متوسط قیمت فروش(ASP) چیست؟

متوسط قیمت فروش(ASP) چیست؟

اصطلاح قیمت فروش ASP به‌قیمتی که به‌طور معمول طبقهٔ خاصی از کالاها یا خدمات به فروش می‌رسد، اطلاق می‌شود. متوسط قیمت فروش متأثر از نوع محصول و چرخهٔ عمر محصول است. ASP متوسط قیمت فروش محصول در کانال‌های گوناگون توزیع و پخش در میان کالاهای دسته‌بندی شده در یک شرکت یا حتی در کل بازار است.

نکات کلیدی:

  • اصطلاح متوسط قیمت فروش به‌قیمتی گفته می‌شود که به‌طور معمول یک طبقهٔ خاصی از کالاها یا خدمات به فروش می‌رسند.
  • ASPها می‌توانند به‌عنوان معیار برای اشخاصی که می‌خواهند محصول یا خدمات خود را قیمت‌گذاری کنند، عمل کنند.
  • رایانه‌ها، دوربین‌ها، تلویزیون‌ها و جواهرات تمایل به داشتن ASP بالاتری دارند، در حالی که کتاب و DVDها قیمت متوسط فروش کمی دارند.
  • متوسط قیمت فروش تحت تأثیر نوع محصول و چرخهٔ عمر محصول است.
  • متوسط قیمت فروش معمولاً طی نتایج مالی چهار ماهه گزارش می‌شود.

درک میانگین قیمت فروش (ASP)

متوسط قیمت فروش، قیمت یک محصول یا خدمت در بازارهای مختلف است و به‌طور معمول در صنایع خرده‌فروشی و فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانستن ASP برای یک کالای خاص می‌تواند به‌عنوان یک معیار تعیین‌کننده عمل کند و به سایر سازندگان، تولیدکنندگان یا خرده‌فروشان کمک می‌کند تا قیمت محصولات خود را تعیین کنند.

متوسط قیمت فروش(ASP) چیست؟

بازاریاب‌ها و فروشندگانی که سعی در تعیین قیمت برای یکی از محصولاتشان دارند همچنین باید در نظر داشته باشند که آن کالا در چه سطحی از بازار می‌خواهد قرار بگیرد. اگر می‌خواهند محصولشان جزو بخشی از کالاهای با کیفیت باشد، باید ASP بالاتری را تعیین کنند. محصولاتی مانند رایانه، دوربین، تلویزیون و جواهرات معمولاً قیمت فروش بالاتری دارند در حالی که محصولاتی مانند کتاب و دی‌وی‌دی قیمت متوسط فروش کمی دارند. هنگامی که یک محصول در حال طی کردن بخش آخر چرخهٔ عمر خود است، بازار به احتمال زیاد توسط رقبا اشباع شده است، بنابراین ASP آن محصول کاهش پیدا می‌کند.

به‌منظور محاسبهٔ ASP (مرجع) کل درآمد حاصل از محصول را بر تعداد کل واحدهای فروخته شده تقسیم کنید. این قیمت متوسط فروش معمولاً در طی نتایج مالی چهار ماهه گزارش می‌شود و با توجه به مقررات مربوط به گزارش‌های تقلبی، می‌تواند به‌عنوان دقیق‌ترین حد ممکن در نظر گرفته شود.

 

ملاحظات ویژه

بازار تلفن‌های هوشمند صنعت بزرگی است که از قیمت فروش متوسط استفاده می‌کند. در بازار تلفن‌های هوشمند، میانگین قیمت فروش نشان می‌دهد که تولیدکننده گوشی به‌طور متوسط برای تلفن‌هایی که می‌فروشد چه مقدار دریافت می‌کند.

نکتهٔ مهم:

در بازار گوشی‌های هوشمند، قیمت فروش تبلیغاتی می‌تواند به‌طور چشم‌گیری با قیمت متوسط فروش متفاوت باشد.

برای شرکت‌های محصول‌محور مانند اپل، محاسبات مربوط به قیمت متوسط فروش، اطلاعات مؤثری در مورد عملکرد مالی آن و به‌طور گسترده عملکرد قیمت سهام آن را ارائه می‌دهد. در حقیقت، رابطهٔ روشنی بین Apple’s iPhone ASP و حرکات قیمت سهام آن وجود دارد.

iPhone’s ASP هنگام بررسی میزان سودآوری هر دستگاه به‌طور کلی برای شرکت اپل از اهمیت بیشتری برخوردار است. اپل عملکردهای خود را تحت یک شاخص سود و زیان منفرد (P&L) یکپارچه می‌کند، به این معنی که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند بگویند که چگونه هزینه‌هایی مانند بازاریابی و تحقیق و توسعه (R&D) در بین محصولات مختلف شرکت تقسیم می‌شود.

از آنجا که آیفون بیشترین بودجه را در خانوادهٔ محصولات اپل دارد، این دستگاه بیشترین سود را برای اپل به ارمغان میاورد. این باعث می‌شود که آیفون در تعیین عملکرد کلی مالی اپل در هر چهار ماه نقش حیاتی داشته باشد.

 

نمونه‌هایی از قیمت متوسط فروش

اصطلاح متوسط قیمت فروش در بازار مسکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی متوسط قیمت فروش یک خانه در یک منطقه خاص بالا می‌رود، این ممکن است نشانه‌ای از یک بازار پُررونق باشد. برعکس، وقتی قیمت متوسط کاهش می‌یابد، بازار در آن منطقهٔ خاص این کاهش قیمت را حس می‌کند و از آن تأثیر می‌گیرد.

برخی از صنایع از ASP به روشی متفاوت استفاده می‌کنند. صنعت گردشگری – به‌خصوص هتل‌ها و سایر محل‌های اقامتی – معمولاً از آن به‌عنوان نرخ متوسط اتاق یا روزانه استفاده می‌کنند. این نرخ متوسط در فصل‌هایی که تمایل افراد به مسافرت رفتن زیاد است یا اصطلاحاً High season افزایش می‌یابد، در حالی که به‌نظر می‌رسد وقتی تمایل به سفر کم است یا در Low season قرار دارند، نرخ‌ها کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید