به کدام ارزهای دیجیتال قاتلان اتریوم می گویند؟ معرفی 10 تا از جدیدترین های آن

فهرست این مقاله
معرفی قاتلان اتریوم
با توجه به اینکه شبکه‌های «قاتل اتریوم» همچنان توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، موضوع هزینه‌های بالای گس (کارمزد) دوباره برای جامعه اتریوم مطرح می‌شود. عرضه اولین نسخه اتریوم، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند را بر روی بلاک چین فراهم کرد، به گونه‎‌ای که توانست در مدتی کوتاه به دومین رمز ارز برتر پس از بیت کوین تبدیل شود. اما نسخه اتریوم ۲.۰ با توجه به پیشرفت سایر رقبای اتریوم فاقد این مزیت پیشتازی بود. در حال حاضر نیز اصطلاح “قاتل اتریوم” بار دیگر در بازارهای ارزهای دیجیتال شروع به افزایش سرعت کرده است، زیرا توکن‌های بومی چندین شبکه بلاک چین رقیب در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ دستاوردهای قابل توجهی را به ثبت رسانده‌اند.برجسته ترین و اصلی‌ترین قاتلان اتریوم بر اساس ارزش بازار عبارتند از کاردانو (ADA)، سولانا (SOL)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، پولکادات (DOT) و ترا (LUNA)؛ اما ارزهای دیجیتال نوپای دیگری مانند کیوتم، ماتیک نتورک، RSK و… نیز وجود دارند که توانسته‌اند در مدتی کوتاه با مقیاس پذیری بالایی که دارند در دسته قاتلان اتریوم قرار بگیرند. ما در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا به معرفی برخی از جدیدترین و در عین حال مهم‌ترین قاتلان اتریوم بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.
۱. کاردانو (َADA)
کاردانو که شخصی به نام چارلز هاسکینسون (یکی از هم بنیان‌گذاران اتریوم) ایجاد کرد، یکی از رقبای اصلی اتریوم است که توانسته محبوبیت فراوانی بین رقبای خود پیدا کند. هاسینکسون که در سال ۲۰۱۴ از تیم اتریوم جدا شد، برای راه‌اندازی پلتفرم کاردانو اقدام کرد. جدیدترین مرحله به‌روزرسانی روی شبکه کاردانو با راه‌اندازی شلی (Shelley) اتفاق افتاد که از همان زمان به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های مورد بحث در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شد. با این به‌روزرسانی پای سهام‌گذاری به شبکه کاردانو باز شد و به‌دنبال آن قیمت رمز ارز این شبکه (آدا (ADA)) افزایش یافت. راه‌اندازی شلی تنها یکی از مراحل بهبود شبکه کاردانوست و جز آن چند مرحله دیگر که شامل قراردادهای هوشمند، مقیاس‌پذیری بیشتر و قابلیت مدل نظارتی است، برای بهبود این شبکه انجام شد. با وجود این کاردانو همچنان مانند اتریوم به‌دنبال اجرای بلندمدت شبکه خود است. کاردانو برخلاف اتریوم ۲.۰ مدل نظارتی درون زنجیره‌ای را اجرا می‌کند. به گفته یکی از اعضای شرکت کوانت استمپ که چندین ماه متوالی به بررسی کد پایه کاردانو پرداخته است، پروژه کاردانو درنهایت بر تزوس که یکی دیگر از پلتفرم‌های مطرح در زمینه نظارت درون زنجیره‌ای است، برتری خواهد یافت و با توجه به انتخاب کاربران به‌منظور ایجاد قراردادهای هوشمند، دومین پلتفرم برتر پس از اتریوم و یکی از قاتلان اتریوم خواهد بود.
۲. تزوس (XTZ)
رمز ارز تزوس سه سال پس از راه‌اندازی اتریوم در سال ۲۰۱۸ در همسایگی آن راه‌اندازی شد. بنیادهای پشتیبان پروژه تزوس نیز مانند اتریوم اکوسیستم کریپتو ولی در کشور سوئیس را مکان اصلی شرکت خود انتخاب کردند. آرتور برایتمن (Arthur Breitman) و کتلین برایتمن (Kathleen Breitman) دو بنیان‌گذار اصلی پروژه تزوس هستند؛ هرچند که بین آن‌ها و بنیاد تزوس درگیری و مشکلاتی وجود دارد. تزوس در پلتفرم خود پروتکل اجماع خود را که اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) است، اثبات کار سیال (liquid proof-of-stake) نامیده است. با وجود اینکه قدرت تمرکززدایی تزوس به اندازه اتریوم نیست، در مقایسه با بسیاری از بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات سهام نمایندگی‌شده، غیرمتمرکزتر است و می‌توان دلیل آن را در نظر نگرفتن سقف برای نودها در تزوس دانست. اصلی‌ترین تفاوت تزوس با اتریوم ۲.۰ را می‌توان در مدل نظارتی درون زنجیره‌ای آن‌ها دانست و رقابت اصلی آن‌ها بر سر امنیت و توان عملیاتی است.
برایتمن‌ها پلتفرم تزوس را با تصور ایجاد ویژگی حفظ شبکه به‌صورت مستقل و به دست اعضای شبکه ایجاد کردند. در پلتفرم تزوس نیز مانند کاردانو هر عضو با حداقل ملزومات سهام‌گذاری، امکان رأی‌دادن درباره به‌روزرسانی پروتکل را دارد و با به حد نصاب رسیدن آرا به‌روزرسانی مربوط انجام خواهد شد. برخلاف آن مدل نظارتی اتریوم به‌صورت برون زنجیره‌ای است و تا اطلاع ثانوی به همین روال ادامه خواهد داشت. تاکنون هیچ‌یک از مدل‌ها نتوانسته‌اند برتری ذاتی خود را در مقایسه با مدل دیگر اثبات کنند.
۳. آر اِس کی (RSK)

رمز ارز آر اِس کی که در اواخر سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، از همان ابتدا توانست با وعده ایجاد قابلیت قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین به‌خوبی مطرح شود. همچنین این پلتفرم از همان ابتدا به‌دلیل داشتن ظرفیت صدها تراکنش در ثانیه از نظر مقیاس‌پذیری یکی از اولین تهدیدها برای اتریوم به شمار می‌رفت. داشتن قابلیت استخراج ترکیبی با بیت کوین و تأمین امنیت بالای شبکه از طریق تمرکززدایی از دیگر دلایلی است که رمز ارز آر اِس کا را به یکی از قاتلان اتریوم تبدیل کرده است. منظور از فرایند استخراج ترکیبی، استخراج هم‌زمان ۲ رمز ارز بدون کاهش توان پردازشی است. در RSK این فرایند استخراج در حال حاضر ۴۸ درصد از توان کل هشینگ شبکه بیت کوین است. این پروژه با حمایت شرکت IOV Labs توانست وارد چندین حوزه مختلف شود. همچنین از نظر تعامل‌پذیری و گسترش به فضای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از مهم‌ترین قاتلان اتریوم به شمار می‌رود.
در سال ۲۰۱۹، پلتفرم RSK پلی را برای تعامل‌پذیری با اتریوم ایجاد کرد که با استفاده از آن همه اعضا می‌توانستند توکن‌های خود را که شامل استیبل کوین‌های مبتنی بر RSK و توکن‌های اهرمی ایجاد شده توسط شرکت توسعه کوین Money on Chain است، بین دو پلتفرم جابه‌جا کنند. به باور دیِگو گوتیِرز زالدیوار، مدیر عامل شرکت IOV Labs، نیروی محرکه برای پذیرش بلاک چین رویکرد رقابتی نیست، بلکه تعامل‌پذیری است. وی در مصاحبه‌ای این‌گونه اظهار داشت: ما بر این باوریم که ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، RSK و…، با تشکیل شبکه‌ای از شبکه‌ها، اینترنت ارزش (Internet of Value) را به وجود می‌آورند که این امر سبب ایجاد زیرساخت مطلوب مالی و اجتماعی آینده می‌شود. همچنین تعامل‌پذیری راه‌حل اصلی و کلیدی برای اطمینان از پادشکنندگی (Antifragility) فناوری بلاک چین و پذیرش آن از سوی افراد است.
۴. کیوتم (Qtum)
رمز ارز کیوتم نیز مانند اتریوم بر مبنای پروتکل اجماع اثبات سهام اجرا می‌شود، اما برخلاف اتریوم ۲.۰ که برای سهام‌گذاری در آن به داشتن حداقل ۳۲ اتر نیاز است، پلتفرم کیوتم تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که همه اعضای آن می‌توانند در سهام‌گذاری در پلتفرم آن شرکت کنند. همچنین این شبکه با فراهم‌کردن قابلیت سهام‌گذاری به‌صورت آفلاین توانسته در دسته‌ای از معدود پلتفرم‌هایی قرار بگیرد که به کاربران خود این امکان را می‌دهد با استفاده از توکن‌هایی که در کیف پول سرد و آفلاین خود ذخیره کرده‌اند، به سهام‌گذاری بپردازند. بدیهی است در این سهام‌گذاری‌ها، بیشترین سود نصیب افرادی می‌شود که تعداد بیشتری توکن را سهام‌گذاری کرده‌اند. با وجود این برخلاف اتریوم، ارز کیوتم هیچ محدودیت و شرط حداقلی برای سهام‌گذاری در پلتفرم خود ندارد. از سوی دیگر، شبکه کیوتم براساس ماشین مجازی اتریوم کار می‌کند؛ یعنی این پروژه می‌تواند به‌طور بالقوه از پیشرفت‌های اتریوم ۲.۰ مانند شاردینگ نیز استفاده کند. همچنین برخلاف اتریوم که تنها از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی استفاده می‌کند، توسعه‌دهندگان کیوتم می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را به زبان‌های معروف و پرکاربرد بنویسند. این یکی دیگر از قابلیت‌های کیوتم است که توانسته آن را به یکی از قاتلان اتریوم تبدیل کند.
۵. ماتیک نتورک (matic)
ماتیک نتورک که لایه دوم اتریوم است، دارای چند قابلیت مشابه مانند سازگاری با توکن‌های ERC-20 با اتریوم است. این پروژه که حامیانی مانند بایننس و سرمایه‌گذارانی مانند کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures) دارد، مدعی است مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بالاتری از اتریوم دارد؛ به‌گونه‌ای که می‌تواند ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. همچنین ماتیک نتورک به‌منظور افزایش توان عملیاتی خود با پروژه‌های با سابقه‌ای مانند دیسنترالند (Decentraland) نیز همکاری داشته است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که اگر اتریوم ۲.۰ مقیاس‌پذیری پلتفرم خود را بهتر کند، آیا دیگر نیازی به پروژه‌های لایه دوم مانند ماتیک نتورک وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش، سندیپ نِیلوال (Sandeep Nailwal) مدیر ارشد عملیات پروژه ماتیک می‌گوید، اتریوم ۲.۰ هیچ‌گاه نمی‌تواند مقیاس‌پذیری شبکه را به بی‌نهایت برساند و در بهترین حالت ۶۴ بخش با زنجیره‌های تقسیم‌شده مشابه با زنجیره فعلی اتریوم خواهیم داشت. حال با فرض اینکه هر زنجیر بتواند اثبات سهام را تا ۵۰ تراکنش در ثانیه بهبود بخشد، در بهترین حالت توان عملیاتی کل اتریوم ۲.۰، به میزان ۳۲۰۰ تراکنش در ثانیه خواهد بود. همچنین وی افزود، بلاک چین‌های پایه اول پلتفرم‌هایی برای توافق هستند و برای حمایت از فعالیت‌های تجاری ساخته نشده‌اند.
همچنین از آنجا که روزانه شاهد افزایش روزافزون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیفای روی شبکه اتریوم هستیم که سبب افزایش کارمزدهای تراکنش‌ها شده‌اند، وجود پلتفرم‌های لایه دوم مانند ماتیک نتورک این امکان را برای افرادی که از این پلتفرم‌ها برای ویژگی‌هایی مانند رأی نظارتی استفاده می‌کنند، فراهم کرده است که دیگر نیازی به استفاده از پلتفرم‌های رقیب نداشته باشند.
۶. ترون (TRX)

ترون یکی دیگر از قاتلان اتریوم است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و توانست در مدتی کوتاه زیر نظر جاستین سان و ادغام با بیت تورنت پیشرفت‌های بسیاری داشته باشد. با عرضه توکن‌های تتر روی ترون در سال ۲۰۱۹، تتر مبتنی بر ترون توانست با استفاده از توان عملیاتی بهتر ترون در مقایسه با اتریوم، ۱۲ درصد از توکن‌های در حال گردش خود را افزایش دهد، اما به‌دلیل اینکه پلتفرم ترون مبتنی بر پروتکل اثبات سهام نمایندگی شده است، مقیاس‌پذیری آن چندان ثمربخش نیست. لوسین چن از بنیان‌گذاران ترون نیز در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، به‌دلیل ماهیت «شبه غیرمتمرکز» ترون قصد جدایی از این پروژه را دارد و به عقیده او این امر خلاف هدف شرکت برای ایجاد «وب غیرمتمرکز» بوده است. بررسی‌های شرکت کانسنسیس نشان می‌دهد، اتریوم ۲.۰ با داشتن ۱۶۰۰۰ اعتبارسنج روی زنجیره بیکن، قدرت تمرکززدایی بیشتری را در مقایسه با ترون خواهد داشت.
۷. الروند (EGLD)
یکی از جدیدترین قاتلان اتریوم رمز ارز الروند (Elrond) است که شبکه اصلی آن در ژوئن سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. اتریوم ۲.۰ در مقایسه با الروند، از نظر مقیاس‌پذیری راه سختی را پیش رو دارد؛ زیرا الروند با استفاده از قابلیت شاردینگ وضعیت تطبیقی توانست تا ۲۶۰.۰۰۰ تراکنش در ثانیه را روی شبکه آزمایشی خود پردازش کند. دنیل سِرب (Daniel Serb) مدیر کسب‌وکار پلتفرم الروند درباره رویکرد این پلتفرم به شاردینگ گفت که رویکرد آن کاملاً مشابه با رویکرد اتریوم ۲.۰ است؛ به این صورت که هر دوی آن‌ها با پارتیشن‌بندی و تقسیم‌بندی نودهای شبکه، تراکنش‌ها و وضعیت بلاک چین، قصد دارند توان عملیاتی خود را افزایش دهند. الروند کار خود را با تعداد ثابتی شارد آغاز کرده است و هر شارد می‌تواند ۱۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. پروتکل استفاده‌شده در الروند این قابلیت را برای شاردها ایجاد کرده است تا در مقایسه با ترافیک شبکه و به‌شکلی پویا افزایش یابد، اما تعداد شاردهای اتریوم برخلاف الروند پویا نیست و ثابت و ۶۴ عدد است. در مقایسه این دو با هم می‌توان پیش‌بینی کرد که الروند می‌تواند در آینده پلتفرم مناسب‌تر و بهتری را برای ایجاد اپلیکیشن‌های مختلف از سوی توسعه‌دهندگان ارائه دهد. به گفته سِرب، از جذاب‌ترین ویژگی‌های پلتفرم الروند این است که نویسندگان قراردادهای هوشمند ۳۰ درصد از کارمزدهای شبکه را بدون اینکه نیاز باشد کاربری از این قراردادهای استفاده کند و مبلغ بیشتری بپردازد، به‌عنوان حق امتیاز دریافت می‌کند. همچنین همه قراردادهای هوشمند الروند قابلیت ارتقا دارند و بدون شک فرایند چرخه حیات هر پروژه را آسان‌تر می‌کنند.
۸. الگورند (ALGO)

الگورند که در حال حاضر یکی دیگر از قاتلان اتریوم است، در سال ۲۰۱۹ توسط سیلویو میکالی (Silvio Micali) استاد فناوری مؤسسه فناوری ماساچوست و برنده جایزه تورینگ راه‌اندازی شد. پروژه الگورند مدعی است اولین پروژه بهره‌مند از پروتکل اجماع «اثبات سهام خاص» است. همچنین به‌منظور تأمین امنیت شبکه خود، به‌گونه‌ای عمل کرده است که مالکان تعداد اندکی توکن (ALGO) نمی‌توانند آسیبی به شبکه بزنند. مهم‌ترین حوزه رقابت الگورند با اتریوم ۲.۰ در زمینه توسعه پلتفرم است. تتر و یواس‌دی کوین (USD Coin) و پراپس پراجکت (Props Project) از جمله عرضه‌کنندگان بزرگ استیبل کوین هستند که روی پلتفرم الگورند فعالیت می‌کنند. به گفته پال ریگل (Paul Riegle) مدیر محصول الگورند، این پروژه با به‌روزرسانی جدید خود به‌وسیله روش کلیدگذاری مجدد (Rekeying) توانسته است نقشی مؤثر در گسترش فضای دیفای داشته باشد. با استفاده از قابلیت کلیدگذاری مجدد کاربران می‌توانند به‌آسانی با استفاده از رویکرد خرج‌کردن درون‌ساختی، از آدرس تک‌کلیدی به آدرس چندامضایی با آدرسی با نظارت قراردادهای هوشمند نقل مکان کنند. همچنین با استفاده از این قابلیت، کار در فضای دیفای برای اپراتورهای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که وجوه کاربران را به‌عنوان امانت نگهداری می‌کنند نیز آسان‌تر خواهد شد.
۹. کازماس (ATOM)
کازوماس یکی دیگر از قاتلان اتریوم است که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و جزء اولین پلتفرم‌هایی است که قابلیت تعامل‌پذیری را به بلاک چین اضافه کرد. مسئولیت توسعه و ساخت اکوسیستمی میان زنجیره‌ای از سوی بنیاد اینترچین بر عهده شرکن تِندرمیت بوده است. با تبدیل‌شدن قابلیت تعامل‌پذیری به یکی از مهم‌ترین جوانب صنعت بلاک چین، کازماس توانست به مزیتی برتر از اتریوم ۲.۰ دست یابد. تعامل‌پذیری قابلیتی است که به تمام پروژه‌ها و پلتفرم‌ها سود می‌رساند. همچنین رمز ارز کازماس از طریق تحمل خطای بیزانسِ (BFT) تندرمینت نیز مقیاس‌پذیری خود را افزایش می‌دهد. ایثان بوخمن یکی از بنیان‌گذاران کازماس و مدیرعامل پلتفرم اینفرمال سیستمز نیز در این باره افزود: طراحی تندرمینت، با جداسازی موتور اجماع تحمل خطای بیزانس از اقتصاد سهام، امکان انجام آزمایش‌های بیشتری را روی جزئیات اقتصادی ممکن می‌کند. درمقابل الگوریتم اجماع اتریوم ۲.۰ رابطه تنگاتنگی با سایر اجزای اتریوم ۲.۰ دارد.
۱۰. آردور (ARDR)
یکی از قاتلان اتریوم و اولین پلتفرمی که از معماری چند زنجیره‌ای مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده کرد، رمز ارز آردور (Ardor) بود. اساس کار این رمز ارز که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، ساختار پدر و فرزند است که می‌تواند در مقایسه با سایر بلاک چین‌های خطی مانند بیت کوین و اتریوم توان عملیاتی بالاتر و بهتری را ارائه دهد. ساختار آردور را می‌توان با سازوکار شاردینگ اتریوم ۲.۰ که در آن زنجیره بیکن اتریوم دارای زنجیره‌های تقسیم‌شده‌ای است که به‌عنوان زیرساختار به موازات یکدیگر کار می‌کنند، مقایسه کرد.
در پلتفرم آردور اپراتورهای زنجیره فرزند می‌توانند توکن‌های بومی خود را که با توکن‌های زنجیره پدر سازگار هستند، عرضه کنند. این یکی از ویژگی‌های مهم این پلتفرم‌هاست که معمولاً توسعه‌دهندگان اصلی بلاک چین آن را نادیده می‌گیرند. سیستم بسته‌بندی زنجیره فرزند در پلتفرم آردور به‌گونه‌ای است که این امکان را به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌دهد تا در پرداخت کارمزدهای تراکنش کاربران خود به آن‌ها کمک کند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشنی ترکیبی از شاردهای دارای مجوز بسازند و امنیت این شاردها (بخش‌ها) را از طریق زنجیره عمومی بدون نیاز به مجوز تأمین کنند.
جمع‌ بندی
در این مقاله به معرفی و بررسی هریک از قتلان اتریوم پرداختیم. با وجود اینکه هریک از آن‌ها مزیت‌های زیادی دارند، همچنان اتریوم پیشگام بازار توکن‌های NFT با بزرگ‌ترین سیستم‌عامل‌های NFT، اپن سی و… است که همگی روی اتریوم ساخته شده‌اند. همه پلتفرم‌های نام برده‌شده در این مقاله می‌توانند رقبای جدی برای اتریوم باشند و با به‌روزرسانی‌های جدید خود، جای پایشان را محکم‌تر کنند؛ بنابراین به‌روزرسانی اتریوم ۲ باید بسیار سریع، کارآمد و غیرمتمرکز باشد تا دیفای و امور مالی غیرمتمرکز به پذیرش گسترده برسد و اتریوم بتواند صدرنشینی خود را حفظ کند و با پیشرفت سایر پلتفرم‌ها در زمینه تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری دچار لغزش نشود.
سوالات متداول
۱) قاتلان اتریوم کدام‌ ارزها هستند؟
برجسته‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین براساس ارزش بازار که معمولاً به‌عنوان قاتلان اتریوم قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از کاردانو (ADA)، سولانا  (SOL)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، پولکادات  (DOT)و ترا  (LUNA).
۲) کدام‌یک از قاتلان اتریوم از آن پیشی گرفته اند؟
با وجود اینکه هریک از آن‌ها مزیت‌های زیادی دارند، اما همچنان اتریوم پیشگام بازار توکن‌های NFT با بزرگ‌ترین سیستم‌عامل‌های NFT، اپن سی و… است که همگی روی اتریوم ساخته شده‌اند.
۳) چه چیزی سبب برتری قاتلان اتریوم نسبت به آن می شود؟
تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالای آن‌ها در مقایسه با اتریوم می‌تواند جای پای آن‌ها را محکم کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” اتریوم “به شما پیشنهاد می‌کنیم:
به کدام ارزهای دیجیتال قاتلان اتریوم می گویند؟ معرفی ۱۰ تا از جدیدترین های آن

دیدگاهتان را بنویسید