آموزش معامله اسپات در کوینکس و معرفی انواع روش های آن

همانطور که می‌دانید معاملات صرافی‌ها به ۳ دسته معاملات اسپات، فیوچرز و مارجین تقسیم می‌شوند؛ که هر کدام روش‌های خاص خود را دارد و این روش‌ها در هر صرافی متفاوت است و نیاز به آموزش دارد. یکی از بخش‌های مهم در آموزش رمز ارز مبحث ترید کردن و انجام معاملات در صرافی‌های مختلف است. ما در این مقاله قصد داریم تا با بیانی ساده به آموزش معامله اسپات در کوینکس و انواع روش‌های معامله اسپات در این صرافی بپردازیم؛ بنابراین شما نیز در صورتیکه قصد انجام معامله اسپات در کوینکس را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
سرفصل‌های این مقاله
آموزش معامله اسپات در کوینکس
۱. در ابتدا برای انجام معامله اسپات در کوینکس باید یک ارز مرجع را وارد حساب کاربریتان در این صرافی کنید.
۲. پس از وارد کردن ارز دلخواه، کافیست جفت ارزی را که می‌خواهیم خریداری کنیم و روی آن ترید انجام دهیم را با ورود به بخش مارکت یا اکسچنج این سایت انتخاب کنیم. (مطابق تصویر)

با وارد شدن به بخش مارکت، تمامی جفت ارزهایی که داخل صرافی کوینکس وجود دارد و توسط این صرافی پشتیبانی می‌شود را به شما نمایش می‌دهد.
۳. در بخش crypto-crypto trading، می‌توانیم مارکت مورد نظر خودمان را با توجه به آن جفت ارز اصلی که وارد صرافی کوینکس کردیم انتخاب کنیم. 
توجه کنید که بهترین انتخاب برای معامله اسپات در کوینکس و سایر معاملات در بین گزینه‌هایی که پیش روی ما است، استفاده از استیبل کوین ها (مانند تتر) یا بیت کوین است. زیرا این جفت ارزها هستند در مارکت کریپتوکارنسی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ همچنین سایر مارکت‌های موجود در صرافی کوینکس به اندازه این دو مارکت والیوم زیادی ندارند و محبوبیت آن‌ها به اندازه این دو نیست. 
۴. در اینجا به عنوان مثال ما ۱۰۰ تتر وارد حساب کاربریمان می‌کنیم؛ بنابراین چون ارز اصلی انتخابی ما تتر بوده است باید جفت ارزی که با تتر است را انتخاب کنیم. بنابراین ما ارز BTC/USDT را انتخاب می‌کنیم
۵. پس از انتخاب جفت ارز بر روی گزینه trading کلیک می کنیم. با انتخاب این گزینه وارد بخش اکسچنج می‌شویم.

۶. توجه کنید که شما می‌توانید از همان ابتدا با انتخاب گزینه اکسچنج وارد صفحه اصلی آن شوید و حتی جفت ارز مورد نظر خود را از منو ارزها در قسمت سمت چپ سایت انتخاب کنید یا حتی ارز مورد نظر خود را سرچ کنید. (مطابق تصویر)

۷. در بخش اکسچنج با اسکرول کردن صفحه در قسمت پایین معاملات اسپات را مشاهده خواهیم کرد. معاملات اسپات خود شامل ۳ بخش Limit, Market و Stop Order است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

معامله در اسپات کوینکس بخش limit
اگر به قسمت Limit معامله اسپات در کوینکس مراجعه کنید، این بخش چه در بخش خرید و چه در بخش فروش بسیار ساده است.
۱. در این بخش در قسمت قیمت ارزی که می‌خواهیم خریداری کنیم را در بخش Price وارد کرده و در بخش Amount مقداری از ارز که قصد خرید داریم را وارد می‌کنیم.
۲. مقدار خریداری را می‌توانیم بر اساس میزان ارز اصلی که داخل کیف پولمان داریم تعیین کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم مقدار را بر روی ۱۰۰ درصد ارزی که داخل کیف پولمان است تعیین کنیم و تمام آن را به ارزی که قصد خرید آن را داریم اختصاص دهیم.
همچنین می‌توانیم مقداری که قصد خرید آن را داریم به صورت دستی در بخش Amount وارد کنیم.
در نهایت میزانی که از ارز شما در بخش Available موجود است کسر شود در قسمت EST.Value به شما نمایش داده می‌شود.

۳. پس از انتخاب قیمت و مقدار با کلیک بر روی Buy BTC (در اینجا چون ارز مورد نظر ما بیت کوین است نماد BTC در کنار Buy نمایش داده می‌شود) صفحه زیر برای شما نشان داده خواهد شد.

۴.در این بخش مقدار و قیمت انتخابی که وارد کرده‌اید به شما نمایش داده خواهد شد و از شما می‌خواهد که آن را در صورت درست بود تایید کنید. برای تایید کافیست بر روی گزینه Confirm کلیک کنید تا سفارش شما داخل صرافی ثبت شود؛ و در بخشی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید می‌توانید سفارشتان را مشاهده کنید.

توجه کنید که وقتی شما سفارشی را داخل صرافی ثبت می‌کنید، عملاً مبلغی که برای آن سفارش پرداخت کرده‌اید قفل می‌شود و شما آن مبلغ را که خرج کرده‌اید را در حال حاضر در اختیار ندارید و از موجودی کیف شما کسر می‌شود.
۵. برای خروج این مبلغ از حالت قفل شدن کافیست آن سفارش را در اینجا مطابق تصویر زیر کنسل کنید تا به قسمت AVILABLE شما برگردد.

حال تصور می‌کنیم که شما قصد فروش یک رمز ارز مثلاً بیت کوین را دارید. در این قسمت نیز مانند قسمت خرید بوده و تفاوتی ندارد.
۶. در بخش Avilable به شما مقدار رمز ارزی (مثلاً بیت کوینی) که در کیف پولتان دارید و قصد فروش آن را دارید نمایش داده می‌شود. حال در بخش Price، قیمتی که می‌خواهید آن را بفروشید را وارد می‌کنید و در بخش Amount میزانی که قصد فروش آن را دارید وارد می‌کنید و بر روی Sell BTC کلیک می‌کنید.

نکات مهم در معامله اسپات (limit)
توجه کنید که در قسمت Price قیمتی که برای خرید یا فروش مد نظرمان است را وارد می‌کنیم. 
خرید در معامله اسپات limit

اگر قیمتی که در این بخش وارد می کنیم قیمتی بالاتر از قیمت لحظه‌ای باشد عملاً سفارش شما خیلی سریع و در همان لحظه انجام می‌شود؛
اگر قیمتی کمتر از قیمت مارکت انتخاب کنید، در صف خریدارانی که در حال حاضر در سمت راست سایت مشاهده می‌کنید قرار می‌گیرید و بر اساس الویت و اینکه چه زمانی به قیمتی که شما تعیین کردید برسد، سفارش شما انجام خواهد شد.

فروش در معامله اسپات limit

در بخش فورش نیز اگر مبلغی که انتخاب می‌کنید از قیمت مارکت کمتر یا مساوی قیمت مارکت باشد معامله اسپات در کوینکس همان لحظه انجام خواهد شد.
اگر از قیمت مارکت بالاتر باشد داخل صف انتظار قرار می‌گیرید تا نوبتتان شود و صرافی قیمت شما را با قیمت یک خریدار برابر ببیند و شما را به هم متصل کند.
اما اگر قیمتی که شما اعلام می‌کنید با قیمت یک خریدار در همان لحظه برابر باشد معامله شما همان لحظه انجام خواهد شد.

همچنین توجه کنید که سفارش‌های شما تا زمانیکه خودتان به صورت دستی آن را کنسل نکنید همچنان پای برجا خواهد بود.
معامله اسپات در کوینکس بخش Market
حال اگر شما بخواهید معاملات خودتان را خیلی سریع‌تر و در همان لحظه (به صورت لحظه‌ای) انجام دهید، می‌توانید از قسمت Market استفاده کنید.
در این بخش قیمت کارمزد از بخش Limit بیش‌تر است و خیلی به صرفه نیست. اما استفاده از آن برای حالتی که بخواهید خیلی سریع خرید یا فروش انجام دهید گزینه مناسبی است.
در این بخش تنها کافیست مقدار ارزی که می‌خواهید خریداری کنید را مشخص کنید. چه برای خرید و چه برای فروش تنها با مشخص کردن مقدار به صورت دستی یا به صورت درصدی می‌توانید اقدام به خرید یا فروش کنید.

معامله اسپات در کوینکس بخش (Stop-Limit) Stop-Order
این بخش حالت شرطی دارد به این صورت که چه برای خرید و چه برای فروش، شما یک قیمتی را در بخش Stop مشخص می‌کنید (به عنوان شرط) و یک مبلغ را در بخش Limit وارد می‌کنید(به عنوان مبلغ خرید یا فروش) و در بخش Amount نیز تعدادی که قصد خرید یا فروش آن را دارید وارد می‌کنید.
Stop-order یا Stop-limit به این صورت عمل می‌کند که تا زمانیکه قیمت ارز مورد نظر شما به قیمت شرطی که گذاشتید نرسیده باشد، اقدام به خرید یا فروش ارز مورد نظر شما با مبلغ مشخص شده در Limit نمی‌کند.
همچنین در نمودار عمق بازار(Depth) (تصویر زیر) شما را به عنوان خریدار یا فروشنده نمایش نخواهد داد.

در نمودار بالا که به آن نمودار عمق بازار می‌گویند، بخش سبز رنگ نشان دهنده خرید و بخش قرمز نشان دهنده فروش است.
استاپ لیمیت چه زمانی مناسب است؟
استاپ اردر یا همان استاپ لیمیت، زمانی مناسب است که شما تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را به خوبی بلد باشید و تسلط کامل را برای تحلیل یک ارز داشته باشید.
آنگاه با استفاده از این دانش خود مثلا پیش بینی می‌کنید که طبق یک تحلیلی که انجام داده‌اید، مقاومتی برای بیت کوین وجود دارد که اگر بتواند از این مقاومت عبور کند مبلغ ۱۲۰۰۰ دلار را رد خواهد کرد و اگر آن را با یک کندل قوی بشکند می‌تواند رشد خوبی تا ۱۴۰۰۰ دلار نیز داشته باشد.
آنگاه شما در بخش خرید Stop-Limit می‌توانید ۱۲۰۰۰ دلار را در بخش Stop وارد کنید و در بخش Limit نیز مبلغی در بازه پیش بینی خود بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ وارد کنید، به گونه‌ای که ارز شما با آن مبلغ به فروش برسد.
این تحلیل باید آنقدر قوی و مطمئن باشد که ریزش نکند یا بیش تر از حد انتظار شما صعود نکند، زیرا در غیر این صورت (به خصوص در بخش فروش) دچار ضرر خواهید شد.
بخش فروش استاپ لیمیت، ریسک بالایی نسبت به بخش خرید دارد؛ زیرا کوچکترین پیش بینی اشتباهی منجر به از دست دادن بخش زیادی از دارایی شما می‌شود.
طرح مثال
به عنوان مثال تصور کنید که طبق تحلیلی شما پیش بینی کرده‌اید که قیمت بیت‌کوینی که شما ۱۱۰۰۰ دلار خریداری کرده بودید، در یک تاریخی مشخص به ۸۰۰۰ دلار ریزش پیدا خواهد کرد، حال اگر قیمت حال حاضر بیت کوین ۹۰۰۰ دلار باشد و شما آن را همین حالا بفروشید نسبت به زمانی که افت قیمت بیش‌تری خواهد داشت، کمتر ضرر خواهید کرد.
اما اگر تحلیل شما درست نباشد و برخلاف تصور شما این اتفاق رخ دهد (مثلاً بعد از رسیدن به ۸۰۰۰ دلار یک جهش بزرگ داشته باشد و به قیمتی حتی بالاتر از قیمت ۱۱۰۰۰ دلاری که شما خریداری کرده‌اید برسد) آنگاه شما ضرر زیادی کرده‌اید.
توجه کنید که در معامله اسپات صرافی کوینکس امکان ثبت سفارش همزمان هم در بخش Limit و هم در بخش Stop-Limit وجود ندارد.
جمع بندی
در این مقاله به آموزش معامله اسپات در صرافی کوینکس پرداختیم، اما به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری پایانی، بین ۳ گزینه Limit، Market و Stop-Limit که در معاملات اسپات وجود دارد، گزینه Limit مناسب‌ترین گزینه است. زیرا در معاملات Market هر چند که انجام معاملات با سرعت بالاتری انجام می‌شود، اما کارمزد آن بسیار بالاتر از بخش Limit است و اگر عجله زیادی برای انجام معاملات نداشته باشید، انتخاب آن پیشنهاد نمی‌شود.
در خصوص معاملات استاپ لیمیت که حالت شرطی دارد نیز باید بگوییم که نیاز به تحلیل بازار دارد که برای افراد تازه کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا کوچکترین پیش بینی اشتباهی منجر به از دست دادن بخشی یا حتی تمامی دارایی شما خواهد شد.
این بخش آنقدر پر ریسک است که صرافی بایننس یک بخش در کنار آن برای پیش بینی حد ضرر قرار داده است تا افراد ریسک کمتری را متحمل شوند.
در نهایت پیشنهاد ما به تمامی افراد، به خصوص افراد تازه کار در این حوزه برای انجام معاملات در بخش اسپات، انتخاب گزینه Limit در انجام معاملات اسپات است؛ زیرا علاوه بر ریسک کمتر، آسان تر و مطمئن تر نیز می‌باشد.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم!

ترتیبی که برای خواندن مقالات” صرافی کوینکس “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید