آغاز فروش فوری ۳ محصول ایران خودرو

به گزارش ریحان نیوز، شرکت ایران خودرو، از امروز پنجشنبه ۱۰ تیر، فروش فوری سه خودروی پژو پارس بنزینی، پژو پارس TU ۵ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را با موعد تحویل ۳ ماهه آغاز می‌کند که تا شنبه ۱۲ تیر ادامه دارد.مراسم قرعه‌کشی برای انتخاب مشتریان نهایی یکشنبه ۱۳ تیر با حضور نمایندگان نهادهای ناظر، در محل سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران‌خودرو برگزار می‌شود.متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح می‌توانند از امروز به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو مراجعه کنند (باشگاه خبرنگاران جوان).به گزارش ریحان نیوز، خودروسازان در حالی طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری را همچنان اجرا می‌کنند که در تازه‌ترین گزارش‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور به بورس، رقمی را برای زیان انباشته این شرکت‌ها نشان می‌دهد که تقریبا معادل رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در سال گذشته است.تازه‌ترین گزارش مالی دو خودروساز بزرگ کشور از رسیدن زیان انباشته این دو شرکت به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد. این رقم وحشتناک در شرایطی است که سال گذشته تقریبا به همین میزان رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در جامعه بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است.صورت‌های مالی سال ۹۹ شرکت های ایران خودرو و سایپا منتشر شد. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، زیان انباشته ایران خودرو به حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا به حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.به این ترتیب حجم زیان انباشته دو شرکت اصلی خودروساز کشور به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بخش عمده این زیان فقط در سال ۹۹ محقق شده است.ایران خودرو طی سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. البته باید توجه داشت که صورت‌های مالی منتشر شده هنوز حسابرسی نشده‌اند ولی به نظر می‌رسد که پس از حسابرسی نیز تفاوت چندانی در این ارقام ایجاد نشود.این میزان زیان انباشته در شرایطی است که سال گذشته تولید خودرو نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۹ درصدی به حدود ۹۰۴ هزار دستگاه رسید، اما به دلیل این که هزینه تمام شده تولید بیش از نرخ فروش خودروسازان است و قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار در انواع خودروها بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر است، در عمل افزایش تولید به افزایش زیان خودروسازان منتهی شده است.این حجم از زیان‌دهی در شرایطی است که از میانه سال گذشته بحث تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو برای حذف رانت موجود، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس پیگیری شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است و طرح‌های متعددی از عرضه خودرو در بورس تا آزادسازی قیمت همه خودروها یا بخشی از خودروها در دست بررسی است اما به نتیجه نرسیده است (روزنامه خراسان).آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی ریحان نیوز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید