رویدادایران – ایجاد خط تولید ورق رنگی 2 برای تأمین نیاز صنعت لوازم‌خانگی

محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه در گفت‌وگو با رادیوم فولاد با اشاره به اهمیت ناحیه نورد سرد این شرکت اظهار کرد: ازآنجاکه خطوط تولیدی متعددی در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه متمرکز شده و هر خط تولید تخصص خاص خود را دارد، این ناحیه ناحیه‌ای ویژه و استراتژیک برای این شرکت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بازدید اخیر مدیرعامل فولاد مبارکه از ناحیه نورد سرد این شرکت افزود: خط اسیدشویی ناحیه نورد سرد که در ابتدای فرایند نورد قرار دارد، فناوری مخصوص خود را داشته و این در حالی است که خط نورد سرد از تکنولوژی دیگری برخوردار است.
مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: به همین دلیل، اهمیت محصولات ناحیه نورد سرد بسیار زیاد است و طبیعتا  باید متخصصان زیاد و متفاوتی داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق نیز رقم خورده است. ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه به‌طور معمول نزدیک به 2 میلیون تن محصول از ناحیه نورد گرم تحویل می‌گیرد که پس از عملیات اسیدشویی، تحویل خطوط نورد می‌شود.
مهم‌ترین ویژگی ورق رویه خودرو کیفیت آن است

وی اذعان داشت: در بخش نورد نیز یک بخش به نام تاندم پنج‌قفسه‌ای وجود دارد که تنها خط نورد پنج‌قفسه‌ای کشور به شمار می‌رود و ازآنجاکه این خط، یک خط استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، محصول آن نیز یک محصول استراتژیک است.

استکی تصریح کرد: در این خط، ورق فولادی تولید شده و ضخامت آن تقلیل می‌شود که مانند سرچشمه‌ای است که نهرهای مختلفی را به وجود می‌آورد. ورق‌های مختلف تولیدشده در این خط تولید، در نهایت تحویل خطوط بعدی و همچنین کارخانه‌های خارج از فولاد مبارکه خواهند شد.

وی با بیان اینکه از خطوط تاندم نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نزدیک به 70 تا 80 هزار تن محصول تحویل خودروسازان کشور می‌شود، عنوان داشت: ورقی که تحویل خودروساز می‌شود، در بخش‌های مختلفی استفاده شده و ورق رویه خودرو باید محصولی باکیفیت، مسطح و بدون عیب باشد.
کاربرد محصولات فولاد مبارکه از لوازم‌خانگی تا بسته‌بندی مواد غذایی مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: محصولات دیگری در این خط تولید ساخته می‌شوند که به خطوط گالوانیزه و ورق رنگی تحویل داده می‌شود. در بخش ورق رنگی، محصولات موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی ساخته می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، ورق مورداستفاده برای درِ یخچال با ورق مورداستفاده برای ساخت پروفیل متفاوت است؛ بنابراین فعالیت‌های کیفی و دقیقی باید در این ناحیه انجام شود.

وی ابراز داشت: یک خط نورد دوقفسه‌ای نیز در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه وجود دارد که ورق‌هایی تا ضخامت 0.18 میلی‌متر تولید می‌کند، به‌طوری‌که ضخامت مجموع 5 ورق در این بخش به یک میلی‌متر هم نمی‌رسد. تولید این ورق بسیار حساس است و خروجی آن به خط تولید ورق قلع‌اندود خواهد رفت و ورق قلع‌اندود نیز در بسته‌بندی مواد غذایی همچون قوطی‌های کمپوت و کنسرو استفاده می‌شود.
پاسخ به نیاز مشتریان با تولید محصولات متنوعاستکی اضافه کرد: خطوط تولید ورق قلع‌اندود و ورق رنگی از سال 1382 در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون این خطوط در کنار هم، از ابتدا تا انتهای ناحیه، محصولات متنوعی را تولید کرده و به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که ناحیه نورد سرد تا چه اندازه در تحقق چشم‌اندازهای ابتدایی خود موفق بوده است، گفت: برخی چشم‌اندازها در طول زمان تعریف می‌شوند، شاید در سال 70 دانش چشم‌انداز و نیازی را که امسال داریم نداشتیم و بنابراین به‌عنوان چشم‌انداز هم تعریف نمی‌شده است؛ برای مثال خودروسازان به سمت استفاده از ورق‌های فولادی شکل‌پذیر با استحکام بالا حرکت کرده‌اند که در سال 70 چنین موضوعاتی مطرح نبود و مشتریان هم به چنین محصولاتی نیاز نداشتند؛ بنابراین فولاد مبارکه هم که بر اساس نیاز مشتری به تولید محصول می‌پرداخت، آن را   تولید نمی‌کرد و چشم‌اندازی هم برای آن نداشت.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: ظرفیت تولید خط نورد پنج‌قفسه‌ای (تاندم پنج‌قفسه‌ای) ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در سال 1385 با انجام یک ریومپ، به دو برابر افزایش یافت؛ به بیان دیگر تولید یک میلیون و 500 هزار تن محصول به‌جای 700 هزار تن قبلی تعریف شد که در آن زمان لازم بود میزان تولید افزایش یابد.
ضرورت پیشروی به سمت تولید ورق‌های کیفیوی با تأکید بر ضرورت توسعه کیفی در فولاد مبارکه اظهار داشت: چشم‌اندازهای دیگری هم در مدیریت جدید فولاد مبارکه تعریف شده تا به سمت تولید ورق‌های کیفی و ویژه پیش برویم.

استکی در پاسخ به این سؤال که چه میزان از محصولات گالوانیزه به‌صورت مستقیم به فروش می‌رسد و چه میزان از این محصولات به ورق رنگی تبدیل می‌شوند، ابراز کرد: بین 1.8 تا 1.9 میلیون تن محصول پس از ورود به ناحیه نورد گرم، به بخش اسیدشویی ناحیه نورد سرد منتقل می‌شود و حدود 200 تا 300 هزار تن از خروجی اسیدشویی فروش مستقیم داریم.

وی ادامه داد: حال فرض کنید یک میلیون و 600 هزار تن به خطوط نورد می‌رسد که از این مقدار یک میلیون و 400 هزار تن در نورد تاندم پنج‌قفسه‌ای و 200 هزار تن آن در نورد تاندم دوقفسه‌ای نورد می‌شود. 200 هزار تنی که در نورد دوقفسه‌ای نورد می‌شود، در نهایت به خط قلع‌اندود وارد می‌شود. با توجه به تولید سالانه 200 هزار تن محصول توسط نورد دوقفسه‌ای، 110 هزار تن محصول قلع‌اندود تولید می‌شود.
ایجاد خط تولید ورق رنگی 2 برای تأمین نیاز صنعت لوازم‌خانگی مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: میزان تقریبا  مشابهی هم وارد خط گالوانیزه و ورق رنگی می‌شود؛ البته در بین مسیر هم خطوط دیگری داریم که از هر خطی، درصدی فروش هم داریم؛ برای مثال از خط تاندم پنج‌قفسه‌ای مقداری کلاف خام به فروش می‌رسد و در خط اسکین هم به همین‌گونه است.

وی با اشاره به تولید ورق‌های مخصوص تولید لوازم‌خانگی یادآور شد: محصولات موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی چند سالی است که توسط ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و فعالیت‌های مثبتی در این حوزه انجام شده، اما باید گسترش یابد؛ به همین منظور، طرح توسعه‌ای در خط تولید ورق گالوانیزه با عنوان خط تولید ورق رنگی 2 تعریف شده تا نیاز بازار داخلی برای تولید لوازم‌خانگی را برطرف کند.
تولید ورق‌های فولادی شکل‌پذیر با استحکام بالا برای تولید خودرواستکی متذکر شد: در حال حاضر خودروسازان داخلی نیازمند ورق‌های فولادی شکل‌پذیر با استحکام بالا هستند که شرکت فولاد مبارکه در حال تأمین نیاز آنان است و ورق‌های تولیدشده خود را به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود با عنوان شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری تحویل می‌دهد.

وی درباره حمایت دولت از تولید داخلی اظهار کرد: علی‌رغم فشارهای اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه، موانع داخلی هم در تأمین قطعات یدکی و فناوری روز وجود دارد؛ باوجود همه این مشکلات، ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته موفق به ثبت 30 رکورد در تولید شد.
شکستن رکورد کیفی در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکهمدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه افزود: در ماه گذشته نیز علی‌رغم فشار زیادی که روی بخش نورد تاندم پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه وجود داشت، این ناحیه موفق به شکستن رکورد تولید 130 هزار تن ورق گردید و در ماه 30 روزه سال نیز 131 هزار و 131 تن محصول تولید شد. خط نورد تاندم پنج‌قفسه‌ای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه وظیفه تأمین ورق‌های موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی کشور را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: رکورد کیفی تولید ماه گذشته در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز به 98 درصد رسیده که نسبت به رکورد هدف (97.5 درصد) کمی بیشتر بوده است؛ همچنین در ماه جاری نیز در حوزه تولید ورق‌های سخت که فرایند نورد دشواری هم دارند، رکورد جدیدی ثبت شد و در شاخص IU و آماده‌به‌کاری خط تولید هم از عدد 76 به عدد 81 رسیدیم.
تداوم رکوردزنی‌ها و تحویل به‌موقع محصولات به مشتریاناستکی اذعان داشت: فارغ از موارد یادشده، فناوری روز و تأمین قطعات یدکی مسائلی است که باید در تولید به ما کمک کند. رهبر معظم انقلاب هم امسال را سال «تولید، مانع‌زدایی‌ها، پشتیبانی‌ها» نام‌گذاری کردند؛ سرعت پشتیبانی‌ها باید بیشتر شود و با تولید هماهنگ باشد؛ چراکه تولید فولاد به‌صورت روزانه و ساعتی است. با این حال و باوجود تمام این مشکلات، رکوردزنی‌ها و تحویل به‌موقع محصولات به مشتریان همچنان ادامه داد.وی در پایان با اشاره به شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر و تأثیر آن در روند تولید محصولات بیان کرد: شیوع ویروس کرونا، در تولید محصولات بی‌تأثیر نبوده، اما خوشبختانه به‌خوبی مدیریت شده است؛ در مواقع انجام تعمیرات اساسی، پیمانکاران و کارکنان خط تولید در کنار یکدیگر به‌صورت فشرده کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید