باشگاه خبرنگاران جوان – مسیری که به سمت خودکفایی و رشد چرخه اقتصاد رفت

کارآفرینان از عوامل مهم در اقتصاد هستند که  نقش محوری در توسعه اقتصادی کشور‌های توسعه یافته داشته اند. زیرا با کشف فرصت‌ها آن را به بهره برداری می‌رسانند.
بررسی عوامل مختلف محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی می‌تواند در برنامه ریزی‌ها به ویژه در پیشرفت فعالیت‌های کارآفرینی کمک موثری کند.‌می‌توان از کارآفرینی برای توسعه اقتصادی به ویژه دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهره برده و در مسیر رسیدن به یک اقتصاد پویا گام‌های موثری برداشت.
کشاورزی برای کشاورزان مزرعه بالاشهر در شهرستان نی ریز یک شغل اجدادی محسوب می‌شود که سابقه آن به بیش از یکصد سال پیش باز می‌گردد.
آقای نادر زارعی در زمان بحران خشکسالی جزو تولیدکنندگان برتر محصولات زراعی مانند گندم بود اما با گذر زمان و تداوم خشکسالی  تغییر الگوی کشت را در دستور کار خود قرار داد و در سال ۱۳۹۰  باغ انجیر دیم  با رقم سبز استهبان در سطح ۳۰ هکتار  را در شهرستان نی ریز ایجاد کرد که  با رعایت اصول فنی و بهداشتی در سال ۱۳۹۹ این باغ  به عنوان اولین باغ نخبه انجیر کشور معرفی شد.

 امسال از ۱۵ هکتار درختان مثمر این باغ  ۳۵ تن انجیر خشک برداشت شد که با مثمر شدن درختان این  باغ حجم تولید سه برابر شد.
بحران آب  باعث شد سال ۱۳۷۸ کشت و تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح ۱۳ هزار متر مکعب از این مزرعه آغاز شود.
مشکلات تولید محصولات صیفی در گلخانه مانند نوسانات شدید قیمت، بالا بودن هزینه تولید و استفاده اجباری از میزان بالای سموم و سایر نهاده‌ها عاملی شد تا تولید محصولات صیفی به محصولات با ارزش باغی در گلخانه آقای زارعی تغییر پیدا کند و آن‌ها اولین تولیدکنندگان این دسته از محصولات در گلخانه در سطح کشور باشند که هم اکنون در  هر متر مربع از این گلخانه‌ها ۱۵ کیلوگرم انگور برداشت می‌شود.

تفرق صفات، دیر باردهی، خسارت سرما و بازده کم درختان گردو بذری، سبب شد تا آقای زارعی به فکر تولید گردوی پیوندی بیفتد و با ساخت باغ مادری گردو در تولید نهال پیوندی با ارقام برتر جهانی پیشرو شود.
در این باغ که با هدف اصلاح درختان کم بازده ایجاد شده، سالانه بیش از یکصد هزار جوانه رویشی به استان‌های سراسر کشور ارسال می‌شود.
به سراغ  آفای نادر زارعی یکی از کارآفرینان نی ریز در بخش کشاورزی رفتیم و با او همراه شدیم.
نادر زارعی کارآفرین نی ریزی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از سال ۱۳۷۹ در تولید نهال فعال بوده و به سبب مشکلاتی از تولید نهال فاصله گرفتم اما با همکاری موسسه بذر و نهال کشور و داشتن باغ مادری اقدام به تولید نهال‌های گواهی شده کردم و هدف اصلی خود را رضایت خریداران قرار دادم.
او گفت: سالانه بیش از یکصد هزار اصله نهال گرمسیری، نیمه گرمسیری و دانه ریز و پنج هزار نهال گردوی پیوندی تولید می‌شود که از نکات قابل تامل در این نهالستان است.

زارعی گفت: با وجود سود آور بودن کشاورزی موفقیت در آن نیازمند برنامه ریزی است.
نادر زارعی در روستای بهویه شهرستان نی ریز در سال ۱۳۴۴ متولد شد و پس از پایان دوران تحصیلات متوسطه به‌ سبب علاقه به کار در مزرعه پدری خود به تحصیل در رشته باغبانی پرداخت و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته باغبانی با گرایش میوه کاری شد.

تمایل به تغییر کشاورزی از حالت سنتی به مدرن، موجب شد تا این کار آفرین نی ریزی با همکاری پدر و بردارش اقدام به اجرای طرح‌های موفق و نوینی کند و تحولی در کشاورزی منطقه به وجود آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای طرح تولید گردوی پیوندی با موفقیت ۹۸ درصدی، تولید محصولات باغی در گلخانه، طرح شرکت در سمپوزیم گردوی کشور ایتالیا، انتشار مقاله با موضوع بررسی تاثیر هورمون بر ریشه‌زایی ارقام برانجیر، وارد  کردن پایه‌های پاکوتاه سیب مالینگ و به از کشور هلند و تکثیر و تولید این پایه‌ها، جمع آوری و ایجاد باغ مادری گردو و مشخص کردن تمامی ارقام گردو با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، جمع آوری و تولید ارقام متفاوت انجیر در نهالستان و ایجاد تاکستان با ارقام متفاوت داخلی و خارجی در فضای کنترل شده اشاره کرد.
نادر زارعی در طول سال برای ۲ هزار نفر به صورت دائم و موقت اشتغال ایجاد کرده است.
علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز نیز گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان نی ریز به عنوان اولین صندوق شهرستانی در استان فارس و سومین صندوق کشوری در هفت خرداد ۱۳۹۲ با هدف حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری تولیدکنندگان بخش کشاورزی با سرمایه اولیه یک میلیارد و هفتادمیلیون تومان و تعداد ۱۰۳۲ سهامدار حقیقی و حقوقی تشکیل شد و در چند مرحله افزایش سرمایه، سرمایه صندوق با اعتباری بالغ بر نه میلیارد و یکصد میلیون تومان به تعداد یک هزار و ۲۴۰ سهامدار رسیده است.

او گفت: شهرستان نی ریز دارای ۱۶ پهنه، ۱۴ کارشناس مسئول پهنه در ۵ مرکز جهادکشاورزی، ۷ کلینیک گیاه پزشکی و ۱۳ سم فروشی مجاز، ۱۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با ۴۰۸ نفر عضو فعال و ۶۳۱ دستگاه تراکتور، کمباین و سایر اداوات کشاورزی است.
چالش‌های کلان بخش کشاورزی و درخواست‌ها برای پیشبرد تولید
بصیری گفت: با توجه به استعداد شهرستان به لحاظ اقلیمی، برای توسعه انجیرستان‌های دیم با هدف سازگاری با خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار، تزریق منابع و تسهیلات کم بهره به توسعه انجیرستان‌های دیم و با توجه به اینکه شهرستان نی ریز ظرفیت توسعه ۲۰ هزار هکتار انجیر دیم را دارد  می‌تواند اشتغال بسیار زیادی را  بدنبال داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: اختصاص تسهیلات کم بهره برای توسعه گیاهان دارویی به ویژه گیاه آنغوزه این شهرستان را به قطب تولید این محصول ارزآور  تبدیل کرده که سالانه بخش زیادی از صادرات آنغوزه کشور در شهرستان نی ریز تولید می‌شود.

او گفت: با توجه به زیر ساخت مرکز تحقیقات دام در شهرستان نی ریز و استقبال و پذیرش عملیات اصلاح نژاد دام‌های بومی از سوی دامداران، تاسیس مرکز تحقیقات دام می‌تواند در توسعه دامداری ها، تولیدات دامی و ایجاد اشتغال موثر باشد.
کارآفرینی در حال حاضر به عنوان یک حرفه شناخته می شود و  باید مانند دیگر حرفه ها توسعه یابد و از راه برنامه های آموزشی و دانشگاهی خاص مبنی بر مطالعه های رفتاری و تجربی گسترش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید