رمز ارز چیا چیست؟ بررسی کامل با قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای چیا

معرفی رمز ارز چیا (chia)
درست است که اکثر افراد و فعالان بازار ارزهای دیجیتال با هدف انجام معاملات در صرافی‌ها، قصد کسب سود از ارزهای دیجیتال مختلف را دارند، اما درواقع هر رمز ارزی قرار است به طریقی به بشر خدمت کند در غیر این صورت ارزشی ندارد. به عنوان مثال اتریوم یک رمزارز است که به عنوان یک کامپیوتر بزرگ شناخته شده است تا برنامه‌های مختلف بر روی آن مستقر شوند و بیت کوین با هدف کمک به صنعت پرداخت به وجود آمد. رمز ارز چیا نتورک (Chia Network) نیز با هدف کمک به صنعت پرداخت به وجود آمده است یعنی چیزی شبیه به بیت کوین با این تفاوت که بر خلاف بیت کوین که برای تایید تراکنش‌های شبکه از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که نیازمند ماینرهای سخت‌ افزاری بسیار پرقدرت است، شبکه چیا برای استخراج و تایید تراکنش‌ها از روش اجماع اثبات فضا استفاده می‌کند، به عبارتی کاربران فضای خالی سیستم و یا گوشی هوشمند خود را در اختیار شبکه قرار داده و پاداش دریافت می‌کنند.
به طور کلی هدف اصلی برام کوهن که خالق شبکه و رمزارز چیا نتورک است، این بود که شبکه‌ی پرداختی همچون بیت کوین برای نقل و انتقالات مالی بین‌المللی ایجاد کند، البته بدون مشکلاتی نظیر نیاز به دستگاه‌های پرهزینه و وابسته به انرژی بالا که در شبکه بلاک چین بیت کوین شاهد آن هستیم.
معرفی بنیان گذاران رمز ارز چیا
برام کوهن (Bram Cohen) برنامه‌نویسی با تجربه است که اتفاقا شبکه بیت تورنت را خود پایه‌ریزی کرده است. شبکه چیا در سال ۲۰۱۷ ثبت شد و در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده و تراکنش‌هایی برای اولین بار در آن انجام شد.
تاریخچه رمز ارز چیا

رمز ارز چیا در تاریخ ۳ ماه می سال جاری (۲۰۲۱) در صرافی‌های رمز ارز لیست شد، در ابتدا قیمت این رمز ارز ۱۴۹۸ دلار بود که البته به سرعت با نزول قیمتی که تجربه کرد ارزش آن به حدود ۵۶۰ دلار رسید و البته این روند نزولی همچون دیگر روندها همیشگی نبوده و به سرعت به یک روند صعودی تبدیل شد به طوری که رمزارز چیا توانست در همان برهه، بالاترین قیمت خود یعنی ۱۶۱۴ دلار را ثبت کند.
البته آن روزهای ابتدایی، روزهای اوج قیمتی رمزارز چیا تا به الان بوده است چراکه پس از آن شاهد آن بودیم که این ارز دیجتال با سپری کردن یک روند نزولی با قیمت تقریبی ۱۷۰ دلار در صرافی‌های رمز ارز معامله می‌شد.
در حال حاضر با گذشت ۵ ماه از معامله شدن رمزارز چیا در صرافی‌ها قیمت تقریبی این رمز ارز به ۱۵۵ دلار رسیده است.
ویژگی های رمز ارز چیا

نماد اختصاری رمز ارز چیا، XCH است.
این رمز ارز با بازاری با ارزش تقریبی ۲۳۴ میلیون دلار رتبه‌ی ۲۶۷ از نظر بزرگی بازار را سهم خود کرده است و ۰.۰۰۸ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
نام رمز ارز چیا از یک گیاه از خانواده‌ی نعنا گرفته شده است.
موسس رمزارز چیا، برام کوهن معتقد است که شبکه چیا با کاربردی مشابه بیت کوین قرار است که بر خلاف بیت کوین بدون نیاز به مصرف بالای برق، کار استخراج را انجام دهد.
فضای هر بلوک در شبکه‌ی بلاک چین چیا حدودا ۱۰۱ گیگابایت است.
ذخیره‌ی تقریبا ۹۱ بلوک شبکه‌ی بلاک چین چیا به حافظه‌ی ۱۰ ترابایتی نیاز خواهد داشت.
رمزارز چیا با شعار پول سبر و دوست‌دار محیط زیست طراحی و معرفی شد.
پروژه رمزارز چیا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Chialisp نوشته شده است، به این ترتیب برنامه‌های مربوط به امور بانک‌داری، پرداخت و عملیات صرافی‌ها (به طور کلی Smart Coin‌ها) می‌توانند از این شبکه بهره‌مند شوند.
در شبکه چیا که به شبکه بلاک چین سبز نیز شهرت دارد به جای واژه‌ی ماینینگ (استخراج) از واژه‌ی فارمینگ (زراعت) استفاده می‌شود.
شبکه چیا از الگوریتم اثبات ظرفیت PoS (Proof of Space) و زمان سپری شده (PoET) برای اجماع و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
در حالی که شبکه بیت کوین از دستگاه‌های سخت افزاری گران‌قیمت همچون ASIC که مصرف برق بالایی نیز دارند استفاده می‌کند، شبکه چیا با استفاده از هارد درایوهای ذخیره کاربران، برای استخراج کمک می‌گیرد و به این ترتیب بدون نیاز به مصرف بالای انرژی و ابزارهایی که به محیط زیست هم آسیب می‌رسانند، کار استخراج خود را انجام می‌دهد.
Genesis Attack مشکلی است که با وجود الگوریتم اثبات فضا، در صورتی که شخصی بخش عمده‌ای از قدرت شبکه را به دست بگیرد، امنیت شبکه را تهدید می‌کند. کوهن برای مقابله با این مشکل از الگوریتم Proof of Time یا همان اثبات زمان در کنار الگوریتم اثبات فضا کمک گرفته و به این ترتیب انجام حمله‌ای به این صورت به زمان بسیار زیادی نیاز خواهد داشت.
فرایند هالوینگ در شبکه چیا به این صورت است که در دوره‌ی سه ساله اولیه برای استخراج ۳۲ فارمر، پاداش ۶۴ توکن درنظر گرفته شده است و در دوره سه ساله بعدی این میزان پاداش نصف شده تا زمانی که دوره‌ی سه‌ماهه چهارم فرا برسد و پس از آن هالوینگ دیگری در این شبکه رخ نخواهد داد.
در حال حاضر افراد می‌توانند با استفاده از استخر استخراج اختصاصی چیا با نام Pool Chia در فرایند استخراج این رمز ارز نقش داشته باشید. علاوه بر استخر اختصاصی چیا، استخرهایی نیز در حال فعالیت هستند که با دریافت کلید چیای شما اجازه کسب سود از استخراج را می‌دهند که استفاده از چنین استخرهایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

استخراج رمزارز چیا نتورک به دو روش Plotting و Harvesting انجام می‌شود:
Plotting
با استفاده از این روش کاربران به شبکه ثابت می‌کنند که فضای کافی برای در اختیار گذاشتن شبکه دارند.
Harvesting
Harvesting یا برداشت به مرحله‌ای دیگر در عملیات استخراج رمزارز چیا اشاره دارد که در آن، سیستم یک چالش را اعلام کرده و ۳۲ کاربران اول در طی پروسه حل چالش اعلام شده شانس ایجاد بلاک جدید و در نتیجه دریافت پاداش را خواهند داشت.
با بالا رفتن سختی شبکه Chia Network ، ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت و با اینکه تعداد کوین‌های استخراج شده کاهش خواهند داشت، ارزش آنها بیشتر می‌شود.
مزایا و معایب رمز ارز چیا
مزایا

با مقایسه‌ای بین روش کار شبکه بلاک چین بیت کوین و چیا نتورک می‌توان به این نتیجه رسید که علی‌رغم مصرف بسیار پایین‌تر انرژی در شبکه چیا، امنیت آن به مراتب بالاتر است. درواقع در شبکه بیت کوین برای آنکه حمله ۵۱ درصدی رخ ندهد باید از تصاحب قدرت بیش از نیمی از شبکه به وسیله یک شخص جلوگیری کرد که البته کار سختی است. با این حال هزینه داشتن فضای ذخیره معادل فضای ذخیره تجهیزات کاربران (استخراج‌کنندگان چیا) بسیار بالاتر و تقریبا نشدنی است.
رمزارز چیا با هدف تسهیل کردن امر پرداخت بین‌المللی به وجود آمده است، استفاده از آن برای نقل و انتقالات مالی در مقایسه با ارزهای فیات ساده‌ترو امن‌تر بوده و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
بر خلاف بیت کوین برای استخراج رمزارز چیا نیاز به پردازنده‌ی خیلی قوی وجود ندارد، همین موضوع باعث می‌شود بازار این تراشه‌ها تحت تاثیر قرار نگرفته و آشفته نشود.

معایب

از آنجایی که برای استخراج رمز ارز Chia Network به هارد دیسک و حافظه‌ی SSD نیاز است، بحران جدید کمبود هارد دیسک‌ها را می‌توان انتظار داشت. این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران عادی فراهم کند.
افزایش قیمت هارد دیسک و حافظه‌ی SSD می‌تواند دیگر معضل نشات گرفته شده از رمزارز چیا (به دلیل نوع استخراج آن) باشد. در هنگ کنگ احتمالا افزایش قیمت ۲۶ تا ۷۷ دلاری در پیش باشد. به علاوه هارد دیسک‌هایی که فضای بالایی دارند (۴ الی ۱۸ ترابایت) به سختی در این کشور یافت می‌شوند.
وبسایت چینی Fast Technology اگر کاربری از حافظه‌ی SSD 512 گیگابایتی به منظور استخراج رمز ارز Chia استفاده کند، عمر آن را به ۴۰ روز تقلیل می‌دهد این در حالی است که SSD 512 گیگابایتی در حالت عادی ۵ الی ۱۰ سال عمر می‌کند.
هرچند ادعا شده است که رمزارز چیا یک رمز ارز سبز است اما این رمز ارز به طور غیرمستقیم زمین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. استخراج‌کنندگان رمز ارز چیا به حافظه‌هایی با ظرفیت مناسب نیاز دارند. این ابزار در درون خود عناصری دارند که برای ساخت آنها باید از منابع درون زمین استفاده کرد و استفاده‌ی بیش از حد آنها می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی سیاره‌ی زمین نیز بگذارد.

کاربردهای رمز ارز چیا
کاربران در صرافی‌هایی که رمز ارز چیا را پشتیبانی می‌کند می‌توانند با انجام معاملات در زمان‌های مناسب سود خوبی را از بالا و پایین شدن‌های قیمت رمزارز چیا به دست آورند. از شبکه و رمز ارز چیا می‌توان همچون بیت کوین به عنوان ابزاری برای پرداخت در سطح بین‌المللی نگاه کرد. کیف پول هایی که رمز ارز چیا chia را ساپورت می‌کنند

– کیف پول رسمی چیا (Chia Wallet)
بهترین مکان برای ذخیره‌سازی هر رمز ارز کیف پول رسمی همان ارز است، تیم چیا نتورک نیز کیف پولی مناسب برای ذخیره‌ی رمز ارز Chia Network طراحی و در سه نسخه‌ی مناسب برای ویندوز، مک و لینوکس ارائه داده‌اند.
– کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
کیف پول‌های سخت افزاری با امنیت بالایی که دارند گزینه‌ای مناسب برای ذخیره‌ی دارایی‌های دیجیتال به خصوص در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت هستند. البته به دلیل قیمت نسبتا بالایی که دارند معمولا افرادی که حجم دارایی قابل قبولی دارند از این کیف پول‌ها استفاده می‌کنند. کیف پول سخت افزاری ترزور یکی از همین کیف پول‌های مناسب برای نگه‌داری رمزارز چیا به حساب می‌آید که کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین و بسیار امن ذخیره می‌کند.
– کیف پول غیرمتمرکز Nucle
این کیف پول غیرمتمرکز رمزارز چیا را به عنوان اولین رمز ارز که پشتیبانی می‌کند معرفی کرد. در حال حاضر کاربران می‌توانند از نسخه‌ی وب این کیف پول استفاده کنند هرچند در وبسایت Nucle.io می‌توانید وعده‌ی ارائه‌ی همین کیف پول در نسخه‌های اندروید و IOS را مشاهده کنید.
خرید رمز ارز چیا
برای خرید با اطمینان رمز ارز چیا بهتر است به پلتفرم یکی از صرافی‌های معتبری که رمزارز چیا را ارائه می‌دهند مراجعه کرده و رمزارز خود را به راحتی خریداری کنید. در این حالت دو راه پیش روی شما قرار دارد:
خرید چیا از صرافی ایرانی
خرید رمزارز چیا از یک صرافی ایرانی بسیار ساده است، کافی است که یک حساب کاربری در یکی از صرافی‌های ایرانی که رمزارز چیا نتورک را ارائه می‌دهند ایجاد کنید و سپس با شارژ حساب کاربری خود و در نهایت ثبت سفارش خرید کار را به انتها برسانید.
ایران بایننس یکی از صرافی‌های ایرانی است که رمزارز چیا نتورک را لیست کرده است، نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که پیش از ایجاد حساب در صرافی باید حتما از اعتبار آن صرافی مطمئن شوید.
خرید چیا از صرافی خارجی
به طور کلی خرید رمز ارز از صرافی‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست، کافی است شما یک حساب کاربری در صرافی موردنظر ایجاد کرده و رمزارز چیا نتورک را خریداری کنید، با این تفاوت که صرافی‌های خارجی ریال را ساپورت نمی‌کنند. در نتیجه شما نیاز دارید که در مرحله‌ی اول در یک صرافی ایرانی ریال خود را به یک رمز ارز مثل تتر و یا بیت کوین تبدیل کنید و سپس با انتقال رمزارز خریداری شده به صرافی خارجی، رمز ارز چیا نتورک را خریداری کنید.
باز هم به این نکته توجه داشته باشید که صرافی که قرار است در آن فعالیت کنید را به خوبی شناخته و از اعتبار آن مطمئن شوید. پس از خرید رمز ارز Chia Network نیز فراموش نکنید که رمزارز خریداری شده را حتما به یک کیف پول معتبر که از چیا پشتیبانی می‌کند، انتقال دهید. داشتن اطلاعات و دانش کافی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال اولین قدم برای فعالیت در این بازار هیجان‌انگیز است. برای نیل به این هدف شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز می‌تواند نیاز شما را تا حد زیادی برآورده کند. پس از آموزش پایبند بودن به آنچه آموخته‌اید در کنار مدیریت سرمایه تضمین کسب سود شما از بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.
صرافی های پشتیبانی کننده از رمز ارز چیا
صرافی‌های کوکوین (Kucoin)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، اوکی اکسچنج (OKEX)، کوینکس (CoinEx)، Gate.io، ZB.com، LBank، Indodax، XT.com، BitMart، biBox، Dcoin، BiONE، BKEX، BW.com، MEXC، AEX، Pionex، Hoo، ZBG، Hotcoin Global، WBF Exchange، ZT، EXX، AOFEX، Mexo Exchange به کاربران خود امکان این را می‌دهند که رمزارز چیا را به صورت اسپات خریداری کنند.
البته کاربرانی که قصد انجام معاملات شرطی را بر روی رمزارز چیا داشته باشند می‌توانند با ایجاد حساب در یکی از صرافی‌های هوبی گلوبال (Huobi Global) و یا اوکی اکسچنج (OKEX) معاملات خود را انجام دهند. کاربران هر دو صرافی برای معاملات خود به استیبل کوین تتر نیاز خواهند داشت.
پروژه های رمز ارز چیا
آمازون
شرکت آمازون طی اعلامیه‌ای اظهار کرده است که کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم آمازون به استخراج رمز ارز Chia بپردازند. همین موضوع می‌تواند بر تعداد استخراج‌کنندگان (فارمرها) تاثیر بگذارد.
آینده‌ رمز ارز چیا

همه‌ی ما بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال را می‌شناسیم، بیت کوین همواره در صدر جدول رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال قرار داشته است. با این حال رمزارزی تازه نفس پا به عرصه‌ی حضور گذاشته است که توانسته برخی از ایرادات بیت کوین همچون نیاز مبرم به پردازنده‌های فوق قوی را حل کند. در رمز ارز چیا نتورک، کاربران به جای کمک گرفتن از پردازنده قوی که انرژی بسیار زیادی را نیز می‌طلبد از هارد دیسک رایانه‌ی شخصی و دیگر ابزارهای هوشمند خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب با مصرف کاملا معقول برق و انرژی، تراکنش‌هایی با امنیت بسیار بالا (حتی بالاتر از بیت کوین) در این شبکه در جریان خواهد بود.
رمز ارز چیا یک رمز ارز سبز به حساب می‌آید به این معنا که برای استخراج این رمز ارز آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود و همین موضوع آن را به یک رمز ارز متناسب با آینده تبدیل می‌کند.
علاوه بر مطالب گفته شده جو کلی بازار ارزهای دیجیتال و مقبولیت آن از سمت عموم مردم و دولت‌ها نیز بر آینده‌ی تک‌تک ارزهای دیجیتال موثر خواهد بود. به عقیده‌ی بسیاری از متخصصین ارزهای دیجیتال آینده‌ی اقتصاد دنیا را متحول می‌کنند. با توجه به این موارد در صورتی که تیم پروژه با قدرت به مسیر خود ادامه دهد، می‌توان امید داشت که آینده‌ی درخشانی در انتظار این رمز ارز باشد.
سخن آخر
بسیاری از افراد در سراسر دنیا در ابزارهای خود همچون لپ‌تاپ، کامپیوتر و گوشی تلفن همراه، فضای بسیار زیادی را دارند که بی استفاده مانده است، شبکه چیا با ادغام این فضاها و کمک گرفتن از آن‌ها در صنعت استخراج خود به روشی کاملا سبز و دوست‌دار محیط زیست فعالیت می‌کند. این روش کار در برابر بیت کوین که برای استخراج آن باید از سخت افزارهای بسیار گران‌قیمت که اتفاقا برای محیط زیست نیز مضر هستند، بسیار منطقی است و افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است.در مقاله‌ای که ارائه شد سعی کردیم تمام ویژگی‌ها و جوانب رمز ارز چیا را بررسی کنیم
سوالات متداول
۱. این شبکه از کدام روش اجماع استفاده می‌ کند؟
شبکه چیا از الگوریتم اثبات ظرفیت PoS (Proof of Space) و زمان سپری شده (PoET) برای اجماع و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
۲. کدام کیف پول‌ها از رمزارز چیا پشتیبانی می‌کنند؟
کیف پول رسمی چیا (Chia Wallet)، کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)، کیف پول غیرمتمرکز Nucle
۳. کدام صرافی‌ ها رمز ارز Chia را ارائه می‌ دهند؟
صرافی‌های کوکوین (Kucoin)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، اوکی اکسچنج (OKEX)، کوینکس (CoinEx)، Gate.io، ZB.com، LBank، Indodax، XT.com، BitMart، biBox، Dcoin، BiONE، BKEX، BW.com، MEXC، AEX، Pionex، Hoo، ZBG، Hotcoin Global، WBF Exchange، ZT، EXX، AOFEX، Mexo Exchange
۴. کاربرد اصلی Chia چیست؟
شبکه چیا همچون بیت کوین برای ایجاد تحول در صنعت پرداخت به وجود آمده است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید