قرارداد هوشمند چگونه کار می کند؟ و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟

چرا باید از قرارداد هوشمند بیشتر بدانیم؟
سال ۲۰۲۱ است – حتی کسانی که با بلاک‌چین آشنایی ندارند احتمالاً نام اتریوم را شنیده‌اند. اتریوم دومین ارز رمزنگاری شده با بیش از ۴۴ میلیارد دلار ارزش کل بازار است. هر شخصی برای درک کامل اتریوم، باید به درستی درک کند که قرارداد هوشمند چیست.
اتریوم فقط یک ارز نیست. در واقع اتریوم یک پلت‌فرم است که اجازه می‌دهد تا سایر برنامه‌های بلاک‌چین بر روی آن ساخته شود. سیستم عامل اتریوم از ارزی به نام Ether استفاده می‌کند که برای پرداخت معاملات استفاده می‌شود. چطور با ۱۰۰هزارتومان بیت‌کوین بخریم؟! مشاهده ویدیو در اینستاگرام

بلاکچین اتریوم مانند بلاکچین بیت‌کوین کار می‌کند. شبکه‌ای از رایانه‌ها (یا گره ها) نرم افزاری را اجرا می‌کنند که معاملات در شبکه را تأیید می‌کند.
اتر بیشتر از اینکه یک ارز رمزپایه معمولی باشد، مانند یک سوخت کار می‌کند. به همان روشی که برای اتومبیل خود به بنزین یا گازوئیل احتیاج دارید، برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های موجود در بلاک‌چین اتریوم به Ether نیز نیاز دارید.
به دلیل رشد محبوبیتی که اتریوم دیده است (این امر با مراجعه به هر پلتفرم صرافی ارز‌های دیجیتال مشهود است) این سوال که، “قرارداد هوشمند چیست؟” اخیراً به یکی از سوالات پرسیده شده در فضای رمزنگاری تبدیل شده است.
توجه: اگر اتفاقاً مقادیر زیادی سکه ETH دارید، باید مطمئن شوید که آن‌ها را در کیف پول‌های ارز رمزنگاری شده امن نگهداری می‌کنید. گزینه‌های پیشنهادی شامل Ledger Nano S، Coinbase و Trezor Model T هستند.
با این حال، اگر هنوز آن را ندارید و می‌خواهید خرید کنید، توصیه می‌شود این کار را از طریق Simplex انجام دهید – روشی سریع و مطمئن برای خرید ارزهای رمزپایه با کارت اعتباری خود.
بنابراین، قرارداد هوشمند چیست؟ خوب، بیایید نگاهی عمیق‌تر بیاندازیم.
معرفی کلی قرارداد هوشمند

هدف این راهنما کمک به شما در درک اینکه قرارداد هوشمند چیست و قراردادهای هوشمند چگونه کار می‌کنند، می‌باشد.
ما با علم به اینکه که “قراردادهای هوشمند” در ابتدا گیج کننده به نظر می‌رسند. معتقد هستیم که وقتی آن‌ها را توضیح دادیم، آن‌ها ساده‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید.
در پایان این مقاله،  شما خواهید فهمید که چگونه و چرا قراردادهای هوشمند آغاز به کار کردند، کدی که استفاده می‌کنند چیست، چگونه می‌توان از آن استفاده کرد و چرا این موضوع می‌تواند جامعه را برای همیشه تغییر دهد!
قبل از اینکه به موارد فنی بیشتری بپردازیم، مهم است که در مورد تاریخچه قراردادهای هوشمند صحبت کنیم. دانستن دلیل و چگونگی ایجاد قراردادهای هوشمند درک اهداف آن در دنیای بلاک‌چین را آسان می‌کند.
چه زمانی قراردادهای هوشمند اختراع شده است؟
در سال ۱۹۹۴، نیک سابو (یک رمزنگار) به این ایده رسید که می‌تواند قراردادها را به صورت کد رایانه‌ای ایجاد کند. این قرارداد در صورت تحقق برخی شرایط به طور خودکار فعال می‌شود. این ایده می‌تواند به طور بالقوه نیاز به شرکت‌های شخص ثالث مورد اعتماد (مانند بانک‌ها) را برطرف کند.
ولی چرا؟ پاسخ ساده است – زیرا هنگام انجام معامله دیگر نیازی به شخص ثالث مورد اعتماد ندارید. در عوض، قراردادها (یا معاملات) در یک شبکه قابل اعتماد که کاملاً توسط رایانه‌ها کنترل می‌شود، خود به خود اجرا می‌شوند.
ایده جالبی است، درست است؟ سابو سال‌ها روی این ایده کار کرد و حتی کتابی به نام “قراردادهای هوشمند: ایجاد بلوک برای بازارهای دیجیتال آزاد” نوشت. مشکل این بود که در سال ۱۹۹۴، فناوری بلاکچین وجود نداشت.
اما اکنون شرایط فرق می‌کند!
در سال ۲۰۰۹، بیت کوین اولین استفاده از فناوری بلاک‌چین را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۵، اتریوم توسط یک جوان باهوش به نام Vitalik Buterin تاسیس شد و اولین کاربرد قراردادهای هوشمند را معرفی کرد.
قرارداد هوشمند چیست؟

ما فقط نمی‌خواهیم به شما درمورد اینکه یک قرارداد هوشمند چیست مطالبی بیاموزیم، درواقع انتظار داریم که اطلاعات داده شده را به خاطر بسپارید. بنابراین، برای انجام این کار، ما سه نکته اساسی را برجسته کردیم که باید آن‌ها را بخوانید و سعی کنید به یاد بیاورید که قرارداد هوشمند چیست:

قرارداد هوشمند توافقی بین دو نفر به صورت کد رایانه است. آن‌ها بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند، بنابراین در یک پایگاه داده عمومی ذخیره می‌شوند و قابل تغییر نیستند.
تراکنش‌هایی که در یک قرارداد هوشمند اتفاق می‌افتد توسط بلاکچین پردازش می‌شوند، به این معنی که می‌توانند بدون شخص ثالث به طور خودکار ارسال شوند. این یعنی کسی نیست که به او اعتماد کند!
معاملات فقط در صورت تحقق شرایط توافق انجام می‌شوند – شخص ثالثی وجود ندارد، بنابراین مشکلی در مورد اعتماد وجود ندارد.

قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند؟

بله، حالا زمان مناسبی است که به این سوال مهم بپردازیم. پس قراردادهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟
برای یافتن پاسخ، بیایید با بررسی چگونگی استفاده از قرارداد هوشمند شروع کنیم:
بیایید تصور کنیم که جان می‌خواهد خانه مایک را بخرد. این توافق نامه با استفاده از یک قرارداد هوشمند در بلاک‌چین اتریوم شکل می‌گیرد. این قرارداد هوشمند حاوی توافق نامه‌ای بین جان و مایک است.
در ساده‌ترین شرایط، توافق نامه به شرح زیر خواهد بود: “هنگامی که جان به مایک ۳۰۰ اتر بپردازد، پس از آن جان صاحب خانه خواهد شد”.
هنگامی که این قرارداد هوشمند منعقد شد، نمی‌توان آن را تغییر داد. به این معنی که جان می‌تواند برای پرداخت هزینه مایک ۳۰۰ اتر برای خانه احساس امنیت کند.
بدون استفاده از قرارداد هوشمند در این سناریو، مایک و جان مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی به شرکت‌های شخص ثالث هستند. از جمله بانک، یک وکیل و یک کارگزار خانه.
عالی است، درست است؟ دیگر کمیسیون و تأخیر در انتظار یک وکیل و دلال برای رسیدگی به توافق نامه وجود ندارد! این فقط یکی از نمونه‌های بسیاری است که می‌توان از قرارداد هوشمند استفاده کرد.
قراردادهای هوشمند پس از تحقق شرایط توافق نامه به طور خودکار اجرا می‌شوند. این بدان معناست که نیازی به شخص ثالثی مانند بانک، کارگزار یا دولت نیست.
چه طور ممکن است؟
همانطور که قبلا ذکر شد، ما فناوری بلاک‌چین را داریم که باید از آن‌ها تشکر کنیم. به دلیل فناوری بلاک‌چین، ما می‌توانیم قراردادهای هوشمند را غیرمتمرکز کنیم تا عادلانه و بی‌نیاز از اعتماد باشند. منظور از تمرکززدایی این است که آن‌ها توسط یک حزب مرکزی کنترل نمی‌شوند (مانند بانک، کارگزار یا دولت و غیره).
بلاک‌چین یک پایگاه داده مشترک است که توسط بسیاری از رایانه‌ها (به نام “گره”) متعلق به افراد مختلف اداره می‌شود. به همین دلیل، هیچ یک از افراد یا شرکت‌ها نمی‌توانند آن را کنترل کنند.
این بدان معنی است که هک کردن آن تقریباً غیرممکن است – اگر هکر بخواهد به بلاکچین یا قراردادهای هوشمندی که بر روی آن قرار دارند حمله کند، باید بیش از نیمی از گره‌ها را هک کند.
بنابراین، قراردادهای هوشمند می‌توانند با خیال راحت و اتوماتیک اجرا شوند، بدون اینکه کسی بتواند آن‌ها را تغییر دهد! اکنون شما حتی بیشتر در مورد اینکه یک قرارداد هوشمند چیست می‌دانید!
قراردادهای هوشمندی که در حال حاضر وجود دارند به طور عمومی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

همانطور که قبلاً گفتیم، فروش خانه مایک و جان تنها سناریویی نیست که در آن می‌توان از قراردادهای هوشمند استفاده کرد. از قراردادهای هوشمند می‌توان برای هر نوع معامله‌ای استفاده کرد – لازم نیست لزوما مالی باشد.
این امکان برای قراردادهای هوشمند بی‌پایان است. آنها در حال حاضر برای تجارت و خدمات مالی، بیمه، مجوز اعتبار، مراحل قانونی و حتی برای توافق نامه‌های تأمین مالی سرمایه  استفاده می‌شوند.
بیایید بررسی کنیم که چگونه قراردادهای هوشمند قبلاً به سود برخی صنایع خاص بوده و چه سود دیگری برای صنایع دیگر خواهد داشت… .
شرکت ‌های بیمه
دو شرکت بیمه، اطلس بیمه در مالت و آکسا در فرانسه، قراردادهای هوشمندی را در سال ۲۰۱۷ آزمایش کردند. آن‌ها نمونه‌های اولیه‌ای از این قرارداد‌ها را امتحان کردند که در صورت تأخیر پروازهای مشتریان آن‌ها، به مشتریان هواپیمایی جریمه پرداخت کند.
بیایید یک مثال ببینیم:
جان در شرف پرواز از NYC به لس آنجلس است. او ارز رمزنگاری شده ۵ دلاری را به قرارداد هوشمند بیمه Axa می‌فرستد و شماره پرواز خود را ارائه می‌دهد. Axa نیز ۹۵ دلار برای قرارداد هوشمند می‌فرستد. بنابراین، ۱۰۰ دلار در قرارداد هوشمند وجود دارد.
اگر پرواز جان به موقع باشد، ۱۰۰ دلار از قرارداد هوشمند به AXA ارسال می‌شود. اما اگر هواپیما دیر کند، ۱۰۰ دلار از طریق قرارداد هوشمند برای جان ارسال می‌شود. همه‌چیز اتوماتیک است.
این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه زیادی می‌شود. این کار هم‌چنین بدان معناست که جان نیازی به اعتماد ندارد که AXA در صورت تأخیر پرواز، مبلغ توافق شده را به او پرداخت خواهد کرد – او می‌داند که اگر دیر شود، قرارداد هوشمند فوراً غرامت (۱۰۰ دلار) وی را ارسال می‌کند.
سیستم‌ های بهداشتی
سیستم‌های بهداشتی از قراردادهای هوشمند برای ثبت و انتقال ایمن داده‌ها استفاده می‌کنند.
ما قبلاً می‌توانیم نمونه‌هایی از قرارداد‌های هوشمند را که در صنعت پزشکی توسط افرادی مانند EncrypGen استفاده می‌شود، مشاهده کنیم. این موضوع یک برنامه کاربردی است که از قراردادهای هوشمند برای انتقال داده‌های بیمار به روشی ایمن استفاده می‌کند و اجازه دسترسی به اشخاص ثالث را نمی‌دهد.
به این ترتیب، بیماران اطلاعات خود را کنترل می‌کنند. اگر محققان می‌خواهند از داده‌های بیمار استفاده کنند، باید هزینه آن را پرداخت کنند. نه تنها این، بلکه بیمار باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد آن را به آنها بفروشد یا نه.
دولت ها

برای دولت‌ها، قراردادهای هوشمندی که در بلاک‌چین اجرا می‌شوند، می‌توانند سیستم‌های رأی دهی را کاملاً بی‌نیار از اعتماد و بسیار امن‌تر کنند.
برنامه‌هایی مانند FollowMyVote از قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک‌چین برای محافظت از آرا در برابر تقلب استفاده می‌کنند. وقتی تراکنش رأی گیری در بلاک‌چین نوشته می‌شود، نمی‌توان آن را تغییر داد. وقتی رأی گیری تمام شد، قرارداد هوشمند توکن را به آدرسی ارسال می‌کند که نشان دهنده برنده رأی است.
به این ترتیب، رای‌گیری همیشه عادلانه است، به این معنی که برنده همیشه درست است.
مدیریت کسب و کار
مشاغل می‌توانند به شکل زیادی از قراردادهای هوشمند بهره‌مند شوند. آن‌ها می‌توانند به جای پرداخت حقوق به کارمندان برای اجرای حقوق و دستمزد، از قراردادهای هوشمند استفاده کنند.
مشاغل فقط می‌توانند یک قرارداد هوشمند تنظیم کنند که می‌گوید وقتی تاریخ مشخصی فرا می‌رسد، تجارت ۲ اتر به john ارسال می‌کند. این بدان معناست که جان همیشه به موقع حقوق خود را دریافت می‌کند و هیچ وقت دستمزد کمتری دریافت نخواهد کرد.
مزایای این موضوع برای کارفرما هم به این دلیل است که همه کارها خودکار است و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه آنها می‌شود!
ICO ها

اگر می‌خواهید پروژه خود را که از بلاک‌چین استفاده می‌کند شروع کنید، همانطور که قبلاً دیدیم می‌توانید پروژه خود را روی بلاک چین اتریوم بسازید. با این حال، شما نیاز به مقداری پول خواهید داشت!
چگونه می‌خواهید پول مورد نیاز خود را بدست آورید؟ به ICO خوش آمدید
ICO (عرضه اولیه سکه) یک سیستم سرمایه گذاری جمعی برای برنامه‌های جدیدی است که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. شما یک قرارداد هوشمند و توکنی برای آن قرارداد هوشمند ایجاد می‌کنید. بیایید تصور کنیم اسم رمز ارز شما ABC باشد.
شما می‌خواهید ۱۰۰۰۰۰۰۰ دلار برای شروع پروژه و ساخت برنامه خود جمع کنید – بیایید تصور کنیم که ۱۰۰۰۰۰۰۰ $ برابر با ۱۰۰۰۰ Ether است. شما تصمیم می‌گیرید که ۱۰۰۰۰۰ توکن ABC را در قرارداد هوشمند قرار دهید و ارزش هر رمز ABC برابر با ۰.۱ اتر باشد.
به این ترتیب، اگر همه ۱۰۰۰۰۰ توکن ABC را بفروشید، ۱۰۰۰۰ اتر مورد نیاز شما را خواهید داشت.
اکنون، در کد قرارداد هوشمند، چیزی مانند این را خواهید نوشت: اگر ۰.۱ ETH به قرارداد هوشمند ارسال شود، سپس قرارداد هوشمند ۱ ABC را به آدرسی که ۰.۱ ETH را ارسال کرده است، بفرستد. به این ترتیب، افرادی که به ICO کمک می‌کنند همیشه مقدار مناسب توکن ABC را دریافت می‌کنند.

یاد آوردی: بسیار مهم است که ارزهای رمزنگاری شده خود را در کیف پول‌های امن نگه دارید. بهترین گزینه‌های پیشنهادی  Ledger Nano S Coinbase  و Trezor است.

چرا مردم مایل به خرید رمز ABC هستند؟

دو دلیل متداول در خرید توکن از ICOs:

هنگامی که توکن ساخته شد می‌توانید از آن استفاده کنید.
ممکن است با محبوبیت بیشتر پروژه، قیمت توکن افزایش یابد.

شما می‌توانید ICO‌ها را به عنوان نسخه بلاک چین Kickstarter در نظر بگیرید. تفاوت اصلی این است که کل فرآیند فروش گسترده را به روشی ایمن خودکار می‌کند.
چگونه قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شود؟
قراردادهای هوشمند را می‌توان بر روی چندین سیستم عامل بلاک‌چین، از جمله اتریوم و NEO منعقد کرد. از آنجا که اتریوم محبوب‌ترین انتخاب برای توسعه دهندگان است، ما در مورد قراردادهای هوشمند اتریوم به شما می‌گوییم.
قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی اصلی اتریوم، به نام Solidity، ایجاد می‌شوند.
اگر می‌خواهید Solidity را یاد بگیرید، می‌توانید از این لینک استفاده کنید:  https://www.bitdegree.org/course/learn-solidity-space-doggos
نتیجه
از مثال‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید ببینید که قراردادهای هوشمند در حال حاضر جایگزین واسطه‌ها شده‌اند. ما همچنین پتانسیل این برنامه برای کاربرد‌های آینده را دیدیم – فروش خانه جان و مایک را به یاد می‌آورید؟ آن‌ها به یک آژانس املاک، وکیل یا بانک نیاز نداشتند. درست است؟
بنابراین، اگر قراردادهای هوشمند هدف خود را برآورده کنند، شاید ما روزی در جهانی زندگی کنیم که عاری از واسطه‌ها باشد.
پس چه اتفاقی می‌افتد؟
بهترین چیز در مورد نداشتن واسطه این واقعیت است که ما در هزینه‌های زیادی صرفه جویی می‌کنیم. نه تنها این، بلکه دیگر نیازی به اعتماد به کسی نخواهیم داشت.
یک نقطه ضعف بالقوه نیز وجود دارد: افراد ممکن است شغل خود را از دست بدهند. واسطه یک شخص واقعی است، دقیقاً مثل من و شما. چرا کسی به کارمندی هزینه پرداخت می‌کند تا کاری را انجام دهد که خودش می‌تواند با استفاده از قرارداد هوشمند به صورت رایگان انجام دهد؟ قطعا این کار را انجام نمی‌دهد.
مطمئناً، هیچ کس نمی‌داند که در آینده چه چیزی در انتظار آن‌ها است. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم حدس زدن و پیش‌بینی است، اما باید برای همه نتایج احتمالی آماده باشیم.
بنابراین، همانطور که می‌بینید، قراردادهای هوشمند می‌توانند جهان را به مکانی بهتر و بدون کارمزد تبدیل کنند. این می‌تواند تقلب، تأخیر و هزینه کلی بسیاری از موارد را کاهش دهد. با این حال، با پیشرفت بیشتر فناوری، نیاز به مشاغل خاص را برطرف می‌کنیم. اکنون که این راهنما را خواندید، باید از پاسخ دادن به این سوال طلایی که “قرارداد هوشمند چیست؟ ” احساس راحتی کنید.
اگر پس از خواندن این راهنما، تصمیم به خرید سکه‌های ETH گرفتید، توصیه می‌شود این کار را از طریق Simplex انجام دهید – پردازش پرداخت بدون تقلب. به شما امکان می‌دهد در چند مرحله آسان رمزنگاری را با کارت اعتباری خود خریداری کنید.
همچنین، مطمئن شوید که یک کیف پول رمزنگاری قابل اعتماد مانند Ledger Nano S، Coinbase و Trezor انتخاب کرده‌اید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید