باشگاه خبرنگاران جوان – وعده افزایش حقوق و خالی تر شدن جیب معلمان خرید خدمات آموزشی

تاریخ انتشار ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۰۷:۰۱

کد خبر ۷۶۵۱۱۰۰

افزایش حقوق معلمان خریدخدمات آموزشی در عمل نه تنها به بهبود شرایط آن‌ها کمک نکرد بلکه میزان پرداختی را نسبت به قبل کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط معلمان خرید خدمات آموزشی قصه پرغصه معلمانی است که به امید تدریس و در مواردی استخدام و جذب در آموزش و پرورش به وادی آموزش پا گذاشتند، اما جز بلاتکلیفی و سردرگمی نتیجه ندیدند.
معلمانی که نه جایگاهی در چارت آموزش و پرورش و رسمیتی از حیث حقوق و بیمه دارند و نه به آن‌ها به عنوان یک نیروی آموزشی تخصصی نگاه می‌شود حال چه درس خوانده رشته‌های علوم تربیتی باشند و چه رشته‌ای خارج از این حوزه داشته باشند، آن‌ها را نیرو‌هایی موقتی می‌دانند.
اما و اگر‌های ساماندهی حق و حقوق معلمان خرید خدمات
اجرای طرح خرید خدمات آموزشی به منظور ایجاد و توسعه عدالت آموزشی برای مناطق محروم و حاشیه‌ای انجام شد چراکه در این مناطق کمبود نیروی انسانی باعث ایجاد کلاس‌های چندپایه و تاثیر منفی بر نرخ پوشش تحصیلی می‌شود، اما این هدف آنطور که در چارچوب قوانین تعریف شده در عمل اجرایی نمی‌شود.
در وضعیت مطلوب قرار بر این بود که نیرو‌های انسانی در طرح خرید خدمات آموزشی توسط موسسان بخش غیردولتی گزینش و سپس براساس ضوابط قانون کار به خدمت گرفته شوند و آموزش و پرورش هم بر حسن انجام این کار نظارت می‌کند همچنین اگر تخلفات احتمالی وجود داشته باشد با متخلف برخورد مقتضی شود.
اما تمام این شرط و شروط روی کاغذ باقی ماند و معلمان خرید خدمات آموزشی حتی حقوق ماهیانه شان را که مبلغی چندان قابل توجهی هم نیست، به موقع دریافت نمی‌کنند، معلمانی که ناگزیرند برای آموزش به دانش آموزان کیلومتر‌ها راه را با هزینه شخصی طی کنند تا به مناطق کمتر برخوردار برسند، اما هیچ امنیت شغلی ندارند.
با وجود این شرایط یکی دو سال می‌شود که آموزش و پرورش از ساماندهی شرایط معلمان خرید خدمات آموزشی از نظر پرداخت ماه به ماه حقوق آن‌ها و انعقاد قرارداد وعده می‌دهد، اما در عمل شرایط دیگری وجود دارد.
٢-٣ روز پیش بود که علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از افزایش ٣٠ درصدی حقوق معلمان خرید خدمات خبر داد و گفت: این افزایش موجب می‌شود تا حقوق این معلمان از ٧٠٠ هزار تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان به حداقل حقوق قانون کار، ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان، افزایش یابد.
بیشتر بخوانید

وعده افزایش حقوق؛ از قانون تا اجرا
با وجود اظهاراتی که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی داشته است، اما شرایط به گونه‌ای دیگر برای معلمان رقم خورد و آن‌ها با وجود افزایش دریافتی حتی حقوقشان از قبل هم کمتر می‌شود و همین موضوع سرآغاز گلایه معلمانی است که بدون هیچ پشتوانه‌ای دروس را حضوری و آنلاین برای دانش آموزان تدریس می‌کنند.
یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی از اصفهان در این باره به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که براساس ماده ۳ بند ۲_۳ قسمت ه شیوه نامه ارسالی از وزارت به شماره ۱۴۰/۲۶۵مورخ ۹۹/۰۶/۱۰ پرداخت حقوق معلمین خریدخدمات آموزشی باید در چارچوب مقررات متناسب با حداقل حقوق اداره کار با احتساب ۲۴ساعت تدریس در هفته به عنوان کار تمام وقت پرداخت شود، اما متاسفانه شاهد زیرپا گذاشتن شیوه نامه ارسالی وزارت بودیم طوری که آقای الهیار ترکمن اذعان داشت حقوق معلمین خریدخدمات ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان بدون کسورات است یعنی اگر مبلغ ٧٩٠ هزار تومان بیمه از مبلغ قرارداد کسر شود مبلغی حدود یک میلیون و ۴٠٠ هزارتومان دریافتی معلم خریدخدمات می‌شود که اصل مبلغ اعلامی ایشان با مبلغ اداره کار متفاوت است و با محاسبات شان حتی دریافتی معلمان خریدخدمات نسبت به سال تحصیلی گذشته کاهش یافته است.

علاوه بر این موضوع برخی معلمان آذربایجان شرقی از اجبار به امضای قراردادی با استناد به همین اظهار نظر دارند و امتناع از آن هم به منزله انصراف کار تلقی می‌شود.
آنطور که شواهد نشان می‌دهد خبر سر و سامان دادن به حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی و افزایش ٣٠ درصدی دریافتی در عمل تفسیری دیگر دارد و نه تنها کمکی برای معلمان نیست بلکه دردی به دیگر درد‌های این قشر اضافه می‌کند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید