باشگاه خبرنگاران جوان – قیمت مرغ در خوزستان به کمتر از نرخ مصوب رسید



عرضه مرغ کشتار روز این روز‌ها در بازار‌های خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز افزایش یافته به طوری که بازار این استان بیش از این کشش آن را نداشته از این رو باید چاره‌ای برای ذخیره سازی آن اندیشیده شود.
دست اندرکاران می‌گویند: افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری استان در ماه‌های اخیر و عرضه همزمان آن به بازار سبب کاهش قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی این فرآورده غذایی پرمصرف شده است.
ادامه این وضعیت در زمانی فعلی، سبب ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ و کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده و در نهایت افزایش قیمت مرغ در ماه‌های پایانی سال خواهد شد.
برای جلوگیری از التهاب بازار مرغ و نوسانات قیمت این کالای اساسی، خرید مرغ بیشتر از نیاز توسط خانوار‌ها و دپوی خانگی و خرید آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام به نمایندگی از دولت است.
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان در این خصوص گفت:خرید مرغ آرین به صورت منجمد به قرار هرکیلوگرم ۶۴۰ هزار ریال از دیروز ۱۵ آذر ماه توسط این شرکت شروع است.
حمید بدوی می‌گوید: انتظار می‌رود با خرید بیشتر مرغ مازاد در بازار، قیمت‌ها به نقطه تعادلی نزدیک شود و از ضرر و زیان بیشتر تولیدکنندگان جلوگیری شود.
به گفته او،   تا زمان رسیدن به قیمت مصوب مرغ کشتار روز، خرید مرغ آرین در خوزستان و ذخیره سازی آن ادامه دارد.
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان ادامه داد: هم اکنون عرضه مرغ منجمد خارجی و داخلی در فروشگاه‌ها با هدف هدایت مصرف کننده به سمت خرید کشتار مرغ روز، متوقف شده است.
قیمت مرغ منجمد خارجی و ایرانی بین ۴۷۰تا ۴۹۰هزار ریال است.
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: هم اکنون حجم زیادی مرغ مازاد روی دست تولیدکنندگان مانده است و به نظر می‌رسد چاره کار ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ مازاد است.
علی رحم کریمی می‌گوید:  با توجه به محدودیت منابع مالی برای خرید مرغ مازاد، خانوار‌ها برای خرید و ذخیره سازی مرغ اقدام کنند تا در ماه‌های آینده با مشکل رو به رو نشوند.
 او گفت: اگر جلوی ضرر و زیان مرغداران گرفته نشود، تولیدکنندگان به علت کمبود منابع مالی در گردش، قادر نخواهند بود در ماه‌های آینده برای جوجه ریزی و خرید نهاده اقدام کنند و در نهایت در آینده شاهد گرانی قیمت مرغ بیشتر از قیمت مصوب آن در بازار خواهیم بود.
به گفته معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان،   هم اکنون بازار کشش بیشتر از این برای جذب مرغ مازاد را ندارد.
بر اساس بررسی‌های میدانی هم اکنون قیمت عمده فروشی مرغ در اهواز بین ۴۲۰ تا ۴۳۰هزار ریال است.
بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی مملو از مرغ کشتار روز است و خریداران نیز به صورت معمول و منطبق با نیاز خود اقدام به خرید مرغ می‌کنند.
قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان در ماه‌های اخیر با نوسانات شدیدی رو به رو بوده است به گونه‌ای که در ابتدای پاییز امسال قیمت هرکیلوگرم مرغ کشتار روز تا ۷۸۰هزار ریال نیز رسیده بود.
دولت برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان مرغ قیمت مصوب آن را از ۵۹۰هزار ریال به ۶۳۰هزار ریال افزایش داد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میزان مصرف سالانه مرغ در خوزستان حدود ۱۳۰هزار تُن بوده، ولی تولید این استان کمتر از ۱۰۰هزارتُن است، بنابراین بخشی از نیاز استان به مرغ از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید