ایسنا – انتقال کشت سبزی و صیفی از زمین های آبی به گلخانه ها



به گزارش ایسنا، سید جواد ساداتی نژاد در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه بعد از جنگ روسیه و اوکراین شرایط ویژه ای در حوزه تامین غذا ایجاد شد، گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت محصولات غذایی افزایش یافت و شرایطی  ایجاد شد که حتی برخی اقدام به تغییر مسیر کشتی های مواد غذایی کردند و در برخی کشورها تغییرات سیاسی اتفاق افتاد. همچنین بسیاری از کشورهای مدعی نیز دچار کمبود، سهمیه‌بندی و صف در برخی کالاها شدند.
وی ادامه داد:در طول این سال ها اتفاق دیگری هم افتاد و اینکه امنیت غذایی از کف توجه دولت ها به قدرت و اقتدار غذایی تبدیل شد و قدرت غذایی نشان داد که هم طراز با قدرت نظامی و حتی بالاتر از آن است. امروزه آذوقه، غذا و غلات مانند انبارهای مهمات هستند.
وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی مناسبی که داریم در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید محصولات کشاورزی را داریم و کرسی اقتدار غذایی در این منطقه از نظر پتانسیل و ظرفیت تولید متعلق به جمهوری اسلامی است. البته در حال حاضر کشور دیگری در این کرسی نشسته است که باید با برنامه ریزی مجدداً در جایگاه خود قرار بگیریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در  دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا از تاکیدات رئیس جمهوری بود و مقام معظم رهبری نیز تاکیدات بسیاری به خودکفایی در بخش کشاورزی، کاهش وابستگی و افزایش معیشت کشاورزان داشتند.
 ساداتی نژاد در ادامه گفت:مهمترین و محوری ترین برنامه ما در بخش کشاورزی، کشاورزی قراردادی است. کشاورز در گذشته باید  بذر، کود و سم خریداری، محصولاتش را بیمه می کرد و اگر محصولی بدست می آمد دولت آن را می خرید. اما در کشت قراردادی به کشاورز سم، کود، بذر اصلاح شده داده می شود، محصولاتش بیمه می شوند و در زمان تولید و در سر خرمن با کشاورز تسویه حساب می شود.
به گفته وی در راستای حمایت از بخش کشاورزی ۴۵ درصد قیمت کود را پایین آورده ایم و  دولت قیمت خرید تضمینی گندم را در ابتدای سال از ٧٥٠٠ تومان به ۱۱,۵۰۰ تومان افزایش داد.
 وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: سال گذشته ۸.۵ تن  گندم تولید شد که این رقم امسال به ۱۱ میلیون تن رسید. امسال ۷.۵ میلیون تن گندم خریداری کردیم  در حالی که سال گذشته ۴.۵میلیون تن گندم خریداری شد.
وی خاطر نشان کرد:سال گذشته ۱.۸ میلیون تن برنج تولید شد که امسال این عدد۲.۳ میلیون تن رسید. همچنین در جو ۳۰ درصد، در پنبه ۲۵ درصد رشد تولید داشتیم و توانستیم امسال ۱۵.۵میلیون تن ذرت تولید کنیم.
 وی با اشاره به اینکه وظیفه جهاد کشاورزی تامین غذایی با کیفیت، سالم، ارزان قیمت با منشاء داخلی است، گفت: این خط مشی رییس جمهوری در بخش کشاورزی کشور است تا بتوانیم غذای سالم با کیفیت و ارزان برای همه تولید کنیم.
به گفته وی باید از بخش کشاورزی حمایت کنیم تا قیمت‌ها کاهش یابد. که این حمایت می تواند با افزایش‌ تولید در واحد سطح، حذف واسطه ها و دلالان و ورود هرچه بیشتر علم و دانش به بخش کشاورزی باشد.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه بخش آب بر تولید  در  بخش کشاورزی سبزی و صیفی است، گفت: بنابر دستور رئیس جمهوری امسال  بنا داریم حرکت سبزی و صیفی از زمین های آبی به گلخانه ها را شروع کنیم. زیرا گلخانه ها کم آب بر هستند و آب ذخیره می شود. برای این موضوع به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم که در حال حاضر ۲۰ هزار هکتار داریم و باید آن را ۵برابر کنیم. همچنین بایستی زمین های آبی را به کشت محصولات اساسی تر مانند گندم اختصاص دهیم. دیگر اینکه علوفه را هم از زمین های آبی به مراتع خواهیم برد.  
وی سند دار کردن اراضی کشاورزی را از دیگر موضوعات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: تا قبل از دولت سیزدهم ۴ درصد از اراضی کشور سنددار بودند اما برنامه داریم که تا پایان دولت همه اراضی سند دار شوند. از سال ١٣٩٤ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۸ میلیون اراضی کشاورزی ۲.۵ میلیون هکتار رفع تداخل شد. در حالی که در ۱۰ ماه گذشته ۱.۱میلیون هکتار از اراضی رفع تداخل انجام شدند. همچنین برای ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز  در ۱۰ماه گذشته سند تک برگ گرفتیم.
ساداتی نژاد با بیان اینکه باید در سفره همسایگانمان نقش پررنگی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر نقش جمهوری اسلامی ایران در سفره غذای همسایگانش دو درصد است که بایستی این عدد افزایش یابد. در این راستا امسال مقدمات صادرات سیب به پاکستان، مرغ و گوشت به عراق، کیوی به هند، مرکبات و عسل به چین و لبنیات به روسیه فراهم شد  تا هم این هدف محقق شود و هم کشاورزان در تولید دغدغه نداشته باشد.
وی با بیان اینکه نباید بذری کاشته شود مگر اینکه مشتری آن مشخص باشد، گفت: این اقدام باعث می شود که دیگر کمبودی در محصولات نداشته باشیم و محصولات کشاورزان بر روی زمین نمانند.
وی در ادامه گفت: ۲۳۰ نیاز حوزه کشاورزی را به شرکت های دانش بنیان ارائه کردیم. برای اولین بار پارک فناوری کشاورزی و ۳دهکده نوآوری کشاورزی افتتاح شد. همچنین کاروانهای بهره‌وری نیز در روستاها راه اندازی شدند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت آبخیزداری اشاره کرد و گفت: آب برای ما حائز اهمیت است. ما کمبود آب داریم ولی دچار سیل هم می شویم. این یعنی باید آبخیزداری را بیش از پیش جلو ببریم. در حال تدوین لایحه آبخیزداری هستیم و آن را به دولت خواهیم فرستاد.
ساداتی نژاد تصریح کرد: سالانه ۱.۱ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام می شود. ۹۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور نیازمند این عملیات هستند که اگر بخواهیم با همین رویه پیش برویم ۹۰سال طول خواهد کشید. لذا باید این عدد را ۱۰ میلیون هکتار در سال برسد که بتوانیم ۱۰ساله مشکلات  آبخیزداری کشور را حل و علاوه بر جلوگیری از سیل آب را نیز ذخیره کنیم.
وی در پایان گفت: علیرغم مشکل تامین غذا در دنیا و هدفمند سازی یارانه ها در داخل کشور هیچ کمبودی در تامین در مواد غذایی نداشتیم. قیمت مواد غذایی در دنیا نزولی است. امیدواریم بتوانیم غذای سالم، فراوان و با کیفیت در اختیار مردم قرار دهیم تا هم تولید پایدار بماند و هم مصرف کننده با قیمت عادلانه اقلام مورد نیاز خود را دریافت کند.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید