رمز ارز کوزموس (ATOM) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز کوزموس

 
نمودار رمز ارز کوزموس

معرفی رمز ارز کوزموس (ATOM)
کوزموس پروتکلی است که از پروژه‌ای با عنوان «Blockchain Interoperabilit» پشتیبانی می‌کند. این پروژه بلاک چین‌های مختلف را با یکدیگر مرتبط می‌کند. درواقع این رمز ارز قصد دارد با استفاده از ابزارهای منبع باز، بسیاری از شبکه‌های رمزنگاری را به یکدیگر مرتبط کرده و امکان ایجاد تراکنش‌های میان زنجیره‌ای (Cross-chain) را فراهم کند. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، شبکه و رمز ارز اتم با هدف خدمت‌رسانی به سایر شبکه‌ها و ایجاد یک وب بلاک چین مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است. رمز ارز اصلی پلتفرم کوزموس، ارز اتم (atom) بوده و برای تسهیل ارتباطات، مقیاس‌بندی و تعامل زنجیره‌های مستقل با یکدیگر طراحی شده است. توجه داشته باشید که ارز ATOM، با پروژه رهاشده ATOMIC Coin متفاوت است.
تاریخچه رمز ارز کوزموس
توسعه‌دهندگان این رمز ارز Ethan Buchman و Jae Kwon در سال ۲۰۱۴، الگوریتم اجماع یا همان ستون فقرات شبکه کوزموس را با نام Tendermint طراحی کردند. سپس این دو، وایت پیپر این ارز را در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند و در همان سال اولین توکن شبکه با نام رمز ارز اتم به فروش رسید. یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی به نام The Interchain Foundation در راه‌اندازی و توسعه این پروژه به Kwon و Buchman کمک کرد؛ از این‌رو توسعه‌دهندگان از آن با نام «The Internet of Blockchain» یاد می‌کنند. این سازمان در سال ۲۰۱۷، با میزبانی عرضه اولیه (ICO) توکن ATOM موفق شد بیش از ۱۷ میلیون دلار جمع‌آوری کند. در عرضه اولیه ATOM تقریباً ۷۵ درصد توکن موجود فروخته شد. ۵ درصد برای سرمایه‌گذاران اولیه و ۱۰ درصد نیز در اختیار All in Bits و Interchain Fiundation قرار گرفت. درنهایت دو سال بعد در سال ۲۰۱۹ شرکت Tendermint با هدف ادامه فرایند توسعه پروژه Cosmos توانست ۹ میلیون دلار جمع‌آوری کند.
ویژگی‌ های رمز ارز کوزموس

این ارز کاملاً یک پروژه منبع باز است.
کاربران با استیک این رمز ارز سود کسب می‌کنند.
از رمز ارز ATOM برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده کرد.
موجودی کل این رمز ارز ۲۳۷.۹۲۸.۲۳۱ ATOM است.
روزانه بیش از ۴۰ میلیون دلار ATOM معامله می‌شود.
این رمز ارز استخراج نمی‌شود.
در این شبکه از الگوریتم اثبات سهام استفاده شده است.
هرچه میزان ATOM استیک‌شده بیشتر باشد، احتمال تبدیل‌شدن به نود اعتبارسنج افزایش می‌یابد.
این رمز ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر در دسترس است.
شبکه Cosmos کاملاً غیرمتمرکز است.

مزایا و معایب رمز ارز کوزموس
همان‌طور که بیان شد، ویژگی‌های این رمز ارز، این پروژه را به پروژه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. قبل از بررسی نحوه عملکرد این شبکه، به بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم.
مزایا

این رمز ارز بسیاری از مشکلات بلاک چین مانند مقیاس‌پذیری، حق حاکمیت، قابلیت همکاری و مشکلات کاربردی را رفع می‌کند.
استیک‌کردن ATOM به شرکت‌کنندگان حق رأی‌دهی در تعاملات حکومتی شبکه را می‌دهد.
از آنجا ‌که این ارز شبکه‌ای غیرمتمرکز است، هیچ نهاد یا شخصی امکان دست‌کاری در آن را ندارد.
شبکه این رمز ارز به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند هم‌زمان به هزاران تراکنش رسیدگی کند.

معایب

مانند بسیاری دیگر از فناوری‌های بلاک چین، کاربران برای استفاده از این ارز به منابع بیشتری احتیاج دارند.

نحوه عملکرد رمز ارز کوزموس

در این پروژه، از الگوریتم اجماع Proof of Stake استفاده شده و براساس این پروتکل گره‌های اعتبارسنج میزان مشخصی از توکن‌های ATOM را استیک می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب اعتبارسنجی که بیشترین میزان توکن را استیک کرده باشد، شانس بیشتری برای تأیید تراکنش‌ها و کسب پاداش دارد. درصورت بروز تقلب، اعتبارسنج مذکور جریمه شده و توکن‌های استیک‌شده وی مسدود می‌شود. این ارز با هدف ایجاد یک اکوسیستم مشترک از بلاک چین‌های مختلف طراحی شده است. این اکوسیستم می‌تواند داده‌ها و توکن‌ها را به روشی غیرمتمرکز و مستقل از هر شخص ثالثی به اشتراک بگذارد. در این رمز ارز بلاک چین‌های جدید به Cosmos Hub متصل می‌شوند؛ یعنی جایی که بلاک چین‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. شبکه Cosmos از سه لایه مختلف تشکیل شده است. این سه لایه توسط مجموعه‌ای از ابزارهای منبع باز به یکدیگر گره خورده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های بلاک چینی را بسازند.

لایه Application: وظیفه پردازش تراکنش‌ها و به‌روزرسانی وضعیت شبکه را بر عهده دارد.
لایه Networking: وظیفه برقراری ارتباط میان بلاک چین‌های مخالف را بر عهده دارد.
لایه Consensus: در این لایه گره‌های مختلف شبکه درباره وضعیت فعلی سیستم ATOM DeFi توافق می‌کنند.

معرفی Tendermint در شبکه کوزموس
Tendermint اصلی‌ترین بخش شبکه Cosmos است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی بلاک چین بسازند. در کامپیوترهای اجراکننده نرم‌افزار Cosmos، از الگوریتم Tendermint Byzantine Fault می‌شود. وظیفه این الگوریتم اعتبارسنجی تراکنش‌ها، برقراری امنیت شبکه و سپرده‌گذاری بلاک‌ها در بلاک چین است. Tendermint CorE بخش کلیدی Tendermint است. این بخش مکانیسم حاکمیت Proof of Stake بوده و تمام کامپیوترهای اجراکننده Cosmos Hub را با یکدیگر همگام نگه می‌دارد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، گره‌های اعتبارسنجی برای تقویت بلاک چین توکن ATOM را استیک می‌کنند. برای اینکه یک Node به گره اعتبارسنج تبدیل شود، باید گره مذکور در لیست ۱۰۰ گره برتر استیک کننده ATOM قرار بگیرد. به این ترتیب گره‌ها براساس میزان ATOM استیک شده، قدرت رأی دریافت می‌کنند.
معرفی Cosmos Hub در پروژه کوزموس
Cosmos Hub اولین بلاک چین راه‌اندازی شده در شبکه Cosmos است. هاب به‌عنوان دروازه‌ای عمل می‌کند که به‌کمک آن تمام بلاک چین‌های ایجادشده در شبکه می‌توانند فعالیت کنند. در هاب از بلاک چین‌های مخالف به‌عنوان Zone یاد می‌شود. در این پروژه هر Zone می‌تواند عملکرد مستقلی داشته باشد؛ یعنی هر بلاک چین می‌تواند از تأیید تراکنش‌ها و حساب‌ها گرفته تا توزیع توکن‌های جدید یا سایر موارد، مستقل عمل کند. همچنین کوزموس هاب با پیگیری وضعیت هریک از بلاک چین‌ها این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند.
معرفی Cosmos SDK در شبکه کوزموس
Cosmos SDK یک مجموعه ابزار تکنولوژیک است که برای ساده‌سازی فرایند ایجاد اپلیکیشن‌های ایمن روی Tendermint طراحی شده است. براساس ادعای توسعه‌دهندگان این شبکه، با استفاده از این ابزار فرایند ساخت یک بلاک چین جدید تا حد بسیار زیادی آسان می‌شود و کل فرایند از کدنویسی چندین ماژول سخت‌تر نمی‌شود.
معرفی پروتکل Inter-Blockchain Communications در شبکه کوزموس
پروتکل IBC به ایجاد ارتباط میان هریک از زنجیره‌های منحصربه‌فرد می‌انجامد. این پروتکل یک سری Zone و Hub های به هم پیوسته ایجاد می‌کند که با وجود عملکرد مستقل، معماری سیستم مشترکی نسبت به یکدیگر دارند. درنهایت این پروتکل، یک لایه کلیدی برای تبادل توکن، داده و دارایی دیجیتالی در میان زنجیره‌ها محسوب می‌شود.
کاربردهای رمز ارز کوزموس
این رمز ارز با هدف حل برخی از رایج‌ترین مشکلات موجود در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین طراحی شده است. رایج‌ترین مشکلات سیستم‌های بلاک چینی مواردی مربوط به امنیت، مقیاس‌پذیری و شفافیت است و شبکه Cosmos برای هریک از آن‌ها راه‌حلی دارد. در ادامه به بررسی کاربردهای این ارز می‌پردازیم:
امنیت (Security):
با وجود شبکه Cosmos کاربران دیگر نگران نقایص امنیتی و حمله هکرها نیستند؛ زیرا تمام تراکنش‌های آن‌ها رمزگذاری شده است و قابل هک یا دسترسی نیست. در این شبکه تنها زمانی اجازه تأیید تراکنش‌ها به اعتبارسنج‌ها داده می‌شود که بیشتر آن‌ها بر سر معتبربودن تراکنش به یک توافق نظر رسیده باشند. همچنین تمام اعتبارسنج‌ها براساس یک نظم مشخص عمل می‌کنند و مجاز به تغییر پیام‌های ارسال‌شده از طریق شبکه نیستند.
مقیاس‌پذیری (Scalability):
این رمز ارز به‌گونه‌ای طراحی شده تا بدون نیاز به منابع گسترده از سوی کاربران، تعداد زیادی از هزاران Node موجود در شبکه را اجرا کند. هریک از گره‌ها براساس نیاز خود می‌توانند با سایر گره‌های شبکه ارتباط برقرار کرده و از نبود هرگونه مانع ارتباطی مرتبط با پهنای باند یا سرعت پردازش اطمینان حاصل کنند.
شفافیت (Transparency):
از آنجا ‌که پیام‌های شبکه به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به سرور مرکزی نمایش داده می‌شوند، هیچ فردی امکان دست‌کاری و سانسور آن‌ها را ندارد؛ از این‌رو کاربران شبکه Cosmos می‌توانند تمام تراکنش‌های تأییدشده، لغوشده و آن‌هایی را که توسط برخی اعتبارسنج‌ها تأیید شده‌اند، مشاهده کنند.
کیف پول‌ های رمز ارز کوزموس

به‌طورکلی کیف پول‌های دیجیتالی در دو دسته کیف پول‌های سخت‌افزاری (سرد/ آفلاین) و کیف پول‌های نرم‌افزاری (گرم/ آنلاین) قرار می‌گیرند. شما می‌توانید پس از خرید این رمز ارز دارایی خود را در یکی از معتبرترین کیف پول‌های گرم و سرد نگهداری کنید، اما لازم است کیف پول مدنظر از رمز ارز ATOM پشتیبانی کند. بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند که در فهرست زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

Ledger Nano X (سخت‌افزاری)
Keplr (افزونه مرورگر کروم)
Cosmostation (وب و موبایل)
Guarda Wallet (دسکتاپ، موبایل و وب)
Exodus Wallet (دسکتاپ و موبایل)
Atomic Wallet (دسکتاپ و موبایل)
Math Wallet (افزونه مرورگر، وب و موبایل)
Coin98 Wallet (موبایل و افزونه مرورگر Chrome)
Trust Wallet (موبایل)
Lunie Wallet (افزونه مرورگر)
Guarda Wallet (موبایل و وب)
Cobo Wallet (موبایل)
Cosmostation (وب و موبایل)
Huobi Wallet (موبایل)
imToken (موبایل)
Lunie (وب)
Wetez (موبایل)

صرافی‌ های پشتیبان رمز ارز کوزموس
شما می‌توانید رمز ارز Cosmos را توسط صرافی‌های دیجیتالی معتبر مانند Kraken، Bittrex، Bithumb، Huobi Global و HitBTC خریداری کرده و آن را در ۵۱ صرافی مختلف خرید و فروش کنید. در حال حاضر معروف‌ترین پلتفرم‌های ترید ATOM، صرافی‌های Kraken و Binance هستند.
خرید رمز ارز کوزموس
هنگام خرید ارزهای دیجیتال فاکتورهای متعددی مانند پیشینه توسعه‌دهنده، نقدینگی شبکه، طول عمر کوین و سایر موارد این چنینی را باید در نظر گرفت. همان‌طور که بیان شد، گروه توسعه‌دهنده و تاریخچه راه‌اندازی این رمز ارز کاملاً مشخص است و به‌دلیل پشتیبانی گسترده صرافی‌های معتبر از ATOM، این رمز ارز نقدینگی بالایی در بازار دارد. تمام این فاکتورها سبب شده تا رمز ارز ATOM به یکی از ۱۰۰ رمز ارز برتر در بازار تبدیل شود. برای خرید این رمز ارز مانند مراحل زیر عمل کنید:

ابتدا به وب‌سایت رسمی یکی از صرافی‌های پشتیبان COSMOS بروید.
سپس از گزینه «Sign Up» و واردکردن اطلاعات، در صرافی ثبت‌نام کنید.
در صورت نیاز، مراحل اولیه تأیید هویت صرافی را سپری کنید.
جفت ارز ارائه‌شده با رمز ارز ATOM را بررسی کنید.
سپس از طریق گزینه «Withdrawal» حساب خود را با جفت ارز اتم شارژ کنید.
پس از آن به پلتفرم «Trade» صرافی بروید.
جفت ارز مدنظر را انتخاب کنید.
از طریق سفارش Market یا Limit سفارش خرید خود را ثبت کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت رمز ارز کوزموس
مانند سایر ارزهای دیجیتال عوامل متعددی می‌توانند قیمت رمز ارز اتم را تغییر دهند. می‌توان گفت تغییرات قیمت تمام ارزهای دیجیتال تابعی از تغییرات ارزش بیت‌کوین است، اما موفق‌شدن یا نشدن پروژه در رسیدن به اهداف اولیه، میزان اقبال عمومی و سطح توجه رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی درباره پروژه Cosmos نیز می‌تواند بر رشد یا سقوط قیمت این رمز ارز مؤثر باشد.
آینده رمز ارز کوزموس

براساس نظر کارشناسان سایت‌های معتبر پیش‌بینی قیمت، احتمالاً ارزش رمز ارز ATOM تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵۰ دلار می‌رسد. احتمالاً در ابتدای سال ۲۰۲۲ قیمت این رمز ارز با رشدی سریع مواجه می‌شود و به ۱۸۰ دلار می‌رسد؛ سپس روند صعودی آن آرام می‌شود و روند نزولی پیدا می‌کند، اما این به معنای سقوط عمده ارزش ATOM نیست و براساس پیش‌بینی‌ها در چهار سال آینده به بیش از ۶۸۰ دلار افزایش خواهد یافت.
نتیجه‌ گیری
Cosmos یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز و منبع باز است که با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای تکنولوژیک میان بلاک چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. توکن بومی این شبکه رمز ارز کوزموس یا ATOM است که می‌توان آن را به‌کمک بسیاری از صرافی‌های معتبر خریداری و در انواع کیف پول‌های دیجیتالی نگهداری کرد.
 سوالات متداول
۱. رمز ارز کوزموس را چه کسانی ایجاد کرده‌ اند؟
Ethan Buchman و Jae Kwon در سال ۲۰۱۴ الگوریتم اجماع این ارز را طراحی و در سال ۲۰۱۶ وایت پیپر آن را منتشر کردند.
۲. هدف طراحی و راه‌ اندازی شبکه کوزموس چیست؟
این شبکه قصد دارد با استفاده از ابزارهای منبع باز، بسیاری از شبکه‌های رمزنگاری را به یکدیگر مرتبط کرده و امکان ایجاد تراکنش‌های میان زنجیره‌ای (Cross-chain) را فراهم کند.
۳. آیا رمز ارز ATOM قابل استخراج است؟
خیر، این شبکه از پروتکل Proof of Stake استفاده می‌کند. کاربران نیز برای تبدیل‌شدن به گره اعتبارسنج شبکه، رمز ارز Cosmos را استیک می‌کنند.
۴. شبکه کوزموس چه مشکلاتی را رفع می‌ کند؟
این شبکه سبب افزایش امنیت، مقیاس‌پذیری و شفافیت در سیستم‌های بلاک چینی می‌شود.
۵. کدام کیف پول‌ های دیجیتالی از رمز ارز کوزموس پشتیبانی می‌کنند؟
بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده معتبر مانند Trust Wallet، Ledger Nano X، Guarda Wallet، Atomic Wallet و… از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند.
۶.از طریق کدام صرافی می‌ توان رمز ارز ATOM را خریداری کرد؟
محبوبیت این ارز سبب شده است صرافی‌های رمزنگاری‌شده بسیاری رمز ارز ATOM را در لیست رمز ارزهای پشتیبانی‌شده خود قرار دهند؛ برای مثال می‌توانید این رمز ارز را از طریق صرافی Binance، Kraken، Bittrex، Bithumb، Huobi Global و HitBTC خرید و فروش کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید