آنا – سایه افزایش قیمت همچنان بالای سر بازار خودرو



به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی،صنعت تعاون خبرگزاری آنا، بازار خودرو تحت تأثیر بخشنامه‌های عجولانه از سوی خودروسازان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در قیمت‌گذاری روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند.زمزمه‌های افزایش قیمت پیش از تصمیم خودروسازان از سوی وزرای دولت نیز به گوش می‌رسید به‌طوری‌که احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود«به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.» این خبر را مسئولان وزارت صمت و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نیز تأیید کرده بودند.
افزایش قیمت خودرو بدون توجه به شورای رقابت
با توجه به اینکه دور اول افزایش قیمت‌های مصوب در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعمال شد، ‌ خودروسازان بدون توجه به مصوبه شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت خودرو اقدام کردند البته خودروسازان هدف از این افزایش قیمت را مدیریت قیمت با کمک افزایش عرضه خودرو عنوان کردند.این اقدام ضربتی از سوی خودروسازان قیمت خودرو را در بازار آزاد با افزایش قیمت مواجه کرد به‌طوری‌که قیمت پراید ۱۱۱ در بازار آزاد به ۱۸۰ میلیون تومان رسید.

مخالفت مشروط وزیر صمت با افزایش قیمت خودرو
باوجوداینکه خودروسازان اعلام کرده بودند که این افزایش قیمت مربوط به خودروهای پیش‌فروش در سال جاری نیست اما به دلیل بار روانی این تصمیم با دستور رئیس جمهور توسط وزیر صمت وتو شد.
فاطمی امین وزیر صمت می‌گوید«موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذارشده است. در این راستا، سازوکاری که برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذشده، این است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام‌شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. در این میان نکته مهم این است که برای تعهدات خودروسازان تا پایان سال، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد. تنها افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است، اعمال می‌شود.»
انتظارات تورمی همچنان بالاست
اقدام وزیر صمت برای جلوگیری از افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودروسازان، توانست تا حدودی از التهاب بازار کم کند اما قیمت‌ها در بازار آزاد به قیمت قبل از مصوبه برنگشت که این موضوع را باید در انتظار تورمی در جامعه جستجو کرد.
قیمت خودرو عقب‌نشینی کرد
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد و می‌گوید«بازار خودرو در وضعیت کاملاً آرام قرارگرفته است و قیمت‌ها نسبت به‌روزهای گذشته، پایین‌تر آمده است؛ به‌طور مثال پژو پارس که تا ۳۰۰ الی ۳۰۵ میلیون تومان هم پیش رفت با قیمت ۲۷۳ تا ۲۷۵ میلیون تومان معامله‌شده است یا سمند EF۷ بنزینی که تا چند روز گذشته در محدوده ۳۰۰ میلیون قرار داشت، ۲۷۰ تا ۲۷۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین در محصولات گروه سایپا نیز کاهش دو تا سه میلیون تومانی قیمت‌ها دیده می‌شود.»

بازار خودرو به سمت واقعی شدن حرکت می کند
مؤتمنی با اشاره به واقعی شدن تقاضا برای خرید خودرو در بازار عنوان می‌کند«همچنان مشتری در بازار کم و بازار برمدار معاملات واقعی برقرار است،‌مصرف‌کنندگان واقعی که نیاز به خودرو دارند، خرید خود را انجام می‌دهند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری و تقاضای کاذب در بازار دیده نمی‌شود».
بیشتر بخوانید:
خودروهای دپو شده در گمرکات ترخیص می‌شوند
موافقت مجدد مجلس با واردات خودرو
وی ضمن اشاره به طرح واردات مشروط خودرو، خاطرنشان می‌کند«چنانچه واردات صورت گیرد، تعادل‌سازی در بازار به‌ویژه در مورد خودروهای خارجی صورت خواهد گرفت و از قیمت خودروهای خارجی خواهد کاست اما هنوز به سبب اینکه اتفاقی نیفتاده است، تأثیری نداشته است».
ریزش قیمت خودرو با فک سند تشدید شد
مؤتمنی بخش از ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو را ناشی از آزادسازی سند خودروهای در رهن خودروسازان، دانست و می‌گوید« آن دسته از افرادی که در طرح‌های فروش خودروسازان برای سرمایه‌گذاری شرکت کرده بودند، به دلیل اینکه سند خودرو به مدت یک سال در رهن خودروساز باقی می‌ماند، امکان فروش وجود نداشت. حال که امکان فک رهن زودتر از موعد خودروها فراهم‌شده است، این افراد فروشنده شده و خودروی خود را در بازار عرضه کرده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو عنوان می‌کند «طبیعی است که باعرضه متناسب (حتی افزایش جزئی عرضه/ نسبی) فاصله قیمتی کارخانه تا بازار کمتر می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر فروش از تقاضا بیشتر شده است و خودروهای در رهن خودروسازان هم آزادشده و برای فروش به بازار آماده است، قیمت‌ها نسبت به ۱۰ روز گذشته کاهشی شده است.»
نگرانی از کاهش قیمت ریال تقاضا برای خرید را افزایش داد
وحید محمودزاده‌گان کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به وضعیت بازار خودرو می‌گوید«بازار خودرو به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بازارها برای تبدیل نقدینگی به کالا شده است، این موضوع را می‌توان در تقاضای کاذب برای خرید در بازار مشاهده کرد، به‌عبارت‌دیگر نگرانی مردم از روند کاهشی قیمت ریال بسیاری را نسبت به خرید مسکن و خودرو ترغیب کرده است.»
این کارشناس حوزه خودرو ادامه می‌دهد«علاوه بر موضوع تورم، افزایش تصمیمات لحظه‌ای قیمت خودرو را نیز افزایش داده است به‌طوری‌که در مدت کوتاهی شاهد صدور افزایش قیمت خودرو و لغو این بخشنامه بودیم.»
وی ادامه می‌دهد «زمانی می‌توان در بازار خودرو به ثبات رسید که در گام نخست دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بردارد و از سوی دیگر زمینه برای واردات خودروهای خارجی را نیز فراهم کند، مجموع این شرایط می‌تواند بازار را به نفع مصرف‌کننده سوق دهد.»
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید