باشگاه خبرنگاران جوان – طرح جهش تولید در دیمزار‌ها همسو با اقتصاد مقاومتی

اجرای طرح جهش تولید یک اقدام اثرگذار برای استفاده از زمین‌های کم بازده و توسعه کشت دیم است که با همکاری ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و وزارت جهادکشاورزی در راستای ایجاد اشتغال پایدار و رونق کشاورزی در دیمزار‌ها از سال زراعی جاری در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.
اجرای طرح جهش تولید از سال زراعی گذشته با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و وزارت جهادکشاورزی در برخی استان‌های کشور اجرایی شد که در سال زراعی جاری در ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.
بیشتر بخوانید

این طرح برای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم و جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و در راستای تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و جهادکشاورزی در دست اجراست.
اجرای طرح جهش تولید در سطح پنج میلیون هکتار از دیمزار‌های کشور
سید جواد ساداتی نژاد در همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ که با عنوان طرح جهش تولید در دیمزار‌ها برگزار شد با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها امسال در سطح پنج میلیون هکتار در کشور اجرایی می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: این طرح اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی است، زیرا در حال حاضر تنها ۸ درصد تولیدات کشاورزی از دیمزار‌ها است در حالی که این رقم در دنیا به ۶۰ و ۷۰ درصد می‌رسد.
ساداتی نژاد تصریح کرد: در ابتدا قرار بود ۲.۴ میلیون هکتار به این طرح اضافه شود، اما علاوه بر آن تصمیم دیگری نیز گرفته شد که ۱.۲ میلیون هکتار هم به صورت داوطلبانه در کشور اجرا شود؛ بنابراین سطح کل اجرا به ۵ میلیون هکتار خواهد رسید.
طرح جهش تولید در دیمزار‌ها همسو با اقتصاد مقاومتی
ناظر ملی سامانه دیم زار در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حفظ کشور از تکانه‌های اقتصادی و توانمند سازی اقتصاد روستایی طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور را آغاز و دنبال می‌کند.
مهدی دوست کامیان با بیان اینکه طرح جهش تولید از زمانی در کشور کلید خورد که مشاهده شد ما کمترین حجم تولید را در کشورمان در دیمزار‌ها داشتیم در صورتی که در دنیا بیشترین حجم تولید در دیمزار‌ها شکل می‌گیرد، افزود: هدف از اجرای این طرح بحث امنیت غذایی بود که با کمک وزارت جهاد کشاورزی سعی می‌شود بخشی از دغدغه‌های کشور در امنیت غذایی برطرف شود.
وی با بیان اینکه هدف دیگر از اجرای این طرح جلوگیری از خروج ارز از کشور بوده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی ها، قیمت محصولات کشاورزی هم به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد امیدواریم با اجرای این طرح خروج ارز به منظور خرید گندم به حداقل برسد.
او با اشاره به اینکه عمده کشاورزان که در دیمزار‌ها فعالیت می‌کنند از قشر ضعیف جامعه هستند، اظهار کرد: سعی کردیم با اجرای طرح موصوف و خدماتی که ارائه که می‌دهیم بستر مناسبی برای اشتغال روستائیان فراهم و از مهاجرت آنان و حاشیه نشینی در کلان شهر‌ها جلوگیری کنیم.

دوست کامیان با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در حال حاضر مهمترین طرح وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: در سال دوم این طرح در ۱۵ استان کشور تسری پیدا کرده و سطح برنامه ما به ۲.۶ میلیون هکتار با ۲۳۲ هزار نفر کشاورز رسیده است.
وی افزود: در دو سال اخیر با اجرای طرح مذکور عملکرد مناسبی داشتیم هر چند یکسری معایب بود، اما در مجموع عملکرد قابل قبول است و بهره وری در بعضی جا‌ها بسیار عالی بود به طور مثال در بخش تولیدات گندم دیم در بعضی از شهرستان‌ها ۳ تن در هکتار برداشت داشتیم.
به گفته وی؛ از سوی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) پارسال برای خرید پوشش بیمه محصولات کشاورزی در طرح جهش تولید تقریبا ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.
دوست کامیان اضافه کرد: ارائه آموزش‌های رایگان، تامین بذر، کود، سم و نهاده از دیگر کمک‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان دیم کار در طرح جهش تولید ارائه می‌شود.
اجرای طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵۰ هزار هکتار از وسعت استان اراضی کشاورزی است و ۶۷ هزار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت دارند گفت:۷۰ هزار از اراضی کشاورزی استان دیم، ۱۲۰ هزار آبی و ۶۰ هزار آیش است که بیشترین فعالیت بهره‌برداران حوزه کشاورزی استان در زمینه کشت گندم، جو و کلزا است.
حسین برزگر با اشاره به اینکه میزان تولید در اراضی زراعی استان ۹۶۰ هزار تن است افزود: امسال اجرای طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم استان اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص دارد گفت: از این سطح ۲۰هزار هکتار گندم آبی و ۴۰هزار هکتار گندم دیم است.
برزگر افزود: سالانه حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت جو دیم و آبی قرار دارد و که بیش از ۱۶ هزار هکتار این میزان جو دیم است.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش مشارکت بهره‌برداران و کشاورزان برای استفاده از اراضی کم بازده و دیم و همچنین استفاده از آب باران طرح جهش تولید در اراضی دیم آغاز شده و کشاورزان مشارکت کننده در این طرح از حمایت‌های مختلف از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و وزارت جهادکشاورزی از جمله آموزش‌های رایگان، دریافت تسهیلات ارزان قیمت و یارانه بیمه محصولات دیم بهره‌مند می‌شوند.
برزگر اظهار داشت: در این طرح هزینه‌های محلول و سم مورد نیاز کشاورز پس از تایید کارشناسان جهادکشاورزی توسط ستاد فرمان امام خمینی (ره) به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح در سال زراعی جاری تامین ۲۲ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی مورد نیاز کشت دیم با مشارکت بانک ملی و ستاد اجرایی فرمان امام در اختیار کشاورزان مجری طرح قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هدف اجرای این طرح ملی را افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش بهره‌وری تولید، توجه به مدیریت آب سبز و استفاده بهینه از منابع آب دانست.
اراضی دیم در طرح جهش تولید زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند
اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان در سال زراعی جاری با حمایت همه جانبه و مشارکت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) آغاز شده است.
معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان درسال زراعی جاری با حمایت همه جانبه و مشارکت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) آغاز شده است گفت: در این طرح تمام محصولات زراعی دیمی به صورت ویژه زیرپوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
حمید رحیمی افزود: در بیمه محصولات کشاورزی بخشی از حق بیمه توسط دولت و بخشی توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در این طرح به منظور حمایت از کشاورز بخشی از سهم بیمه کشاورز توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها حق بیمه سهم بیمه‌گذاری به ازای هر هکتار ۵۰ هزار تومان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، تامین و پرداخت می‌شود و مابقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود.
رحیمی اظهار داشت: برای بیمه گندم دیم سهم کشاورز در هر هکتار ۲۳۰ هزار تومان است که ۵۰ هزار تومان آن توسط ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت و مابقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود.
وی افزود: در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها محصولات دیم از جمله گندم، جو، نخود وعد در استان زیرپوشش بمیه قرار خواهند گرفت و کشاورزان به منظور بیمه کردن دیمزار‌های خود باید به مدیریت و مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند و اطلاعات دیمزار‌های خود را ثبت و به شرکت خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی ارائه دهند، بیمه‌نامه محصول آن‌ها صادر شود.
تحقق نیمی از تعهد طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های چهارمحال و بختیاری
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت، سطح تعهد استان در طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۱۵ هزار و ۸۱۳ هکتار ثبت قرارداد و کشت شده است.
روح‌الله سعیدی افزود: این عملکرد سبب شد تا استان رتبه پنجم طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها را کسب کند.
وی، هدف از اجرای این طرح ملی را افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش بهره‌وری تولید، توجه به مدیریت آب سبز و استفاده بهینه از منابع آب اعلام کرد و گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها در ۹ شهرستان، ۲۱ دهستان و ۴۳۲ روستا با همکاری یک هزار و ۸۳۲ کشاورز در حال اجرا است.
سعیدی به محصولات کشت شده در دیم‌زار‌های استان اشاره و تصریح کرد: از مجموع ۱۵ هکتار اراضی کشت شده در دیم‌زارها، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به گندم، ۲ هزار و ۸۵۸ هکتار به جو، ۲۰۲ هکتار به عدس، هشت هکتار گلرنگ، هفت هکتار کاملینا، ۱۲۱ هکتار نخود و ۱۰۴ هکتار به علوفه اختصاص یافته است که از این سطح تاکنون یک هزار و ۶۱۸ هکتار بیمه شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ تن بذر گندم دیم، ۸۰تن بذر جو دیم و ۱۶.۵ تن بذر ماشک علوفه‌ای،۲ تن گلرنگ و ۵۰۰ کیلو بذر کاملینا در استان توزیع شده است، اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۳۳ کارشناس و ۱۵ دستگاه خودرو به کارگیری شده است.
سعیدی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها ۴۰ فقره پرونده برای جذب تسهیلات ادوات تکمیل شده است که از این تعداد ۳۵ فقره به ستاد معرفی شده و تاکنون سه دستگاه کشت مستقیم و یک دستگاه ریزدانه‌کار تحویل گرفته شده است.
وی افزود: تاکنون در سه هزار و ۴۸ هکتار کشت به صورت مستقیم، در سه هزار و ۹۲۶ هکتار کشت با عمق کار انجام شده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و همچنین در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار حفظ بقایای ۳۰ درصدی و در هشت هزار و ۳۷ هکتار کشت عمود برشیب و در ۳۹۶ هکتار تبدیل آیش زرد به سبز انجام شده است.
کشاورزان در طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها بیمه می‌شوند
کارشناس بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه بیمه محصولات کشاورزی در طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها شرایط خوبی برای حمایت از کشاورزان ایجاد شده است.
احمد کریم‌زاده گفت: بیمه مانع خسارت مالی کشاورزان در مواجهه با انواع حوادث طبیعی، هجوم آفات و … می‌شود و بخش قابل توجهی از آن در راستای اشتغال‌زایی و تامین امنیت غذایی کشور از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود.

کارشناس بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در این راستا از حق بیمه ۲۳۰ هزار تومانی که کشاورز باید برای بیمه مزارع خود در هر هکتار پرداخت کند، ۵۰ هزار تومان را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی متقبل می‌شود.
وی ادامه داد: ۵۰ هزار تومان دیگر در هر هکتار کشت دیم‌زار را جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند که بر این اساس سهم کشاورز در هر هکتار تنها ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود که همین موضوع باعث افزایش انگیزه کشاورزان برای بیمه محصولاتشان و توسعه طرح کشت دیم می‌شود.
کریم‌زاده بیان کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور در سومین سال خود قرار دارد و به ترتیب در سال اول ۶۷۰ هزار هکتار، سال دوم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار و امسال قرار است ۴ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم‌زار به زیر کشت برود.

کارشناس بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی استان افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال آینده سطح زیر کشت دیم‌زار‌های کشور به ۶ میلیون هکتار افزایش یابد و ظرفیت برداشت محصول از هر هکتار به صورت میانگین در طرح جهش تولید دیم‌زار‌ها حدود یک تن برآورد شده است.
وی ادامه داد: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به استان چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده که ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم مستثنیات تحت پوشش این طرح خواهد بود.
کریم‌زاده با بیان اینکه اعلان میزان بیمه و سطوح بیمه شده کشاورزی در سال زراعی جدید اعلام شده، افزود: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه بیمه محصولات کشاورزی در طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها شرایط خوبی برای حمایت از کشاورزان ایجاد شده است.
این کارشناس بیمه محصولات کشاورزی در پایان افزود: این تفاهم‌نامه به دنبال حمایت و تشویق کشاورزان ۲۱ استان است که در سومین سال اجرایی طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها حضور دارند به امضا رسیده است که انگیزه‌ای باشد تا کشاورزان بیشتری به این طرح اضافه شوند.
گزارش از افسانه احمدی فارسانی

دیدگاهتان را بنویسید