب است و برخی از آن‌ها بر روی گوشی همراه نیز نصب می‌شوند.
البته، شما می‌توانید از کیف پول‌های خود صرافی‌های آنلاین نیز برای نگهداری رمزارز UMA استفاده کنید.
صرافی‌ های ارائه‌ دهنده‌ی رمز ارز UMA
اگر قصد خرید و سرمایه‌گذاری بر روی رمزارز اوما را دارید، در صرافی‌های آنلاین زیر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. 
۱. صرافی بایننس (Binance)؛
۲. صرافی کوکوین (Kucoin)؛
۳. صرافی کوین بیس (Coinbase)؛
۴. صرافی بیت هامب (Bithumb)؛
۵. صرافی جمینی (Gemini)؛
۶. صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)؛
۷. صرافی آبان تتر (صرافی ایرانی).
خرید (ترید) رمز ارز UMA
برای خرید رمز ارز اوما از صرافی‌های بین‌‌المللی شما نیاز به تتر دارید. تنها راه خرید تتر ایجاد حساب کاربری و انجام مراحل احراز هویت در صرافی‌های داخلی است. پس انجام تایید هویت شما از طریق درگاه بانکی باید تتر خریداری کنید و برای خرید رمزارز اوما مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا به داشبورد صرافی بین‌‌المللی که رمزارز اوما را دارد بروید و از بخش کیف پول (wallet) آدرس کیف پول خود را بردارید. 
حال آدرس کیف پول خود را در قسمت انتقال وجه در صرافی داخلی برای انتقال تتر وارد کنید.
پس از اینکه تتر وارد کیف پول صرافی شد، می‌توانید به بخش خرید و فروش بروید و گزینه UMA را انتخاب کنید.
از دو طریق سفارش محدود (Limit) یا بازار (Market) می‌توانید اوما را بخرید.
در روش بازار امکان خرید آنی وجود دارد. در این روش قیمت خرید، پایین‌ترین قیمتی که توسط فروشندگان ارائه شده است. اما در روش سفارش محدود شما این امکان را دارید که قیمت را تعیین کنید. اگر فروشنده‌ای مایل به فروش در قیمت پیشنهادی شما باشد، سیستم به صورت خودکار آن را می‌خرد و به کیف پولتان در صرافی انتقال می‌دهد.
سخن آخر
پروژه‌ی UMA یکی از اولین پروژه‌های موفق در بلاک چین است که به کاربران امکان انجام معاملات هوشمند غیرمتمرکز را می‌دهد. با پیشرفت و افزایش محبوبیت این نوع معاملات، احتمالاً رمزارز اختصاصی اوما نیز رشد خوبی خواهد کرد؛ زیرا، برای استفاده از خدمات این پلتفرم نیاز به رمزارز اختصاصی آن است. همچنین، توسعه‌دهندگان این پروژه در تلاش هستند تا با ایجاد ابزارها و خدمات جدید، نظر کاربران بیش‌تری را به پلتفرم خود جلب کنند.
سوالات متداول
۱- چرا پروژه‌ی UMA منحصربه‌فرد است؟
دلیل منحصربه‌فرد بودن UMA این است که به کاربران سراسر جهان امکان معامله را بدون توجه به موقعیت مکانی می‌دهد. همچنین، کاربران امکان ایجاد دارایی‌های مصنوعی را بر روی شبکه‌ی اتریوم دارند. توسعه‌دهندگان این پروژه در تلاش هستند با کاهش موانع به همه‌ی افراد جهان این امکان را بدهند تا وارد بازارهای مالی شده و از آن کسب سود کنند.
۲- UMA را از کجا بخریم؟
تنها روش برای خرید رمز ارز اوما صرافی‌های آنلاین داخلی و بین‌المللی است. ازجمله صرافی‌های معتبر بین‌المللی می‌توان به بایننس و کوکوین اشاره کرد. بیت ۲۴ نیز یکی از صرافی‌های معتبر داخلی است که در آن می‌توانید رمزارز اوما را خریداری کنید.
۳- UMA را چگونه بفروشیم؟ 
شما می‌توانید رمزارز اومای خود را به همان صرافی که خریدید، بفروشید. در اکثر صرافی‌ها دو روش ثبت سفارش و فروش آنی وجود دارد که شما با توجه به الویت‌ خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید