رمز ارز اطلس دکس (Atlas Dex)؛ نحوه عملکرد پروژه و مزایا

اطلس دکس صرافی غیرمتمرکز میان‌زنجیره‌ای مؤثری برای مدیریت سرمایه است که می‌تواند اکوسیستم دیفای را بهینه‌سازی کند. به‌عبارت دیگر، این صرافی ظرفیت ارتقا و بهبود معاملات رمزارزها را دارد. تقسیم نقدینگی (Liquidity fragmentation) یکی از مشکلات اصلی در تریدینگ یا همان معاملات درون‌زنجیره‌ای (on-chain)‌ است. صرافی‌های غیرمتمرکز به‌طور سنتی درگیر هزینه‌های اسلیپیج (slippage)، به‌ویژه مواردی هستند که از مدل فرمول محصول کلاسیک استفاده می‌کنند.
در هر حال، باید بدانید که نقدینگی متغیر باعث نوسانات قیمتی در دکس می‌شود. با چنین وضعیتی، استراتژی‌های معاملاتی بهینه بنا به نوسانات موجود در دکس، بی‌اثر و مدیریت کیف‌پول‌ها، ثبت‌نام‌ها و اقدامات مختلف دیگر در صرافی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. اطلس دکس (Atlas DEX) مشکلات معاملات درون‌زنجیره‌ای کلاسیک را حل می‌کند. این پروژه که در ژانویۀ ۲۰۲۲ رونمایی شد، صرافی‌هایی از زنجیره‌های چندگانه شامل زنجیرۀ سولانای بومی‌اش را با بایننس اسمارت‌چین و اکوسیستم‌های اتریوم و پلی‌گون تجمیع می‌کند؛ به‌مرور، زنجیره‌های دیگری هم به این فهرست اضافه می‌شود.
عملکرد اطلس دکس چگونه است؟
اطلس دکس قیمت جاری صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف را از زنجیره‌های مختلف و متصل به هم فهرست می‌کند. سپس، زمانی‌که کاربری سفارشی در صرافی به‌وجود می‌آورد، اطلس، نقدینگی را از زنجیره‌های مختلف جمع می‌کند و بهترین قیمت را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. مسیریابی سفارش (Order routing) زمانی رخ می‌دهد که دو دارایی مختلف در تراکنش با هم جفت نشوند. در این حالت، جفتی واسطه‌ای برای دارایی اولیۀ تعریف می‌شود. پیداکردن بهترین جفت برای پیش‌برد معامله را اطلس به‌عهده می‌گیرد. سپس، با تأیید آن‌ها، ترید یا همان معامله را برای کاربر اجرایی می‌کند.
تقسیم یا جداسازی سفارش (Order splitting) چه زمانی صورت می‌گیرد؟ بنا به موقعیت‌های ایجاد نقدینگی مختلف و تخلیۀ نقدینگیِ ناشی از معامله‌ی کلان با استخر نقدینگی خاصی، احتمال اسلیپج قوت می‌گیرد. درواقع، استفاده‌کردن از آن استخر  است که احتمال رقم‌خوردن چنین شرایطی را به‌تنهایی زیاد می‌کند. در این حالت، سفارش‌های کاربران میان پول‌ها یا همان استخرهای مختلف موجود توزیع می‌شوند.
سولانا، پل‌های میان‌زنجیره‌ای و تکنولوژی ورم‌هول (Wormhole)
اطلس دکس در نظر گرفته تا روی سولانا ساخته شود و هدف از این تصمیم هم کاهش کارمزد تراکنش‌ها و بالابردن سرعت آن‌ها است. این‌ها می‌توانند هزینۀ ترید‌کردن را برای کاربران پایین بیاورند. سولانا امکان سفارش‌گذاری چندتایی را فراهم می‌کند و شرایطی را مهیا می‌سازد تا بتوانید به تریدکردن در بستر چند استخر مشغول شوید. سرعت این فرایندها معقول است. پلتفرم دکس از فناوری ورم‌هول برای سواپ‌های میان‌زنجیره‌ای‌اش کمک می‌گیرد. درواقع، تبادلات دکس باوجود ورم‌هول قدرت‌مندتر می‌شود. فناوری ورم‌هول در سولانا پلی میان‌زنجیره‌ای و غیرحضانتی است که تحت‌نظارت محافظانی در شبکه قرار دارد؛ منظور این است که نیروهایی وجود دارند که به روند پیش‌برد اقدامات تبادل رمزارزها و تراکنش‌ها نظارت می‌کنند و آن‌ها را تحت‌کنترل دارند. این ناظران و محافظان، قدرت خود را برای تأیید سواپ‌ها از شبکۀ سولانا دریافت می‌کنند. زمانی‌که ناظر یا محافظی یک سواپ را تأیید می‌کند، فرایندی شکل می‌گیرد که به‌واسطۀ آن، امکان جابه‌جایی دارایی بین‌زنجیره‌ای مقدور می‌شود. پل‌های میان‌زنجیره‌ای دوطرفه هستند و به تریدها اجازۀ تکمیل‌شدن در بستر خود را می‌دهند.

توکن اطلس دکس
توکن اطلس توکنی یوتیلیتی (utility) یا همان کاربردی و حاکمیتی برای اطلس دکس است. دارندگان این توکن می‌توانند برای تریدکردن و برای امکاناتی در مسیر معاملات خود از تخفیف‌ها بهره ببرند. مجموع عرضۀ توکن اطلس ۲۵۰ میلیون است و بخشی از آن به حامیان اولیۀ پروژه تعلق گرفته است. بیش‌تر حجم این عرضه قفل و در طول سالیان آینده آزاد می‌شود. راه دست‌یابی به این توکن‌ها تأمین نقدینگی استخرهای بومی اطلس دکس است. دائو یا سازمان غیرمتمرکز خودگردان هم در زمانی مناسب راه‌اندازی خواهد شد. امکان برپایی اجتماعی برای رأی‌گیری دربارۀ آیندۀ پروتکل هم در برنامه‌های مربوط به این پروژه تعریف شده است.

نقشۀ راه اطلس دکس
بنا بوده که اطلس دکس در طی سال ۲۰۲۲ به‌شرح زیر تکمیل شود:

رونمایی از سواپ‌های میان‌زنجیره‌ای برای SOL, ETH, BSC و Polygon؛
ادغام اوراکل چین‌لینک؛
ایجاد استخرها و مزارع نقدینگی؛
ارائۀ خدمات دیفای متنوع با دسترسی در یک پنل یا داشبورد؛
ایجاد امکان ارتباط میان‌زنجیره‌ای میان اولنچ (Avalanche)، هارمونی (Harmony)، هکوچین (HECO) و بسترهای لایۀ یک و لایۀ دو دیگر.

چه چیزی اطلس دکس را منحصربه‌فرد می‌کند؟
دکس یا همان دنیای صرافی‌های غیرمتمرکز، مشکلاتی در حوزۀ مدیریت تجربۀ کاربری دارد. این مشکلات در نتیجۀ مسیریابی سفارش اشتباه پیش می‌آیند. اطلس دکس با به‌کارگیری روند تقسیم یا جداسازی سفارش (order splitting) و سیستم‌های ایجاد نقدینگی تجمیع‌شده سعی دارد هزینه‌های تریدینگ را کاهش دهد. چنین سیستمی حتی در زمان انجام معاملات میان دو زنجیرۀ مختلف هم همچنان عملیاتی باقی می‌ماند. چنین چیزی پازل گم‌شدۀ دنیای صرافی‌های غیرمتمرکز در زمینۀ رمزارزها و شبکه‌های بلاک‌چین است.
پیداکردن بهترین قیمت
با تجمیع نقدینگی از زنجیره‌های مختلف، تریدرهایی که از اطلس دکس استفاده می‌کنند، همیشه می‌توانند بهترین قیمت را برای دارایی‌هایشان داشته باشند. چنین موقعیتی باعث می‌شود تا دو دارایی که با یکدیگر جفت نیستند، امکان سواپ و معاوضه پیدا کنند. درواقع، اطلس دکس تلاش می‌کند تا بهترین مسیر را برای تبادلات این دو دارایی، با به‌کارگیری استخرهای نقدینگی چندگانه در صورت نیاز به ‌وجود بیاورد. اطلس در معاملات بزرگ، امکان تقسیم یا جداسازی سفارش کلان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا برای مثال، بهترین قیمت برای تبادل دارایی الف به ب به‌ دست بیاید.
راه‌کاری بی‌نقص برای مشکلی پیچیده
اطلس دکس به تریدرها اجازه می‌دهد تا بی‌دردسر و درنهایت سادگی به انتقال دارایی‌ها و سواپ‌کردن میان بلاک‌چین‌های مختلف موجود در پلتفرم مشغول شوند. همین ویژگی‌هاست که باعث می‌شود اطلس از معدود صرافی‌هایی باشد که استفاده از آن برای کاربران کم‌تجربه هم مقدور است؛ ضمن اینکه می‌تواند سکوی پرتاب و یادگیری برای کاربران خرد هم باشد.
تجمیع نقدینگی میان‌زنجیره‌ای
توانایی اطلس دکس برای تجمیع نقدینگی و ایجاد مسیری ساده برای تریدرها، گزینه‌ای جذاب از آن می‌سازد که کاربران را به‌سمت خود جلب می‌کند. همچنین، ظرفیت این را هم دارد که جایگاه مناسبی برای خودش به ‌دست بیاورد. دلیل این چشم‌انداز مطلوب هم چیزی نیست جز اینکه اطلس دکس می‌تواند به تریدرهای شبکه‌های غیرمتمرکز درون‌زنجیره‌ای در هر سطحی از توان و قدرت برای پیش‌برد اهداف و معاملاتشان کمک کند و برای آن‌ها بهترین خروجی معاملاتی را رقم بزند. با چنین روندی، معاملات درون‌زنجیره‌ای شبکه تحول عظیمی پیدا خواهند کرد.
سؤالات متداول

اطلس دکس چیست؟

صرافی غیرمتمرکزی است که در بستر سولانا راه‌اندازی شده و با تجمیع نقدینگی از بازارسازهای خودکار، به پیش‌برد سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌ها در اکوسیستم دیفای کمک می‌کند.

اطلس دکس چطور به توسعۀ دیفای کمک می‌کند؟

نوسانات اسلیپیج و اختلاف قیمت‌ها را در کنار رسیدگی به موضوع مقیاس‌پذیری مدیریت می‌کند.

مزایای توکن اطلس دکس چیست؟

با استیک‌کردن این توکن، سودی برای حمایت از پروتکل آن به ‌دست می‌آید که دارندگان آن از تخفیفاتی در کارمزد تراکنش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

چشم‌انداز اطلس دکس چیست؟

روابط و اتصالات میان‌زنجیره‌ای با وجود آن بیش‌تر می‌شود و زنجیره‌های جدید برای مدیریت نقدینگی صرافی‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید