بهترین زمان معامله در فارکس چه زمانی است؟

فهرست این مقاله
چه ساعتی در روز بهترین زمان برای انجام معامله در فارکس است؟
در این مقاله، به بررسی بهترین زمان معاملات در طول هفته و بهترین روزهای هفته برای معاملات فارکس، چرایی اهمیت نوسانات بازار، بهترین ماه‌ها برای معامله در فارکس و علت رکود بازار فارکس در تابستان خواهیم پرداخت. اگر قصد شروع فعالیت و سرمایه‌گذاری را در بازار فارکس دارید، با ما همراه باشید.
سشن‌ های بازار فارکس
در هریک از سشن‌های بازار فارکس، نقدینگی به میزان کافی وجود دارد اما مقدار نقدینگی در هر سشن یکسان نیست. دوره‌هایی هستند که عملکرد قیمت به‌طور مداوم نوسان دارد و دوره‌هایی وجود دارد که همه‌چیز در حالت رکود است. علاوه بر این، جفت‌های ارز، فعالیت‌های متفاوتی را در زمان‌های خاصی از روز معاملاتی، در رابطه با جمعیت‌شناسی شرکت‌کنندگان آنلاین از خود نشان می‌دهند.
در بازار ۲۴ ساعته و سریع فارکس، زمان‌بندی بسیار مهم است و انتخاب بهترین سشن بازار فارکس می‌تواند به پتانسیل سود فرد بیفزاید. سه‌سشن اصلی بازار فارکس در سراسر جهان وجود دارد.
سشن توکیو: ۹صبح تا ۶ بعد از ظهر JST (زمان استاندارد ژاپن)

سشن آسیایی، اولین سشن هفته و هرروز معاملاتی است. افتتاحیه‌ی سشن خیلی زود با سیدنی استرالیا آغاز می‌شود اما زمانی‌که توکیو، پایتخت مالی آسیا، یک‌ساعت بعد به آن ملحق می‌شود، بازار شتاب بیش‌تری می‌گیرد. درواقع، توکیو اولین سشن مهم فارکس است که شروع می‌شود و یک مرکز مالی بزرگ برای چندین اقتصاد در سراسر آسیا است. توکیو تقریباً ۶درصد از کل معاملات جهانی FX را در طول دوره‌ی کامل معاملات آسیایی به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از شرکت‌کنندگان بزرگ بازار در طول سشن آسیایی فعال هستند تا سفارش‌های خود را مطابق با پویایی بازار ایجاد کنند. ین ژاپن، دلار استرالیا و دلار نیوزیلند ازجمله ارزهای موردعلاقه در این سشن هستند؛ زیرا معامله‌گران و مشاغل اقتصادهای بزرگ آسیایی از ارز داخلی خود در مبادلات ارزی خود استفاده می‌کنند.
سشن لندن: ۸صبح تا ۵بعد از ظهر به‌وقت گرینویچ

با توجه به اینکه ۳۴.۱درصد از گردش مالی روزانه‌ی جهان در بریتانیا (لندن) و ۷.۵درصد دیگر در مناطق زمانی مجاور فرانسه، آلمان و دانمارک رخ می‌دهد، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا سشن اروپا را نباید نادیده گرفت. تعداد زیادی از فعالان بازار، لندن را به بی‌ثبات‌ترین بازار جهان برای تجارت ارز تبدیل کرده‌اند که با سشن‌های آمریکایی و آسیایی نیز ارتباط دارد. مشکل معامله‌گران آمریکایی این است که ممکن است مجبور شوند خیلی زود بیدار شوند (یا تا دیروقت بیدار بمانند) تا یک سشن اروپایی که از ساعت ۲صبح تا ۱۲بعد از ظهر به وقت شرقی برگزار می‌شود را معامله کنند. البته، این سشن برای معامله‌گر اروپایی ایدئال است و برای معامله‌گر آسیایی که می‌تواند سشن اروپایی را در طول عصر خود (۳بعد از ظهر تا نیمه‌شب، به‌وقت هنگ کنگ) معامله کند، خیلی بد نیست. ارزهایی مانند یورو، پوند انگلیس و فرانک سوئیس، در این سشن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا معامله‌گران کشورهای اروپایی از ارز داخلی خود در معاملات ارزی خود استفاده می‌کنند.
سشن نیویورک: ۸صبح تا ۵بعد از ظهر EST (منطقه‌ی زمانی شرقی)

با توجه به اینکه ۱۶.۶درصد از گردش مالی روزانه‌ی جهان در ایالات متحده (NYC) اتفاق می‌افتد و بیش‌تر بازارهای مالی جهان هم احتمالاً تحت تاثیر آن هستند، به‌راحتی می‌توان متوجه تأثیر و اهمیت این سشن در بازار فارکس شد. اروپایی‌ها برای فعالیت در این سشن باید تا دیروقت بیدار بمانند و آسیایی‌ها در طی این سشن احتمالاً در رختخواب هستند.
بهترین روز و بهترین زمان برای معامله در فارکس چیست؟
برای شناسایی بهترین زمان معامله در فارکس، باید نگاهی عمیق به کل معاملات در هفته داشته باشیم. لازم به ذکر است که بازار فارکس یک بازار جهانی است و زمان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، براساس ساعت و زمان جهانی است.
روند تغییر و شروع فعالیت‌ها در بازار فارکس، معمولاً در ابتدای هفته (دوشنبه به وقت ایران) کند است و در سه‌شنبه به اوج خود می‌رسد؛ سپس، یک کاهش جزئی در چهارشنبه رخ می‌دهد. در پنج‌شنبه که شاهد بیش‌ترین میزان نوسانات در بازار فارکس خواهیم بود، در جمعه با شدت کم‌تری قابل مشاهده است. حوالی ساعت ۱۷:۰۰ به‌وقت گرینویچ روز جمعه، تمام فعالیت‌ها در بازار به پایان می‌رسد و همه‌چیز در تعطیلات پایان هفته متوقف می‌شود. 
بنابراین، اگر به‌دنبال پاسخی کوتاه برای «بهترین زمان معامله در فارکس چه زمانی است؟» هستید، باید بگوییم که وسط هفته زمان مناسبی برای خریدوفروش در بازار فارکس است. 
برای مشاهده‌ی محدوده‌‎ی پیپ روزانه‌ی جفت‌ارزهای اصلی، به جدول زیر توجه کنید:

جفت‌ارز

یکشنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

پنج‌شنبه

جمعه

یورو-دلار

۶۹

۱۰۹

۱۴۲

۱۳۶

۱۴۵

۱۴۴

پوند-دلار آمریکا

۷۳

۱۴۹

۱۷۲

۱۵۲

۱۶۹

۱۷۹

دلار آمریکا-ین

۴۱

۶۵

۸۲

۹۱

۱۲۴

۹۸

دلار استرالیا-دلار آمریکا

۵۸

۸۴

۱۱۴

۹۹

۱۱۵

۱۱۱

دلار نیوزلند-دلار آمریکا

۲۸

۸۱

۹۸

۸۷

۱۰۰

۹۶

دلار آمریکا-دلار کانادا

۴۳

۹۳

۱۱۲

۱۰۶

۱۲۰

۱۲۵

یورو-ین

۱۹

۱۳۳

۱۷۸

۱۵۹

۲۲۳

۱۹۲

پوند انگلیس- ین

۱۰۰

۱۶۹

۲۱۳

۱۷۹

۲۷۰

۲۳۲

یورو-پوند انگلیس

۳۵

۷۴

۸۱

۷۹

۷۵

۹۱

یورو-فرانک سوییس

۳۵

۵۵

۵۵

۶۴

۸۷

۷۶

اگر تجربه‌ی سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال دارید، حتماً می‌دانید که نوسانات بازار ثابت نیست. براساس بررسی‌های انجام شده، میزان این نوسانات، براساس ساعتی، بلکه هرهفته یا حتی ماه، متفاوت است. به همین دلیل، آگاهی از این نوسانات و تکنیک‌های محافظت از آن اهمیت زیادی دارد. با توجه به جدول بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که در ستون «یکشنبه»، محدوده‌ی پیپ پایین و در ستون‌های «سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه»، محدوده‌ی پیپ بالاتر است. 
چرا محدوده‌ی پیپ را به‌عنوان شاخص نوسان انتخاب می‌کنیم؟ محدوده‌ی پیپ میزان نوسانات را دقیقاً اندازه نمی‌گیرد اما راهی بصری برای به‌دست‌آوردن تصویری نسبتاً جامع از بازار است. محدوده‌ی پیپ نشان می‌دهد که بازارها در یک روز خاص، به‌طور متوسط چقدر می‌توانند تغییر کنند.
معامله در فارکس از یکشنبه تا دوشنبه
یکی از عواملی که در میزان نوسانات بازار و درنتیجه بهترین زمان معامله در فارکس تأثیرگذار است، اختلاف زمانی در مناطق جغرافیایی مختلف است. به‌عنوان مثال، وقتی در استرالیا صبح دوشنبه است، در اروپا هنوز یکشنبه‌شب است. درنتیجه، سشن‌های معاملاتی در بازار فارکس طی این مدت، فعال و باز نیست. بازار فارکس در این مدت فعال اما نوسانات کم است. ازآنجایی‌که در تعطیلات آخر هفته فعالیت اقتصادی چندانی وجود ندارد، بعید است که بازار با شرایط جدید سازگار شود. بنابراین، یکشنبه بهترین روز برای معامله در بازار فارکس نیست. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هفته‌ی معاملاتی خود را از یکشنبه شروع نکنید.
دوشنبه نیز بهترین روز هفته برای معامله‌ی ارز نیست و شرایط بازار در نیمه‌ی اول روز دوشنبه تا حدی کساد است. معامله‌گران اروپایی قبل از اینکه تصمیم به بازکردن سفارش‌های جدید بگیرند، منتظر اخبار اقتصادی و داده‌های کلان هستند. معامله‌گران با شروع هفته، سعی می‌کنند روندهای آینده را پیش‌بینی کرده و با آن‌ها سازگار شوند. به همین دلیل است که دوشنبه کم‌نوسان‌ترین روز هفته است.
وسط هفته برای معامله در بازار فارکس
روند معاملات در سه‌شنبه سریع‌تر شده و بازار اولین جهش فعالیت را تجربه می‌کند. نوسانات بازار در روز سه‌شنبه تقریباً ۱۲۰ تا ۱۳۰درصد بیش‌تر از روز دوشنبه است. به همین دلیل است که سه‌شنبه یکی از بهترین روزها برای خریدوفروش در بازار فارکس است. در روز چهارشنبه، کاهش جزئی در نوسانات وجود دارد. فعالیت معاملاتی در حد متوسطی بین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کاهش می‌یابد. این اتفاق، به‌دلیل پدیده‌ای به نام swap است. به بیان ساده، سوآپ سود یک‌شبه است و توسط معامله‌گرانی که پوزیشن خود را بین سشن‌های روزانه حفظ می‌کنند، پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که در معامله‌های کوچک، سود سوآپ زیاد نخواهد بود. 
جمعه و شرایط معامله در بازار فارکس
جمعه‌ها اتفاق جالبی می‌افتد. جفت‌ارزهایی که در طول سشن‌های آسیایی و اروپایی محبوب هستند، شروع به همپوشانی می‌کنند. میزان نوسان برای این جفت‌ارزها تا حدی شبیه به روز پنجشنبه است. جفت‌ارز EUR/JPY و GBP/JPY، عمدتاً جفت‌ارزهای مورد بحث ما هستند. در همین حین، حجم معاملات جفت‌ارزهای آمریکایی، تا حدی کاهش می‌یابد. این اتفاق، به‌دلیل تعطیلی بازارها در جمعه‌شب است. بنابراین، اگر قصد انجام معامله را در بازار فارکس و در روز جمعه دارید، بهتر است که نیمه‌ی اول آن را برای این کار انتخاب کنید. 
علاوه بر این، روندهای هفتگی می‌توانند با بستن موقعیت‌های معامله‌گران برای جلوگیری از ریسک آخر هفته، جهت را تغییر دهند. البته، اولین جمعه‌ی هرماه در بازار فارکس، تحت تأثیر  انتشار خبر حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) است. این خبر می‌تواند باعث نوسانات عمده در تمام جفت‌های مرتبط با دلار شود.
درمجموع، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه به‌دلیل نوسانات بیش‌تر، بهترین روزها برای معاملات فارکس هستند. بیش‌ترین میزان معاملات بازار در اواسط هفته انجام می‌شود و دوشنبه و جمعه تاحدی غیرقابل پیش‌بینی هستند. 
بهترین ماه‌ ها برای معامله در فارکس
اکنون که میزان پویایی بازار در هفته بررسی شد، ببینیم در طول سال چه اتفاقی می‌افتد. بهترین ماه‌ها برای معامله در فارکس کدامند؟ برای بررسی بهترین ماه‌ها برای معامله در فارکس، بهتر است که ۱۲ ماه سال را در سه‌دسته تقسیم کنیم. 
اولین دوره‌ی خوب شامل این پنج‌ ماه است:

ژانویه؛
فوریه؛
مارس؛
آوریل؛
می.

پس از این ماه‌ها، نوسانات در طول تابستان کاهش می‌یابد:

ژوئن؛
جولای؛
آگوست.

دومین دوره‌ی خوب و مناسب برای معامله در فارکس، در پاییز رخ می‌دهد که بی‌ثبات‌ترین بخش سال است:

سپتامبر؛
اکتبر؛
نوامبر.

به‌طورکلی، دسامبر ماه خوبی برای معاملات است اما هنگام نزدیک‌شدن به پایان ماه، کاهش محسوسی در فعالیت بازار دیده می‌شود. تعطیلات، به‌طور طبیعی منجربه کاهش حجم معاملات می‌شود. پس از پایان دوره‌ی تعطیلات، فعالیت بازار افزایش می‌یابد.
رکود معاملات بازار فارکس در تابستان
ضرب‌المثلی در بازارهای لندن وجود دارد: «در ماه مِی بفروش و برو». تحقیقات S&P نشان می‌دهد که ماه‌های تابستان کم‌ترین بازدهی را برای اکثر بازارهای مالی اروپا نشان می‌دهد. آگوست بدترین ماه برای معامله است؛ زیرا بسیاری از معامله‌گران سازمانی اروپا و آمریکای شمالی در تعطیلات هستند. این اتفاق منجر به نوسانات قیمتی بیش‌تر می‌شود که کم‌تر قابل‌پیش‌بینی می‌شود. درنتیجه:

معامله‌گران بلندمدت، معاملات خود را در تابستان کنسل می‌کنند؛
با شروع فصل پاییز، معامله‌گران به بازار برمی‌گردند.

اگر همچنان می‌خواهید در تابستان به معاملات خود ادامه دهید، باید برای دوره‌های پر فراز و نشیب آماده شوید. معمولاً پس از روز کارگر در ایالات متحده، روند رکود در تابستان شکسته می‌شود. روز کارگر در  آمریکا، اولین دوشنبه‌ی ماه سپتامبر است. فصل پاییز و زمستان را می‌توان دوره‌ی مناسبی برای کسب سود مجدد از بازار فارکس نامید. اگر تصمیم گرفته‌اید از فصل معاملات تابستانی صرف نظر کنید، در مورد نحوه‌ی بازگشت به بازار هوشمندانه عمل کنید.
کریسمس و ماراتن بهاری در بازار فارکس

رونق بازار فارکس در پاییز، منعکس‌کننده‌ی اکثر معامله‌گرانی است که پس از تعطیلات تابستانی خود به بازارها بازگشته‌اند. فعالیت تجاری در سایر صنایع نیز در همین زمان افزایش می‌یابد. این روند باعث می‌شود که ماه‌های پاییز بهترین زمان سال برای تجارت فارکس باشد. در نیمه‌ی دوم دسامبر، فعالیت معاملاتی کاهش می‌یابد. میزان تغییرات بازار، چندهفته قبل و بعد از کریسمس بسیار کند است. قبل از اینکه رکود تابستانی دوباره آغاز شود، معامله‌گران می‌توانند از مزایای خریدوفروش در یک دوره‌ی ۴ الی ۵ ماهه بهره‌مند شوند. 
در نظر داشته باشید که اگر در طول سال تعطیلات جهانی جشن گرفته شوند، حجم معاملات کاهش می‌یابد و بازارها می‌توانند با نوسانات غیرمنتظره روبرو شوند. این مورد به‌ویژه برای تعطیلات مهم مانند کریسمس و عید پاک صادق است. به‌عنوان یک معامله‌گر، همیشه باید تعطیلات مهم سال را بررسی کنید و آن‌ها را به تقویم معاملاتی خود اضافه کنید.
بهترین زمان روز برای معامله‌ در فارکس
بهترین زمان روز برای معامله‌ در فارکس ساعاتی است که حجم و نوسانات در بالاترین سطح خود قرار دارد. حجم معاملات بالا به این معنی است که تعداد زیادی از یک جفت‌ارز خاص خریدوفروش می‌شود و نوسانات بالا به این معنی است که جفت‌ارز به‌سرعت حرکت می‌کند و روند سریعی دارد. حجم بالا و نوسانات قوی باعث ایجاد پیپ‌های بزرگ در بهترین ساعات معاملاتی می‌شوند. علاوه بر این، اسپردها در ساعات معاملاتی با حجم بالا باریک‌تر می‌شوند. اسپردهای باریک به‌معنای کارمزدهای تراکنش کم‌تر هستند. 
یکی از بهترین زمان‌ های معامله در فارکس، هم‌زمانی دوسشن یا همپوشانی دوسشن است. این همپوشانی سشن نشان‌دهنده‌ی اوج زمان نقدینگی است و در هرروز، دوبار اتفاق می‌افتد:
همپوشانی آسیایی-اروپایی (۸صبح تا ۹صبح به‌وقت گرینویچ)
اولین همپوشانی برای معامله‌گران اروپایی در صبح (در عصر برای معامله‌گران آسیایی) از ساعت ۸ تا ۹ به‌وقت گرینویچ (۵عصر JST تا ۶بعد از ظهر JST در توکیو) اتفاق می‌افتد. در این مدت، یک‌ساعت همپوشانی بین بازارهای آسیایی و اروپایی وجود دارد. جفت‌های EUR/JPY و GBP/JPY در این زمان بیش‌ترین میزان نوسانات را دارند.
همپوشانی ایالات متحده و اروپا (۸صبح تا ۱۱صبح EST)
دومین و انفجاری‌ترین همپوشانی برای معامله‌گران ایالات متحده در صبح (برای معامله‌گران اروپایی در بعد از ظهر) از ساعت ۸ تا ۱۱ EST (۱ تا ۴بعد از ظهر به‌وقت گرینویچ) اتفاق می‌افتد. این زمانی است که معامله‌گران اروپایی در کنار معامله‌گران آمریکایی در همپوشانی چهارساعته بین دوسشن معامله می‌کنند. این همپوشانی زمانی است که دو مرکز تجاری فعال جهان با هم تلاقی می‌کنند؛ درحالی‌که سشن اروپا در حال بسته‌شدن و سشن ایالات متحده در حال بازشدن است.
ساعات معاملاتی فارکس با حجم بالا می‌تواند خطرناک باشد
معامله‌گران فارکس باید با احتیاط عمل کنند؛ زیرا معاملات ارزی اغلب شامل نرخ‌های اهرمی بالای ۱۰۰۰ تا ۱.۸ است. درحالی‌که این نسبت، فرصت‌های سود وسوسه‌انگیزی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد اما ریسک ازدست‌دادن کل سرمایه‌گذاری را در یک معامله به همراه دارد. به‌طورکلی، خریدوفروش در بازار فارکس با ریسک همراه است. معامله‌گران مبتدی فارکس باید در شرکت‌هایی که پلتفرم‌های آزمایشی ارائه می‌دهند، حساب باز کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا معاملات فارکس ساختگی و مجازی انجام دهند. با معاملات آزمایشی، می‌توانید سود و زیان را محاسبه کنید تا ببینید در معاملات واقعی چگونه عمل می‌کنید. هنگامی‌که سرمایه‌گذاران یاد بگیرند و باتجربه‌تر شوند، می‌توانند معاملات واقعی فارکس را شروع کنند. مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر، می‌توانید سود قابل‌توجهی کسب کنید اما ممکن است متحمل ضرر نیز شوید. بنابراین، خطرات احتمالی ازدست‌دادن سرمایه را در نظر بگیرید. 
معامله‌ی بدون ریسک با استفاده از اکانت دمو در فارکس
آیا می‌دانستید که با استفاده از داده‌های لحظه‌ای بازار و نظارت کارشناسان حرفه‌ای معاملات، می‌توانید بدون به‌خطرانداختن سرمایه‌تان با ارز مجازی معامله کنید؟ معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند با حساب معاملاتی آزمایشی بدون ریسک، استراتژی‌های فارکس خود را آزمایش کرده و بدون به‌خطرانداختن پول خود، آن‌ها را آزمایش کنند. اکانت دمو فرصت مناسبی برای معامله‌گر مبتدی است که با فضای فارکس آشنا شده و بدون ریسک و خطر، استراتژی‌های معاملاتی را امتحان کند.
خلاصه
در این مطلب، به بررسی بهترین زمان معامله فارکس براساس ماه، روز و ساعت پرداخته شده است. در برخی موارد، سشن‌های برتر فارکس با یکدیگر همپوشانی دارند که باعث می‌شود میزان نوسانات بازار بیش‌تر شده و خریدوفروش جفت‌ارزها در این زمان ایدئال باشد. به خاطر داشته باشید که زمان‌های بررسی شده در این مطلب، به‌وقت جهانی بوده و باید آن‌ها را به زمان ایران تبدیل کنید. همچنین، موارد گفته شده در این مطلب، تنها پیشنهادی هستند و هیچ کدام توصیه‌ی قطعی نیستند. بنابراین، مسئولیت سرمایه‌گذاری در بازار فارکس به عهده‌ی خودتان است و سرمایه‌ای که نمی‌توانید از دست بدهید، در این بازار قرار ندهید. 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید