رمز ارز یرن فایننس چیست؟

پیش از آن که نگاهی عمیق به یرن فایننس داشته باشیم، در ابتدا مفهومی به نام DeFi را معرفی کنیم:
DeFi کوتاه شده‌ Decentralized Finance به معنای سیستم مالی غیر متمرکز است؛ فناوری کاملاً به صرفه که بر بستر بلاک‌چین ساخته شده و شامل قراردادها و پروتکل ‌هایی هوشمند است. دیفای در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در زمان حال فعالیت ‌های آن را به سه بخش تقسیم می‌کنند: وام، صرافی‌های غیر متمرکز و خدمات مالی. در حال حاضر می‌توان گفت که تمام پروژه‌ های هوشمند دیفای بر بستر بلاک‌چین رمز ارز اتریوم ایجاد می‌شود.
یرن فایننس نیز در همین سیستم مالی فعالیت می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.
نگاهی به تاریخچه‌ یرن فایننس
رمز ارز یرن فایننس (Yearn.Finance) توسط برنامه نویس مجربی به نام آندره کرونژ (Andre Cronje) بنیان‌گذاری شد. وی دانشجوی رشته‌ حقوق بود که پس از انصراف از آن در رشته فناوری مالی مشغول به تحصیل شد.
از آنجایی که زمینه‌ حرفه‌ای مناسبی در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی داشت، شروع به کدنویسی و تبدیل آنها به قرارداد های هوشمند کرد. تا زمانی که ایده‌ جدیدی به نام yTokens (توکن حاصل از سرمایه‌گذاری در یرن) را معرفی کرد که این ایده می‌توانست تضمین کند که این نمادی آینده‌دار و به همین ترتیب، دارایی‌هایی کاربران آن نیز بسیار پرثمر خواهد بود.
رمز ارز یرن فایننس
یرن فایننس شبکه‌ مالی غیر متمرکزی است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند. یرن به علت ازدیاد کشت سود و قیمت توکن‌‌ها ارزی محبوب به حساب می‌آید. کشت سود در این شبکه استراتژ‌ی‌های پیچیده‌ای دارد، اما این پلتفرم کار را برای کاربران غیرحرفه‌ای خود آسان کرده است. پروتکل حاوی یک ارز رمزنگاری شده‌ بومی است که آن را YFI می‌نامند. YFI در ابتدا برای این طراحی شده بود که کاربران بتوانند با کمک کن رأی دهند، اما امروزه کاربرد دیگری دارد.
یکی از ویژگی‌های مثبت و رقابتی یرن، استراتژی‌های اختصاصی مربوط به توکن آن است که در حال حاضر بیشترین میزان بازده را در سراسر دیفای دارد. به طور طبیعی هر چه حجم و تنوع پیشنهادات بیشتر می‌شود، برای بنیان‌ گذاران و صاحبان ارزهای دیجیتال مدیریت استراتژی‌ سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن دشوارتر می‌شود.
بنابراین ایده‌ حاکمیت غیر متمرکز گزینه‌ای معقول به نظر می‌‌رسد؛ چرا که مالکان توکن‌های YFI می‌توانند نظرات خود را نسبت به استراتژی‌ها و گاردریل‌های پروتکل بیان کنند تا با سرمایه‌های کاربران، آن را بهبود بدهند و روند رشد آن را تسریع کنند.
امروزه به لطف پروتکل‌های کاربردی و خصوصیات فوق‌العاده کاربردی ارائه شده توسط یرن فایننس، این ارز به عنوان یکی از گران قیمت‌ترین ارزهای دیجیتال جهان شناخته شده و در بازارها با ارزشی حدود ۲۹ هزار دلار معامله می‌شود.
یرن فایننس، ارزی هوشمند

یرن فایننس به عنوان پلتفورمی غیر متمرکز، لایه‌ای بر سطح پروتکل‌های جاری و صندوق‌ های نقدینگی دیفای ساخته و بازده بسیار بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد. رشد اعجاب‌انگیز این پروتکل و رسیدن ارزش آن به بیش از ۸۰۰ میلیون دلاری که در قراردادهای داخلی آن بسته شده، نشان می‌دهد که استراتژی‌های مناسب آربیتراژ (سود حاصل از تفاوت قیمت) سود قابل توجهی را برای کاربرانی که می‌خواهند در پروتکل‌ها و صندوق‌های مالی غیرمتمرکز سرمایه‌ گذاری کنند، فراهم می‌کند.
یرن برای کاربرانی که نقدینگی را افزایش می‌دهند و ارز واقعی خود را در این پلتفرم سرمایه‌ گذاری می‌گذارند جوایزی را در نظر می‌گیرد؛ چرا که این دسته از کاربران وام‌دهی را میسر می‌سازند.
این پروتکل با دریافت وجوه کاربران و توزیع آنها در سیستم عامل‌های دیگر مبتنی بر سیستم مالی غیرمتمرکز مانند Aave و Compound کار می‌کند. این کار بازدهی را افزایش می‌دهد، اما در عین حال ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد؛ زیرا سیستم‌های مختلف عملکرد های مربوط به کشت سود مختلفی دارند.
نبوغ یرن در این است که تجربه‌ای کاملاً یکپارچه و بی کم و کاست برای کاربر رقم می‌زند. کاربران به سادگی دارایی خود را سپرده کرده و بازده آن را دریافت می‌کنند، این در حالی است که تمام محاسبات الگوریتمی، تقسیم و توزیع توکن‌ها و نیز مبادلات ارزی و برنامه‌ریزی برای آنها در پس زمینه انجام می‌شود.
نکته‌ جالب‌تر اینکه یرن نشان داده است که حاکمیت دارای ارزشی قابل لمس است که در واقع ارزشی بسیار بزرگ است. جامعه کریپتو پس از دیدن بازدهی حاصل از استخراج نقدینگی و اینکه چگونه توکن‌های سازماندهی شده به سرعت می‌توانند محبوب شوند، به طور فزاینده‌ای به حاکمیت غیر متمرکز علاقه‌مند شده‌اند.
با این حال، هیچ توکن دولتی به سرعت YFI محبوب نشده است که این مسئله سبب شده ارزش بیت کوین در چند ماه کاهش پیدا کند. YFI از بسیاری جهات، ایده حاکمیت با رمزنگاری، تعیین استاندارد های جدید در امور مالی غیر متمرکز، نظارت و وام‌دهی را مشروعیت می‌بخشد.
مکانیسم عملکرد yToken

توکن‌های YFI از استانداردهای ERC-20 ارز رمزنگاری شده‌ اتریوم Ethereum پیروی می‌کند و به این صورت به جامعه امکان می‌دهد در مسائل مربوط به حاکمیت این پلتفورم مشارکت داشته باشند.
یرن به طور قطع جایگاه ویژه‌ای در دنیای کریپتو دارد و به عنوان یکی از غیر متمرکزترین پروژه‌ها شناخته می‌شود. وقتی کاربری توکن‌ها را واریز می‌کند، این توکن‌ها به yToken هایی مانند yUSDC ، yUSDT و yDAI تبدیل می‌شوند.
آنچه اتفاق می‌افتد این است که وقتی کاربر وجوه خود را واریز می‌کند، APR توسط قرارداد هوشمند بررسی می‌شود. توجه داشته باشید که در اینجا، شما می‌توانید همه چیز را به صورت زنجیره‌ای در نظر بگیرید.
برای درک بهتر مثالی می‌زنیم، تصور کنید که یک صندوق USDC داریم. وقتی توکن‌های USDC را سپرده می‌کنیم، قرارداد هوشمند ما اوراکل APR (یک بانک اطلاعاتی مهم) را مطلع می‌سازد و اگر برای مثال گزارش کند که این توکن‌ها از نوع Aave هستند، به Aave منتقل می‌شوند و کاربر نیز از این طریق کسب سود می‌کند.
بازده کشت سود از طریق توکن‌ها توزیع می‌شود که مرکزیت بزرگی به اندازه‌ ۳۰۰۰۰ توکن دارد. به غیر از اینکه می‌توانیم از طریق ماینینگ نقدینگی توکن بدست آوریم، این توکن‌ها در لیست برخی از صرافی‌های بزرگ ارزهای رمزنگاری شده مانند Binance ذکر شده و برای خرید و فروش و هرنوع معامله‌ای آماده است.
اکوسیستم یرن فایننس
و اما به بررسی اجمالی محصولات اکوسیستم یرن فایننس می‌پردازیم:

finance : مهمترین پروتکل است که نام یرن فایننس نیز از آن گرفته شده است و از انواع پول‌های رایج مانند DAI ، USDC ، USDT، TUSD و sUSD پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را بین چندین پروتکل DeFi پشتیبانی شده مانندCompound ، Aave ، dYdX و Curve جابجا می‌کند که بر اساس آن مجموعه دارایی‌ها قابلیت این را پیدا می‌کنند که بیشترین بازده را ارائه دهند.
finance: هدف آن ایجاد معاملات پایدار با استیبل کوین است.
finance – سرمایه صفر نقدینه‌سازی را برای پروتکل Aave اتوماتیک می‌کند.
exchange – این یک بازار ساز اتوماتیک است که به صورت یک طرفه کار می‌کند. در واقع کاربران به صورت دستی می‌توانند وجه موردنظر را به پروتکل‌های سیستم مالی غیرمتمرکز منتقل نمایند.
finance – هیئت اعتباری برای وام‌دهی قراردادی هوشمند

برای بهره‌گیری از اکوسیستم یرن فایننس، کاربران می‌توانند یکی از شاخه‌های زیر را انتخاب کنند:
این شاخه‌ها عبارتند از «Earn» ،«ZAP» ،«APR» و «Vaults».
– Earn به کاربران امکان می دهد تا کیف پولشان را به سیستم متصل کنند و از بیشترین بازده ‌ها مطلع شوند.
– ZAP امکان دسترسی به تسهیلات وام استیبل کوین‌ ها را از طریق Curve Finance فراهم می‌کند. با ZAP می‌توانیم توکن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنیم.
– APR به نرخ بهره متقابل کمک می‌کند.
– Vaults با واریز دارایی‌های دیجیتالی که در کارآمدترین سیستم مدیریت می‌شود، نقدینگی صندوق‌ها را بهینه سازی می‌کند.
همبستگی YFI با ارزهای اصلی
از اواسط ژوئن ۲۰۲۰، ارزهای رمزپایه اصلی که بیشترین همبستگی را با یکدیگر داشته‌اند عبارتند از BTC در مقابل LTC ،ETH در مقابل XRP و به دنبال آن ETH در مقابل BTC. شاخص‌های همبستگی نیز به ترتیب ۰.۸۳، ۰.۷۶ و ۰.۷۳ بوده است.
این شاخص‌ها نشان می‌دهند که تغییر قیمت در هر یک از این کوین‌ها بیش از ۷۳ درصد بوده است. در این دوره تنها ارز غیر اصلی که با سه ارز اصلی BTC ،ETH و XRP همبستگی نزدیک داشت DOW بود، اما هرگز از ۰.۳ عبور نکرد.
معنی آن چیست؟ YFI که هنوز هم یک ارز رمزپایه غیر اصلی است، تقریباً هیچ همبستگی با ارزهای اصلی نداشته است که بالطبع از مزیتی نیز برخوردار است. این فرصتی را برای سرمایه گذار مهیا می‌کند تا دارایی‌های خود را با یک ارز غیر اصلی که ممکن است در هنگام سقوط قیمت ارزهای اصلی قیمت ثابتی داشته باشد، تنوع ببخشد.
سرمایه گذاری در ارزهای اصلی ممکن است سرمایه گذار را در معرض ضرر قرار دهد. به دلیل شاخص همبستگی بالا، هر گونه تغییر منفی در قیمت ممکن است روی همه آن‌ها تأثیر بگذارد.
چه عواملی از YFI رمزارزی موفق می‌سازد؟
در جولای ۲۰۲۰ (ماهی الهام بخش برای یرن)، ارزش بازاری معادل ۱۰ میلیون دلار داشت، اما برای رسیدن به ارزش بازار بیش از ۰.۸ میلیارد دلار در ماه بعد سر به فلک کشید. در همین دوره، این ارز به جمع پنج کوین دیفای برتر در اکوسیستم ارزهای کریپتو اضافه شد.
در حال حاضر، YFI در رتبه‌بندی جهانی با داشتن ارزش بازار معادل ۸۷۶.۶۴۹.۳۲۰ دلار در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد. هر توکن از این ارز به تنهایی ارزشی برابر با ۲۹.۲۵۳ دلار دارد.
روش عرضه متمایز
همانطور که پیش‌تر گفته شد، آندره کرونژ برنامه‌نویس اهل آفریقای جنوبی یرن فایننس را با ۳۰۰۰۰ توکن منتشر کرد. از آن زمان تاکنون تعداد این توکن‌ها تغییری نکرده است اما آنچه مورد توجه علاقه مندان به رمزنگاری قرار گرفت این واقعیت است که کرونژ هیچ تعدادی از توکن‌ها را به عنوان پیش درآمد استخراج نگه نداشته است تا به عنوان پیشگام شدن در استفاده از ارز به خود پاداش دهد.
یکی از نکات مهم در فروش و جلب نظرات کاربران این واقعیت بود که کرونژ کنترل پلتفرم ارز YFI را به همراه مجموعه محصولاتی که دارد به طور کامل کنار گذاشت.
این خاصیت غیر متمرکز بودن توکن‌های YFI به دارندگان آن حق کنترل داده است. داشتن کنترل مطلق موجب شد که پروتکل YFI موجود بر بستر DeFi، از سایر پروتکل‌ها متمایز شده و توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند.
با نظر به پیشرفت پروتکل‌ها از زمان معرفی توکن‌های YFI، یرن فایننس شاهد خدمات و ویژگی‌‌های جدید بسیاری بوده است. برخی از موارد قابل ذکر شامل yVaults، yInsure، داشبورد جدید یرن و نیز StableCredit است که مورد آخر به زودی معرفی می‌شود و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.
یرن فایننس برای شما چه کاری انجام می‌دهد؟
این پلتفرم راهی بی‌ دردسر برای کاربران فراهم می‌کند تا به فرصت‌های کشت سود موجود در پروتکل‌های وام‌دهی بر بستر اکوسیستم DeFi دست بیابند.
کشت سود (Yield farming) روشی جدید برای کسب درآمد با دارایی‌های کریپتو است که از آن به عنوان ماینینگ نقدینگی (Liquidity mining) نیز یاد می‌شود و می‌توان آن را با استیکینگ رمز ارزهای دیجیتال مقایسه کرد؛ زیرا با کاربرانی کار می‌کند که به ایجاد نقدینگی در منابع مالی کمک شایانی می‌کنند و در نتیجه‌ به پاداش‌هایی از طرف سیستم دست می‌یابند.
استیکینگ ارزهای دیجیتال (Staking Crypto) به عنوان جایگزین برای استخراج ارزها در نظر گرفته شده است. در این روش نسبت به ماینینگ هزینه‌ها کمتر می‌شود و در واقع رمز ارز را به صورت به دست می‌آورید؛ زیرا دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزافی مانند خرید سیستم‌های کامیپوتری قوی و یا استفاده از برق زیاد ندارید.
فضای DeFi با استفاده از مدل Money Lego ساخته شده است که در آن هر پروتکل می‌تواند بر روی پروتکل دیگری ایجاد شود. یرن فایننس در تلاش است این ترکیب پذیری را با اعمال یک سری تغییرات به حداکثر برساند؛ برای مثال با تغییر نحوه دستیابی به کریپتو توسط سرمایه‌ گذاران در حالی که دارایی‌هایشان را نیز دارند.
کسب سود در این پلتفرم ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد. اگر وثیقه شما به زیر آستانه تعیین شده توسط پروتکل برسد، ممکن است که در بازار آزاد به ارزشی ناچیز تبدیل شود که معنای آن از دست دادن تمام سرمایه است و بالطبع نمی‌تواند برای شما خبر خوبی باشد.
برای جلوگیری از تسویه‌ سرمایه و از بین رفتن آن، می‌توانید وثیقه بیشتری داشته باشید!
به یاد داشته باشید، با اینکه داشتن وثیقه زیاد به کاهش خطر انحلال وجوه در هنگام سقوط بازار و بی ‌ثباتی شرایط مالی کمک می‌کند، اما تضمینی وجود ندارد که شما پولتان را از دست ندهید.
چگونه توکن YFI  استخراج کنیم؟

اگر می‌خواهید فرآیند ماینینگ یرن فایننس را آغاز کنید، باید به خاطر داشته باشید که زمانی را به انجام تحقیق و کسب اطلاع اختصاص دهید تا ببینید که آیا فعالیت‌های شما واقعاً سود کسب می‌کند یا خیر. قیمت yearn.finances  و تعداد ماینرها می‌تواند کاملاً نوسانی باشد که این امر نقش بسیار مهمی را در بازی کسب سود ایفا می‌کند.
با در نظر گرفتن قیمت فعلی YFI، بررسی کنید که راه اندازی یک دستگاه استخراج یرن فایننس چقدر هزینه می‌برد. سخت افزاری که برای ماینینگ از قدرت بالاتری نسبت به سایر سخت‌ افزارها برخوردار است، ASIC می‌باشد که متأسفانه امروزه بسیار پر هزینه است. اگر استخراج با کامپیوتر انجام شود، GPU نتیجه بسیار خوبی به همراه ندارد اما می‌تواند شروع خوبی برای استخراج یرن فایننس باشد.
نمودارهای سودآوری ماینینگ به شما نشان می‌دهد که با نرخ ۱ مگا هش بر ثانیه (MH/s 1 معادل ۱.۰۰۰.۰۰۰ هش بر ثانیه است) چقدر می‌توانید برای مثال دلار آمریکا کسب کنید. این نمودارها همچنین اطلاعاتی نظیر هزینه‌های برق را نیز پوشش می‌دهند.
دشواری ماینینگ هر بار با بیشتر شدن تعداد ماینرها و نیز تقاضای بیشتر کاربران برای نرخ هش بالاتر افزایش می‌یابد. نرخ هش شما اساساً به این بستگی دارد که برای ماینینگ بلوک‌های جدید چقدر توان محاسباتی و انرژی فراهم می‌کنید، این همان چیزی است که زمان بلوک (Block Time) می‌نامیم. اگر قصد دارید به طور جدی ماینینگ انجام دهید، اولین قدمی که باید بردارید عضویت در صندوق ماینرها است.
چقدر طول می‌کشد؟
استخراج هر ASIC با هر بلوک یرن فایننس صورت می‌گیرد که پس از آن بین تمام ماینرها تقسیم می‌شود. اما سوال ما این است که چه مدت طول می‌کشد تا ۱ بلوک از یرن فایننس استخراج شود که این مسئله به کلی به قدرت ماینینگ شما بستگی دارد. چیزی که مسلم است این است که برای استخراج یرن فایننس با استفاده از ASIC بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
آینده برای یرن فایننس چه رقم خواهد زد؟

هدف اصلی بنیان گذار یرن فایننس این بود که مردم بتوانند به راحتی با پروتکل‌های DeFi ارتباط برقرار کنند و آن را به کار بگیرند. او بیان کرد که بسیاری از پروتکل‌ها برای درک افراد عادی بسیار پیچیده هستند و زمان زیادی لازم است تا اکثر مردم آنچه را که واقعاً اتفاق می‌افتد درک کنند.
یک تجربه کاربری عالی قطعاً مورد استقبال بسیاری از افراد تازه وارد به فضای DeFi و کسانی که در زمان حاضر در آن مشغول به فعالیت هستند، قرار می‌گیرد. فراهم آوردن تجربه کاربری خوب در هر زمینه‌ و محصولی که باشد انتخاب خوبی به نظر می‌رسد اما به وجود آوردن این حس در فضای کریپتو به طور خاص یک نیاز است.
به نظر می‌رسد که افراد با رابط کاربری ساده ارتباط بهتری برقرار می‌کنند؛ در نتیجه، پذیرش روندهای جاری، پروتکل‌ها و استراتژی‌های موجود در یک ارز رمزنگاری شده برای اکثر افراد جامعه آسان‌تر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید