آموزش فیوچرز صرافی کوکوین با معرفی انواع سفارش ها

کوکوین یکی از برترین صرافی‌های رمزنگاری شده در سطح جهان است. این صرافی ویژگی‌های معاملاتی متنوعی از جمله معاملات اسپات، توقف ضرر و حد ضرر را برای معامله‌گران بازار رمزارزها ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برای کاربران صرافی کوکوین این امکان فراهم شده تا توسط این پلتفرم ایمن و قابل اعتماد وارد معاملات فیوچرز شده و در آن بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده را خرید و فروش کنند.
طبق اعلام صرافی Kucoin پلتفرم فیوچرز این صرافی، ورود کاربران با IP کشورهای تحریم شده، به این بخش امکان‌پذیر نبوده و از طرف دیگر کاربران احراز هویت شده ساکن این کشورها نیز به معاملات فیوچرز دسترسی ندارند. در پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین بجای ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال، فقط Bitcoin/ETH در دسترس بوده و تمام سود و زیان کاربران در ETH/USDT/Bitcoin محاسبه می‌شود. در ادامه این مطلب به ارائه توضیحات بیشتر و آموزش فیوچرز صرافی کوکوین می‌پردازیم:
سرفصل‌های این مقاله
فیوچرز صرافی کوکوین
در یک بیان ساده معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین به فرایندی گفته می‌شود که در آن؛ کاربر در پلتفرم Futures صرافی یک موقعیت (Position) ایجاد کرده، و توسط آن به کسب سود و احتمالا در برخی موارد ضرر می‌پردازد. و در نهایت با بستن پوزیشن ایجاد شده، سود/زیان بدست آمده در حساب اصلی کاربر منعکس می‌شود. یک معامله فیوچرز در پلتفرم Futures صرافی کوکوین توافق‌نامه‌ای است که در آن برنامه خرید یا فروش یک رمز ارز خاص در زمان مشخصی در آینده تعیین می‌شود.
Liquidation در معاملات فیوچرز چیست؟
برای باز نگه‌داشتن پوزیشن ایجاد شده، معامله‌گران ملزم به نگه‌داشتن درصدی از ارزش پوزیشن خود هستند، که به آن Liquidation می‌گویند. در صورتی که کاربر نتواند این درصد را در حساب فیوچرز خود حفظ کند؛ پوزیشن وی توسط موتور Liquidation گرفته شده و منحل می‌شود. در نهایت Maintenance Margin نیز ازبین می‌رود.
بررسی صفحه معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin
صفحه مربوط به معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین از چند بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم:

در پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین می‌توانید به راحتی میان دو بخش Markets و Futures جابه‌جا شده و تغییرات مربوط به قسمت‌های مختلفی همچون موارد زیر را بررسی کنید:

آخرین قیمت/ Last Price

تغییر / Change

حجم معاملات / Trading Volume

Trade

در این بخش می‌توانید با ایجاد یک پوزیشن در قسمت مربوط به ایجاد پوزیشن جدید؛ پوزیشن مدنظر را باز، بسته، Long و Short کنید.

پلتفرم فیوچرز صرافی Kucoin در رابط کاربری معاملات فیوچرز؛ به منظور نمایش ابعاد کامل تغییرات بازار؛ یک نمودار شمعدانی، نمودار بازار، لیست معاملات اخیر و همچنین اوردربوک ارائه داده است.

در بخش مربوط به پوزیشن، می‌توانید پوزیشن‌های باز و وضعیت سفارشات خود را تنها با یک کلیک ساده بررسی کنید.

کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین
در پلتفرم Futures کوکوین، Maker به شخصی گفته می‌شود که به دفتر، نقدینگی اضافه کرده و ملزم است کارمزد مربوط به Maker را پرداخت کند. از طرف دیگر، به شخصی که نقدینگی را دریافت می‌کند، Taker گفته می‌شود.
هر دو قراردادهای Perpetual و Delivery شامل پرداخت کارمزد Maker و Taker می‌شوند. به طور کلی تفاوت کمی بین کارمزدهای دریافت شده در این دو نوع قرارداد وجود دارد. در جدول زیر به توضیح کارمزد Maker و Taker می‌پردازیم:

مراحل انجام معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین
برای انجام معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin مانند مراحل زیر عمل کنید:
مرحله اول: ورد یا ثبت‌ نام در سایت صرافی
در صورتی که از قبل در صرافی Kucoin ثبت‍نام کرده باشید، تنها کافی‌‌ست با وارد کردن ایمیل و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شوید. در غیر این صورت لازم است از طریق گزینه Sign Up در صرافی ثبت‌نام کنید.
مرحله دوم: فعال‌ سازی معاملات فیوچرز

برای فعال‌سازی معاملات فیوچرز ابتدا وارد پلتفرم Futures صرافی شده و سپس در گوشه سمت راست تصویر بر روی گزینه “Enable Futures Trading” کلیک کنید.
پس از آن نیز برای تکمیل پروسه فعال‌سازی گزینه “I Have Read and Agree” را تیک‌دار کنید.

مرحله سوم: ایجاد یک مرز عبور

برای افزایش امنیت حساب کاربری و دارایی‌های خود مراحل ایجاد و تایید رمز عبور معاملاتی خود را تکمیل کنید.
برای این کار تنها کافی‌ست در گوشه سمت راست تصویر بر روی گزینه “Trading Password” کلیک کنید.

مرحله چهارم: دارایی‌ های فیوچرز

برای بررسی دارایی‌های فیوچرز خود از طریق داشبورد بالای صفحه بر روی گزینه “Assets” و سپس “Futures Assets” کلیک کنید.
پس از انتخاب این گزینه به صفحه دارایی‌ها هدایت می‌شوید.

در صفحه دارایی‌ها می‌توانید میزان کل دارایی‌های خود را بررسی کنید.
موارد مختلفی مانند میزان موجودی، مارجین پوزیشن، ثبت سفارش مارجین، PNL تحقق نیافته، تاریخچه PNL حساب کاربری شما در این صفحه در دسترس هستند.
شما می‌توانید تاریخچه سود و زیان پوزیشن ایجاد شده را بررسی کنید.

در این پلتفرم از طریق دو روش می‌توانید واریز انجام دهید:

واریز مستقیم
انتقال

نحوه واریز مستقیم دارایی در پلتفرم فیوچرز کوکوین
اگر دارایی BTC، USDT یا ETH شما در پلتفرم دیگری هستند، می‌توانید مستقیما بر روی گزینه “Deposit” کلیک کرده و USDT یا BTC را به آدرس مشخص شده واریز کنید.
توجه داشته باشید که در هنگام واریز USDT و BTC، پروتکل شبکه مربوطه را به درستی انتخاب کنید.

نحوه انتقال دارایی به پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین
اگر از قبل در حساب صرافی کوکوین خود USDT یا BTC داشته باشید؛ برای شروع معاملات فیوچرز خود؛ تنها کافی‌ست در قسمت اصلی حساب کاربری کوکوین گزینه “Transfer” را انتخاب کرده و USDT یا BTC را به پلتفرم فیوچرز کوکوین خود انتقال دهید.

مرحله پنجم: ثبت سفارش
برای ثبت سفارش در پلتفرم فیوچرز صرافی Kucoin سه مرحله اصلی وجود دارد:
۱) مشخص کردن نوع سفارش / Order Type۲) تعیین اهرم فشار / Leverage۳) کمیت / Quantity
نحوه مشخص کردن نوع سفارش در پلتفرم فیوچرز کوکوین
در حال حاضر پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین از سه نوع سفارش پشتیبانی می‌کند؛ که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم:
سفارش محدود / Limit Order

در این نوع سفارش از قیمت از پیش تعیین شده برای خرید و فروش محصول استفاده می‌شود. در صرافی کوکوین می‌توانید قیمت و میزان سفارش را وارد کرده و در نهایت برای ثبت سفارش محدود بر روی گزینه Buy/Long یا Sell/Short کلیک کنید.
سفارش بازار / Marker Order
سفارش بازار به سفارشی گفته می‌شود که در آن محصول در بهترین قیمت موجود در بازار فعلی خرید یا فروش می‌شود. در پلتفرم فیوچرز کوکوین، برای ثبت سفارش بازار تنها کافی‌ست مقدار سفارش را وارد کرده و سپس برروی گزینه Buy/Long یا Sell/Short کلیک کنید.

سفارش توقف / Stop Order
سفارش توقف، زمانی فعال می‌شود که قیمت داده شده به قیمت توقف از پیش تعیین شده برسد. در پلتفرم فیوچرز کوکوین، برای ثبت سفارش توقف می‌توانید ابتدا Trigger Type را مشخص کرده و سپس قیمت توقف، قیمت سفارش و مقدار سفارش را تنظیم کنید.

نحوه تنظیم اهرم فشار (Leverage) در معاملات فیوچرز کوکوین
در معاملات فیوچرز از اهرم فشار برای چند برابر کردن میزان سود کاربر استفاده می‌شود. هر چه این اهرم در سطح بالاتری تنظیم شود به همان اندازه میزان سود و زیان کاربر نیز افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است در انتخاب سطح اهرم فشار محتاطانه عمل کنید.
در صورتی که مراحل احراز هویت حساب کاربری فویچرز شما انجام و تایید نشده باشد، سطح اهرم فشار سفارش فیوچرز شما محدود خواهد شد. بنابراین، تنها کاربرانی که مراحل احراز هویت را به درستی طی کرده باشند به حداکثر میزان Leverage سفارشات فیوچرز دسترسی خواهند داشت.

نحوه انجام تنظیمات پیشرفته در پلتفرم فیوچرز Kucoin
توجه داشته باشید که تنظیمات پیشرفته تنها برای سفارشات Limit و Stop در دسترس هستند. این تنظیمات شامل موارد زیر هستند:

Post Only
Hidden
سیاست‌های Time in Force مانند GTC، IOC و…

منظور از Buy/Long و Sell/Short در معاملات فیوچرز چیست؟
در پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین پس از آنکه اطلاعات یک سفارش را وارد کردید، با کلیک بر روی Buy/Long پوزیشن ایجاد شده را طولانی و با کلیک بر روی گزینه Sell/Short پوزیشن ایجاد شده را کوتاه کنید.

در حالت اول: اگر پوزیشن ایجاد شده را طولانی کرده و قیمت‌های فیوچرز بالا برود، سود کسب خواهید کرد
در حالت دوم: اگر پوزیشن ایجاد شده را کوتاه کرده و قیمت‌های فیوچرز پایین برود، سود کسب خواهید کرد.

این پلتفرم برای ثبت سفارشات دارای محدودیت حداکثر و حداقل میزان قیمت سفارش است
مرحله ششم: دارایی‌ها در پلتفرم فیوچرز کوکوین
در صورتی که سفارشی را با موفقیت در پلتفرم فیوچرز کوکوین ثبت کرده باشید؛ می‌توانید در لیست پوزیشن‌های باز و متوقف شده خود را بررسی یا لغو کنید. پس از اجرا شدن سفارش، جزئیات پوزیشن مدنظر را در قسمت “Open Positions” بررسی کنید.

نشان‌دهنده میانگین قیمت وارد شده در پوزیشن فعلی شماست

اگر قیمت فیوچرز بدتر از Liquidation Price باشد، پوزیشن ایجاد شده منحل می‌شود.

به سود و زیان شناور پوزیشن‌های فعلی گفته می‌شود. اگر مثبت باشد، سود کسب کرده و در صورت منفی بودن، وجوه خود را از دست خواهید داد. درصد، نشان‌دهنده نسبت سود و زیان به مقدار سفارش است.

محاسبه PNL تحقق یافته (PNL: Profit and Lost) بر اساس تفاوت میان قیمت ورودی و خروجی یک پوزیشن انجام می‌شود. کارمزد معاملاتی و مالی نیز در محاسبه PNL تحقق یافته گنجانده می‌شود.

مارجین به حداقل میزان وجوهی که برای بازکردن و نگهداشتن یک پوزیشن نیاز است گفته می‌شود. به محض اینکه موجودی حساب شما به پایین‌تر از سطح Maintenance Margin برسد، پوزیشن ایجاد شده منحل می‌شود.

حداقل وجهی که برای بازکردن یک موقعیت جدید باید واریز شود را Initial Margin می‌گویند

حداقل وجهی که برای باز نگه‌داشتن موقعیت ایجاد شده لازم است را Maintenance Margin می‌گویند.

این ویژگی از انحلال پوزیشن ایجاد شده جلوگیری می‌کند. به این ترتیب در صورت روشن بودن این حالت، وجوه موجود در Available Balance به پوزیشن موجود اضافه شده و از انحلال پوزیشن جلوگیری می‌شود.

با فعال کردن تنظیمات این گزینه، سیستم برداشت سود و توقف ضرر برای جلوگیری از احتمال از دست دادن وجوه؛ به صورت خودکار در پوزیشن شما انجام می‌شود.
مرحله هفتم: بستن پوزیشن
برای بستن یک پوزیشن تنها کافی‌ست در بخش مربوط به پوزیشن، بر روی گزینه “Close” کلیک کنید. و یا اینکه با ثبت یک سفارش، موقعیت‌های خود را ببندید.
برای مثال، اگر اندازه پوزیشن کنونی شما برابر با +۱۰۰ باشد، به محض بستن تمام پوزیشن‌ها، اندازه پوزیشن شما صفر می‌شود.
بستن پوزیشن در سفارش بازار (Market Order)

برای بستن پوزیشن در سفارش مارکت ابتدا لازم است بر روی گزینه “Close Position” و سپس بر روی گزینه “Market ” در گوشه پایین سمت راست تصویر کلیک کنید.
پس از باز شدن پنجره جدید اندازه پوزیشنی که قصد بستن آن را دارید، وارد کنید.
در اخر نیز با کلیک بر روی گزینه “Confirm”، پوزیشن شما در قیمت کنونی بازار بسته می‌شود.

بستن پوزیشن در سفارش محدود (Limit Order)

برای بستن پوزیشن در سفارش محدود نیز ابتدا بر روی گزینه “Close Position” و سپس گزینه ” Limit” موجود در گوشه پایین سمت راست تصویر کلیک کنید.
پس از آن در پنجره باز شده، قیمت و اندازه پوزیشنی را که قصد بستن آن را دارید، وارد کنید.
در آخر نیز با کلیک بر روی گزینه “Confirm” مراحل بستن پوزیشن مدنظر را نهایی کنید.

نتیجه‌ گیری
فعالیت و کسب سود در پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین و یا سایر صرافی‌های معتبر نیازمند آموزش و کسب تجربه است. این بخش برای معامله‌گران حرفه‌‌ای و با تجربه مناسب بوده و برای معامله‌گران مبتدی توصیه نمی‌شود. به طور کلی بهتر است معاملات فیوچرز را با بخش کوچکی از دارایی و اهرم فشار کم شروع کنید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” صرافی کوکوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید