رجا – معرفی انواع تسمه های صنعتی


ریحان نیوز –

انواع متریال های مختلفی در تولید تسمه های صنعتی بکار گرفته می شوند که این متریال بر حسب نوع کاربری می تواند متفاوت باشد. با این وجود متریال هایی مانند لاستیک طبیعی، پلی اورتان PU و نئوپرین به سبب مقاومت کششی مناسبی و انعطافی که دارند در تولید تسمه صنعتی کاربری گسترده ای دارند. با این وجود در بسیاری از موارد برای جبوگیری از کشش تسمه ها تحت تنش های اعمال شده از کورد های فلزی در ساختار آنها استفاده شده و برای جلوگیری از ایجاد سایش سطحی از پوشش های پلی آمید بر روی سطح بیرونی آنها استفاده می شود. لازم به ذکر است که درجه حساسیت تسمه های صنعتی متفاوت بوده و برخی مانند تسمه تایمینگ دارای حساسیت بسیار بالا در حالی که تسمه های نقاله دارای حساسیت کمتری در اتصال هستند.
انواع تسمه با PU پلی اورتان و لاستیک
مشخصات مکانیکی مختلفی در کاربری تسمه های صنعتی دارای اولویت بالایی هستند که در کل به عنوان کیفیت تسمه شناخته می شوند. در زبان ساده و برای کاربرانی که آشنایی چندانی با مشخصات کیفی و مکانیکی تسمه صنعتی ندارند برند تولید کننده بعنوان معیار اصلی در خرید قرار می گیرد که البته معیاری بسیار نزدیک به واقعیت نیز می باشد چرا که تولید کنندگان تسمه های صنعتی به همواره به دنبال افزایش قابلیت های کاربری تسمه های خود در مقایسه با تولید کنندگان دیگر هستند و برند های معتبر تولید کننده تسمه مانند BANDO, OPTIBELT, MEGADYNE که محصولات آنها بعنوان قطعات OE بر روی معتبر ترین ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کنند طبیعتا دارای دوام و کاربری مناسب تری هستند. در زیر به برخی دسته بندی های تسمه های صنعتی می پردازیم.
 
 

 

تسمه نوار نقاله: این دسته از تسمه ها که به کانوایر نیز شناخته می شوند بر روی نقاله های صنعتی برای انتقال مواد بسته می شوند. تسمه های نوار نقاله در عرض های 40 الی 120 سانتی متر برش خورده از جنس پلی اورتان با ترکیب لاستیک طبیعی تولید می شوند و بر حسب میزان تنش وارده بر آنها می توانند دارای افزودنی هایی نیز باشند. در برخی از کاربری ها مانند مواد غذایی برای جلوگیری از تماس مستقیم مواد شیمیایی با چربی مواد غذایی از نوع خاصی تسمه نوار نقاله با پوشش های ویژه و یا تسمه های پلاستیکی استفاده می شود.
تسمه تایمینگ: یکی از حساس ترین نوع تسمه های صنعتی می باشد که در واقع تنظیم زمان بندی عملکرد در موتور های احتراق در باز شدن دریچه های سوخت و هوا را بر عهده دارد. تسمه تایمینگ اغلب دارای دندانه هایی در عرض می باشد و برای جلوگیری از افزایش طول تحت تنش کششی دارای کورد های فلزی در داخل ساختار خود است. تسمه تایمینگ هم بصورت بسته و هم بصورت تسمه تایمینگ باز به بازار عرضه می شود.
تسمه انتقال قدرت: این تسمه ها که اتصال آنها بر روی پولی یا فولی هایی صورت می گیرد در شکل های مختلف از تسمه های پلی کرد گرفته، تسمه های سراسری و با بیشترین کاربرد بصورت تسمه وی بلت V-belt بکار گرفته می شوند. اغلب تسمه های صنعتی را می توان در دسته تسمه های انتقال قدرت نیز قرار داد.
تسمه برزنتی یا تسمه قاشقک: این دسته از تسمه ها از جنس برزنتی به حالت پارچه ای تولید می شوند و برای انتقال مواد بصورت تسمه الواتور در صنایع بکار گرفته می شوند. بر روی سطح تسمه برزنتی از نوعی قاشقک به شکل یک باکت که گاهی از جنس پلاستیکی و گاهی نیز از جنس فلزی تولید می شود استفاده می شود.

 
∎​

دیدگاهتان را بنویسید