استریوم چیست؟ با آموزش کامل سهام گذاری در اتریوم

استریوم، پلتفرمی است که خدمات تخصصی مرتبط با شبکه اتریوم را ارائه می‌دهد. با ورود به استریوم می‌توانید کارهایی مانند سهام گذاری، انتخاب کلاینت دلخواه را خیلی راحت انجام دهید. تنها راه تبدیل شدن به یک اعتبارسنج (Validator) در سیستم اثبات سهام؛ استیک کردن است. این سیستم یک مکانیسم اجماع بوده و قرار است در آینده نزدیک جایگزین سیستم اثبات کار (Proof of Work) فعلی شود. مکانیسم‌های اجماع بلاک چین‌هایی مانند اتریوم را امن و غیرمتمرکز نگه می‌دارند. اما اثبات سهام چیست و چطور می‌تواند در شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری کرد؟
فهرست این مقاله
نحوه عملکرد استیک کردن اتریوم چگونه است؟
برخلاف سیستم اثبات کار که کاربران برای تبدیل شدن به ماینر به خرید و نصب تجهیزات پیشرفته ملزم هستند؛ در سیستم اثبات سهام نیازی به خرید این تجهیزات و مصرف بالای برق نیست. چون می‌تواندی از پلتفرم استریوم برای این کار استفاده کنید. در واقع در این سیستم برای تبدیل شدن به اعتبارسنج باید مقداری از ارزهای دیجیتال خود را در شبکه به اشتراک بگذارید.
در سیستم اثبات سهام برای اینکه یک اعتبارسنج بتواند شانس خود را برای کسب پاداش در شبکه افزایش دهد لازم است سکه‌های بیشتری را استیک کند. همچنین بر اساس نوع سیستم اثبات سهام، برای کاربران این امکان فراهم شده تا بتوانند سهام خود را به کاربر دیگری واگذار کنند تا مسئولیت اعتبارسنجی را از طرف آنها انجام دهد.
چرا شبکه اتریوم به سیستم اثبات سهام تغییر می‌کند؟
یکی از دلایل اصلی تغییر سیستم اجماع، کاهش چشمگیر انرژی مورد نیاز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و صدور ETH جدید است. طبق اعلام بنیاد اتریوم، این تیم انتظار دارد که سیستم PoS میزان انرژی مصرف شده در طول فرایند اعتبارسنجی را تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش دهد.
دلیل دیگر این تغییر آن است که حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای یک گره اعتبارسنجی در سیستم PoS به طور قابل توجهی نسبت به تجهیزات مورد نیاز در سیستم PoW  ارزان‌تر بوده و دسترسی به این تجهیزات برای کاربران معمولی آسان‌تر است.
برخلاف فرایند استخراج، شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته و مصرف برق بالا؛ تنها از طریق کامپیوترهای خانگی یا لپ‌تاپ در شبکه اتریوم استیک کنید. از آنجایی که استیک کردن بیشتر از ماینینگ در دسترس است، در نتیجه به احتمال زیاد سیستم جدید گره‌های اپراتور بیشتری را جذب کرده و به نوبه خود به تقویت غیرمتمرکز بودن شبکه جدید و افزایش امنیت آن کمک خواهد کرد
مزایا و معایب سهام‌ گذاری در شبکه اتریوم
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، سهام‌ گذاری در شبکه اتریوم مزایا و معایب دیگری دارد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:
مزایا

سیستم اثبات سهام مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی شبکه اتریوم را افزایش داده است.
این سیستم در مقایسه با سیستم PoW که در آن ماینرها برق زیادی را مصرف می‌کنند بسیار به صرفه و کارآمدتر است.
برای شرکت در استیکینگ نیازی به تجربه و تخصص خاص برای کاربران نیست.
با در نظر گرفتن این واقعیت که احتمالا دارندگان اتریوم برای رسیدن به سود بیشتر کوین‌های را نگه می‌دارند سبب می‌شود تا قیمت اتریوم تا حدی ثابت بماند.
سیستم PoS سبب افزایش درخواست خرید اتریوم خواهد شد؛ زیرا کاربران با استیک کردن این رمز ارز پاداش دریافت کرده و همچنین می‌توانند از ETH در اپلیکیشن‌های DeFi استفاده کنند.
با کاهش هزینه‌های Gas تراکنش‌های شبکه می‌توانند ارزان‌تر و سریع‌تر از قبل باشند.
هر کسی بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته می‌تواند با کمک استریوم در شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری کند.
مراحل نصب نرم‌افزار و سایر فرآیندها کاملا شفاف است.

معایب

به محض اینکه کاربر دارایی خود را در شبکه استیک می‌کند؛ تا زمانی که دوره تعیین شده استیک به پایان نرسد امکان فروش دارایی استیک شده وجود نخواهد داشت. به این معنا که اترهای استیک شده کاربران در زنجیره Beacon قفل می‌شود.
به دلیل قفل شدن دارایی‌های استیک شده در زنجیره Beacon ممکن است به دلیل تغییر قیمت اتر کاربران با ضرر مواجه شوند. بنابراین بهتر است با دارایی مازاد خود در شبکه اتر استیک کرده و به آن به عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید.
سیستم اثبات سهام یک سیستم تازه‌کار بوده و نمی‌توان سطح امنیت آن را به اندازه سیستم اثبات کار تضمین کرد.
پاداش دریافتی در این سیستم به اندازه پاداش ماینینگ در سیستم اثبات کار بالا نیست.
کاربرانی که مقدار زیادی سکه در اختیار دارند، می‌توانند تاثیر زیادی در پروسه اجماع داشته باشند.

نکات مهمی که قبل از شروع سهام‌ گذاری در اتریوم باید بدانید
قبل از آنکه به نحوه سهام‌ گذاری در شبکه اثبات سهام اتریوم بپردازیم، چند نکته است که باید به آنها توجه کنید:

برای اینکه در شبکه اتریوم به یک اعتبارسنج تبدیل شوید، لازم است نود جدیدی را راه‌اندازی کنید. برای راه‌اندازی نود نیز به سیستم سخت‌افزاری نیاز است. توجه داشته باشید که در صورت خرابی سخت‌افزاری و یا آفلاین شدن طولانی مدت نود؛ سیستم شما را جریمه کرده و تمام و یا قسمتی از دارایی خود را از دست خواهید داد.
برای سهام‌ گذاری مستقیم در شبکه اتریوم به حداقل ۳۲ اتر نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت باید به صورت واسطه‌ای استیک کنید. اما از آنجایی که با استفاده از واسطه کلیدهای خصوصی دارایی‌ها در اختیار شما نیست؛ ممکن است با خطر از دست دادن اترهای خود مواجه شوید.
نود راه‌اندازی شده باید به صورت مداوم یعنی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته به اینترنت متصل باشد. قطعی طولانی مدت اینترنت سبب می‌شود تا کاربر اتری که ممکن است در هنگام اتصال به اینترنت به دست آورد را از دست دهد.
زمانی که سیستم سخت‌افزاری کامپیوتر خود را به یک نود در شبکه اتریوم تبدیل می‌کنید؛ حفظ امنیت سیستم کامپیوتر بر عهده خود شماست. به این معنا که در صورت هک شدن سیستم و یا دسترسی اشخاص دیگر به آن، ممکن است دارایی اتریوم شما نیز از دست برود.
در حال حاضر ستاپ راه‌اندازی نود استریوم، از تمام کلاینت‌های اصلی حمایت می‌کند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند چند کلاینت را به صورت همزمان یا با Vouch و Drik اجرا کنند.
کد منبع باز ستاپ راه‌اندازی نود استریوم بر روی Github قرار داشته و با نیازهای کاربران منطبق است.

کاربرد Installer در ستاپ راه‌ اندازی نود استریوم
در این راستا ویزاردی (Wizard) طراحی شده تا برای راه‌اندازی آسان و سریع  Stereum Ethereum Node Setup؛ راهنمایی‌های لازم را در اختیار کاربران قرار دهد. با وجود ویزارد تنها کافی‌ است کاربر با انتخاب خود یکی از سرورهای Ubuntu 20.04 انتخاب کرده و دیگر نیازی به مواجه شدن با کدهای پیچیده نیست.
وجود Installer این امکان را به کاربر می‌دهد تا وظایف و تغییراتی که در پشت صحنه در حال انجام هستند را ردیابی و بررسی کند. این موضوع سبب می‌شود تا فرایند پیکربندی با شفافیت حداکثری انجام شود.

الزامات استکینگ انفرادی از طریق Stereum Ethereum Node Setup
اگر برای اولین بار قصد راه‌اندازی یک گره (Node) را دارید، توصیه می‌شود از سخت‌افزاری با مشخصات زیر استفاده کنید؛ تا از طریق یک روند اعتبارسنجی روان ریسک‌های احتمالی به حداقل میزان ممکن کاهش یابند. بنابراین برای شروع فرآیند استیک کردن از طریق Stereum Ethereum Node Setup به دستگاهی با حداقل مشخصات زیر نیاز خواهید داشت.

/ CPU Threads چهار هسته‌ای
Memory 8 گیگابایتی (RAM)
فضای ذخیره‌سازی ۱۵۰ گیگابایتی + ۶۰۰ گیگابایت برای گره Eth1 (به دلخواه)

علاوه بر سیستم سخت‌افزاری بالا، برای افزایش سرعت همگام‌سازی گره خود با زنجیره بلاک چین؛ باید به اینترنتی با پهنای باند بالا، پایدار و سریع متصل شوید. همچنین همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای استیک کردن حداقل به ۳۲ ETH نیاز داشته و باید آنها را به قرارداد سپرده ارسال کنید.
آموزش سهام‌ گذاری در اتریوم با استفاده از استریوم
پس از آنکه تجهیزات سخت‌افزاری و اینترنت پایدار مورد نیاز استریوم را آماده کردید؛ برای شروع سهام‌ گذاری در اتریوم مانند مراحل زیر عمل کنید:
آموزش اتصال به سرور در استریوم
در قدم اول سهام‌ گذاری در اتریوم لازم است پیش از هر چیزی به سرور متصل شوید. برای اینکار از کلاینت SSH استفاده کرده و به سرور Ubuntu متصل شوید. برای اتصال به سرور Ubuntu می‌توان نرم‌افزار Putty را بر روی سیستم عامل ویندوز نصب کرد. در صورتی که از سیستم عاملی به جز ویندوز استفاده می‌کنید لازم است از سایر ابزارهای کلاینت SSH استفاده کنید.
۱. ابتدا لازم است نرم‎افزار Putty را دانلود کرده و سپس بر اساس راهنما برنامه را نصب و اجرا کنید.
۲. پس از نصب برنامه به دایرکتوری که Putty را در آن نصب کرده‌اید رفته و سپس فایل .exe را اجرا کنید.

۳. مانند تصویر بالا، در بخش Host Name (or IP address)، آدرس IP سرور خود را وارد کنید.
۴. سپس در بخش “Saved session” رفته و نام session خود را در این بخش انتخاب کنید.
۵. پس از اجرای تغییرات بالا، بر روی گزینه “Save” در کنار صفحه کلیک کنید.
۶. در مرحله بعد، در همان صفحه بر روی گزینه “Open” کلیک کرده و نام کاربری و پسورد خود را وارد کنید.
۷. با انجام این مراحل شما وارد سرور خود خواهید شد.
آموزش تغییر روش احراز هویت از رمز عبور به کلید در کلاینت SSH
از آنجایی که حدس رمز عبور کار نسبتا آسانی بوده و امنیت کمی دارد؛ بهتر است برای دسترسی به گره خود از طریق SSH از سیستم احراز هویت با کلید استفاده کنید. برای تغییر روش احراز هویت از رمز عبور به کلید در پورت SSH مانند مراحل زیر عمل کنید. توجه داشته باشید که اگر پورت SSH خود را در معرض اینترنت قرار نداده و یا به طور کلی از SSH استفاده نمی‌کنید، انجام مراحل زیر برای شما ضرورتی ندارد.
۱. ابتدا Puttygen.exe که همراه با نرم‌افزار Putty نصب شده است را اجرا کنید.

۲. مانند تصویر بالا، قسمت “Type of key generate” را در حالت “RSA” قرار داده و سپس بر روی گزینه “Generate” کلیک کنید.
۳. پس از آن نشانگر موس را بر روی پنجره PuTTY Key Generator حرکت دهید تا در قسمت بالای صفحه، کلید جدیدی برای شما تولید شود.

۴. پس از تکمیل پروسه و تولید کلید SSH، کلید جدیدی به شما ارائه می‌شود.
۵. این کلید را کپی و ذخیره کنید.

۶. توجه داشته باشید که امنیت کلیدهای خصوصی و عمومی به منزله امنیت دارایی شماست، بنابراین آنها را در یک مکان امن نگهداری کرده و در اختیار سایرین قرار ندهید.
۷. حالا در این مرحله می‌توانید این نرم‌افزار را بسته و با استفاده از کاربری معمول خود به سرور استریوم متصل شوید.
۸. برای اینکار فایل ~/.ssh/authorized_keys را با اجرا کردن nano ~/.ssh/authorized_keys ادیت کرده و متن ذخیره شده در قسمت قبل را در یک خط جدید مانند تصویر پایین کپی کنید.
ssh-rsa AAAAB3NzaC1yc2EAAAABJQAAAQEAxdmaA0w//jS56ZpX+Oxv7pmq58+PrKGYAoKeXm3Z5wdw/MrdFwdNf3rKVyv6GX0RXt2xLhqoPlxrW9YRjwsRIYUTh/XQN7/i/kYewtb/hoJZ2I0U2YbutpqBPdSuMbJZY5lSTx2IH/0AOLG2K4w3W+SYhX4pDuAABzzdBg+W+pmI5nJBdk1YheLKYJVtab1VWK0pX8QfdDDo7qwCoSRlFDOzoNNvvTUVvXmRe+Qy6Sr8WT9LN2d/BDm95DzXzXWzs7SsEKP6MbXCpAp25zBzV3Z+Ltu9uws798IE5/kwQtTTe6geC/g6m15TW8nakgX1Yjff6C1P1P89dTsrfUyhdQ== rsa-key-20201118
۹. سپس این فایل را ذخیره کرده و از آن خارج شوید.
۱۰. در مرحله بعد دستور زیر را اجرا کنید تا این فایل تنها از طریق حساب کاربری شما در دسترس باشد.

۱۱. در آخر نیز پس از اجرای این مراحل می‌توانید با استفاده نرم‌افزار Putty و از طریق احراز هویت کلید؛ به سرور خود  در استریوم متصل شوید.

۱۲. مانند تصویر بالا، در قسمت “Private Key file for authentication”، بر روی گزینه “Browse” کلیک کنید تا فایل کلید خصوصی که در مراحل قبل تولید و ذخیره کرده‌اید، به شما نمایش داده شود.

فراموش نکنید که پیش از این مرحله بار دیگر به قسمت “Session” رفته و پس از وارد کردن یک IP بر روی گزینه “Open” کلیک کنید.

آموزش ساخت حساب کاربری جدید در استریوم
با وجود اینکه تعدادی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری حساب کاربری root در Ubuntu را فعال کرده‌اند؛ اما به طور پیش فرض حساب روت غیرفعال است. لازم به ذکر است که استفاده از حساب کاربری روت برای ورود به سرور ریسک‌هایی را به همراه دارد. به همین دلیل بهتر است بجای استفاده از حساب کاربری روت برای ورود به سرور؛ یک حساب کاربری جدید با ویژگی‌های ادمین ایجاد کنید. برای ساخت حساب کاربری جدید مانند مراحل زیر عمل کنید:

۱. ابتدا کد adduser را پیدا کنید و سپس رمز عبور و برخی اطلاعات خواسته شده دیگر را وارد کنید.
۲. در پایان پروسه ساخت حساب کاربری، برای تایید مراحل طی شده، مانند تصویر بالا حروف “y” یا “Y” را در پایان تایپ کنید.
با انجام مراحل بالا شما یک حساب کاربری بر روی سرور Ubuntu ایجاد کرده‌اید. حالا در این مرحله لازم است ویژگی‌های ادمین را به حساب کاربری جدید اضافه کنیم. برای این کار مانند مراحل زیر عمل کنید:
مراحل اضافه کردن ویژگی‌های ادمین بر روی حساب کاربری سرور Ubuntu:
۱. ابتدا دستور زیر را اجرا کنید:
usermod -aG sudo <your-username>
۲. در واقع زمانی که به عنوان <your-username> وارد می‌شوید، می‌توانید قبل از اجرای دستورات عبارت sudo را تایپ کنید تا به ویژگی‌های ادمین دسترسی پیدا کنید.
آموزش به روز نگه‌داشتن Ubuntu
بسیاری از ضعف‌های امنیتی توسط maintainerها به سرعت رفع می‌شوند؛ بنابراین لازم است سرور Ubuntu را به طور منظم یعنی هفته‌ای دو تا سه مرتبه آپدیت کنید. از آنجایی که تعدادی از برورزسانی‌ها بر اساس راهنمایی و تنظیمات دستی انجام می‌شوند بهتر است آپدیت را در حالت اتوماتیک قرار ندهید. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید:

توجه داشته باشید که آپدیت منظم زمان و انرژی زیادی از شما نگرفته و در عوض سیستم شما را ایمن و پایدار نگه می‌دارد.
آموزش تنظیم Firewall در استریوم
فایروالی که به طور متداول استفاده می‌شود “ufw” نام داشته و از آن برای محدود کردن ترافیک ورودی به سرور استفاده می‌شود. پیش از فعال‌سازی آن، لازم است ابتدا ترافیک داخلی SSH را فعال کرده باشیم. فعال‌سازی SSH اتصال به سرور از طریق SSH را امکان‌پذیر خواهد کرد. پورت پیش‌فرض پورت ۲۲ بوده و به دلایل امنیتی لازم است آن را تغییر دهیم. برای اینکار مانند مراحل زیر عمل کنید:

پورتی را از میان اعداد ۱۰۲۴ تا ۴۹۱۵۱ انتخاب کرده و سپس دستور زیر را اجرا کنید.
این کار سبب می‌شود تا مطمئن شوید پورت انتخابی شما از قبل در سرور مورد استفاده قرار نگرفته است.
در صورت مواجه با text قرمز رنگ؛ باید شماره پورت دیگری را انتخاب کنید.

آپدیت فایروال برای فعال کردن ترافیک داخلی نیازمند TCP است.
برای این کار از دستور زیر استفاده کنید.

سپس لازم است از طریق دستور زیر پورت پیش‌فرض SSH را تغییر دهید.

در این مرحله تصویری مانند صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود.
در این صفحه خطی که شامل عبارت “#Port 22” است را پیدا کرده و آن را به عبارت “Port” را جایگزین آن کنید.
در صورت وجود نماد # در جلوی خط، نماد هشتگ را پاک کنید.
در آخر همزمان کلیدهای “Ctrl+X” را فشار داده تا تغییرات انجام شده را ذخیره کرده و خارج شوید.

سپس با استفاده از دستور زیر SSH را ری‌استارت کنید.

در آخر با بررسی مجدد از صحت مراحل انجام شده اطمینان حاصل کنید.

در مرحله آخر می‌توانید به سرور خود متصل شده و بجای پورت ۲۲ پیش‌فرض SSH از شماره پورت خود استفاده کنید. برای این کار لازم است ابتدا session ذخیره شده در مراحل قبلی را انتخاب کرده و شماره پورت SSH انتخابی خود را در قسمت “Your-port-number” وارد کنید. در صورت استفاده از نرم‌افزار Putty به صفحه‌ای مانند تصویر پایین مواجه خواهید شد.

آموزش آماده‌ سازی اعتبار سنج (Validator) در استریوم
مرحله دوم شامل آماده‌سازی اعتبارسنج است؛ آماده‌سازی اعتبارسنج قبل یا بعد از ایجاد نود انجام می‌شود. پیش از هر چیزی برای راه‌اندازی اعتبارسنج در شبکه اتریوم ۲.۰ لازم است یک حساب کاربری Validator ایجاد کنید. برای ایجاد حساب کاربری اعتبارسنج لازم است مانند مراحل زیر عمل کنید:

ایجاد کیف پول در شبکه آزمایشی Goerli و دریافت توکن‌های آزمایشی این شبکه
تولید کلیدهای اعتبارسنجی
راه‌اندازی اکانت اعتبارسنج
بررسی وضعیت اعتبارسنج

مراحل ایجاد حساب کاربری اعتبارسنج در استریوم
همانطور که اشاره شد مراحل ایجاد حساب کاربری اعتبارسنج شامل ۴ مرحله است. در ادامه به آموزش هر یک از این چهار مرحله می‌پردازیم:
آموزش ایجاد کیف پول در شبکه آزمایشی Goerli
در صورتی که از قبل کیف پول دیگری در اختیار دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت برای ایجاد کیف پول در شبکه آزمایشی Goerli مانند مراحل زیر عمل کنید:
۱. ابتدا وارد مرورگر Chrome Google (یا هر مرورگر دیگر) شوید.
۲. به تب “More tools” و “Extensions” رفته و سپس بر روی گزینه “Chrome Web Strore” کلیک کنید.

۳. در قسمت سرچ، عبارت “Metamask” را تایپ و سرچ کنید.
۴. متامسک یک کیف پول رمزنگاری شده است که در تعامل با بلاک چین اتریوم کار کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا رمز ارزهای خود را نگهداری و مدیریت کنید.

۵. مطابق تصویر بالا، بر روی گزینه آبی رنگ “Add to Chrome” و سپس “Add Extension” کلیک کنید.

۶. پس از گذشت چند دقیقه، اکستنشن متامسک بر روی مرورگر شما نصب می‌شود.
۷. برای ثبت نام، ابتدا بر روی آیکون Metamask و سپس گزینه “Get Started” کلیک کنید.
۸. جهت ساخت کیف پول جدید برای Goerli Ethereum (GoETH)؛ بر روی گزینه “Create a Wallet” کلیک کنید.
۹. اما در صورتی که از قبل کیف پول دیجیتالی داشته باشید؛ می‌توانید با کلیک بر روی گزینه “Import Wallet” و استفاده از عبارت ۱۲ کلمه‌ای، کیف پول خود را بازیابی کنید.

۱۰. در این مرحله رمز عبور خود را انتخاب کرده و در آخر روی گزینه “Create” کلیک کنید.
۱۱. مانند تصویر پایین، برای دریافت کلمه‌های خصوصی بر روی قفل کلیک کرده و پس از ذخیره و یادداشت آن گزینه “Next” را انتخاب کنید.

۱۲. در مرحله بعد برای اطمینان از ذخیره درست کلمات خصوصی، لازم است آنها را در کادر مربوطه وارد کنید.

۱۳. پس از پایان مراحل بالا با صفحه‌ای مشابه تصویر پایین مواجه می‌شوید.

۱۴. در صورتی که تمام مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید؛ در پایان کیف پول متامسک شما بر روی مرورگر قرار گرفته و آماده استفاده است.
۱۵. وارد کیف پول خود شده و مانند تصویر پایین شبکه مد نظر که در اینجا شبکه آزمایشی Goeril است را انتخاب کنید.

۱۶. پس از انتخاب شبکه، بر روی گزینه “Account” کلیک کنید.
۱۷. سپس مانند تصویر پایین، آدرس کیف پول Goerli Test Network خود را کپی کنید.

آموزش تولید کلیدهای اعتبارسنج در استریوم
کلاینت اعتبارسنج از کلیدهای اعتبارسنج متعددی پشتیبانی کرده و در واقع هر کلید اعتبارسنج یک اکانت اعتبارسنج بشمار می‌آید. می‌توانید جهت تولید کلید اعتبارسنج، برای شبکه آزمایشی Prater از لانچ پد اتریوم ۲.۰ استفاده کنید. تنها کافی‌ست مانند مراحل زیر عمل کنید:

۱. ابتدا ازطریق لینک مستقیم prater.launchpad.ethereum.org/en/ وارد صفحه‌ای مطابق تصویر بالا شوید.
۲. پس از آن بر روی گزینه “BECOME A VALIDATOR” کلیک کنید.

۳. در این صفحه تمام مواردی که قبل از تبدیل شدن به یک اعتبارسنج باید بدانید به شما نمایش داده شده است.
۴. پس از مطالعه این موارد، در قسمت پایینی این صفحه بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.

۵. پس از آنکه به صفحه بعدی هدایت شدید، گزینه “Geth” را به عنوان کلاینت اتریوم ۱.۰ انتخاب کرده و بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.

۶. در مرحله بعدی، مانند تصویر بالا، این امکان فراهم شده تا کاربر برای اتریوم ۲.۰ کلاینت انتخاب کند.
۷. شما می‌توانید از میان کلاینت‌های بالا به دلخواه یک مورد را انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید.

۸. در این مرحله تعداد اعتبارسنج خود را وارد کرده و سپس در قسمت پایین صفحه از میان سه سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس؛ سیستم عامل مورد استفاده خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال ما سیستم عامل ویندوز و تعداد ۲ اعتبارسنج را انتخاب می‌کنیم.

۹. پس از تکمیل مرحله قبل، در صفحه‌ای مشابه تصویر بالا ابتدا بر روی گزینه “Download CLI app” و سپس گزینه “Download From Github” کلیک کنید.
۱۰. در واقع با انتخاب این گزینه‌ها شما نرم‌افزار CLI را دانلود می‌کنید.

۱۱. در این مرحله، مانند تصویر بالا در قسمت “Assets”، آخرین نسخه منتشر شده از اپلیکیشن CLI را انتخاب و برای سیستم عامل کامپیوتر خود دانلود کنید.

۱۲. فایل ZIP دانلود شده را در لوکیشن مد نظر Extract کرده و سپس به بخش deposit.exe رفته و آدرس deposit.exe را کپی کنید.

۱۳. در این مرحله، Command Prompt یا همان (cmd) ویندوز را باز کرده و deposit.exe را اجرا کنید. همچنین می‌توانید به پوشه‌ای deposit,exe در آن قرار دارد رفته و cmd را در فیلد آدرس وارد کنید.

احتمالا در cmd ویندوز با تصویری مانند بالا مواجه می‌شوید.

۱۴. سپس برای تولید کلیدهای اعتبارسنج مانند تصویر بالا، دستور deposit.exe new-mnemonic –num_validators 2–chain prater را اجرا کنید.

با این تفاوت که در قسمت “—Num_validator” موجود در دستور زیر لازم است تعداد اعتبارسنج‌های مد نظر خود را وارد کنید.

۱۵. در این مرحله، زبان mnemonic (یادآور) مد نظر را انتخاب و زبان انتخابی خود را تایپ کنید.

در تصویر بالا زبان انگلیسی انتخاب شده است.

۱۶. در این مرحله مانند تصویر بالا، در خط اول رمز عبور کید اعتبارسنج را وارد کرده و سپس در خط دوم همان رمز عبور را برای تایید دوباره وارد کنید.

۱۷. پس از انجام مراحل، با صفحه‌ای مشابه تصویر بالا مواجه می‌شوید.
۱۸. خط دوم این صفحه عبارت seed شما نمایش داده شده است.
۱۹. عبارت seed تنها راه دسترسی شما به deposit است.
۲۰. این کلمات را یادداشت کرده و در یک مکان امن و به دور از دسترس دیگران قرار دهید.
۲۱. پس از یادداشت کلمات، یکی از کلیدهای صفحه کلید خود را فشار دهید.

۲۲. در این صفحه، باید مانند تصویر بالا کلمات عبارت seed را به ترتیب و با فاصله از هم تایپ کنید.
۲۳. این مرحله برای اطمینان از این است که کاربر در مرحله قلبی، کلمات عبارت seed را به درستی یادداشت کرده است.

در صورتی که کلمات عبارت seed را به درستی تایپ کنید، تصویری مطابق تصویر بالا به شما نمایش داده می‌شود.

فایل‌های keystore-m_123…json حاوی کلیدهای ورود رمزنگاری شده بوده و برای هر اعتبارسنج یک Keystore-m وجود دارد. از آنها برای ساخت کیف پول client اعتبارسنج استفاده می‌شود.فایل deposit_data-123….json حاوی کلیدهای عمومی اعتبارسنج‌ها و اطلاعات مربوط به deposit است. از این فایل برای تکمیل پروسه deposit مرحله بعدی استفاده می‌شود.
تکمیل پروسه deposit استریوم

حالا به مرورگر وب برگشته و در قسمت پایین صفحه بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.
از آنجایی که کلیدهای اعتبارسنج بر روی ویندوز تولید شده‌اند لازم است آنها را به سرور Ubuntu منتقل کنید.

در قسمت پایین Taskbar ویندوز، بر روی آیکون اتصال اینترنت “کلیک راست” کنید.
از میان گزینه‌ها، بر روی گزینه “Open Network & Internet settings” کلیک کنید.

پس از ورود به صفحه بالا، بر روی گزینه “Sharing options” کلیک کنید.

حالا مانند تصویر بالا، از طریق پروفایل کنونی Network خود گزینه‌های بالا را انتخاب کرده و در آخر روی عبارت “Save Changes” کلیک کنید.

در این مرحله File Explorer را باز کرده و سپس به دایرکتوری کلیدهای Validator بروید.
بر روی این فایل کلیک راست کرده و بر روی گزینه “Properties” کلیک کنید.

پس از ورود به پنجره Properties، بر روی تب “Sharing” کلیک رفته و سپس گزینه “Advanced Sharing” را انتخاب کنید.

مانند تصویر بالا، عبارت “Share this folder” را تیک‌‌دار کرده و سپس بر روی گزینه‌های “Apply” و “OK” کلیک کنید.
حالا Command promot ویندوز را باز کرده و کد زیر زیر را در آن اجرا کنید.

فقط فایل‌های keystore-m_123…json باید به سرور منتقل شوند. بنابراین نیازی به انتقال فایل deposit_data-123….json نیست.
اکنون با انجام این مراحل، کلیدهای اعتبارسنج شما بر روی سرور قرار داشته و در مراحل بعدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آموزش راه‌ اندازی حساب کاربری اعتبارسنج در استریوم
برای راه‌اندازی حساب کاربری اعتبارسنج لازم است میزان اتریوم مورد نیاز قرارداد استیک را واریز کنید. برای این کار ابتدا لازم است فایل deposit_data-123….json که در قسمت قبل تولید شده است را از طریق Browse یا drag آپلود کرده و در آخر بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید

پس از انتخاب گزینه “Continue” به صفحه زیر هدایت می‌شوید.

۲. از آنجایی که در مراحل قبل از کیف پول متامسک استفاده کرده‌ایم، در این قسمت نیز Metamask را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.
۳. در صورتی که از قبل کیف پول دیجیتالی دیگری داشته باشید می‌توانید در این مرحله کیف پول خود را انتخاب کنید.

۴. در این مرحله موجودی حساب متامسک (یا هر کیف پول دیجیتالی دیگر) به شما نمایش داده می‌شود.
۵. در صورتی که موجودی حساب شما کافی باشد می‌توانید باقی مراحل را ادامه دهید.

توجه داشته باشید که GoETH برای شبکه آزمایشی و ETH برای شبکه اصلی است.

۶. در صفحه Summary تعداد اعتبارسنج‌ها و میزان کل Goerli ETH مورد نیاز نمایش داده شده است.

پس از مطالعه این صفحه در صورت موافقت، قسمت‌های مشخص شده در تصویر بالا را تیک‌دار کرده و در آخر نیز بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.

۷. در این مرحله بر روی گزینه “Initiate All 2 Transactions” کلیک کنید.

۸. با انتخاب این گزینه، در ازای تعداد کلیدهای اعتبارسنج، به صورت جداگانه تراکنش‌هایی در کیف پول متامسک شما فراخوان می‌شوند.
۹. هر یک از آنها با درخواست تراکنشی به ارزش ۳۲ ETH یا GoETH در قرارداد Deposite همراه هستند.
۱۰. برای هر یک از تراکنش‌ها بر روی گزینه آبی رنگ “Confirm” کلیک کنید.

۱۱. پس از کلیک بر روی گزینه “Confirm”، در قسمت Status هر یک از تراکنش‌ها؛ عبارت “Transaction Successful” را مشاهده خواهید کرد.
۱۲. برای ورود به مرحله بعد بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید.

۱۳. در صورتی که تمام مراحل بالا را به درستی طی کرده باشید در آخر در صفحه‌ای مشابه بالا پیام تبریک “Congratulations” را مشاهده خواهید کرد. در پایان Validatorها راه‌اندازی شده‌اند.
آموزش بررسی وضعیت اعتبارسنج‌ ها در استریوم
برای فعال‌سازی اعتبارسنج‌های تازه اضافه شده به مدتی زمان از چند ساعت تا چند روز احتیاج است. برای بررسی وضعیت اعتبارسنج خود به آدرس لینک https://beaconcha.in/validators بروید. همچنین می‌توانید برای بررسی وضعیت شبکه‌های آزمایشی به قسمت مخصوص شبکه‌های آزمایشی در لینک بالا مراجعه کنید.

در بخش جستجو (Search bar) سایت بالا، آدرس کیف پول خود را جستجو کنید.
با این کار کلیدهای شما مانند تصویر زیر نمایش داده خواهند شد.

نتیجه گیری
برای اینکه در سیستم اثبات سهام به یک اعتبارسنج یا Validator تبدیل شوید باید با خرید و سهام‌ گذاری کوین شبکه، دارایی خود را استیک کنید. برخلاف سیستم اثبات کار در این سیستم نیازی به تجهیزات پیشرفته و مصرف برق بالا نبوده و همچنین افرادی بیشتری بدون نیاز به دانش تخصصی و با استفاده از بستر ایجاده شده در پلتفرم استریوم، شانس خود را برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج امتحان کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید