استارت آپ ویکند چیست؟ – ریحان نیوز

استارت آپ ویکند یا به انگلیسی «Startup Weekend» یک همایش کارآفرینی و جلسه‌ای آموزشی_تجربی است که طی ۳ روز متوالی و در آخر هفته برگزار می‌شود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیست‌ها، سرمایه گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریاب‌ها و … دور هم جمع می‌شوند و طی ۵۴ ساعت به بحث و بررسی ایده‌ها می‌پردازند. در نهایت ایده‌های خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروه‌های چند نفره عملی می‌شوند. در ساعت‌های پایانی رویداد، ایده‌های تکامل یافته به سرمایه گذاران عرضه می‌شوند تا افرادی که مایل هستند از آنها حمایت کنند.
استارت آپ ویکند برنامه‌ای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکه‌ای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایده‌ها است؛ ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تأکید زیاد روی اجرای آن ایده‌ها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست؛ خیلی سریع و بدون معطلی ایده‌های مناسب اجرا می‌شوند. معمولاً ایده‌هایی در این رویداد مورد استقبال قرار می‌گیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایده‌های خلاقانه‌ای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند. اگرچه ایده‌های خلاقانه ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارند ولی از آن طرف، بازاری بکر و دست نخورده‌تر را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. کافی است ایده شما افزون بر نوآوری، مدل کسب و کار مناسبی هم داشته باشد؛ این یعنی زده‌اید به هدف!
چرا باید در استارت آپ ویکند شرکت کنیم؟ 
آموزش
اولین مزیت شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است. شما فقط تئوری نمی‌خوانید یا برای اجرای یک ایده سال‌ها صبر نمی‌کنید. بلکه با کمک کارآفرینان و مشاوران زبده، ایده را از شکل خام درآورده و به یک مدل کسب و کار مناسب تبدیل می‌کنید. سپس در کنار هم‌تیمی‌ها ایده را در شکل ابتدایی‌اش پیاده سازی خواهید کرد. در واقع استارت آپ ویکند وقت شما را تلف نمی‌کند. فاصلۀ بین ایده تا اجرا ۳ روز بیشتر نیست!
 شبکه سازی
یکی دیگر از مزایای شرکت در استارت آپ ویکند پیدا کردن دوستان جدید است. پیشرفت در یک فضای تک بُعدی کار سختی است. برنامه نویس‌ها، گرافیست‌ها، انیماتورها، بازاریاب‌ها، سرمایه گذارها و … زمانی پیشرفت می‌کنند که در کنار هم باشند. بدون شک در طی این سه روز با افراد متعددی آشنا می‌شوید که می‌توانید روی کمکشان در ایده‌های بعدی، حساب باز کنید.
 پیدا کردن هم بنیان گذار
استارت آپ ویکند فقط یک رویداد عملی برای تحقق ایده‌ها نیست. یکی از معضلات اصلی جامعه ما ضعف کار تیمی و نبود تیم مناسب است. جمع کردن یک تیم مناسب به اندازه ایده و چه بسا بیشتر از آن در موفقیت یک استارت آپ اهمیت دارد. در واقع بسیاری از ایده‌های خلاقانه و خوب به خاطر نبود یک تیم منسجم در نطفه خفه می‌شوند. یکی از مزایای شرکت در این رویدادها، تیم سازی است. خدا را چه دیده‌اید؟ شاید کسی یا کسانی پیدا شدند که به استارت آپ یا شیوه کار شما علاقه داشتند و به کمک آنها توانستید ایده خود را به مرحله اجرا برسانید.
یاد گرفتن چیزهای جدید
یکی دیگر از مزایای شرکت در این رویداد، یاد گرفتن چیزهای جدید است. چیز جدید یعنی راهکارهای جدید که تاکنون به ذهنتان نرسیده‌اند. مثلا استفاده از پلتفرم‌ها و زبان‌های برنامه نویسی جدید، استفاده از ابزارهایی نو و حتی نگرش به مسائل از زاویه‌ای دیگر .
پیدا کردن سرمایه گذار
معمولاً همه استارت آپ‌ها کم و بیش به سرمایه نیاز دارند؛ بعضی کمتر و بعضی بیشتر. در کمترین حالت، هزینه‌های سرور، طراحی سایت و … وجود دارد. استارت آپ ویکند فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا توانایی خود و ایده‌ای که دارید را به اثبات برسانید و سرمایه گذاران را مجاب کنید تا در استارت آپ شما سرمایه گذاری کنند. شاید این کار در خارج از چنین رویدادی به سادگی میسر نباشد.
صرفه جویی مالی
اگر چه این رویداد جهانی است ولی بارها در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و … برگزار شده و بدون شک، تهیه بلیط آن ارزش این همه منفعت را دارد. یادتان باشد، هزینه‌ای که برای آموزش و عمیق‌تر کردن ایده‌هایتان صرف می‌کنید نه تنها به هدر نرفته بلکه زمینه سودهای کلان آینده را نیز برایتان فراهم می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۰۱ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات استارت آپ به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید