سفارش محدود یا Limit Order چیست؟

در سال‌های اخیر شاهد توسعه و گسترش تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بوده‌ایم. در این میان نه‌تنها ابزارهای مالی سنتی در حال تغییر و پیشرفت بوده‌اند، بلکه با ظهور دارایی‌های مدرنی مانند ارزهای دیجیتال، روش‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی جدید نیز معرفی شده‌اند. با افزایش محبوبیت بازار کریپتوکارنسی و ورود سرمایه‌گذاران جدید، حجم معاملات انواع ارزهای دیجیتال به ده‌ها میلیون دلار در روز رسیده است.
به این ترتیب پلتفرم‌های رمزنگاری تلاش می‌کنند با هدف جذب رضایت مشتریان، کاهش ریسک تریدینگ و تسهیل روند معاملات خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. یکی از این خدمات لیمیت اوردر است.
سفارش محدود یا لیمیت اوردر چیست؟
سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا در میان انواع روش‌های سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های معاملات سفارش محدود طرفداران بیشتری دارد؟ یا اینکه لیمیت اوردر چیست؟ این سفارش جایگزین مناسبی برای سفارش بازار یا همان Market order است. با استفاده از این روش ثبت سفارش، تریدر می‌تواند میزان ریسک معامله را تا حد امکان کاهش دهد و شرایط معامله را با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری خود شخصی‌سازی کند.
درواقع لیمیت اوردر یکی از انواع روش‌های سفارش‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی سنتی است. براساس این روش کاربر می‌تواند سفارش خرید یا فروش کوین مدنظر را در قیمتی مشخص و ازپیش تعیین‌شده ثبت کند؛ به این ترتیب زمانی که وضعیت بازار به قیمتی برسد که کاربر مشخص کرده است، سفارش خرید یا فروش اجرا و نهایی خواهد شد.
 
بررسی نحوه عملکرد سفارش محدود
اکنون بهتر است نحوه عملکرد این روش ثبت سفارش را نیز بررسی کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که دو نوع Limit Order در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارد: سفارش خرید محدود / Buy Limit Order و سفارش فروش محدود / Sell Limit Order.

لیمیت اوردر خرید: در این نوع سفارش معامله‌گر قیمتی را برای خرید کوین مشخص می‌کند. سپس این سفارش تنها در قیمت تعیین‌شده یا پایین‌تر از آن اجرا خواهد شد.
لیمیت اوردر فروش: در این نوع، معامله‌گر قیمتی را برای فروش کوین مشخص می‌کند. سپس این سفارش تنها در قیمت تعیین‌شده یا بالاتر از آن اجرا خواهد شد.

در یک لیمیت اوردر نهایی‌شدن فرایند خرید و فروش در قیمت تعیین‌شده، امری تضمین شده است، اما این به معنای تکمیل سفارش نیست؛ زیرا سفارش‌های محدود تنها زمانی اجرایی می‌شوند که قیمت کوین با شرایط تعیین‌شده در سفارش تطبیق پیدا کند.

در این سفارش، اگر قیمت حد تعیین‌شده توسط خریدار یا فروشنده در بازه زمانی مشخص‌شده اجرا نشود، سفارش تکمیل نخواهد شد. نکته دیگر زمان‌بندی است؛ زیرا زمان‌بندی درست عامل اساسی در ثبت سفارش‌های لیمیت اوردر محسوب می‌شود. هر 1 سفارشی که در دفترچه سفارش در صرافی ثبت می‌شود، یک مهر زمانی دارد؛ به این ترتیب سفارش‌های محدودی که زودتر ثبت شده باشند، بر سفارش‌هایی که پس از آن‌ها پذیرفته می‌شوند، اولویت دارند. حتی اگر هر دو سفارش‌ها قیمت حدی مشابهی در مقایسه با هم داشته باشند.

مراحل ثبت سفارش محدود
برای درک بهتر این سفارش بهتر است آن را در قالب یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید معامله‌گری قصد دارد بیت کوین را در قیمتی مشخص خریداری کند، برای این کار به صرافی مدنظر مراجعه می‌کند و از طریق پنل تریدینگ صرافی و انتخاب جفت ارز انتخابی خود به باکس ثبت سفارش خرید می‌رود. در این باکس، ابتدا تب لیمیت اوردر را انتخاب کرده و سپس سفارش محدود خرید بیت کوین را در قیمت مدنظر خود ثبت می‌کند.
برای مثال، اگر ارزش بیت کوین به قیمت 9000 دلار کاهش پیدا کند و قصد خرید 1 بیت کوین (BTC) را داشته باشید، باید قیمت محدود را روی 9000 دلار تعیین کنید. از سوی دیگر، شرایطی را در نظر بگیرید که براساس آن قصد دارید هم‌زمان با افزایش ارزش بیت کوین و رسیدن به قیمت 10000 دلار بیت کوین خود را بفروشید؛ در این صورت باید قیمت فروش محدود را روی 10،000 دلار تعیین کنید.
نکته مهم درباره ثبت سفارش محدود این است که اگر قیمت تعیین‌شده توسط کاربر در سفارش خرید محدود بالاتر از قیمت فعالی بازار و در سفارش فروش پایین‌تر از قیمت فعلی بازار تعیین شود، احتمال اینکه سفارش به‌سرعت پر و بسته شود، بسیار بالاست؛ چراکه در این شرایط قیمتی بهتر از قیمت حدی مشخص‌شده توسط کاربر وجود دارد.
تفاوت سفارش بازار و سفارش محدود چیست؟
سفارش بازار یا همان Market Order رایج‌ترین روش ثبت سفارش خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال است. با استفاده از این روش، کاربران هنگام خرید یا فروش یک دارایی دیجیتالی، کوین مدنظر را با قیمت لحظه‌ای بازار خرید و فروش می‌کنند.
سفارش بازار روشی ساده و سریع برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است و به این ترتیب بلافاصله اجرا و تکمیل می‌شود؛ درنتیجه می‌توان گفت سفارش بازار باید تا حد امکان در سریع‌ترین حالت ممکن در قیمت کنونی بازار اجرا و نهایی شود و قیمت در فرایند تکمیل سفارش نقش کم‌رنگی دارد.
در مقابل، در یک سفارش محدود یا قیمت حرف اول را می‌زند؛ به همین دلیل اگر ارزش کنونی رمز ارز مدنظر در محدوده پارامترهای تعیین‌شده توسط کاربر قرار نداشته باشد، معامله لیمیت اوردر معامله‌گر اجرا و نهایی نخواهد شد.
اجرای یک سفارش محدود چه مدتی طول می‌کشد؟
مدت‌زمان بازماندن این سفارش با توجه به سیاست‌های صرافی متفاوت است. بسیاری از صرافی‌ها سفارش‌های محدود را تنها برای یک روز باز نگه می‌دارند، اما گروهی دیگر از صرافی‌های رمزنگاری ممکن است سفارش‌های محدود کاربران را برای یک بازه زمانی مشخص مثلاً 30، 60 یا 90 روز باز نگه دارند.
درنهایت در گروهی دیگر از صرافی‌ها نیز اگر کاربر سفارش را عمدی لغو نکند، صرافی تا زمان اجرایی‌شدن سفارش محدود، سفارش کاربر را باز نگه می‌دارد.
سخن پایانی
با پاسخ به این پرسش که سفارش محدود چیست، دریافتیم این سفرش نوعی روش ثبت سفارش محبوب در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است. کاربران می‌توانند هنگام ثبت سفارش، قیمت خرید یا فروش دارایی را از قبل مشخص کنند؛ به این ترتیب تنها در صورتی که ارزش کوین مدنظر به قیمت تعیین‌شده برسد، سفارش خرید یا فروش محدود، اجرا و نهایی خواهد شد.
 

دیدگاهتان را بنویسید