تین نیوز – آیا با عملیاتی شدن سامانه «پاک»، روند پرداخت کرایه حمل به رانندگان در مقصد پاک می شود؟

ریحان نیوز – تین نیوز
یک فعال بخش حمل و نقل کالا درباره راه اندازی سامانه پاک ( پرداخت آنلاین کرایه )، گفت: به نظر می رسد نامه ۹۳۳۹/۷۴ مورخه ۲۴/۱/۱۴۰۱ معاونت حمل و نقل سازمان راهداری موضوع نظر خواهی از تشکلات صنفی درمورد دستورالعمل تدوین سامانه پاک (پرداخت آنلاین کرایه) با گذشت هشت ماه هنوز منجر به راه اندازی این سامانه نشده است.
به گزارش تین نیوز ، محسن متقین با توجه به بررسی اجمالی این سامانه که شرح آن در خبری به شماره ۲۴۲۰۶۵ در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۲۷ در تین نیوز منتشر شد، افزود: در آن گزارش تاکید شده بود که تهیه و ارائه یک اپلیکیشن و الزام بعضی از صاحبان کالای کوچک وجزء به پرداخت کرایه در حسابی واسطه هرگز نمی تواند جایگزین یک درگاه ملی پرداخت کرایه حمل گردد.

بیشتر بخوانید:
چند تفاوت سامانه پرداخت آنلاین با درگاه ملی پرداخت کرایه حمل کالا

او در گفت و گو با تین نیوز تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش های موجود در استفاده از سامانه پاک این است که چگونه می توان صاحبان کالای بزرگ و عمده دولتی که پرداخت کرایه حمل نیز توسط دولت انجام می شود را مجبور به پرداخت کرایه اعم از نقدی یا اعتباری قبل از خاتمه عملیات حمل نمود؟ زیرا به استناد ماده۵۲ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال۱۳۶۶  مجلس شورای اسلامی ، پرداخت هزینه پس از طی مراحل مختلفی از جمله تسجیل،  و مواردی مانند تحویل کالا قبض انبار و صدور رسید تحقق می یابد.
متقین عنوان کرد: در خبرها آمده بود که مدیرعامل شرکت حمل و نقل خلیج فارس که مجری عملیات حمل کالاهای اساسی و طرف قرارداد شرکت (مادر تخصصی) بازرگانی ایران است با مدیران عامل بانک ملت و شرکت بازرگانی ایران توافقی نامه سه جانبه برای تسهیل در پرداخت کرایه حمل کامیون های خودمالک حامل کالاهای اساسی منعقد نموده اند.
وی گفت: آیا امضا کنندگان این توافق نامه سه جانبه حاضربه استفاده از سامانه (پاک) خواهند بود؟! آیا شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران که متولی توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور است و کرایه حمل این فرآورده ها را در یک پروسه طولانی یک یا دو ماهه و با واسطه شرکت های پیمانکاری به حساب رانندگان واریز می کند امکان استفاده از این سامانه راخواهند داشت؟
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا ادامه داد: البته باتوجه به استفاده عموم مردم از سیستم های پرداخت الکترونیکی در کشور مانند سداد و شاپرک و استفاده از دستگاه پوز بانک های مختلف که انتقال وجه را با تاخیر  بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به حساب ذی نفع انجام می دهند ، مسلما بخشی از سود حاصل از نگهداری وجه نقد نزد بانک مربوطه (به عنوان متوسط مانده حساب روزانه دراین بانک ها) متعلق به شرکت های سرویس دهنده خواهد بود.
او عنوان کرد: اگرچه ممکن است با اجرایی شدن «پاک» بتوان صاحبان کالای کوچک و خرد را صرف نظر از تبعات حقوقی آن مجبور به پرداخت کرایه یا پیشکرایه قبل از خاتمه عملیات حمل نمود، اما چالش هماهنگی اجرا (پاک) با دستگاه ها و شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی همچنان پا برجا خواهد ماند.
متقین افزود: چنانچه هدف از اجرایی نمودن سامانه غیر فراگیر  (پاک) جایگزین نمودن این سامانه به جای ایجاد درگاه ملی پرداخت کرایه حمل باشد، آنگاه  به نظر می رسد هدایت وجوه کرایه حمل به یک درگاه الکترونیکی و نیز سرازیر نمودن وجوه  به یک بانک خاص، بیشتر شبیه به  یک رانت اقتصادی است تا منتفع کردن عموم رانندگان و رانندگان نفتکش و حاملان کالای اساسی  و پاک بودن آن شبهه ناک خواهد شد.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید