اسکالپ تریدینگ و سویینگ تریدینگ در ترید چیست و چه تفاوتی دارند؟

بازار رمزارزها بازاری پویا و همواره در حال توسعه بوده است؛ بنابراین، هرکسی که در این راه قدم می‌گذارد بایستی اطلاعات خود را در زمینۀ مبادلات رمزارز به‌روز نگه دارد. در این مقاله، قصد داریم به توضیح دو مدل شایع تریدینگ یعنی اسکلپینگ و سویینگ تریدینگ (معاملات نوسانی) در مبادلات ارزهای دیجیتال بپردازیم. امید است که پس از خواندن این مطالب بتوانید درک بهتری از خرید و فروش کریپتوکارنسی به دست آورده و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه به نحو احسن استفاده کنید.
پیش از آنکه به مقایسۀ این دو مدل تریدینگ با یکدیگر بپردازیم و بفهمیم که در چه شرایطی بر یکدیگر ارجحیت دارند، ابتدا لازم است که به تعریف اسکالپ تریدینگ و سویینگ تریدینگ بپردازیم:
فهرست این مقاله
اسکالپ تریدینگ چیست؟ (Scalping)

اسکلپینگ متدی است که تریدرها از طریق آن، به منظور به‌دست‌آوردن سود نسبتاً اندک در کوتاه‌مدت اقدام به خرید و فروش دارایی‌ می‌نمایند. درحقیقت، در این روش تریدرها به دنبال تحرکات جزئی بازار در کوتاه‌ترین بازه‌های زمانی برای سرمایه‌گذاری هستند.
ممکن است افرادی که متد اسکلپینگ را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌کنند (که در ادامۀ این بحث به آن‌ها اسکالپر می‌گوییم)، در طول چند دقیقه با تغییرات سریع پوزیشن مالی خود روبه‌رو شوند. این تغییر ممکن است به‌صورت ورود به یک پوزیشن و سپس خروج از آن در یک بازۀ زمانی چند دقیقه‌ای رخ داده و درنتیجۀ آن معمولاً ۱ تا ۳درصد سود به حساب تریدر واریز ‌شود. اگرچه میانگین ۲درصد سود ممکن است در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نرسد اما با مدنظرداشتن این نکته که سود فوق ممکن است در کم‌تر از یک ساعت و چندین مرتبه در روز به حسابتان واریز شود، نظرتان در خصوص آن تغییر خواهد کرد.
برای استفادۀ بهینه از این استراتژی، عموماً تریدرها روی لوریج (Leverage) بالا حساب باز می‎‌کنند. لوریج این امکان را به تریدرها می‌دهد که از کوچک‌ترین تحرکات بازار، بیش‌ترین منافع را به دست آورند؛ زیرا این درصد تحرک در میزان لوریج ضرب خواهد شد.
اسکلپینگ یک مدل تریدینگ شدید (high-intensity) است و مستلزم آن است که تریدر تحرکات بازار را بادقت زیر نظر بگیرد. حقیقت آن است که با توجه به سریع‌بودن معامله، بایستی زمان آن به‌دقت تنظیم شود تا بیش‌ترین نتیجه را برای تریدر به ارمغان بیاورد.
سویینگ تریدینگ چیست؟ (Swing Traiding)

سویینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی تا اندازه‌ای از شدت روش اسکلپینگ فاصله گرفته است و تریدرها به منظور کسب سود بیش‌تر در آن، اقدام به خرید و فروش در مدت زمان طولانی‌تر دارایی می‌کنند. تریدرهایی که این مدل معامله‌گری را اتخاذ می‌کنند (سویینگ تریدرها)، برای سرمایه‌گذاری به دنبال تحرکات قابل‌توجه بازار در بازه‌های زمانی طولانی می‌گردند.
سویینگ تریدرها غالباً تمایل دارند پوزیشن‌های خود را چندین روز و یا حتی چندین هفته حفظ نموده و از قبال این پوزیشن به بازدهی دست‌کم دورقمی دست یابند. این شیوۀ تریدینگ عموماً بسته به اینکه تریدر به‌طور فعال معاملات را زیر نظر داشته باشد یا خیر،‌ با آرمش‌خاطر بیش‌تری نسبت به اسکلپینگ انجام خواهد شد. سایر معامله‌گران ترجیح می‌دهند از رویکرد غیرآینده‌نگر استفاده کنند. این امر کاملاً بر مبنای ترجیحات هر فرد تعیین می‌شود.
برای استفادۀ هرچه بهتر از این استراتژی، تریدرها می‌توانند از مکانیسم لوریج یا اسپات (Spot) استفاده نمایند. لوریج این امکان را به تریدرها می‌دهد که سود خود را افزایش دهند اما هزینه‌های تأمین مالی ممکن است به مرور زمان پوزیشن را تهدید کند. این مورد نیز وابسته به ترجیحات فرد است.
سویینگ تریدرها می‌توانند با آسودگی خاطر بیش‌تری به معامله بپردازند؛ زیرا ورودی‌ها اغلب براساس نمودارهای چهارساعته یا بیش‌تر تعیین می‌گردند. دقت داشته باشید برای اینکه معامله جواب دهد، نیازی به رسیدن به صفر مطلق نیست.
اسکلپینگ یا سویینگ تریدینگ؟ کدام یک بهتر است؟
اسکلپرها و سویینگ تریدرها هردو از تکنیک‌های مشابهی در انجام معاملات بهره می‌جویند و درواقع تنها وجه تمایز آن‌ها بازۀ زمانی تعریف شده برای این معاملات است. علی‌رغم این شباهت‌ها، اسکلپینگ و سویینگ تریدینگ استایل‌های کاملاً متفاوتی از تریدینگ به حساب می‌آیند. اسکلپرهای موفق غالباً در حفظ معاملات نوسانی در درازمدت با مشکل رو‌به‌رو خواهند بود؛ از سوی دیگر، سویینگ تریدرهای موفق نیز به سختی می‌توانند پابه‌پای اسکلپینگ پیش روند.
سویینگ تریدرهای مجرب همچنان می‌توانند روش اسکلپینگ را بیاموزند. با این حال، این امر ممکن است بر قابلیت‌های سویینگ تریدینگ شما اثر سوء بگذارد؛ زیرا در طی این مسیر عاداتی پیدا می‌کنید که بازنگه‌داشتن پوزیشن در درازمدت را با اشکال روبه‌رو می‌سازد. اسکلپرها عموماً به برداشت سریع پولشان گرایش دارند؛‌ درحالی‌که سویینگ تریدرها غالباً صبر و حوصلۀ بیش‌تری در انجام معاملات دارند.
این امر خطر بروز عوارض ناخواسته را کاهش می‌دهد؛ زیرا اسکلپرها هر زمان که بخواهند، یک پوزیشن مالی را اتخاذ کرده و غالباً پوزیشنی را در طول شب باز نگه نمی‌دارند. این در حالی است که سویینگ تریدرها اغلب در پایان هر روز پوزیشن‌های متعددی را باز و آماده خواهند داشت. با تمام این تفاسیر، احتمالاً تاکنون متوجه تقابل این دو متد شده‌اید.
یک تفاوت کلیدی دیگر بین اسکلپینگ و سویینگ تریدینگ در تعداد فرصت‌هاست. فرصت‌های اسکلپینگ بسیار زیادند؛ از همین رو با ازدست‌دادن یکی، می‌توانید سریعاً به سراغ فرصت بعدی بروید. این در حالی است که برای سویینگ تریدرها، فرصت‌های خوب کمیاب‌تر بوده و در صورت ازدست‌دادن یکی از تحرکات قوی بازار، بایستی مدتی صبر پیشه کنید. سویینگ تریدرها این چالش را از طریق زیرنظرگرفتن چندین دارایی رفع و رجوع می‌کنند؛ درحالی‌که اسکالپرها معمولاً تنها روی یک یا نهایتاً دو دارایی تمرکز دارند. برای مثال، بسیاری از اسکالپرهای موفق به‌طور انحصاری به خرید و فروش بیت‌کوین و اتریوم اشتغال دارند.
یکی از مزیت‌های مهم اسکلپینگ، امکان به کارگیری این متد در شرایط مختلف است. سویینگ تریدینگ در شرایط فشار بازار کاری دشوار است. نمونۀ چنین شرایطی در بازۀ کوتاه چند ماه اخیر مشاهده شده است. از سوی دیگر، اسکلپینگ همواره کاربرد دارد؛ زیرا تحرکات بازار در بازه‌های زمانی کوتاه حتی در شرایطی که جهت بازار در بلندمدت معکوس باشد نیز رخ خواهد داد.
از سوی دیگر، از مزایای مهم سویینگ تریدینگ می‌توان به شدت کم‌تر و قابلیت انجام آن در زمان نسبتاً کوتاه‌تر اشاره کرد. بنابراین، تنها کافی است که نمودارهای بلندمدت را یک یا دوبار در روز ارزیابی کنید تا فرصت‌های معاملاتی را دریابید. زمان‌هایی که بایستی دست به عمل بزنید، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.
اگر تازه وارد حوزۀ تریدینگ رمزارزها شده‌اید، اغلب اسکلپینگ، نقطۀ شروع خوبی است. تعدد بیش‌تر معاملات به این معناست که داده‌های بیش‌تری برای ارتقا در اختیار خواهید داشت و فیدبک‌های بیش‌تری را از بازار دریافت خواهید کرد. در روش سویینگ تریدینگ نتایج تنها چندین مرتبه در ماه قابل دستیابی است درحالی‌که اسکالپرها فیدبک‌های بازار را چندین مرتبه در روز دریافت می‌کنند. درنتیجه، به مرور زمان منحنی یادگیری شما شکلی عمودی به خود خواهد گرفت.
جمع بندی
در مجموع، تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب متد تریدینگ به چند فاکتور بستگی دارد. نخست آنکه چقدر حاضرید برای انجام معاملات خود زمان صرف کنید؟ آیا ذاتاً فرد صبوری هستید؟ آیا تمایل به ریسک‌کردن دارید؟ باتوجه به جواب شما به هریک از این سؤالات، متد تریدینگ مناسب برایتان مشخص خواهد شد.
اگرچه در بسیاری از شرایط می‌توان رویکردهای مختلفی را به‌طور همزمان اتخاذ کرد، معمولاً توصیه نمی‌شود که از این دو متد تریدینگ به‌طور همزمان استفاده کنید. استفادۀ همزمان از هر دو متد ممکن است موجب گردد که عادات هر یک از روش‌های تریدینگ را به روش دیگر منتقل کنید. بنابراین، بهتر است که یک متد را انتخاب کرده و تمرکز خود را تنها روی آن معطوف کنید.
درنهایت، مطالب ذکر شده در این مقاله صرفاً جهت آشنایی بیش‌تر شما با این موضوع آورده شده است و به هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های مالی تخصصی نخواهد بود. بنابراین، برای اینکه از به‌روزترین داده‌ها در حوزۀ کریپتوکارنسی اطلاع پیدا کنید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را بشناسید، لازم است که حتماً از مشورت با افراد متخصص بهره جسته و تا جایی که می‌توانید معلومات خود را در این حوزه ارتقا بخشید.
سوالات متداول

اسکلپینگ چیست؟
در این روش، تریدرها به دنبال تحرکات جزئی بازار در کوتاه‌ترین بازه‌های زمانی برای سرمایه‌گذاری هستند.

سویینگ تریدینگ چیست؟
سویینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی تا اندازه‌ای از شدت روش اسکلپینگ فاصله گرفته است و در آن، تریدرها به منظور کسب سود بیش‌تر در مدت زمان طولانی‌تر، اقدام به خرید و فروش دارایی می‌کنند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید