ابر ایچیموکو چیست و چگونه محاسبه می شود؟

برای سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی لازم است تا با بسیاری از اصطلاحات و تکنیک‌های سرمایه گذاری در این بازار و بازارهای دیگر آشنا باشیم. آشنایی با علم تحلیل تکنیکال یکی از موارد مهم در بازار ارزهای دیجیتال است. در این مقاله از سری مقالات آموزشی رمز ارز قصد داریم تا شما را با یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای مورد استفاده از تحلیل تکنیکال به نام ابر ایچیموکو آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
ابر ایچیموکو چیست؟
ابر ایچیموکو Ichimoku Cloud مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت روند را نشان می‌دهد. این کار را با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی نمودار انجام می‌دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه یک «ابر» استفاده می‌کند که در تلاش است تا پیش‌بینی کند که قیمت ممکن است در آینده حمایت یا مقاومت پیدا کند.
ابر ایچیموکو توسط Goichi Hosoda، روزنامه‌نگار ژاپنی توسعه داده شد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ منتشر شد. ایچیموکو نقاط داده‌ای بیش‌تری نسبت به نمودار شمعی استاندارد ارائه می‌دهد. در حالی که در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد، کسانی که با نحوه خواندن نمودارها آشنا هستند اغلب درک آن را با سیگنال‌های معاملاتی کاملاً تعریف شده آسان می‌دانند.

منظور از اندیکاتور ایچیموکو چیست؟
اندیکاتور ایچیموکو را می‌توان یکی از قوی‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به شمار آورد، که مانند کندل استیک‌ها توسط ژاپنی‌ها ایجاد شده است. این اندیکاتور می‌تواند در انواع بازارهای مالی نظیر سهام، کالا، ارزها، اوراق قرضه و… بکار برده شود. در ژاپنی معنای کلمه ایچیموکو تعادل در یک نگاه است و عملکردهای بسیار خوبی را در بازه‌های زمانی مختلف از هفتگی تا یک دقیقه‌ای ارائه می‌دهد. ابر ایچیموکو مهم‌ترین بهش این اندیکاتور است و معامله‌گر می‌تواند توسط آن در لحظه متوجه صعودی یا نزولی بودن روند شود.
نحوه کار ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

ابر ایچیموکو از پنج خط یا محاسبات تشکیل شده است که دو تای آن‌ها شامل یک ابر است که در آن تفاوت بین دو خط در سایه است.
این خطوط شامل میانگین ۹ دوره (خط تغییر روند یا تنکان سن)، میانگین ۲۶ دوره

(خط استاندارد یا کیجون سن)، میانگین خط روند و خط استاندارد (خط پیشرو یا سنکو اسپن آ)میانگین ۵۲ دوره (خط پیشرو یا سنکو اسپن بی)و خط قیمت پایانی در ۲۶ دوره گذشته (خط تاخیر یا چیکو اسپن) است.

ابر بخش کلیدی نشانگر است. وقتی قیمت زیر ابر است، روند نزولی است. وقتی قیمت بالاتر از ابر است، روند صعودی است.
سیگنال‌های روند بالا در صورتی تقویت می‌شوند که ابر در همان جهت قیمت حرکت کند. به عنوان مثال، در طول یک روند صعودی، بالای ابر به سمت بالا حرکت می‌کند، یا در طول یک روند نزولی، پایین ابر در حال حرکت به سمت پایین است.

اجزای ایچیموکو
ایچیموکو شامل ۵ خط است که دو خط از پنج خط، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) را تشکیل می‌دهند. این خطوط عبارتند از:
–تنکانسن
–کیجونسن
–سنکو A
–سنکوB
–چیکو
در ادامه به تعریف و ارائه فرمول هرکدام از این اجزا می‌پردازیم:

تنکانسن که با نام خط تبدیل (Conversion Line) نیز شناخته می‌شود، توسط میانگین بیشترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین، در ۹ دوره قبلی محاسبه می‌گردد.

کیجونسن که به عنوان خط پایه (Base Line) نیز شناخته می‌شود .از محاسبه‌ی میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در ۲۶ دوره قبل حاصل می‌شود. همانند تنکانسن این خط می‌تواند هر چارچوب زمانی را در برگیرد.

به میانگین دو بخش تنکان و کیجون، سنکو A می‌گویند. این خط در اندیکاتور ایچیموکو، ۲۶ روز آتی را پیش‌بینی می‌‌کند.

به میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در ۵۲ روز گذشته سنکو B می‌گویند. با استفاده از این خط میتوان ۲۶ روز آینده را پیش‌بینی کرد.

کومو را میتوان مهم‌ترین بخش ساختار ایچیموکو دانست. نام دیگر کومو ابر است. کومو یا ابر به فضای ایجاد شده بین ۲ خط سنکو می‌گویند. A و سنکو B

چیکو در زبان ژاپنی به معنی دره کم‌عمق است و به زبان ساده، خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل بررسی و مقایسه می‌کند.
فرمول های محاسباتی اجزای ایچیموکو

PH= بالای دوره
PL=پایین دوره
CL=خط تبدیل
آیا لازم است  خودمان محاسبات ایچیموکو را انجام دهیم؟
خیر!
نیازی به انجام این محاسبات طولانی نیست.
کافیست در پلتفرم تحلیلی همانند تصویر زیر اندیکاتور ایچیموکو را انتخاب کنید تا محاسبات بر روی نمودار برای تان به نمایش در آید.

نحوه محاسبه ابر ایچیموکو
PH و PL بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌هایی هستند که در طول دوره مشاهده شده‌اند؛ به عنوان مثال، بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌هایی که در ۹ روز گذشته در مورد خط تبدیل مشاهده شده است. افزودن شاخص Ichimoku Cloud به نمودار شما محاسبات را برای شما انجام می‌دهد، اما اگر می‌خواهید آن را به صورت دستی محاسبه کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:

خط تبدیل و خط پایه را محاسبه کنید.
فاصله پیشرو A را بر اساس محاسبات قبلی محاسبه کنید. پس از محاسبه، این نقطه داده در ۲۶ دوره در آینده رسم می‌شود.
فاصله پیشرو B را محاسبه کنید. این نقطه داده را ۲۶ دوره در آینده رسم کنید.
برای فاصله زمانی تاخیر، قیمت پایانی را ۲۶ دوره در گذشته در نمودار رسم کنید.
اختلاف بین فاصله پیشرو A و دهانه پیشرو B را رنگ آمیزی کنید تا شکل محدوده ابری بگیرد.
هنگامی که فاصله پیشرو A بالاتر از دهانه پیشرو B است، ابر را سبز رنگ کنید. وقتی دهانه پیشرو A زیر دهانه پیشرو B است، ابر را قرمز کنید.

مراحل بالا یک نقطه داده ایجاد می‌کند. برای ایجاد خطوط، با پایان یافتن هر دوره، دوباره مراحل را طی کنید تا نقاط داده جدیدی برای آن دوره ایجاد کنید. نقاط داده را به یکدیگر متصل کنید تا خطوط و ظاهر ابری ایجاد شود.
نحوه تحلیل و سیگنال گیری از هرکدام از اجزای ایچیموکو
اگر قیمت بالای خط تنکانسن‌ قرار گیرد، خط تنکانسن به عنوان حمایت عمل خواهد کرد.
همچنین اگر قیمت در پایین خط تنکانسن‌ قرار گیرد، خط تنکانسن به عنوان مقاومت عمل خواهد کرد.
سیگنال گیری از کیجونسن
اگر قیمت بالای خط کیجونسن‌ قرار گیرد، خط کیجونسن به عنوان حمایت عمل خواهد کرد.
همچنین اگر قیمت در پایین خط تنکانسن‌ قرار گیرد، خط تنکانسن به عنوان مقاومت عمل خواهد کرد.
سیگنال گیری از ابر ایچیموکو
اگر قیمت بالای ابر کومو قرار گیرد، ابر کومو نقش حمایت را دارد و روند صعودی است.
همچنین اگر قیمت پایین ابر کومو قرار گیرد، ابر کومو در نقش مقاومت ظاهر می‌شود.
لازم به ذکر است اگر قیمت در درون ابر کومو باشد، روند خاصی وجود ندارد و بهتر است که داخل ابر کومو نظاره گر بازار باشیم.
ضخامت ابرکومو
میزان اهمیت و قدرت حمایت یا مقاومت ابر کومو به ضخامت ابر کومو بستگی دارد.
سیگنال گیری از چیکو
اگر چیکو بالای نمودار قیمت قرار گیرد، نشان دهنده ی روند صعودی است.
همچنین اگر چیکو پایین نمودار قیمت قرار گیرد، نشان دهنده ی روند نزولی است.
سیگنال گیری از کراس اجزای ایچیموکو
هرگاه تنکانسن در حال رشد و بالا رفتن از کیجونسن رد شود در این حالت میتوان انتظار روند صعودی از قیمت داشت و هرگاه تنکانسن به سمت پایین کیجونسن را قطع کند در این صورت میتوان از قیمت انتظار روند نزولی داشت.
تبصره ها
در کراس صعودی:
اگر این قطع شدن در بالای ابر کومو اتفاق افتد، آن را یک سیگنال صعودی قوی به حساب می‌آوریم
و اگر این قطع شدن در پایین ابر کومو رخ دهد به عنوان یک سیگنال صعودی ضعیف در نظر گرفته می‌شود.
همچنین اگر قطع شدن مذکور در میانه ابر کومو رخ دهد آن را سیگنال صعودی خنثی به حساب می‌آوریم.
لازم به ذکر است در کراس نزولی روند معکوس حالات بیان شده در بالا صادق است.
ابر ایچیموکو به شما چه می‌ گوید؟

شاخص فنی اطلاعات مربوطه را در یک نگاه با استفاده از میانگین‌ها نشان می‌دهد.
زمانی که قیمت در فضای ابری قرار دارد، روند کلی صعودی است، زمانی که قیمت در زیر فضای ابری قرار دارد، نزولی است.
هنگامی که فاصله پیشرو A بالا می‌رود و بالاتر از دهانه پیشرو B است، این به تایید روند صعودی کمک می‌کند و فضای بین خطوط معمولاً سبز رنگ است.
زمانی که فاصله پیشرو A در حال سقوط است و پایین تر از فاصله پیشرو B است، این به تایید روند نزولی کمک می‌کند. فضای بین خطوط معمولاً در این مورد قرمز رنگ است.
معامله گران اغلب از ابر ایچیموکو به عنوان ناحیه حمایت و مقاومت بسته به موقعیت نسبی قیمت استفاده می‌کنند.
ابر، سطوح پشتیبانی/مقاومت را فراهم می‌کند که می‌تواند در آینده پیش بینی شود. این امر، Ichimoku Cloud را از بسیاری از شاخص‌های فنی دیگر که فقط سطوح پشتیبانی و مقاومت را برای تاریخ و زمان فعلی ارائه می‌دهند، متمایز می‌کند.

معامله گران باید از Ichimoku Cloud همراه با سایر اندیکاتورهای فنی استفاده کنند تا بازده تعدیل شده بر اساس ریسک خود را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، این اندیکاتور اغلب با شاخص قدرت نسبی (RSI) جفت می‌شود، که می‌تواند برای تأیید حرکت در یک جهت خاص مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مهم است که به روندهای بزرگتر نگاه کنید تا ببینید که چگونه روندهای کوچکتر در آن‌ها قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در طول یک روند نزولی بسیار قوی، قیمت ممکن است به طور موقت به ابر یا کمی بالاتر از آن فشار بیاورد، قبل از اینکه دوباره سقوط کند. تنها تمرکز بر این اندیکاتور به معنای از دست دادن تصویر بزرگتر است که قیمت تحت فشار فروش بلندمدت قوی قرار دارد.
تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک
در حالی که Ichimoku Cloud از میانگین‌ها استفاده می‌کند، آن‌ها با میانگین متحرک معمولی متفاوت هستند. میانگین‌های متحرک ساده قیمت‌های پایانی را می‌گیرند، آن‌ها را جمع می‌کنند و کل آن را بر تعداد قیمت‌های بسته شدن تقسیم می‌کنند.
در میانگین متحرک ۱۰ دوره ای، قیمت‌های پایانی ۱۰ دوره آخر اضافه می‌شود، سپس بر ۱۰ تقسیم می‌شود تا میانگین بدست آید.
تفاوت در محاسبات ابر ایچیموکو
اساس محاسبه آن‌ها بر پایه قیمت بالا و پایین یک دوره است که تقسیم بر دو می‌شوند. در نتیجه حتی اگر تعداد دوره‌های یکسانی استفاده شود، میانگین‌های ایچیموکو با میانگین‌های سنتی متفاوت خواهد بود.
اما به طور کلی هیچ شاخصی نسبت به شاخص دیگر برتری ندارد و فقط هر کدام اطلاعات مختلف را به روش‌های مختلف ارائه می‌دهند.
محدودیت‌ های استفاده از ابر ایچیموکو

نشانگر می‌تواند نمودار را با تمام خطوط شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل، اکثر نرم‌افزارهای نموداری اجازه می‌دهند خطوط خاصی پنهان شوند.

به عنوان مثال، تمام خطوط را می‌توان پنهان کرد، به جز Leading Span A و Leading Span B که ابر را ایجاد می‌کنند. هر معامله گر باید بر روی اینکه کدام خطوط بیش‌ترین اطلاعات را ارائه می‌دهد تمرکز کند، سپس اگر همه خطوط باعث ایجاد حواس پرتی می‌شود، می‌تواند آن‌ها را پنهان کند.

یکی دیگر از محدودیت‌های ابر ایچیموکو این است که بر اساس داده‌های تاریخی است. در حالی که دو مورد از این نقاط داده در آینده ترسیم می‌شوند، هیچ چیزی در فرمول وجود ندارد که ذاتاً پیش بینی کننده باشد. میانگین‌ها به سادگی در آینده ترسیم می‌شوند.
اندیکاتور ایچیموکو همچنین می‌تواند برای مدت طولانی به دلیل بالاتر یا پایین‌تر رفتن زیاد قیمت کارایی درستی را ارائه ندهد. در مواقعی مانند این، خط تبدیل، خط پایه و کراس اوورهای آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا معمولاً به قیمت نزدیک‌تر می‌شوند.

مزایا و معایب شاخص ایچیموکو

با ابر ایچیموکو و فرمول‌های مربوط به آن آشنا شدیم. استفاده و کاربرد آن را دانستیم و تفاوت این شاخص با میانگین متحرک را دریافتیم. حال نوبت به بررسی مزایا و معایب شاخص کومو است.
حال پس از معرفی و بررسی ابر ایچیموکو، آشنایی با کاربردهای آن و تفاوت اندیکاتور آن با میانگین متحرک، به مزایا و معایب آن می‌پردازیم:
مزایا

قابل استفاده در بازه‌های زمانی ۲۰ تا ۵۰ روزه
نشان دادن نقاط حمایت و مقاومت در تمامی بازه های زمانی
نشان دادن نقاط مقاومت و حمایت به صورت دامنه ابری نه یک خط
از آنجا که هرچقدر میزان ابر پهن‌تر باشد نوسانات و خطرات بازار بیش‌تر است، بنابراین با استفاده از ایچیموکو می‌توان میزان نوسان بازار را نیز مشاهده کرد.

معایب

وجود ۵ خط بر روی نمودار آن سبب ایجاد شلوغی، پیچیده‌تر شدن کارها، بهم خوردن تمرکز معامله‌گر و در پی آن بالا رفتن خطا می‌شود.
نیاز به استفاده از نرم افزارهایی که امکان مخفی کردن خطوط نمودار را برای ما فراهم کند.
عدم وجود فرمول یا شاخصی مشخص برای تشخیص نقاط قیمتی یا میانگین متحرک آینده
نشان دادن میانگین متحرک آینده تنها با دو خط
عدم امکان استفاده از شاخص ایچیموکو در روندهای طولانی مدت به دلیل پایین آمدن دقت کار و عدم توانایی در پیش بینی دقیق دامنه قیمتی

اعداد مهم در ایچیموکو
اعداد اصلی که برای محاسبه ابر ایچیموکو استفاده می‌شوند، اعداد ۹، ۲۶ و ۲۵ است. افراد بسیاری به دنبال دلیل استفاده گوئیچی از این اعداد برای محاسبه شاخص ایچیموکو هستند؛ اما در واقع مساله مهمی که وجود دارد این است که این اعداد بسیار دقیق عمل می‌کنند، و با وجود اینکه افراد زیادی به وسیله آزمون و خطا به دنبال تجربه‌های جدیدی هستند، هنوز نتوانسته‎اند اعدادی به دقیقی اعداد معرفی شده توسط گوئیچی بیایند که در چارچوب‌های زمانی مختلف خود را اثبات کرده باشند.
از دیگر ویژگی‌های بارز شاخص ایچیموکو می‌توان به اینکه بدون نیاز به اسیلاتورها و اندیکاتورهای دیگر، برای تحلیل کافی هستند، نیز اشاره کرد؛ اما با این وجود هنوز برخی تحلیل گران با این طرز فکر که هر سیستمی خطاهای خود را دارد، در کنار ایچیموکو از سایر اندیکارتورها نیز استفاده می‌کنند.
تاثیر قیمت گذشته و آینده در سیستم ایچیموکو
از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد ابر ایچیموکو می‌توان به تکنیک معامله گری پرایس اکشن اشاره کرد. به گفته گوئیچی پرایس اکشن فعلی ایچیموکو بر حرکت قیمت در آینده تاثیرات خود را گذاشته است. همچنین عرضه و تقاضی فعلی، خطوط حمایت و مقاومت در آن را ایجاد خواهد کرد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که ۲۶ دوره از زمان خود جلوتر است، و این در حالی است که شاخص های دیگر این ویژگی را ندارند. بدون شک همانطور که قیمت‌های زمان فعلی بر روی قیمت‌های آینده اثر می‌گذارد، قیمت‌های گذشته نیز بر روی زمان حال تاثیرگذار هستند؛ نشان دادن قیمت های ۲۶ دوره قبل نیز از دیگر قابلیت‌های مهم در سیستم ایچیموکو است.
حرف آخر
در این مقاله به معرفی و بررسی ابر ایچیموکو که گویچی هوسادا، بیش از ۳۰ سال بر روی ایجاد سیستم آن وقت گذاشت، پرداختیم. امروزه میلیون ها معامله‌گر در سراسر جهان از این شاخص برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. توسط ایچیموکو می‌توان روندبازار، مسیر حرکت بازار، خطوط پیشرو، تشخیص سطوح مقاومتی و حمایتی و… را بررسی کرد.
همچنین با وجود اینکه به دلیل نشان دادن خطوط های بسیار بر روی نمودار و شلوغی بیش از حد آن، ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما به دلیل عدم دخالت و وابسته نبودن به ذهن انسان مانند سایر روش‌های تحلیل، در تحلیل‌ها، محاسبه اندیکاتور ایچیموکو دقیق‌تر است.
از آن جا که این نمودار اطلاعات زیادی را در اختیار تحلیل گران قرار می‌دهد، ممکن است برای افراد آماتور بسیار گیج کننده باشد؛ بنابراین به این افراد توصیه می شود که به جای استفاده از ایچیموکو در ابتدا کار خود را با شاخص‌های پایه‌ای‌تر آغاز کنند.
به عنوان جمله پایانی با وجود اینکه چالش‌های زیادی در مورد تنظیمات ایچیموکو وجود دارد، باید گفت که استراتژی آن نسبتاً ساده و آسان است و برای مشاهده میزان دقیق بودن آن و همچنین کم کردن خظاهای معامله بهتر است که در ترکیب با سایر روش‌ها استفاده شود.
سوالات متداول
ابر ایچیموکو چیست؟
Ichimoku Cloud مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت روند را نشان می‌دهد. این کار را با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی نمودار انجام می‌دهد. ابر ایچیموکو توسط گویچی هوسودا، روزنامه نگار ژاپنی توسعه یافت و در اواخر دهه ۱۹۶۰ منتشر شد.
Ichimoku Cloud برای چه مواردی استفاده می‌شود؟
Ichimoku Cloud نوعی نمودار است که در تحلیل تکنیکال برای نمایش حمایت و مقاومت، حرکت و روند در یک نما استفاده می‌شود. TenkanSen و KijunSen مشابه میانگین های متحرک هستند و در رابطه با یکدیگر تحلیل می‌شوند.
مزایای شاخص ایچیموکو چیست؟

قابل استفاده در بازه‌های زمانی ۲۰ تا ۵۰ روزه
نشان دادن نقاط حمایت و مقاومت در تمامی بازه‌های زمانی
نشان دادن نقاط مقاومت و حمایت به صورت دامنه ابری نه یک خط

و…

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید