رمز ارز (Mir (Mirror Protocol چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
نمودار لحظه ای رمز ارز Mirror Protocol (MIR)

رمز ارز Mirror Protocol (MIR) چیست؟
رمز ارز Mirror Protocol پروتکلی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است. این پروتکل برای دارایی‌های مصنوعی طراحی شده و در بخش مالی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. Mirror Protocol ابزارها و امکاناتی را ارائه می‌دهد که براساس آن‌ها کاربران می‌توانند دارایی‌های مصنوعی مدنظر خود را ایجاد کنند. این دارایی‌ها نسخه توکنیزه‌شده دارایی‌های واقعی مانند سهام یا کالا هستند.
دارایی‌های مصنوعی یا synthetic assets که از طریق پروتکل Mirror ایجاد می‌شوند، با نام Mirrored Assets یا mAssets شناخته می‌شوند. همان‌طور که از نام این پروژه نیز مشخص است، Mirrored Assets منعکس‌کننده قیمت واقعی این دارایی‌ها هستند. بلاک چین Terra میزبان رمز ارز Mirror Protocol بوده و امکان انجام عملیات‌ چند زنجیره و بین زنجیره‌ای را برای پروتکل Mirror فراهم کرده است. با وجود این ویژگی کاربران می‌توانند از طریق پروتکل Mirror به زنجیره هوشمند بایننس و شبکه اتریوم دسترسی داشته باشند.
ایده اصلی این پروژه سبب شده تا کاربران بتوانند از طریق این پلتفرم سهام ایالات‌متحده آمریکا را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هر روز هفته معامله کنند. هر فردی از هر جای دنیا می‌تواند از این طریق وارد معامله شود؛ بنابراین موانع ورود به بازارهای مالی کاهش پیدا کرده و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شده است. درنهایت نیز رمز ارز Mir توکن کاربردی این پروتکل است و نقش جدایی‌ناپذیری در سیستم حاکمیت Mirror Protocol ایفا می‌کند.
تاریخچه رمز ارز (Mirror Protocol) Mir

این ارز توسط شرکت Terraform Labs در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Terraform Labs فردی به نام Do Kwon است. این شرکت در کشور کره جنوبی واقع شده و توسعه‌دهنده شبکه Terra است.
Do Kwon پیش از آنکه مدیرعامل شرکت Terraform Labs باشد، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌های معتبری مانند مایکروسافت و اپل مشغول به کار بوده و علاوه بر این دو، سمت مدیرعاملی Anyfi را نیز بر عهده داشته که یک شرکت استارتاپی ارائه‌دهنده راه‌حل‌های غیرمتمرکز برای شبکه‌های بی‌سیم مش است.
ویژگی‌های رمز ارز (Mirror Protocol) Mir

این پروتکل توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود.
کاملاً غیرمتمرکز است و توسط دارندگان رمز ارز Mir اداره می‌شود.
توکن Mirror از قبل استخراج نشده و براساس نقشی که در پروتکل دارد، میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.
هدف اصلی این پروژه ورود آسان افراد به بازارهای مالی است.
این پروتکل با تسهیل فرایند نقدینگی از ایجاد دارایی‌های مصنوعی حمایت می‌کند.
کل سیستم حاکمیت غیرمتمرکز و دموکراتیک است.
کاربران می‌توانند با اضافه‌کردن نقدینگی به شبکه، براساس مشارکت خود جوایزی کسب کنند.
تمام تراکنش‌ها بدون واسطه و در دفتر کل بلاک چین انجام می‌شود.

مزایای رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
پیش از بررسی نحوه عملکرد و کاربردهای این ارز بهتر است ابتدا با مزایا آن آشنا شویم.

به لطف فناوری موجود در Mirror Protocol کاربران می‌توانند دارایی‌های توکنیزه‌شده خود را بدون داشتن سهام یا دارایی واقعی، تنها با ایجاد دارایی مصنوعی، مدیریت و معامله کنند.
پروتکل Mirror فرصت منحصربه‌فردی را فراهم کرده تا کاربران بتوانند بدون در اختیار داشتن دارایی مالی واقعی مانند سهام یا فلزات گران‌بها، توکن‌ها را معامله کنند.
از طریق این پروتکل کاربران می‌توانند بدون وجود مانع مکانی و زمانی، دارایی‌های توکن شده (مانند سهام) را معامله کنند.
امنیت پروتکل Mirror توسط مکانیسم Tendermint Delegated Proof of Stake تأمین می‌شود.
این شبکه کاملاً غیرمتمرکز است و تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی از طریق دارندگان رمز ارز Mir صورت می‌گیرد.

نحوه عملکرد رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
در Mirror Protocol، کاربران در یک یا چند نقش زیر فعالیت می‌کنند و هرکدام به نحوی انجام بخشی از وظایف شبکه را بر عهده دارند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

Trader
Minter & Shorter
Liquidity Provider
Staker

علاوه بر موارد بالا، عوامل کمکی ویژه‌ای به نام Oracle Feeders وجود دارند. این عوامل برای ایجاد زیرساخت‌های پروتکل Mirror موردنیاز هستند که در ادامه به معرفی هریک از اجزا می‌پردازیم:

تریدر یا معامله‌گر به فردی گفته می‌شود که از طریق Terraswap، دارایی‌های mAssets را در ازای UST خرید و فروش کرده و سود کسب می‌کند.

معرفی Minter & Shorter

Minter کاربری است که با هدف به‌ دست ‌آوردن توکن‌های تازه استخراج‌شده، خود را در وضعیت بدهی وثیقه (collateralized debt position) یا همان CDP قرار می‌دهد. وثیقه‌ها به شکل mAssets، UST و وثیقه‌های موجود در لیست سفید هستند.
Shorter نیز کاربری است که وارد CDP می‌شود؛ با این تفاوت که این گروه توکن‌های استخراج‌شده را به‌سرعت فروخته و توکن‌های sLP تازه ضرب‌شده را دریافت می‌کنند. این گروه می‌توانند با استیک کردن توکن‌های sLP خود، رمز ارز MIR را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

معرفی Liquidity Provider

اعضای این گروه مقادیر برابری از mAsset و UST را به استخر Terraswap مربوط اضافه می‌کنند و نقدینگی آن بازار افزایش می‌دهند. این گروه در ازای تأمین نقدینگی استخر، از طریق توکن‌های LP تازه استخراج‌شده پاداش دریافت می‌کنند که این میزان آن نشان‌دهنده سهم آن‌ها از استخر است.
همچنین این گروه پاداش‌هایی را از طریق کارمزد معاملات استخر دریافت می‌کنند. کاربران می‌توانند توکن‌های LP خود را برای بازپس‌گیری سهم mAsset و UST خود از استخر بسوزانند.

Staker کاربری است که توکن‌های LP، sLP یا MIR خود را در شبکه استیک کرده و در ازای آن پاداشی به‌صورت رمز ارز MIR دریافت می‌کند. کاربرانی که توکن‌های sLP یا LP را استیک کرده باشند، از طریق توکن‌های جدید MIR حاصل از تورم پاداش دریافت می‌کنند، اما به کاربرانی که توکن MIR را استیک کرده باشند، از طریق کارمزد برداشت CDP پاداش اعطا می‌شود.
اگر کاربر توکن‌های MIR را استیک کرده باشد، با توجه ‌به میزان MIR استیک‌شده واجد شرایط شرکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی و دریافت قدرت رأی خواهد بود. استیک‌کنندگان توکن‌های LP و sLP می‌توانند در هر زمانی دارایی خود را برداشت کنند، اما استیک‌کنندگان توکن MIR تنها زمانی می‌توانند دارایی خود را برداشت کنند که توکن آن‌ها در رأی‌گیری‌های در حال انجام شبکه استفاده نشده باشند.

اوراکل فیدر یک حساب تعیین‌شده Terra و مسئول ارائه قیمت دقیق یک دارایی خاص یا وثیقه موجود در لیست سفید (Whitelisted collateral) است. تنها این گروه از کاربران مجاز به به‌روزرسانی قیمت دارایی منعکس‌شده (reflected asset) هستند.
به‌دلیل نقش حیاتی این گروه در پایداری عملیاتی دارایی‌های موجود در پروتکل، اعضای Oracle Feeder تنها از طریق حاکمیت انتخاب شده و اگر در انجام وظایف خود ضعیف عمل کنند، به‌سرعت جایگزین خواهند شد.
بررسی وضعیت توکن Mirror
میزان رمز ارز بومی پروتکل Mirror نیز مانند برخی ارز از جمله بیت‌ کوین محدود بوده و در حال حاضر از مجموع ۳۷۰,۵۷۵,۰۰۰ MIR، میزان ۱۴۴,۳۰۵,۰۲۸ MIR از آن در گردش است. درنهایت پس از آنکه مجموع کل رمز ارز Mir به بازار وارد شود، فرایند استخراج این ارز متوقف خواهد شد.
درواقع عرضه محدود ارز به‌عنوان یک مکانیسم ضد تورمی از کاهش ارزش آن جلوگیری می‌کند. اگر تعداد توکن‌های MIR در گردش را در قیمت فعلی MIR ضرب کنیم، عدد به‌دست‌آمده با ارزش بازار پروتکل Mirror برابر خواهد بود. ارزش بازار یک ارز رتبه آن را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال تعیین می‌کند و مشخص‌کننده تسلط و سهم آن از بازار است.
کاربردهای رمز ارز (Mirror Protocol) Mir

پروتکل Mirror روی بلاک چین Terra ساخته شده و توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود؛ از این‌رو این شبکه کاربران سرتاسر جهان را قادر می‌سازد تا به‌راحتی سهام، کالاها و سایر دارایی‌های مالی را با یکدیگر معامله کنند. از آنجا ‌که Mirror Protocol روی بلاک چین ایجاد شده، برای درک بهتر عملکرد آن لازم است با بلاک چین Terra آشنا شویم.
شبکه Terra پروتکلی مبتنی بر بلاک چین است و به کاربران کمک می‌کند تا نرم‌افزارهای DeFi، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌هایی را ایجاد کنند. Terra براساس مکانیسم توافقی Delegated Proof of Stake مبتنی بر Tendermint اجرا می‌شود. این موضوع سبب ایجاد محیطی عالی برای پروتکل‌هایی مانند Mirror شده است. شبکه Terra، مکانیسم DPoS را با Cosmos SDK ترکیب می‌کند تا بتواند ابزارهایی را برای دارایی‌های مصنوعی یا همان mAssets ایجاد کند.
هر زمان که کاربر قصد ایجاد یک دارایی مصنوعی (mAsset) را داشته باشد، لازم است از توکن‌هایی مانند استیبل کوین TerraUSD (UST) برای وثیقه‌گذاری و ایجاد دارایی‌های مصنوعی پروتکل Mirror استفاده کند. این شبکه با همکاری دو گروه استخراج‌کنندگان (Minters) و معامله‌گران (Traders) اجرا می‌شود.
Minter های شبکه mAssets را ایجاد می‌کنند و سپس بازار دارایی‌های مصنوعی را تشکیل می‌دهند. کاربران می‌توانند برای دریافت حق رأی در سیستم حاکمیتی Mirror Protocol، رمز ارز Mir را استیک کرده و به ‌این ‌ترتیب بخشی از کارمزد معاملات را دریافت کنند.
کیف پول‌های رمز ارز (Mirror Protocol) Mir

تاکنون کیف پول‌های بسیاری در دو نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ذخیره و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی طراحی شده و قابل دانلود یا خرید هستند. با توجه به نوع و میزان دارایی دیجیتالی می‌توانید از میان گزینه‌های موجود مناسب‌ترین را انتخاب کنید؛ برای مثال کیف پول‌های سرد یا همان سخت‌افزاری امنیت بالایی را به کاربران ارائه می‌دهند؛ از این ‌جهت مناسب افرادی است که حجم بالایی از دارایی دیجیتالی را خریداری می‌کنند و قصد سرمایه گذاری بلندمدت در بازار را دارند.
در مقابل کیف پول نرم‌افزاری یا گرم به‌راحتی در گوشی موبایل و کامپیوتر نصب می‌شود و به‌صورت رایگان در دسترس افراد قرار دارد. این نوع کیف پول مناسب افرادی است که حجم دارایی آن‌ها اندک است یا دائماً در حال انجام معاملات روزانه هستند. در لیست زیر کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبان رمز ارز MIR آمده است:
۱- کیف پول لجر (Ledger): کیف پول سخت‌افزاری با امنیت بالا و ظاهری شبیه به USB
۲- کیف پول BRD Wallet: کیف پول نرم‌افزاری امکان نصب رایگان در موبایل همراه با رابط کاربری آسان
۳- کیف پول مای اتر ولت (MyEtherWallet): کیف پول نرم‌افزاری از نوع وب، امکان استفاده رایگان، امنیت آن به اقدامات امنیتی کاربر بستگی دارد.
۴- کیف پول تراست ولت (Trust Wallet): یکی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری، دانلود رایگان، برای کاربران موبایل
صرافی‌های پشتیبان رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
این رمز ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر دیجیتالی لیست شده است. هریک از این صرافی‌ها، با ارائه رابط کاربری، سطح کمیسیون و جفت ارزهای متنوع با یکدیگر تفاوت دارند. اگر قصد خرید رمز ارز Mir را داشته باشید، بهتر است به دو یا سه مورد از صرافی‌های پشتیبان این ارز مراجعه کنید و با توجه ‌به امکانات ارائه‌شده پلتفرم مناسب را انتخاب کنید. در لیست زیر به صرافی‌های پشتیبان ارز Mir و ارزهای جفت‌شده با آن اشاره می‌کنیم:
۱- صرافی بایننس Binance (USDT، BTC، BUSD)
۲- صرافی کوکوین KuCoin (USDT، UST، KCS)
۳- صرافی کوین بیس پرو Coinbase Pro (USD، EUR، GBP، BTC)
۴- صرافی io (USDT، ETH)
۵- صرافی بیت هامب گلوبال Bithumb Global (USDT، ETH)
۶- صرافی MEXC Global (USDT)
۷- صرافی ترا سواپ TerraSwap (UST)
۸- صرافی هابی Huobi (USDT، BTC، ETH، UST)
۹- صرافی کراکن Kraken (EUR، USD)
۱۰- صرافی کوینکس CoinEx (USDT)
۱۱- صرافی هات بیت Hotbit (USDT، BTC)
۱۲- صرافی هیت بیت کوین HitBTC (BTC، USD)
۱۳ صرافی یونی سواپ UniSwap (ETH)
آموزش خرید (ترید) رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
پس از انتخاب صرافی مناسب، نوبت به انجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در پلتفرم مدنظر می‌رسد. بهتر است از صرافی‌ای استفاده کنید که IP ایران را مسدود نکرده و خرید و فروش مقادیر کمی ارز در آن، بدون انجام مراحل احراز هویت امکان‌پذیر باشد. پس از طی مراحل اولیه، مانند مراحل زیر عمل کنید:
شارژ حساب کاربری

در این مرحله با توجه ‌به ارز جفت‌شده با Mirror Protocol، حساب خود را شارژ کنید.
برای این کار از قسمت داشبورد موجود در صفحه کاربری خود به بخش کیف پول بروید.
سپس ارز مدنظر را پیدا کنید.
پس از ورود به کیف پول ارز، روی گزینه Receive کلیک کنید.
پس از ورود به صفحه دریافت، آدرس اختصاصی کیف پول ارز انتخابی به شما نشان داده می‌شود.
این آدرس را اسکن یا کپی کرده و مقادیر دلخواه از ارز را به حساب صرافی خود انتقال دهید.

خرید رمز ارز Mirror Protocol

پس از مدت کوتاهی حساب شما شارژ می‌شود.
بار دیگر از طریق داشبورد حساب کاربری استفاده کرده و به صفحه Trade صرافی بروید.
در این صفحه جفت ارز مدنظر را انتخاب کنید.
سپس از طریق باکس خرید، نوع ثبت سفارش (Market، Stop Loss و…) را انتخاب کنید.
اگر مایل به ثبت سفارش محدود هستید، می‌توانید براساس میزان ارز مدنظر سفارش جدیدی در اوردر بوک ایجاد کنید.
یا اینکه از طریق لیست سفارش‌های فروش سایر کاربران صرافی، سفارش مناسب را پیدا و انتخاب کنید.
در غیر این صورت از طریق ثبت سفارش Market، براساس غیر لحظه‌ای بازار خرید خود را ثبت کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
علاوه بر عوامل سنتی مانند احساسات بازار، جریان دارایی‌ها در صرافی‌های دیجیتال و به‌طورکلی اقتصاد، قیمت MIR نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مالی تحت تأثیر حجم تقاضای سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؛ برای ‌مثال افزایش تقاضای خرید، استیک‌کردن و بهره‌مندی از حقوق حاکمیتی شبکه سبب بالارفتن ارزش از دیجیتال Mirror Protocol در بازار خواهد شد. از طرفی قیمت دارایی‌های mAssets با قیمت واقعی سهام و سایر دارایی‌هایی که mAsset ها به‌عنوان نماینده آن‌ها در بازار حضور دارند، مطابقت دارد.
آینده رمز ارز (Mirror Protocol) Mir
آینده این رمز ارز به‌عنوان یک ارز به وضعیت کلی بازار و همچنین سطح پذیرش آن در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌کنندگان بستگی دارد، اما به‌دلیل نوسانات بازار و متغیرهای مختلفی که در قیمت‌گذاری یک ارز مؤثر هستند، نمی‌توان به‌طور دقیق آینده رمز ارز Mirror Protocol و به‌طورکلی ارزها را پیش‌بینی کرد.
با این ‌حال کارشناسان بازار با استفاده از هوش مصنوعی، ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف، روند گذشته و فعلی قیمت ارز Mir تا حدی موفق به پیش‌بینی آینده این ارز شده‌اند.

سال میلادی
حداقل قیمت به دلار
میانگین قیمت به دلار
حداکثر قیمت به دلار

۲۰۲۲
۲.۴۰
۲.۴۷
۲.۸۲

۲۰۲۳
۳.۳۰
۳.۴۲
۴.۱۶

۲۰۲۴
۴.۶۹
۴.۸۳
۵.۷۷

۲۰۲۵
۶.۸۵
۷.۰۹
۸.۱۰

۲۰۲۶
۱۰.۰۲
۱۰.۳۰
۱۱.۸۳

۲۰۲۷
۱۴.۳۱
۱۴.۸۲
۱۷.۶۳

۲۰۲۸
۲۱.۱۵
۲۱.۷۵
۲۴.۹۷

۲۰۲۹
۳۰.۷۳
۳۱.۶۰
۳۶.۸۳

۲۰۳۰
۴۴.۳۴
۴۵.۹۲
۵۴.۰۹

۲۰۳۱
۶۶.۳۸
۶۸.۶۷
۷۶.۴۵

نتیجه گیری
رمز ارز Mir ارز بومی پروتکل Mirror بوده و روی بلاک چین Terra ساخته شده است. این پروتکل با هدف ایجاد دارایی‌های مصنوعی طراحی شده و با ارائه ابزار و امکانات لازم به کاربران کمک می‌کند تا نسخه توکنیزه‌شده دارایی‌های واقعی مانند سهام یا کالا را به‌صورت دارایی‌های مصنوعی ایجاد کنند.
پرسش‌های متداول

رمز ارز Mirror Protocol چیست؟

این ارز یک پروتکل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است و امکان ایجاد دارایی‌های مصنوعی را به کاربران می‌دهد.

کدام صرافی‌ها از رمز ارز Mir پشتیبانی می‌کنند؟

اگر قصد خرید رمز ارز Mir را داشته باشید، تنها کافی‌ است از طریق یکی از صرافی‌های پشتیبان این ارز مانند Binance، Kraken، Kucoin، Hotbit، HitBTC و… اقدام کنید.

کدام کیف پول‌های دیجیتالی از رمز ارز Mirror Protocol پشتیبانی می‌کنند؟

از آنجا که این ارز روی بلاک چین Terra ساخته شده است، می‌توانید دارایی Mir خود را در تمام کیف پول‌هایی که از Terra پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کنید. تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از: Ledger، Trust Wallet، BRD Wallet، MyEtherWallet و…

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید