روزنامه ستاره‌صبح – کاهش سهم تفریح، فرهنگ و پوشاک از سبد خانوار

ریحان نیوز –
شور و شوق مردم برای خرید کفش، لباس، آجیل شب عید و سفر در ایام نوروز کاهش‌یافته است. بی‌رونقی بازار شب عید به دلیل تورم بالاست. بررسی سه شاخص نشان می‌دهد هزینه‌های شب عید بیشتر از قبل شده و سبد مصرف این کالاها کمتر شده است.
گرانی هتل و رستورانبررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بالاترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بهمن امسال مربوط به گروه هتل و رستوران بوده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در این گروه ۷۹۱.۵ بوده و تورم نقطه‌ای آن به حدود ۷۹ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.این بدان معناست که هزینه خانوارهای کشور برای استفاده از هتل و رستوران به‌طور میانگین ۷۹ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ شده است. این افزایش در شاخص قیمت یک سال منتهی به نیمه زمستان امسال در حالی است که تورم نقطه‌ای گروه هتل و رستوران در بهمن سال ۱۳۹۶ تنها ۶.۸ درصد تخمین زده‌شده و شاخص قیمت در آن مقطع برابر با ۱۰۹.۱ بوده است. این یعنی ۶۲۵ درصد افزایش در پنج سال.
کاهش سهم تفریح و فرهنگ تورم نقطه‌ای در گروه «تفریح و فرهنگ» در بهمن امسال، ۳۲.۶ درصد ثبت‌شده که بیش‌ترین مقدار از ابتدای ۱۴۰۱ بوده است. بررسی متوسط هزینه درآمد خانوارهای کشور نشان می‌دهد که خانواده‌ها طی چند سال گذشته به دلیل رشد قیمت کالاهای مصرفی ازجمله خوراک و مسکن و افزایش نرخ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار و همچنین افزایش قیمت هتل‌ و رستوران مجبور به کنار گذاشتن یا کاهش چشمگیر تفریح و گردش شده‌اند.  طبق داده‌های مرکز آمار، فعالیت‌های مربوط به «تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی» از متوسط هزینه خانوار شهری در سال گذشته تنها  ۲ درصد بوده که در مقایسه با سال‌ ۹۳ حدود ۲ واحد درصد کاهش‌یافته است.
تورم کفش و پوشاک تورم نقطه‌ای در گروه کفش و پوشاک در بهمن امسال ۴۶.۵ درصد بوده که از ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، سهم «کفش و پوشاک» از هزینه خانوارهای شهری از ۶ درصد در سال ۹۳ با ۲ واحد درصد کاهش به ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. روند نزولی سهم مصرف پوشاک از هزینه‌های خانوارهای روستایی مسیر پررنگ‌تری داشته و ۶ واحد درصد افت را در این سال‌ها رقم زده است.برگرفته از تجارت نیوز
∎​

دیدگاهتان را بنویسید