ایسنا – نگاه متفاوت بورس به مذاکرات سیاسی


ریحان نیوز –
ولید هلالات در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ با خبر آغاز مذاکرات شروع شد، اظهار کرد: قبل از شروع سال ۱۴۰۰، صندوق های درآمد ثابت ملزم شده بودند بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری کنند این موضوع باعث شده بود بازار روندی صعودی به خود بگیرد ولی با خبر آغاز مذاکرات، به بازار شوک وارد شد که سقوط آن را در پی داشت. در این میان آیتم‌های دیگری هم روی بازار تاثیر گذاشتند. از جمله اینکه دامنه نوسان نامتقارن برداشته شد و به زمان انتخابات ریاست جمهوری و قطعی شدن حضور آقای رئیسی نزدیک شدیم.
او ادامه داد: در آن روزها وعده و وعیدهایی از سوی تیم اقتصادی دولت جدید داده می‌شد که باعث شد بازار فضای بهتری را تجربه کند. در شهریورماه نرخ بهره بین بانکی شروع به رشد کرد و این ذهنیت پدید آمد که دولت ممکن است به هر قیمتی حامی بازار نباشد و این موضوع باعث ریزش بازار شد.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بیان کرد: این درحالی است که قیمت دلار در کشور ثابت بوده و مذاکرات سیاسی هم در جریان است. اما این بار رویکرد بازار به مذاکرات بر خلاف ابتدای سال ۱۴۰۰ است. یعنی در ابتدای سال ۱۴۰۰ وقتی خبر آمد که مذاکرات به نتیجه می‌رسد بازار صف فروش شد اما اکنون وقتی خبر می آید که میز مذاکرات ترک شد بازار صف فروش می‌شود. علت آن هم به موضوعاتی چون بودجه و نرخ بهره و فروش اوراق توسط دولت برمی‌گردد. بازار سرمایه به این نتیجه رسید که اگر وضعیت دولت مطلوب باشد، به نفعش است زیرا هم نرخ بهره پایین‌تر است و هم دولت نمی‌خواهد در بازار به هر قمیتی استقراض کند.
هلالات ادامه داد: برای سال ۱۴۰۱ نتیجه و ادامه مذاکرات سیاسی و جنگ روسیه و اوکراین برای بازار بسیار مهم است. همچنین واکنش اقتصادهای جهانی به این اتفاقات اهمیت زیادی دارد. به نتیجه رسیدن یا به نتیجه نرسیدن توافقات سیاسی و سرانجام جنگ بین روسیه و اوکراین  روی ذهن اهالی بازار به شدت تاثیرگذار است.
انتهای پیام
∎​

دیدگاهتان را بنویسید