رمز ارز زی کش چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز زی کش

نمودار زی کش

زی کش یکی از انواع رمز ارز با بلاک‌چین غیرمتمرکز است که هدف اصلی آن حفاظت از هویت افراد هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال است. مانند بیت کوین، ZCash نیز به‌صورت متن‌باز فعالیت کرده است، اما از لحاظ حفظ حریم خصوصی، تفاوت‌های چشمگیری با بیت کوین دارد.
رمز ارز زی کش از پروتکل اثبات دانش صفر (zero-knowledge) استفاده می‌کند؛ پروتکلی که با استفاده از آن تراکنش‌ها به‌صورت کاملاً ناشناس انجام می‌شود. Zcash بخشی از پاداش استخراج بلوکی خود را که “پاداش بنیان‌گذار” نامیده می‌شود، برای تأمین هزینه توسعه پروتکل پرداخت می‌کند.
تاریخچه رمز ارز زی کش ZCash
Zcash که قبلاً به‌عنوان “Zerocoin” شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد. این رمزارز ابتدا با استفاده از تکنیک‌های ریاضی پیشرفته به نام “اثبات دانش صفر” به‌عنوان یک افزونه آزمایشی حریم خصوصی برای بیت کوین پیشنهاد شد.
اما به دلیل تازگی و شدت محاسباتی پروتکل Zerocoin ، توسعه دهندگان اصلی بیت کوین معتقد بودن استفاده از آن در شبکه اصلی این رمزارز، عملاً غیرممکن است. متعاقباً، با پیشرفت‌های بیشتر در پروتکل، دانشمندان بنیان‌گذار Zerocoin با همکاری محققان MIT و دانشگاه تل‌آویو پروتکل جدیدی به نام “Zerocash” (Zcash) ایجاد کردند. پروتکل Zcash پس از جذب Zooko Wilcox ، برای هدایت پروژه و جمع‌آوری بیش از ۳ میلیون دلار سرمایه، تحت شرکت Zcash شروع به فعالیت کرد و هدف آن ایجاد پروتکل Zcash به یک ارز رمزنگاری شده کامل بود.
در سال ۲۰۱۷ بنیاد Zcash به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی ۵۰۱ (c) 3 با هدف ایجاد زیرساخت‌های پرداخت اینترنتی و حفظ حریم خصوصی برای منافع عمومی، به شرکت Electric Coin تغییر نام داد.
همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، عملکرد زی کش به یک پروتکل جدید به نام zk-SNARK وابسته است. منظور از SNARK محرکی است که برای مسئولیت تأیید و ارسال تراکنش‌ها به بلاک‌چین را بدون افشای جزئیات آن به عهده دارد. SNARKها به مجموعه‌ای از پارامترهای عمومی نیاز دارند که به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های خصوصی ساخته و تأیید کنند.
روند ارتقا زی کش
بعد از راه‌اندازی زی کش، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، تیم مهندسی Zcash به‌روزرسانی‌های جدید در پروتکل را به نام سری Sprout منتشر کرد. علاوه بر این، برنامه‌های آتی Overwinter و Sapling را برای ارتقا پروتکل اصلی معرفی کرد.
در سال ۲۰۱۷ ، مشارکت‌های سازمانی مانند همکاری Zcash با JP Morgan باعث افزایش علاقه بیشتر به بلاک‌چین و zk-SNARKs شد. در فوریه ۲۰۱۹ مشخص شد که یک نقص رمزنگاری جدی در سیستم اثبات zk-SNARK ، به نام BCTV14 که قبل از ارتقاء Sapling توسط Zcash استفاده می‌شد وجود داشته است. بر اساس بررسی‌هایی که همان سال‌ها انجام شد، هیچ فردی از این نقص امینتی آسیب ندیده و کسی از وجود آن مطلع نبوده است.
بعد از آن شرکت Electric Coin از یک پروژه تحقیقاتی برای افزایش مقیاس‌پذیری Zcash تا سال ۲۰۲۱ خبر داد. یکی از نتایج این تحقیق سیستم اثبات Halo است. Blossom ، سومین ارتقاء شبکه Zcash ، در دسامبر ۲۰۱۹ فعال شد؛ به‌روزرسانی که زمانی هالوینگ هر بلاک را به ۷۵ ثانیه رساند. Heartwood ، چهارمین ارتقاء شبکه قرار است در جولای ۲۰۲۰ فعال شود. Canopy ارتقاء بعدی شبکه است که در نوامبر ۲۰۲۰ ، قبل از اولین هالوینگ Zcash ، فعال می‌شود.
آدرس های رمز ارز زی کش
Zcash دارای دو نوع آدرس است: خصوصی (آدرس‌های z) یا شفاف (آدرس‌های t)؛ آدرس‌های خصوصی با “Z” و آدرس‌های شفاف با “T” شروع می‌شوند. یک معامله از نوع zaz در مرورگر بلاک ظاهر می‌شود، یعنی اتفاق افتاده و کارمزد آن پرداخت شده است. این دو مورد تنها اطلاعاتی است که از این مدل تراکنش در دسترس است و مواردی مانند آدرس‌ها، مقدار تراکنش و … در حالت کلی برای عموم قابل‌مشاهده نیست.
برخی موارد صاحب آدرس z تصمیم می‌گیرد که جزئیات تراکنش انجام شده را با یک شخص ثالث به اشتراک بگذارد. در این شرایط یک کلید خصوصی در اختیار شخص ثالث قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌تواند به جزئیات تراکنش دسترسی پیدا کند. در مقابل آدرس‌های T قرار دارند که نحوه عملکرد آنها کاملاً شبیه به تراکنش‌های بیت کوین است. نکته حائز اهمیت این است که گرچه رمز ارز Zcash دارای دو آدرس متفاوت است، اما انتقال ارز بین آن دو به‌راحتی امکان‌پذیر است.
ویژگی های رمز ارز زی کش چیست؟
رمز ارز Zcash دارای ویژگی‌های بسیار جالبی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم بودن مقدار کارمزد: هزینه تراکنش‌های زی کش تقریباً ۰,۰۰۰۱ ZEC است.
امنیت بالا: همان‌طور که گفته شد رمز ارز زی کش دارای ۲ آدرس متفاوت است که یکی کاملاً خصوصی و دیگری مانند بیت کوین کاملاً شفاف است.
کلیدهای نمایش: با فعال‌کردن کلیدهای نمایش، جزئیات حساب برای دیگران نمایش داده می‌شود.
نمایش اطلاعات پرداخت: فرستنده یا گیرنده معامله می‌تواند جزئیات خاصی از معامله را برای اشخاص ثالث فاش کند.
انقضای معامله: درصورتی‌که بعد از ۵۰ دقیقه، برداشت وجه در یک تراکنش انجام نشود؛ به‌صورت خودکار لغو شده و مالیاتی به آن تراکنش تعلق نمی‌گیرد.
معاملات چند امضایی: Zcash از تراکنش‌هایی چند امضایی پشتیبانی می‌کند. تراکنش‌هایی با این شرط برای انجام نیاز به تأیید چند نفر دارند. این تراکنش‌ها از نوع شفاف بوده و به‌صورت خصوصی انجام نمی‌شوند.

تفاوت بین بیت کوین و رمز ارز زی کش در چیست؟
به‌طورکلی رمز ارز Zcash و بیت کوین شباهت زیادی بهم دارند چرا که زی کش برای توسعه خود از ساختار بیت کوین کمک زیادی گرفته است. بااین‌حال برخی از تفاوت‌های این دو رمزارز عبارت هستند از:

زی کش برای حفاظت از حریم خصوصی افراد از zk-SNARK استفاده می‌کند. در نتیجه امکان انجام تراکنش‌ها به‌صورت کاملاً خصوصی برای صاحبان زی کش فراهم شده است. تراکنش‌های بیت کوین به‌صورت شبه ناشناس انجام شده و جزئیات مربوط به آن تا حدی برای دیگران قابل‌مشاهده است.
زمان لازم برای ایجاد هر بلاک در بیت کوین و زی کش به ترتیب ۱۰ و ۲.۵ دقیقه است.
حجم بلوک زی کش ۲ مگابایت و دوبرابر بیت کوین است. افزایش ظرفیت بلاک، به معنای افزایش سطح مقیاس‌پذیری زی کش بدون به خطر انداختن امنیت و با استفاده از حداقل پهنای باند ممکن شده است.
تعیین تاریخ انقضا برای تراکنش‌ها، یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این دو رمزارز با یکدیگر است. در زی کش اگر تراکنش ظرف مدت‌زمان خاصی توسط معدنچیان تأیید نشود، مبلغ به طور خودکار به حساب برمی‌گردد.

خرید رمز ارز زی کش
اگر قصد سرمایه‌گذاری در زی کش را دارید، مشابه با روند خرید دیگر ارزهای دیجیتال، باید به دنبال یک صرافی باشید. در ادامه به معرفی صرافی‌های بین‌المللی برای خرید زی کش می‌پردازیم:
صرافی کراکن (Kraken)
Kraken یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها است و از ارزهای فیات مختلف مانند USD ، GBP و EUR پشتیبانی می‌کند! این صرافی در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های موجود شناخته می‌شود. خریدوفروش انواع رمز ارز در صرافی کراکن امکان‌پذیر است و امنیت نسبتاً بالایی دارد.
برای استفاده از خدمات صرافی Kraken باید حتماً یک مرحله احراز هویت شامل ارائه اطلاعاتی همچون نام کامل، ملیت و تاریخ تولد را پشت سر بگذارید. در مرحله دوم برای شارژ حساب باید آدرس محل زندگی خود را تأیید کنید.
هزینه شارژ حساب درصورتی‌که حساب SEPA، ژاپنی و SWIFT داشته باشید رایگان و در غیر این صورت بین ۵ الی ۱۰ دلار متغیر است.
صرافی بایننس (Binance)
فعالیت این صرافی از سال ۲۰۱۷ شروع و خیلی زود درصد زیادی از حجم معاملات ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داد. در Binance امکان شارژ حساب با ارزهای فیات وجود نداشته اما می‌توانید به‌صورت رایگان از طریق دیگر ارزهای دیجیتال حسابتان را شارژ کنید.
احراز هویت در صرافی Binance الزامی نیست، مگر اینکه قصد خرید ۲ یا تعداد بیشتری بیت کوین داشته باشید. مزیت دیگر Binance این است که وقتی ارزهای رمزنگاری شده جدید و معتبر ایجاد می‌شوند، اغلب اولین صرافی است که آنها را در لیست خود قرار می‌دهد.
صرافی هیت بی تی سی (HitBTC)
صرافی HitBTC از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را در استونی آغاز کرد. برای شارژ حساب HitBTC می‌توانید از حساب سوئیفت یا SEPA استفاده کنید که بسیار زمان‌بر است. گزینه دیگر شارژ حساب از طریق ارزهای دیجیتال است که فوری و رایگان انجام می‌شود. لازم به ذکر است که صرافی HitBTC سابقه هک در سال ۲۰۱۵ را داشته و همین مسئله انتخاب آن را با کمی احتیاط همراه می‌کند.
صرافی پولونیکس (Poloniex)
Poloniex در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد و در ایالات متحده مستقر است و با داشتن حجم بالایی از معاملات، گزینه خوبی برای خریدوفروش رمز ارز محسوب می‌شود. این صرافی از ارزهای فیات پشتیبانی نکرده و شارژ حساب با کارمزد صفر از طریق ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. هزینه کارمزد انجام معاملات، بسته به میزان ارز بین ۰ الی ۰.۲۵ درصد متغیر است.
احراز هویت در این صرافی اجباری نیست، مگر آنکه قصد برداشت ۲ هزار دلار در روز را داشته باشید. گرچه این صرافی قوانین سختگیرانه‌ای دارد، اما در سال ۲۰۱۴ مورد حمله سایبری قرار گرفت و ۱۲ درصد از بیت‌کوین‌های خود را از دست داد.
صرافی کریپتوپیا (Cryptopia)
صرافی Cryptopia در نیوزلند قرار داشته و از سال ۲۰۱۴ تا کنون از بیش از ۵۰۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند. شارژ حساب در این صرافی از طریق ارزهای دیجیتال ممکن است و کارمزد هر معامله ۰.۲ درصد مبلغ کل است و برداشت وجه کارمزدی ندارد.
برخی دیگر از بهترین صرافی‌های بین‌المللی که برای خرید زی کش پیشنهاد می‌کنیم، عبارت هستند از:

صرافی اتورو Etoro
صرافی کوکوین kucoin
صرافی جمینی Gemini
صرافی رابین هود Robinhood
صرافی کوین بیس coinbase
صرافی وبال Webull
صرافی بیت فینکس Bitfinex
صرافی هوبی Houbi
صرافی کوین بیس پرو coinbase pro

توجه داشته باشید که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، ثبت‌نام و احراز هویت در تعداد زیادی از این صرافی‌ها ممکن نیست. گرچه خرید بدون احراز هویت در برخی از صرافی‌ها ممکن است، اما قطعاً محدودیت‌های زیادی دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر تازه‌کار هستید و سابقه فعالیت در صرافی‌های خارجی را ندارید، بهتر است که از صرافی‌های ایرانی برای خریدوفروش رمز ارز استفاده کنید.
کیف پول های زی کش
باتوجه‌به محبوبیت رمز ارز ZCash، گزینه‌های زیادی برای نگهداری این رمزارز وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
کیف پول سخت‌افزاری برای Zcash
اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در زی کش را داشته و به دنبال فضایی امن برای ذخیره سرمایه گران‌قیمت خود هستید، کیف پول‌های سخت‌افزاری قطعا انتخاب خوبی خواهند بود.
لجر نانو اس (Ledger Nano S)
Ledger Nano S محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری رمزنگاری شده در زمان نگارش این مطلب است. Nano S از Litecoin ، Bitcoin ، Ethereum و بسیاری از ارزهای دیگر مانند Zcash پشتیبانی می‌کند. کلید خصوصی شما را در تراشه ایمن این دستگاه صورت آفلاین و خارج از اینترنت ذخیره می‌شود. Nano S دارای صفحه‌نمایش است و به شما کمک می‌کند تا تمام تراکنش‌های خروجی Zcash را اعتبارسنجی و تأیید کنید.
ترزور (TREZOR)
TREZOR بسیار شبیه به Nano S است و در واقع اولین کیف پول سخت‌افزاری است که دارای صفحه‌نمایش بود و امنیت بیشتری داشت.
جکس، بهترین کیف پول موبایلی iOS برای زی کش
جکس یکی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای آیفون و آی پد است که متن‌باز نیست اما از زی کش پشتیبانی می‌کند. استفاده از این کیف پول برای نگهداری مقدار زیادی رمزارز توصیه نمی‌شود، اما قطعاً برای استفاده روزمره بهترین گزینه است.
بهترین کیف پول‌های اندرویدی Zcash
Freewallet یکی از کیف پول‌های اندرویدی برای نگهداری رمز ارز زی کش است که متن‌باز نیست و به همین خاطر نمی‌توان از امنیت آن مطمئن بود.
کاربردهای رمز ارز زی کش
هدف اصلی از راه‌اندازی پروژه رمز ارز زی کش، ارائه رمز ارزی بود که با استفاده از آن انتقال سریع و کم‌هزینه رمز ارز به‌صورت کاملاً محرمانه ممکن شود.
در واقع، تیم توسعه‌دهنده رمز ارز ZCash امیدوار است که روزی تبدیل به یک سیستم پرداخت جهانی شود که توسط مردم سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر وسترن یونیون سریع‌ترین و البته گران‌ترین روشی است که برای انتقال ارز در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، مدت‌زمان لازم برای ایجاد هر بلاک در سیستم زی کش، ۲.۵ دقیقه است. باتوجه‌به اینکه سرعت ایجاد هر بلاک در این شبکه ۴ برابر از بیت کوین بیشتر است، سرعت انجام تراکنش‌ها هم مسلماً بیشتر است.
اگر رمز ارز زی کش را از نظر کارمزد انتقال ارز با سیستم‌های بانکی مقایسه کنیم، باید بگوییم که انتقال ارز از طریق شبکه ZCash به‌مراتب ارزان‌تر است.
یکی دیگر از مزایای ZCash نسبت به بیت کوین نحوه عملکرد استخراج‌کنندگان است. اگرچه هر دو از یک مدل اجماع “اثبات کار” (POW) استفاده می‌کنند، اما پلت فرم ZCash بسیار عادلانه‌تر است.
طرح مثال
برای درک بهتر این موضوع، فرایند استخراج را مانند حل یک پازل در نظر بگیرید. ماینرها برای حل این پازل نیاز به استفاده از دستگاه‌هایی دارند که قدت محاسباتی بالایی داشته باشد. زی کش در مقایسه با بیت کوین، نیاز به سخت‌افزار پیچیده‌ای نداشته و همین مسئله باعث کاهش هزینه‌های استخراج زی کش نسبت به بیت کوین می‌شود.
برای استخراج بیت کوین شما به دستگاه‌های ASIC گران‌قیمت نیاز دارید، درحالی‌که استخراج زی کش با استفاده از CPU یا GPU هم ممکن است. این یعنی اینکه هرکسی با هر سرمایه اولیه‌ای می‌تواند استخراج رمز ارز زی کش را شروع کرده و به‌عنوان پاداش استخراج هر بلاک، زی کش رایگان دریافت کند.
تنها مشکلی جزئی که وجود دارد این است که تیم توسعه زی کش، ۲۰ درصد از کل هزینه تراکنش‌های انجام شده را هرسال برای توسعه پروژه دریافت می‌کند.
آینده رمز ارز زیکش
پیش‌بینی بازار ارزهای رمزنگاری شده واقعاً دشوار است، اما ایده خوبی است که همیشه به دلایلی که باعث افزایش ارزش یک رمزارز می‌شود و دلایلی که ممکن است رشد نکند، فکر کنید. تاکنون ZCash با مؤسسات مالی JP Morgan که به دنبال نصب پروتکل Zero-Knowof Proof در پروژه بلاک‌چین خود هستند، همکاری کرده است. همکاری با چنین مؤسساتی به معنای افزایش اعتبار این پروژه است.
بااین‌حال، یک مسئله بالقوه که ممکن است در طولانی‌مدت به ZCash آسیب برساند این است که می‌تواند برای فعالیت‌های مجرمانه مورداستفاده قرار گیرد؛ چرا که امکان انجام معاملات به‌صورت کاملاً ناشناس از طریق زی کش ممکن است. دارک وب یکی از جاهایی است که ارزهای دیجیتال و به‌خصوص زی کش برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی به‌صورت آنلاین، استفاده زیادی دارند. گرچه زی کش تلاش کرده تا با اضافه‌کردن گزینه View Key به معاملات، تا حدی از ایجاد مشکلات غیرقانونی، جلوگیری کند.
هرکسی که در رمز ارز زی کش سرمایه‌گذاری کرده باشد، صاحب یک View Key اختصاصی است که با استفاده از آن، سابقه معاملاتی که انجام داده است، قابل‌مشاهده خواهد بود.
چالش مقیاس پذیری
مسئله دیگر، چالش مقیاس‌پذیری است که تقریباً تمام ارزهای دیجیتال با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گرچه مقیاس‌پذیری در زی کش نسبت به بیت کوین بهتر شده است، اما هنوز هم در هر ثانیه قادر به انجام ۶ الی ۲۶ تراکنش است. درصورتی‌که تیم توسعه‌دهنده ZCash قادر به بهبود این وضعیت نباشند، احتمالاً شانس بلاک‌چین‌های دیگر برای تبدیل‌شدن به یک سیستم پرداخت جهانی، بیشتر باشد.
به‌عنوان‌مثال دش کوین؛ با استفاده از دش کوین امکان انجام معاملات در کسری از ثانیه به‌صورت ناشناس وجود دارد درحالی‌که زی کش به ۲.۵ دقیقه زمان نیاز دارد. بااین‌حال، به‌طورکلی، ZCash از سال ۲۰۱۶ تا کنون بسیار خوب عمل کرده و در فهرست ۵۰ رمزارز برتر قرار گرفته است. در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار Zcash در حال حاضر ۵۶۴،۷۲۶،۲۷۱ دلار آمریکا است.
نتیجه‌ گیری
رمز ارز زی کش مشابه با دیگر رمزارزها بر اساس یک بلاک‌چین متن‌باز طراحی و توسعه‌یافته است. اصلی‌ترین تفاوت Zcash با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال این است که امکان انجام معاملات به طور معاملات ناشناس را فراهم کرده است. اما از آنجای یکه عامل انسانی در ایجاد پروتکل‌های این رمزارز دخیل هستند، نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز عالی و بی‌نقص باشد!
سؤالات متداول
آیا خرید Zcash سرمایه‌گذاری خوبی در سال ۲۰۲۱ است؟
بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۱ قیمت زی کش به ۲۸۰ دلار رسیده و در بدترین حالت ۱۸۰ دلار خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت که خرید رمز ارز زی کش احتمالاً با سود همراه خواهد بود.
چه کسی پشت Zcash است؟
رمز ارز زی کش توسط یک تیم تحصیل‌کرده متشکل از تعدادی دانشمندان کامپیوتر و فناوری رمزنگاری است.
تفاوت بیت کوین و زی کش چیست؟
مانند بیت کوین، داده‌های تراکنش Zcash به یک بلاک‌چین عمومی ارسال می‌شود. اما بر خلاف بیت کوین، Zcash به شما امکان انجام معاملات محرمانه را از طریق آدرس‌های محافظت شده فراهم کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید