بانک سامان وام نمی‌دهد / «بانک مرکزی جلوی پرداخت وام مسکن را گرفت»! – ریحان نیوز

به گزارش ریحان نیوز، با افزایش هر روزه قیمت‌ها، خرید خانه حتی با وام مسکن برای بسیاری از مردم به رویا تبدیل شده است. اما سنگ اندازی پیش پای مردم توسط بانک‌ها و بانک مرکزی، به موضوع مهمی تبدیل شده است. در شرایطی که هزینه اوراق موجب از بین رفتن حدود یک چهارم وام مسکن شده، بانک سامان از سنگ اندازی بانک مرکزی می‌گوید.
پیگیری‌های ریحان نیوز از بانک سامان حاکی از این است که بانک سامان از پرداخت وام به کسانی که سپرده دارند، ممانعت می‌کند. یکی از طرح‌های بانک سامان پرداخت وام به کسانی است که سپرده گذاری می‌کنند. در واقع مردم با امید این که بتوانند وام خرید مسکن بگیرند، بیش از 100 میلیون تومان از پول خود را در بانک سامان سپرده گذاری می‌کنند تا وام بگیرند. اما بانک سامان می‌گوید جلوی پرداخت وام آنها توسط بانک مرکزی گرفته شده است.

متصدی یکی از شعب بانک سامان به خبرنگار ریحان نیوز گفت: بانک مرکزی به ما نامه زده که از تاریخ 24 آذر ماه حق پرداخت هیچ گونه وام مسکنی ندارد. او یک کاغذ حاوی نامه بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد. این در حالی است که در بخش اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌های بانک مرکزی هیچ گونه خبری مبنی بر عدم پرداخت وام مسکن وجود ندارد.
معمولا هر ساله در ماه پایانی سال یا نهایتا در 2 ماه آخر سال پرونده درهای پرداخت وام توسط بانک‌ها بسته می‌شود. اما امسال زودتر از موعد این اتفاق رخ داده است. در واقع کسانی که در شرایط تورمی که هر روز ارزش دارایی شان کمتر می‌شود، با امید خانه دار شدن پول خود را در بانک بلوکه کرده‌اند. اما حالا با درهای بسته مواجه می‌شود. نه تنها به این سپرده گذاران وامی پرداخت نمی‌شود، بلکه سرمایه آنها سود بانکی هم نمی‌گیرد.
این انتقاد به بانک مرکزی و بانک سامان وارد است که چرا جلوی پرداخت وام برای خرید ضروری‌ترین نیازهای مردم را گرفته‌اند. اگر هم بانک منابعی برای پرداخت وام ندارد، چرا در زمان سپرده گذاری این موضوع را به مشتری خود گوشزد نمی‌کند.

در سه ماه اخیر متوسط قیمت مسکن تهران بیش از 3 میلیون تومان افزایش یافته است. در واقع قیمت هر متر مسکونی از 43 میلیون و 200 هزار تومان به 46 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. یعنی خانه برای کسانی که در این مدت منتظر بودند که معدل حساب آنها برای دریافت وام افزایش یابد، 8 درصد رشد داشته است.
بانک سامان حتی در دادن وام با نرخ سود 25 درصد هم خودداری می‌کند، چرا که نرخ سود این وام 18 درصد است و 7 درصد نیز بیمه، کارمزد و … به آن اضافه می‌شود. یعنی برای دریافت 500 میلیون تومان وام مسکن از این بانک باید حدود 6 ماه مبلغ 150 میلیون تومان سپرده گذاری کرد. در صورت دریافت وام نیز اقساط آن 14 میلیون و 675 هزار تومان است.
هزینه وام مسکن چقدر است؟
در حالی که بانک سامان مدعی است که بانک مرکزی به آنها ابلاغ کرده که حق پرداخت وام مسکن را ندارند، هزینه اوراق وام مسکن کمی کاهش یافته است. اوراق تسه وام مسکن پس از حدود دو هفته صعود، در روزهای اخیر کاهش قیمت داشت. اما همچنان گرفتن وام مسکن برای مردم پرهزینه است.
هزینه خرید اوراق  برای وام مسکن زوجین تهرانی حدود 105 میلیون تومان است. قیمت هر ورق تسه بهمن 1400 در بورس امروز 110 هزار تومان بود. برای گرفتن وام 480 میلیون تومانی باید 960 ورق خریداری شود.
در واقع از از 480 میلیون تومان وام مسکن حدود 105 میلیون تومان آن هزینه اوراق می‌شود. البته هزینه کارشناسی ملک، دفترخانه و … نیز به هزینه‌ای دریافت وام اضافه می‌شود. در بهترین حالت زوجین می‌توانند 350 میلیون تومان وام بگیرند. با وام مسکن می‌توان حدود 7 متر خانه در تهران خریداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید